Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.335.2020.2.MS
z 1 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lipca 2020 r. (data wpływu do Organu 3 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzenie Rejestru akcjonariuszy przez Bank wobec Spółki będzie rodziło obowiązki:

  • płatnika z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi zarówno polskimi jak i zagranicznymi osobami prawnymi z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • wystawienia informacji IFT-2R z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi niemającymi siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzenie Rejestru akcjonariuszy przez Bank wobec Spółki będzie rodziło obowiązki:

  • płatnika z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi zarówno polskimi jak i zagranicznymi osobami prawnymi z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • wystawienia informacji IFT-2R z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi niemającymi siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (dalej jako „Bank”, „Wnioskodawca”) ma siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność bankową zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1876 ze zm.), opodatkowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. W ofercie skierowanej do szerokiego spektrum klientów Bank proponuje świadczenie usług finansowych m.in. w zakresie prowadzenia rachunków papierów wartościowych, w tym dla akcji spółek akcyjnych - również niepublicznych - oraz komandytowo-akcyjnych.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798, dalej: „ustawa o zmianie”), na podstawie dodanego ustawą o zmianie art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., dalej: „KSH”) od 1 stycznia 2021 r. akcje spółki niebędącej spółką publiczną (dalej: „Spółka”) podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy („Rejestr Akcjonariuszy”). Zmiany mają zastosowanie w głównej mierze do spółek akcyjnych oraz spółek komandytowo-akcyjnych.

Zgodnie z ustawą o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, którą uchwalił Sejm 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 875) tzw. tarcza antykryzysowa 3 przesuwa obowiązki związane wprowadzeniem Rejestru akcjonariuszy na dzień 1 marca 2021 r.

Na podstawie dodanego ustawą o zmianie art. 328 (1) § 2 KSH, Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadził podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych tj. w opisanym stanie faktycznym (winno być: „zdarzeniu przyszłym”) Bank. Ponadto zgodnie z nowo wprowadzonym art. 6a do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2005, nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) w przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w art. 3281 § 1 KSH, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych. Tym samym Bank dokonuje rozróżnienia dla Spółki prawa własności wynikającego z zapisu w rejestrze akcjonariuszy od zapisu w depozycie papierów wartościowych (Spółka może podjąć decyzję o rejestracji akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych na mocy tego przepisu). Przepis ten, nakłada na Bank w celu zapewnienia ciągłości prawa własności, wiązanie z chwilą rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych takiego skutku, że zapis w rejestrze nabiera znaczenia prawnego, jak dla zapisu na rachunku papierów wartościowych, co przesądza o odrębności instytucji rejestru akcjonariuszy od funkcji rachunku papierów wartościowych.

Tym samym Bank zacznie oferować klientom (Spółki) prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy, gdyż rejestr akcjonariuszy może być prowadzony wyłącznie przez podmioty uprawnione na podstawie zgody Komisji Nadzoru Finansowego do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.

Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadzony w postaci elektronicznej (dodany art. 328(1) § 3 KSH) oraz w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych (dodany art. 328(1) § 4 KSH).

Zgodnie z dodanym ustawą o zmianie art. 328(3) § 1 KSH, Rejestr Akcjonariuszy będzie zawierał:

  1. firmę, siedzibę i adres Spółki;
  2. oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym Spółka jest wpisana do rejestru;
  3. datę zarejestrowania Spółki i emisji akcji;
  4. wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
  5. nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze Spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
  6. na żądanie osoby mającej interes prawny - wpis o przejściu praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego oraz wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze Spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
  7. na żądanie zastawnika albo użytkownika - wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
  8. na żądanie akcjonariusza - wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
  9. wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
  10. ograniczenia co do rozporządzania akcją;
  11. postanowienia statutu o związanych akcją a obowiązkach wobec Spółki.

Lista obowiązków Banku jako podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy dla Spółki będzie obejmowała m.in.:

  • utworzenie rejestru w odpowiednim momencie,
  • prowadzenie rejestru zgodnie z wymogami KSH,
  • dokonywanie zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji, w szczególności w przypadku sprzedaży akcji,
  • ustanawianie w ramach rejestru blokad, zastawów itp.,
  • udostępnianie danych zawartych w rejestrze uprawnionym podmiotom, tj. akcjonariuszom oraz emitentowi akcji,
  • wydawanie świadectw rejestrowych,
  • pośredniczenie w wypłacie dywidendy do akcjonariuszy, o ile statut emitenta nie będzie stanowił inaczej,
  • wykonywanie wszelkich innych czynności związanych z rejestrem, wynikających z KSH lub innych przepisów prawa.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie rejestrowanie akcji Spółki niebędącej spółką publiczną w Rejestrze Akcjonariuszy (dodany art. 328(1) § 1 KSH). Dodatkowo zgodnie z dodanym art. 328(2) § 3, umowa o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy stanowić będzie podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. Powyższe potwierdza również dodany art. 328(10) KSH, który stanowi, że Spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

O ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej, Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi Rejestru Akcjonariuszy będzie wykonywał czynności zlecone na podstawie umowy ze Spółką, polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci wypłaty przez Spółkę dywidendy. Akcje nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym.

Początek świadczenia usługi przez Wnioskodawcę będzie miał miejsce w dniu 1 marca 2021 r. Pełnienie funkcji podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy przez Wnioskodawcę odbywało się będzie na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką a Nim. Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie zawierał żadnych umów dotyczących świadczenia usług o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy z akcjonariuszami Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  • Czy sama czynność techniczna prowadzenia Rejestru akcjonariuszy przez Bank wobec Spółki będzie rodziła obowiązki płatnika z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi zarówno polskimi jak i zagranicznymi osobami prawnymi z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
  • Czy sama czynność techniczna prowadzenia Rejestru akcjonariuszy przez Bank wobec Spółki będzie rodziła obowiązki wystawienia informacji IFT-2R z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi niemającymi siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydenci) z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. pytanie nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328(10) KSH, nie ciążą na nim obowiązki płatnika wobec akcjonariuszy podatników będących polskimi czy też zagranicznymi rezydentami podatkowymi gdyż Bank prowadzi wobec Spółki jedynie techniczną usługę prowadzenia Rejestru akcjonariuszy.

Do tej konkluzji dochodzi się analizując przepisy ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1992 r. nr 21 poz. 86 z późn. zm. – winno być t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej jako: „ustawa o CIT”). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). W myśl z kolei art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. dywidendy.

Z powyższym przepisów wynika, iż dywidenda wypłacona przez spółkę posiadającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (bez względu na to, czy otrzymuje ją podatnik będący polskim czy też zagranicznym rezydentem podatkowym) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19%. Jednocześnie jednak zgodnie z art. 22a ustawy o CIT „Przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Płatnikiem przedmiotowego podatku jest, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, spółka wypłacająca dywidendę. Zgodnie bowiem z przedmiotowym przepisem „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji”.

Powyższe oznacza to, że przesłanką, która nie zostaje w tym przypadku spełniona jest wypłata przez Bank należności z tytułu dywidendy (podmiotem wypłacającym jest Spółka) w sytuacji gdy prowadzi on dla Spółki wyłącznie Rejestr Akcjonariuszy na podstawie przepisów KSH. Prowadzenie Rejestru akcjonariuszy wobec Spółki wypłacającej dywidendę bez względu na to, czy otrzymuje ją podatnik będący polskim czy też zagranicznym rezydentem podatkowym jest nadal wyłącznie obowiązkiem technicznym Banku wobec Spółki wynikającym z przepisów KSH i Bank nie będzie pełnił w tej sytuacji funkcji płatnika.

Ad. pytanie nr 4

Zdaniem Banku, jako podmiocie, który nie pełni w związku z czynnością prowadzenia wyłącznie Rejestru akcjonariuszy wobec Spółki funkcji płatnika na gruncie ustawy o CIT, nie ciąży obowiązek wystawiania i przesyłania informacji IFT-2R.

Poza obowiązkiem poboru podatku przepisy ustawy o CIT nakładają na płatnika również pewne obowiązki informacyjne w zakresie wystawiania i przesyłania imiennych informacji podatkowych (IFT), podsumowujących wartość przychodów danego podmiotu oraz kwotę podatku pobranego w danym roku podatkowym. Kwestia sporządzania ww. informacji została uregulowana w art. 26 ust. 3 ustawy o CIT. Zgodnie z tym artykułem płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w: 1) art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku, 2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru. Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze. 3a. Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.

W nawiązaniu do art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, istnieje obowiązek sporządzenia informacji rocznej IFT-2R na podstawie art. 26 ust. 3a ustawy o CIT. Jest to informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek, o którym mowa, spoczywa na krajowych podmiotach, które w danym roku podatkowym wypłaciły na rzecz nierezydentów w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT (tj. podatników niemających w Polsce siedziby lub miejsca zarządu, objętych tutaj ograniczonym obowiązkiem podatkowym) należności, od których pobierany jest podatek ryczałtowy.

Jak wykazano w punkcie 2 wniosku, Bank nie dokonuje wypłaty należności z tytułu dywidendy i nie pełni funkcji płatnika wobec akcjonariuszy niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydenci) w sytuacji gdy prowadzi on dla Spółki wyłącznie Rejestr Akcjonariuszy na podstawie przepisów KSH. Prowadzenie Rejestru akcjonariuszy wobec Spółki wypłacającej dywidendę jest nadal wyłącznie obowiązkiem technicznym Banku wobec Spółki wynikającym z przepisów KSH i Bank nie będzie pełnił w tej sytuacji funkcji płatnika oraz nie ciąży na nim obowiązek wystawiania i przesyłania informacji IFT-2R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

–podatku, zaliczki lub raty.

Od dnia 1 stycznia 2021 r. obowiązywać będzie m.in. art. 3281-15 ustawy Kodeks spółek handlowych dodany przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798, dalej „ustawa zmieniająca”).

Art. 3281 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

§ 2 ww. przepisu wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.

Wprowadzony ww. ustawą zmieniającą art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Bank) w ofercie skierowanej do szerokiego spektrum klientów proponuje świadczenie usług finansowych m.in. w zakresie prowadzenia rachunków papierów wartościowych, w tym dla akcji spółek akcyjnych - również niepublicznych - oraz komandytowo-akcyjnych.

W związku z wejściem w życie nowych przepisów od 1 marca 2021 r. akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

Rejestr akcjonariuszy będzie prowadził podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym - Bank.

Lista obowiązków Banku jako podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy dla Spółki będzie obejmowała m.in.:

  • utworzenie rejestru w odpowiednim momencie,
  • prowadzenie rejestru zgodnie z wymogami KSH,
  • dokonywanie zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji, w szczególności w przypadku sprzedaży akcji,
  • ustanawianie w ramach rejestru blokad, zastawów itp.,
  • udostępnianie danych zawartych w rejestrze uprawnionym podmiotom, tj. akcjonariuszom oraz emitentowi akcji,
  • wydawanie świadectw rejestrowych,
  • pośredniczenie w wypłacie dywidendy do akcjonariuszy, o ile statut emitenta nie będzie stanowił inaczej,
  • wykonywanie wszelkich innych czynności związanych z rejestrem, wynikających z KSH lub innych przepisów prawa.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie rejestrowanie akcji Spółki niebędącej spółką publiczną w rejestrze akcjonariuszy. Dodatkowo, umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy stanowić będzie podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. O ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej, Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi rejestru akcjonariuszy będzie wykonywał czynności zlecone na podstawie umowy ze Spółką, polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci wypłaty przez Spółkę dywidendy. Akcje nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89) – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Na podstawie art. 26 ust. 2c updop, w przypadku wypłat należności z tytułu:

  1. odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
  2. przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

-obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio (art. 26 ust. 2d updop).


Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników są zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

  • zostały uzyskane na terytorium Polski,
  • wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty,
  • wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Jak wskazano we wniosku, głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie rejestrowanie akcji spółki niebędącej spółką publiczną w Rejestrze Akcjonariuszy, a także prawo poboru akcji oraz powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten Rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi Rejestru Akcjonariuszy będzie mógł wykonywać czynności zlecone na podstawie umowy ze Spółką, polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. W przedmiotowej sprawie istotne jest to, że akcje nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym Wnioskodawcy i w związku z tym nie zostanie spełniona jedna z przesłanek zawartych w art. 26 ust. 2c updop.

Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką może pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy, nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu (art. 26 ust. 2c updop). Płatnikiem podatku dochodowego pozostaje Spółka – z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące Rejestru Akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu.

Odnosząc się do obowiązków informacyjnych należy wskazać, że na podstawie art. 26 ust. 3 updop, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

-sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Zgodnie z art. 26 ust. 3a updop, płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.

Obowiązki, o którym mowa w wyżej cytowanych przepisach, spoczywają na krajowych podmiotach, które w danym roku podatkowym wypłaciły na rzecz nierezydentów należności, od których pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy.

W przedmiotowej sprawie Bank nie będzie dokonywał wypłaty należności z tytułu dywidendy i nie będzie pełnił funkcji płatnika wobec akcjonariuszy niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Będzie on prowadził dla Spółek wyłącznie Rejestr Akcjonariuszy na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Wobec powyższego, Bank nie będzie pełnił w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, funkcji płatnika oraz nie będą ciążyły na nim obowiązki wystawiania i przesyłania informacji IFT-2R.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy prowadzenie Rejestru akcjonariuszy przez Bank wobec Spółki będzie rodziło obowiązki:

  • płatnika z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi zarówno polskimi jak i zagranicznymi osobami prawnymi z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • wystawienia informacji IFT-2R z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami prawnymi niemającymi siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu przysługujących im praw z akcji tj. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

–należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3 i 5 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj