Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.421.2020.2.AR
z 12 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia – brak daty (data wpływu 25 września 2020 r.) oraz dwoma pismami z dnia 6 listopada 2020 r. (data wpływu 6 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 25 września 2020 r. o potwierdzenie wpłaty opłaty od wniosku oraz w dniu 6 listopada 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Miasto A (dalej: Miasto, Wnioskodawca, Zainteresowany) – czynny podatnik VAT – jest miastem na prawach powiatu.

Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920, ze zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm. – dalej usg), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 usg, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 usg). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 usg).

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt, Zadanie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: (…).

Celem Projektu jest podniesienie jakości kształcenia w wybranych gminnych jednostkach budżetowych – placówkach oświatowych (w zespołach szkół Nr (…), Nr (…), Nr (…), Nr (…) i Nr (…) w A) poprzez doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych (…) nauczycieli zawodu oraz wzmacnianie zdolności do zatrudnienia (…) uczniów i uczennic ww. szkół.

Okres realizacji Zadania obejmuje lata 2020-2020 (od (…) września 2020 r. do (…) sierpnia 2022 r.).

Wnioskodawca pełni w projekcie funkcję lidera.

Projekt jest realizowany w partnerstwie z B Sp. z o.o. (dalej: Partner), które zostało nawiązane w umowie partnerstwa, zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 217) oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 19, poz. 177). W zakresie swojej działalności Partner złoży odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zainteresowany w ramach Projektu będzie dokonywał zakupu usług szkoleniowych dla nauczycieli (w formie szkoleń, kursów) oraz dla uczniów (w formie stażów, szkoleń i kursów).

Ponadto, Miasto zapewni sale na potrzeby zajęć dla uczniów (tj. na potrzeby indywidualnego poradnictwa edukacyjno-zawodowego z jobcoachingiem oraz warsztatów grupowych z zakresu prowadzenia autoprezentacji oraz zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej). Sale są zlokalizowane w nieruchomościach będących własnością Wnioskodawcy.

Wszystkie świadczenia na rzecz uczestników Projektu (tj. uczniów i nauczycieli) będą nieodpłatne.

Z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania, Zainteresowany nie będzie osiągał żadnych przychodów. Zaplanowane do zakupu towary i usługi w celu realizacji założeń Projektu nie będą w żadnym zakresie związane z działalnością opodatkowaną.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 listopada 2020 r. o poniższe informacje:

  1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Podział zadań pomiędzy Liderem i Partnerem Projektu wynika z wniosku o dofinansowanie.
    Lider w ramach Projektu będzie dokonywał zakupu usług szkoleniowych dla nauczycieli (w formie szkoleń, kursów) oraz dla uczniów (w formie stażów, szkoleń i kursów). Ponadto, Lider zapewni sale na potrzeby zajęć dla uczniów (tj. na potrzeby indywidualnego poradnictwa edukacyjno-zawodowego z jobcoachingiem oraz warsztatów grupowych z zakresu prowadzenia autoprezentacji oraz zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej).
    Natomiast – zgodnie z umową partnerstwa – Lider Projektu jest odpowiedzialny w szczególności za:
    • reprezentowanie Partnera w trakcie realizacji Zadania wobec osób trzecich i instytucji pośredniczącej;
    • koordynowanie prawidłowości działań partnerstwa i Partnera; wsparcie Partnera w realizacji zadań; zapewnienie udziału Partnera w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań oraz sprawnego systemu komunikacji pomiędzy Partnerem i instytucją pośredniczącą; gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i przekazywanie ich do instytucji pośredniczącej;
    • zapewnienie prawidłowości operacji finansowych; przedkładanie wniosków o płatność do instytucji pośredniczącej;
    • wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie, weryfikację realizacji obowiązków związanych z wyborem wykonawców zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków;
    • pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją partnerstwa. Partner wniesie do Projektu wiedzę, doświadczenie i zasoby ludzkie oraz techniczne; będzie odpowiedzialny w projekcie za realizację doradztwa edukacyjno- zawodowego (indywidualne doradztwo z jobcoachingiem, warsztaty grupowe z zakresu autoprezentacji, warsztaty grupowe z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej) oraz organizację staży uczniowskich i kursów zawodowych dla uczniów.
    Z kolei, w ramach umowy partnerstwa, Partner jest zobowiązany w szczególności do:
    • wykorzystywania otrzymanych środków z dofinansowania wyłącznie na realizację powierzonych zadań; wydatkowania tych środków zgodnie z zasadami prawa zamówień publicznych oraz zasadą konkurencyjności;
    • prowadzenia dla celów Projektu wyodrębnionego rachunku bankowego i wyodrębnionej rachunkowości;
    • przedstawiania Liderowi informacji finansowych i sprawozdawczych;
    • prowadzenia działań informacyjnych związanych z realizacją Zadania;
    • gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu.
  3. Partner przedmiotowego Zadania nie uiszcza środków finansowych na rzecz Lidera.
  4. Nie następuje przekazanie środków finansowych (wkładów własnych) przez Partnera na rzecz Lidera. Nie są wystawiane dokumenty w tym zakresie.
  5. Partner nie otrzyma od Lidera żadnych towarów i usług. Zgodnie z programem, w ramach którego jest realizowany przedmiotowy Projekt oraz umową partnerstwa na rzecz realizacji przedmiotowego Zadania nie jest dopuszczalne zlecanie zakupu towarów i usług pomiędzy Liderem i Partnerem.
  6. Środki z dofinansowania wpłyną na rachunek bankowy Lidera.
  7. Środki z dofinansowania będą dystrybuowane pomiędzy Partnerem a Liderem jako finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z realizacją jego zadań w ramach Projektu.
    Lider – po otrzymaniu środków z dofinansowania od instytucji pośredniczącej (na podstawie złożonych wcześniej do tej instytucji wniosków o płatność) przekazywać będzie Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki. Każda kolejna transza środków może zostać przekazana Partnerowi przez Lidera po rozliczeniu wcześniej zaliczkowanych kwot oraz po przekazaniu Liderowi środków finansowych przez instytucję pośredniczącą (na podstawie zatwierdzonych, kolejnych wniosków o płatność).
  8. Zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji Zadania udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę.
  9. Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 usg, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 usg).
    Przedmiotowe Zadanie jest realizowane wyłącznie w związku z działalnością statutową miasta i należy do zadań własnych, które w szczególności obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 usg).
  10. Wszystkie świadczenia na rzecz uczestników Projektu (tj. uczniów i nauczycieli) będą nieodpłatne. Z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Zainteresowany będzie wykorzystywał nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Zadania towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z realizacją projektu opisanego w części G niniejszego wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania, gdyż wydatki te nie będą w żadnym zakresie związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

W myśl art. 92 ust. 2 cyt. ustawy, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania te obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jest miastem na prawach powiatu, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowany wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie realizacji Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej. (…).

Celem Projektu jest podniesienie jakości kształcenia w wybranych gminnych jednostkach budżetowych – placówkach oświatowych (w zespołach szkół Nr (…), Nr (…), Nr (…), Nr (…) i Nr (…)) poprzez doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych (…) nauczycieli zawodu oraz wzmacnianie zdolności do zatrudnienia (…) uczniów i uczennic ww. szkół.

Okres realizacji Zadania obejmuje okres od (…) września 2020 r. do (…) sierpnia 2022 r.

Wnioskodawca pełni w Projekcie funkcję Lidera. Zadanie jest realizowane w partnerstwie z B Sp. z o.o. (Partner), które zostało nawiązane w umowie partnerstwa.

Zainteresowany w ramach Zadania będzie dokonywał zakupu usług szkoleniowych dla nauczycieli (w formie szkoleń, kursów) oraz dla uczniów (w formie stażów, szkoleń i kursów). Ponadto, Miasto zapewni sale na potrzeby zajęć dla uczniów (tj. na potrzeby indywidualnego poradnictwa edukacyjno-zawodowego z jobcoachingiem oraz warsztatów grupowych z zakresu prowadzenia autoprezentacji oraz zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej). Sale są zlokalizowane w nieruchomościach będących własnością Wnioskodawcy.

Wszystkie świadczenia na rzecz uczestników Projektu (tj. uczniów i nauczycieli) będą nieodpłatne. Z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania, Zainteresowany nie będzie osiągał żadnych przychodów. Zaplanowane do zakupu towary i usługi w celu realizacji założeń Zadania nie będą w żadnym zakresie związane z działalnością opodatkowaną.

Podział zadań pomiędzy Liderem i Partnerem Projektu wynika z wniosku o dofinansowanie.

Lider w ramach Zadania będzie dokonywał zakupu usług szkoleniowych dla nauczycieli (w formie szkoleń, kursów) oraz dla uczniów (w formie stażów, szkoleń i kursów). Ponadto, Lider zapewni sale na potrzeby zajęć dla uczniów (tj. na potrzeby indywidualnego poradnictwa edukacyjno-zawodowego z jobcoachingiem oraz warsztatów grupowych z zakresu prowadzenia autoprezentacji oraz zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej). Natomiast – zgodnie z umową partnerstwa – Lider Projektu jest odpowiedzialny w szczególności za: reprezentowanie Partnera w trakcie realizacji Zadania wobec osób trzecich i instytucji pośredniczącej; koordynowanie prawidłowości działań partnerstwa i Partnera; wsparcie Partnera w realizacji zadań; zapewnienie udziału Partnera w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań oraz sprawnego systemu komunikacji pomiędzy Partnerem i instytucją pośredniczącą; gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i przekazywanie ich do instytucji pośredniczącej; zapewnienie prawidłowości operacji finansowych; przedkładanie wniosków o płatność do instytucji pośredniczącej; wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie, weryfikację realizacji obowiązków związanych z wyborem wykonawców zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków; pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją partnerstwa. Partner wniesie do Zadania wiedzę, doświadczenie i zasoby ludzkie oraz techniczne; będzie odpowiedzialny w projekcie za realizację doradztwa edukacyjno- zawodowego (indywidualne doradztwo z jobcoachingiem, warsztaty grupowe z zakresu autoprezentacji, warsztaty grupowe z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej) oraz organizację staży uczniowskich i kursów zawodowych dla uczniów.

Z kolei, w ramach umowy partnerstwa, Partner jest zobowiązany w szczególności do: wykorzystywania otrzymanych środków z dofinansowania wyłącznie na realizację powierzonych zadań; wydatkowania tych środków zgodnie z zasadami prawa zamówień publicznych oraz zasadą konkurencyjności; prowadzenia dla celów Projektu wyodrębnionego rachunku bankowego i wyodrębnionej rachunkowości; przedstawiania Liderowi informacji finansowych i sprawozdawczych; prowadzenia działań informacyjnych związanych z realizacją Zadania; gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu.

Partner przedmiotowego Zadania nie uiszcza środków finansowych na rzecz Lidera. Nie następuje przekazanie środków finansowych (wkładów własnych) przez Partnera na rzecz Lidera. Nie są wystawiane dokumenty w tym zakresie.

Partner nie otrzyma od Lidera żadnych towarów i usług. Zgodnie z programem, w ramach którego jest realizowany przedmiotowy Projekt oraz umową partnerstwa na rzecz realizacji przedmiotowego Zadania nie jest dopuszczalne zlecanie zakupu towarów i usług pomiędzy Liderem i Partnerem.

Środki z dofinansowania wpłyną na rachunek bankowy Lidera. Środki z dofinansowania będą dystrybuowane pomiędzy Partnerem a Liderem jako finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z realizacją jego zadań w ramach Projektu.

Lider – po otrzymaniu środków z dofinansowania od instytucji pośredniczącej (na podstawie złożonych wcześniej do tej instytucji wniosków o płatność) przekazywać będzie Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki. Każda kolejna transza środków może zostać przekazana Partnerowi przez Lidera po rozliczeniu wcześniej zaliczkowanych kwot oraz po przekazaniu Liderowi środków finansowych przez instytucję pośredniczącą (na podstawie zatwierdzonych, kolejnych wniosków o płatność).

Zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 usg, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 usg).

Przedmiotowy Projekt jest realizowany wyłącznie w związku z działalnością statutową miasta i należy do zadań własnych, które w szczególności obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 usg).

Wszystkie świadczenia na rzecz uczestników Zadania (tj. uczniów i nauczycieli) będą nieodpłatne. Z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Zainteresowany będzie wykorzystywał nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W analizowanym przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego Zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu „nie będą w żadnym zakresie związane z działalnością opodatkowaną”. Z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Zainteresowany będzie wykorzystywał nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Zadania towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Poza tym, przedmiotowe Zadanie wykonywane jest przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany, jak bowiem wskazał Wnioskodawca, „Przedmiotowe Zadanie jest realizowane wyłącznie w związku z działalnością statutową miasta i należy do zadań własnych, które w szczególności obejmują prawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 usg)”. Skoro Miasto nabywa towary i usługi związane z realizacją Projektu w ramach wykonywania zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Zadania.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj