Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.355.2020.1.AM
z 24 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 sierpnia 2020 r., który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-puap, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy w limicie przychodów ze sprzedaży, decydującym o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie należy uwzględniać:
    • wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS,
    • transakcji związanych z ich wykupem i zakupem,
    • przychodów z tytułu otrzymanego dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych,
    • przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości
    -jest prawidłowe;
  2. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczania za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 15% oraz może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2017 i 2018 rok – jest prawidłowe;
  3. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2018 rok, Bank posiada w 2019 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych, a co za tym idzie czy może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 rok –jest prawidłowe;
  4. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2019 rok, Bank posiada w 2020 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji jest uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy w limicie przychodów ze sprzedaży, decydującym o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie należy uwzględniać wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS, transakcji związanych z ich wykupem i zakupem, przychodów z tytułu otrzymanego dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych, przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości;
  2. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczania za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 15% oraz może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2017 i 2018 rok;
  3. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2018 rok, Bank posiada w 2019 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych, a co za tym idzie czy może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 rok;
  4. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2019 rok, Bank posiada w 2020 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji jest uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy w X. (dalej: „Bank”) prowadzi działalność od 1920 roku i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy Prawo Bankowe, Prawo spółdzielcze oraz ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych, prowadzenia działalności dewizowej. Z tytułu swojej działalności Bank osiąga przychody z tytułu odsetek, prowizji, przychody z operacji wymiany walut, pozostałe przychody operacyjne, oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2016 roku łączne przychody Banku wg. ewidencji księgowej wyniosły: 4.324.698,49 zł. Na kwotę składają się następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 2.676.265,46 zł., w tym:
    • dyskonto od bonów pieniężnych NBP: 203.151,66 zł,
    • odsetki od obligacji BPS: 854,50 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.403.228,35 zł;
  3. Przychody z operacji wymiany walut: 58.516,27 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 33.996,88 zł;
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 152.691,53 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT.

Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 2 i 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 4.106,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 944,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 4.185.671,74 zł.

Bank na koniec roku 2016 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 16.838.097,98 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 16.737.243,48 zł oraz obligacje BPS w kwocie 100.854,50 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2016 rok został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2017 roku łączne przychody Banku wg. ewidencji księgowej wyniosły: 4.578.060,87 zł. Na kwotę składają się następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 2.764.631,83 zł., w tym:
    • dyskonto od bonów pieniężnych NBP: 168.232,53 zł,
    • odsetki od obligacji BPS: 6.307,75 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.392.329,55 zł;
  3. Przychody z operacji wymiany walut: 50.151,69 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 223.130,93 zł;
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 147.816,87 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT.

Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 2 i 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 4.204,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 967,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 4.384.550,63 zł.

Bank na koniec roku 2017 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 16.498.157,02 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 16.397.301,02 zł oraz obligacje BPS w kwocie 100.856,00 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2017 rok został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2018 roku łączne przychody Banku wg. ewidencji księgowej wyniosły: 4.333.278,23 zł. Na kwotę składają się następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 2.826.649,34 zł, w tym:
    • dyskonto od bonów pieniężnych NBP: 153.995,25 zł,
    • odsetki od obligacji BPS: 6.292,00 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.318.749,65 zł;
  3. Przychody z operacji wymiany walut: 59.888,91 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 14.518,88 zł;
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 113.471,45 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT.

Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 2 i 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 5.012,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 1.153,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 4.195.717,90 zł.

Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 11.709.419,99 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 11.608.566,99 zł oraz obligacje BPS w kwocie 100.853,00 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnych za 2018 rok został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

W 2019 roku wartość wszystkich przychodów, które Bank osiągnął nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty l.200.000 euro przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł i wynosiła: 4.414.619,34 zł.

Na kwotę składają się następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 2.966.873,52 zł, w tym:
    • dyskonto od bonów pieniężnych NBP: 97.399,05 zł,
    • odsetki od obligacji BPS: 6.290,00 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.290.201,28 zł;
  3. Przychody z operacji wymiany walut: 55.073,90 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 21.409,71 zł;
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 81.060,93 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT.

Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 2 i 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 4.573,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 1.052,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 4.391.291,05 zł.

Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 10.320.012,04 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 10.219.159,04 zł oraz obligacje BPS w kwocie 100.853,00 zł. Podatek dochodowy od osób prawnych za 2019 rok został odprowadzony przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Na 30 czerwca 2020 r. łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wyniosły: 2.169.770,68 zł.

Na kwotę składają się następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.431.433,79 zł., w tym:
    • dyskonto od bonów pieniężnych NBP: 44.634,43 zł,
    • odsetki od obligacji BPS: 3.018,50 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 608.693,90 zł;
  3. Przychody z operacji wymiany walut: 29.884,99 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne: 55.511,59 zł;
  5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 44.246,41 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT.

Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 2 i 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 1.531,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 352,00 zł.

Bank na koniec czerwca roku 2020 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 12.700.668,00 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 12.599.946,00 zł oraz obligacje BPS w kwocie 100.722,00 zł.

Na 30 czerwca 2020 r. Bank osiągnął przychód podatkowy w wysokości: 1.999.583,47 zł. Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2020 r. odprowadzane są przy zastosowaniu stawki 19%.

Prognozowane łączne przychody w 2020 r. uwzględniające: przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z tytułu udziałów lub akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Do Banku nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.).

Bony pieniężne NBP nabywane są z wolnych środków Banku. Bony utrzymywane są do terminów zapadalności i Bank uzyskuje w związku z tym jedynie dyskonto, które to ma wpływ na wynik finansowy. Wartość otrzymanego dyskonta stanowi przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank bony pieniężne nie są także przedmiotem dalszego obrotu.

Bank posiada także obligacje BPS 10-letnie (trzech serii), których wykup przypada na 2026 rok. Bank otrzymuje w związku z tym odsetki, które mają wpływ na wynik finansowy Banku i stanowią przychody z tytułu odsetek. Posiadane przez Bank obligacje są utrzymywane do terminu zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca powinien brać pod uwagę wartość papierów wartościowych, utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS, a także transakcje związane z ich zakupem i wykupem dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskiwane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia podatku dochodowego za te lata powinien zastosować stawkę podatku 15%, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2017 i 2018 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 15%?
  3. Czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2018 rok Bank posiadał w roku 2019 status „małego podatnika” i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9%?
  4. Czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za 2019 rok Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. Zgodnie z definicja ustawową zawartą w art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000,00 euro. Wobec powyższych definicji Bank uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z tytułu wymiany walut oraz pozostałe przychody operacyjne powiększone o podatek VAT. Zdaniem Banku, wartość przychodów z rozwiązania rezerw nie stanowi przychodów ze sprzedaży, ponieważ są to przychody w tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r., poz. 520). Zdaniem Banku wartość transakcji na papierach wartościowych (bony pieniężne NBP, obligacje BPS) utrzymywanych do terminu zapadalności dokonywana w trakcie roku obrotowego związanych z ich zakupem i wykupem, przychód uzyskany przez Bank w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych jak i sama ich wartość nominalna nie stanowi przychodów ze sprzedaży. W ocenie Banku, do limitu stanowiącego o statusie małego podatnika nie należy brać pod uwagę otrzymanego dyskonta, jak również odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.
  2. Zdaniem Banku uzasadnione jest zastosowanie stawki podatku dochodowego od osób prawnych w stawce 15% za lata 2017 i 2018 oraz dokonanie korekty zeznania podatkowego za ten okres. Bank wykazał, że przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz.1036, z późn.zm.) w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w związku z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że podatnicy stosują stawkę podatku 15% jeżeli posiadają status „małego podatnika”. Bank w 2016 roku osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości wyrażonej w złotych 1.200.000,00 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, tj. kwoty 5.157.000,00 zł. W ocenie Banku w 2017 roku Bank posiadał status „małego podatnika”. Również w 2017 roku Bank osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości wyrażonej w złotych 1.200.000,00 euro przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, tj. kwoty 5.176.000,00 zł. W ocenie Banku w 2018 roku Bank także posiadał status „małego podatnika”. Zdaniem Banku wobec powyższego oraz faktu, że Bank posiadał w 2017 i 2018 roku status małego podatnika jest uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej 15% podstawy opodatkowania za 2017 i 2018 rok a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za te lata przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 15%.
  3. Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status „małego podatnika”. Bank w 2018 roku osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości 1.200.000,00 euro wyrażonych w złotych, tj. 5.135.000,00 zł. W ocenie Banku w 2019 roku Bank posiadał status „małego podatnika”. Wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym, nie przekroczyła limitu przychodów 1.200.000,00 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, tj. 5.162.000,00 zł. Zdaniem Banku wobec powyższego oraz faktu, że Bank uzyskał w 2019 roku status „małego podatnika” jest uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej 9% podstawy opodatkowania za 2019 rok a co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2019 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.
  4. Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku 9% jeżeli posiadają status „małego podatnika”. Bank w 2019 roku osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta bonów pieniężnych oraz przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości), która nie przekroczyła równowartości 2.000.000,00 euro wyrażonych w złotych, tj. 8.747.000,00 zł. W ocenie Banku w 2020 roku Bank posiada status „małego podatnika”. Bank przewiduje, iż wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym, nie przekroczy limitu przychodów 1.200.000,00 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, tj. 5.110.000,00 zł. Zdaniem Banku, wobec powyższego oraz faktu, że Bank będzie posiadał status „małego podatnika” może zastosować stawkę preferencyjną 9% do podstawy opodatkowania za 2020 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 119% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2017 r. za małego podatnika można zatem uznać tego, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. W 2016 r. pierwszym dniem roboczym października był 3 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 października 2016 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 października 2016 r. Nr 191/A/NBP/2016) wynosił 4,2976 zł x 1.200.000 = 5.157.120 zł, w zaokrągleniu 5.157.000 zł.

W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Wskazany w art. 4a pkt 10 updop limit przychodów w 2020 r. uległ jednak zmianie. I tak, zgodnie z art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł .

Za małego podatnika w 2020 r. uznaje się zatem podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Ad. pytanie nr 1.

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytania oznaczonego nr 1 na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie „małego podatnika” dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, nie należy uwzględniać:

  • wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS,
  • transakcji związanych z ich wykupem i zakupem,
  • przychodów z tytułu otrzymanego dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych,
  • przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania „wartość przychodu ze sprzedaży”, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikających z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartości te nie stanowią przychodu ze sprzedaży, nie są więc uwzględniane w limicie warunkującym status małego podatnika.

Do limitu liczonego dla małego podatnika, nie należy również brać pod uwagę powstałego od tych bonów i obligacji dyskonta, odsetek oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, ponieważ przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość nominalna bonów pieniężnych i obligacji oraz wartość transakcji związanych z ich zakupem/wykupem, ani przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w postaci dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych, a także przychód z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Ad. pytanie nr 2.

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży, Bank posiadał w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za te lata podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku 15% (zakres objęty pierwszą częścią pytania), stwierdzić należy, że jeżeli:

  • w 2016 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop, w brzmieniu obowiązującym w 2017 r., to oznacza, że Bank posiadał w 2017 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy,
  • w 2017 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop, w brzmieniu obowiązującym 2018 r., to oznacza, że Bank posiadał w 2018 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2017 i 2018 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Odnosząc się do zakresu objętego drugą częścią pytania, tj. czy Bank może dokonać korekt zeznań podatkowych złożonych za 2017 i 2018 rok, wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekt zeznań podatkowych złożonych za 2017 i 2018 rok obliczając podatek według stawki 15%.

Ad. pytanie nr 3.

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2018 rok, Bank posiada w 2019 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych, a co za tym idzie czy może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 rok, najpierw należy ustalić, czy Bank zalicza się do podmiotów, do których znajduje zastosowanie ww. przepis.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Skoro w 2018 roku wartość przychodów ze sprzedaży, w omówionym powyżej rozumieniu, wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank w 2019 roku można uznać za „małego podatnika”. Tym samym, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Bank w 2019 roku posiada status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Wyjaśnić jednak należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnięte w roku podatkowym (a nie tylko „przychody ze sprzedaży”), określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych, a więc również przychody z tytułu dyskonta i odsetek od bonów pieniężnych NBP i obligacji BPS, czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodem są z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14, w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych wyżej regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza pasywa. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi, a więc takie którym może on rozporządzać jak właściciel. Jednocześnie, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów regulujących bezpośrednio kwestię sposobu rozpoznawania przychodów z wykupu papierów wartościowych, np. bonów pieniężnych NBP, czy obligacji BPS. Zgodnie jednak z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1208 ze zm.), obligacje są papierami wartościowymi emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji, zwanego dalej „obligatariuszem”, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Brak jest jednak definicji legalnej bonu pieniężnego. Na stronach Portalu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego zmieszczona jest informacja, że bon pieniężny NBP jako krótkoterminowy papier wartościowy służy pomocą dla zwykłego (komercyjnego) banku. Bank centralny pożycza wtedy bankom pod zastaw bezpiecznych papierów dłużnych (najczęściej bonów lub obligacji skarbowych).

Z powyższego można przyjąć, że charakter bonów pieniężnych NBP czy obligacji BPS jest zbliżony do pożyczki, która w myśl art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145, ze zm.) stanowi umowę, na mocy której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Tym samym, do określania na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów z wykupu bonów pieniężnych NBP czy obligacji BPS przez analogię stosować należy przepisy o rozpoznawaniu przychodów z pożyczek. W myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, do przychodów nie zalicza się otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Powyższy przepis zawiera katalog wyłączeń z przychodów, tj. wpływów których nie uważa się za przychód podatkowy i nie uwzględnia się w obliczeniu dochodu do opodatkowania. Praktycznie jest to swego rodzaju zwolnienie przedmiotowe, uzasadnione zwykle specjalnym charakterem określonego rozliczenia bądź szczególnym uregulowaniem kwestii kosztów dotyczących przychodów danego rodzaju. Na mocy tego przepisu do przychodów podatkowych nie zalicza się m.in. otrzymanych, jak i zwróconych pożyczek i kredytów. Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a omawianej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Generalną zasadą obowiązującą w podatku dochodowym w odniesieniu do udzielonych (otrzymanych) kredytów (pożyczek) jest to, że kwota główna (kapitał) jest podatkowo obojętna. Zarówno udzielenie/otrzymanie, jak i zwrot kredytu nie wpływa na powstanie przychodów i kosztów podatkowych, zarówno u pożyczkodawcy jak i pożyczkobiorcy. Tak więc sama kwota kredytu (pożyczki) dla pożyczkodawcy, zarówno w momencie udzielenia kredytu (pożyczki) i otrzymania jego zwrotu od pożyczkobiorcy nie wpływa na powstanie kosztów ani przychodów podatkowych. Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 updop, do przychodów nie zalicza się również kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Oznacza to, że przychodu nie stanowi spłata pożyczki w części kapitałowej oraz odsetki, które pozostają naliczone, a nie zostały otrzymane. Wnioskując z przeciwieństwa, przychód stanowić powinny jedynie odsetki faktycznie otrzymane przez podatnika.

Przekładając powyższe, na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że nie będą stanowić przychodu kwoty otrzymane tytułem zbycia wskazanych we wniosku bonów i obligacji, a jedynie przychodem w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 2 updop podlegającym opodatkowaniu będzie kwota dyskonta, czy odsetek od tych bonów i obligacji.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wartość wszystkich przychodów Wnioskodawcy nie przekroczyła w 2019 roku równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w tym roku podatkowym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Ad. pytanie nr 4.

Odnosząc się z kolei do zakresu pytania nr 4, tj. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2019 rok, Bank posiada w 2020 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji jest uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych, należy wskazać, że skoro w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiada w 2020 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie skoro, jak wskazano we wniosku, przychody Banku uzyskane w 2020 r. nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro, to przychody te (inne niż z zysków kapitałowych) będą mogły podlegać opodatkowaniu 9% stawką podatkową.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  1. czy w limicie przychodów ze sprzedaży, decydującym o statusie „małego podatnika”, w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie należy uwzględniać:
    • wartości papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP oraz obligacji BPS,
    • transakcji związanych z ich wykupem i zakupem,
    • przychodów z tytułu otrzymanego dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych,
    • przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości
    • jest prawidłowe;
  2. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczania za te lata podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 15% oraz może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2017 i 2018 rok – jest prawidłowe;
  3. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2018 rok, Bank posiada w 2019 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych, a co za tym idzie czy może dokonać korekty zeznania podatkowego złożonego za 2019 rok – jest prawidłowe;
  4. czy na podstawie art. 19 ust.1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wartości przychodów uzyskanych ze sprzedaży za 2019 rok, Bank posiada w 2020 roku status „małego podatnika” i w konsekwencji jest uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 9% stawki podatku, od przychodów innych niż zysków kapitałowych – jest prawidłowe.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj