Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.606.2020.2.KC
z 4 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, uzupełniony w dniu 3 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Rozkazem personalnym nr … z dnia … 2015 r. Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony na stanowisko służbowe: szef …, w … w ...

W związku z powyższym, Wnioskodawca w okresie od dnia … 2015 r. do dnia … 2017 r. realizował zadania służbowe w … w … w komórce zajmującej się sojuszniczymi środkami gwarancji bezpieczeństwa (…) realizowanymi na potrzeby państw - członków NATO (tzw. …), a następnie odstraszaniem potencjalnego zagrożenia i obroną kolektywną (…).

Przedmiotowe komórki były organami powołanymi doraźnie w ramach struktury … i wzmocnione przez państwa członkowskie (m.in. …) na potrzeby realizacji przedsięwzięć z zakresu wdrażania postanowień szczytu NATO, który odbył się we wrześniu 2014 r. w … (…) -w reakcji na agresję …. Jednym z kluczowych rezultatów szczytu w … było opracowanie i zatwierdzenie Planu Działań na rzecz Gotowości do Obrony (…).


W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że komórka …, w ramach której on służył, zajmowała się m.in.:


  1. koordynowaniem implementacji sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w …;
  2. przygotowaniem i koordynowaniem realizacji sojuszniczych oraz narodowych ćwiczeń wojskowych;
  3. udziałem w międzynarodowych ćwiczeniach wojskowych;
  4. organizacją i funkcjonowaniem Grupy Roboczej ds. Środków Gwarancji Bezpieczeństwa (…);
  5. udziałem w pracach Wysuniętych Zespołów Integracji NATO (…);
  6. opracowaniem planów implementacji Jednostek Integracji NATO (…) w …, na …, na …, w …, na … i na …;
  7. udziałem w pracach Zespołu Planowania na rzecz Szczytu NATO w … w …. (…);
  8. koordynowaniem i monitorowaniem rozwoju zdolności w zakresie dowodzenia … i Siłami Odpowiedzi NATO (…) przez … w … (…);
  9. ustanowieniem Dowództwa Wielonarodowej Dywizji … w … (…),
  10. koordynacją przedsięwzięć z zakresu wzmocnionej wysuniętej obecności wojskowej (…) w …, na …, na … i w ...


Wnioskodawca - w czasie służby w jednostce wojskowej - otrzymywał uposażenie krajowe w polskich złotych na ogólnych zasadach, a także należność zagraniczną w euro. Należności te Wnioskodawca otrzymywał na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych jak i należność w euro wypłacane były przez płatnika - Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Od wynagrodzenia w polskich złotych i od należności zagranicznej pobierano zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi. Nie zastosowano wobec Wnioskodawcy zwolnienia z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że .., w okresie od dnia … 2015 r. do dnia … 2017 r. było użyte dla wzmocnienia sił państw sojuszniczych poprzez:


  1. implementację sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w ... oraz w północnym … (patrole …, ćwiczenia międzynarodowe, rozpoznanie obszaru zainteresowania przy pomocy sojuszniczych i narodowych środków rozpoznania …, ….).
  2. przeprowadzenie sojuszniczych ćwiczeń wojskowych (np. ćwiczenie …) oraz udział w narodowych ćwiczeniach wojskowych (np. ćwiczenie …) o charakterze działań odstraszających potencjalną agresję na państwa sojusznicze.
  3. utworzenie Jednostek Integracji NATO (…) w …, na …, na …, w …, na … i na … mających za zadanie usprawnić proces rozwijania wojsk sojuszniczych w tych państwach w przypadku agresji i/lub konieczności prowadzenia obrony kolektywnej.
  4. rozwijanie zdolności i osiąganie pełnej gotowości do działania przez … w … odpowiedzialne za dowodzenie Jednostkami Integracji NATO.
  5. utworzenie … w .. odpowiedzialnego m.in. za dowodzenie jednostkami sojuszniczymi rozwijanymi na terenie państw sojuszniczych w ramach wzmocnionej wysuniętej obecności wojskowej (…).
  6. koordynowanie utworzenia w …, na …, na … i w … jednostek wojskowych (grup bojowych) wydzielonych do działania przez państwa sojusznicze w ramach ...


Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które były realizowane przez Jednostkę Wojskową w następujących okresach:


  1. od dnia … 2015 r. do dnia … 2016 r. – jako szef wydziału (…).
    Cel główny: wzmocnienie sił państw sojuszniczych w … i … oraz w …
    Cele (zadania) szczegółowe:


    1. implementacja sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w … i … oraz w … (.., ćwiczenia międzynarodowe, rozpoznanie obszaru zainteresowania przy pomocy sojuszniczych i narodowych środków rozpoznania - …, …).
    2. przeprowadzenie sojuszniczych ćwiczeń wojskowych (np. ćwiczenie …) oraz udział w narodowych ćwiczeniach wojskowych (np. ćwiczenie …) o charakterze działań odstraszających potencjalną agresję na państwa sojusznicze.
    3. utworzenie Jednostek Integracji NATO (…) w …, na …, na … i w … mających za zadanie usprawnić proces rozwijania wojsk sojuszniczych w tych państwach w przypadku agresji i/lub konieczności prowadzenia obrony kolektywnej.
    4. rozwijanie zdolności i osiąganie pełnej gotowości do działania przez … w … odpowiedzialne za dowodzenie Jednostkami Integracji NATO.
    5. przygotowanie szczytu NATO w Warszawie w 2016 r.


  2. Od dnia … 2016 r. do dnia … 2017 r. – jako szef wydziału (…).
    Cel: wzmocnienie sił państw sojuszniczych w … i … oraz w …
    Cele (zadania) szczegółowe:


    1. implementacja sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w … oraz w … (…, ćwiczenia międzynarodowe, rozpoznanie obszaru zainteresowania przy pomocy sojuszniczych i narodowych środków rozpoznania - …, …).
    2. utworzenie Jednostek Integracji NATO (…) w …, na …, na …, w …, na … i na … mających za zadanie usprawnić proces rozwijania wojsk sojuszniczych w tych państwach w przypadku agresji i/lub konieczności prowadzenia obrony kolektywnej.
    3. rozwijanie zdolności i osiąganie pełnej gotowości do działania przez … w … odpowiedzialne za dowodzenie Jednostkami Integracji NATO.
    4. utworzenie … w …. odpowiedzialnego m.in. za dowodzenie jednostkami sojuszniczymi rozwijanymi na terenie państw sojuszniczych w ramach wzmocnionej wysuniętej obecności wojskowej (…).


  3. Od dnia … 2017 r. do dnia …. 2017 r. - jako szef wydziału (…).
    Cel: wzmocnienie sil państw sojuszniczych w … oraz w …
    Cele (zadania) szczegółowe:


    1. implementacja sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w … oraz w … (…, ćwiczenia międzynarodowe, rozpoznanie obszaru zainteresowania przy pomocy sojuszniczych i narodowych środków rozpoznania - …., ….).
    2. utworzenie Jednostek Integracji NATO (…) na … i na … mających za zadanie usprawnić proces rozwijania wojsk sojuszniczych w tych państwach w przypadku agresji i/lub konieczności prowadzenia obrony kolektywnej.
    3. rozwijanie zdolności i osiąganie pełnej gotowości do działania przez … w … odpowiedzialne za dowodzenie Jednostkami Integracji NATO.
    4. utworzenie … w odpowiedzialnego m.in. za dowodzenie jednostkami sojuszniczymi rozwijanymi na terenie państw sojuszniczych w ramach wzmocnionej wysuniętej obecności wojskowej (…).
    5. koordynowanie utworzenia w …, na …, na … i w … jednostek wojskowych (grup bojowych) wydzielonych do działania przez państwa sojusznicze w ramach ...
    6. monitorowanie przygotowania i przebiegu ćwiczenia …


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wypłacana Wnioskodawcy w roku 2015, 2016 oraz 2017 - w trakcie pełnienia służby w … w … - należność zagraniczna powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona w roku 2015, 2016 oraz 2017 w trakcie pełnienia służby w … w … należność zagraniczna powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia przyznawane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  • z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że obejmuje on swoim zakresem żołnierza, który wykonuje zadania poza granicami państwa, w składzie jednostki wojskowej, użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Nadto, trzeba również zwrócić uwagę, że w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) wyżej powołanej ustawy, ustawodawca mówi o jednostce wojskowej użytej w określonym celu, przy czym nie zawęża pojęcia jednostki wojskowej tylko do krajowej jednostki wojskowej. Dodatkowo, mając na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) cytowanej ustawy należy wskazać, że jeśli żołnierz wykonuje zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, rozumianej jako element struktury organizacyjnej wojsk NATO, użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, to mamy do czynienia z sytuacją opisaną w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy wypłacana w roku 2015, 2016 oraz 2017 należność zagraniczna w trakcie pełnienia służby w … w … powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem jednostka ta była używana w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnił on warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – bowiem wykonywał on poza granicami państwa określone zadania w sposób wskazany w tym przepisie, tj. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. W związku z powyższym, otrzymywana przez Wnioskodawcę w latach 2015, 2016 oraz 2017 należność zagraniczna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że podatek od ww. należności zagranicznej został pobrany niesłusznie.

Wnioskodawca w tym miejscu wskazuje na bogate orzecznictwo sądowe w przedmiotowej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 860, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:


  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.


Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.


Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:


  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:


    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;


  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:


  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:


  1. należność zagraniczna - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny - w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

− z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Rozkazem personalnym nr …. z dnia … 2015 r. Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony na stanowisko służbowe: szef wydziału w …, w … w …. W związku z powyższym, Wnioskodawca w okresie od dnia … 2015 r. do dnia … 2017 r. realizował zadania służbowe w … w … (…) w komórce zajmującej się sojuszniczymi środkami gwarancji bezpieczeństwa (…) realizowanymi na potrzeby państw - członków NATO (tzw. …), a następnie odstraszaniem potencjalnego zagrożenia i obroną kolektywną (…). Przedmiotowe komórki były organami powołanymi doraźnie w ramach struktury … i wzmocnione przez państwa członkowskie (m.in. … w ramach …) na potrzeby realizacji przedsięwzięć z zakresu wdrażania postanowień szczytu NATO, który odbył się we wrześniu 2014 r. w … (…) - w reakcji na agresję … na …. Jednym z kluczowych rezultatów szczytu w … było opracowanie i zatwierdzenie Planu Działań na rzecz Gotowości do Obrony (…).


W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że komórka …, w ramach której on służył, zajmowała się m.in.:


  1. koordynowaniem implementacji sojuszniczych środków gwarancji bezpieczeństwa (…) w …;
  2. przygotowaniem i koordynowaniem realizacji sojuszniczych oraz narodowych ćwiczeń wojskowych;
  3. udziałem w międzynarodowych ćwiczeniach wojskowych;
  4. organizacją i funkcjonowaniem Grupy Roboczej ds. Środków Gwarancji Bezpieczeństwa (…);
  5. udziałem w pracach Wysuniętych Zespołów Integracji NATO (…);
  6. opracowaniem planów implementacji Jednostek Integracji NATO (…) w ..., na …, na …, w …, na … i na …;
  7. udziałem w pracach Zespołu Planowania na rzecz Szczytu NATO w … w ... (…);
  8. koordynowaniem i monitorowaniem rozwoju zdolności w zakresie dowodzenia … i Siłami Odpowiedzi NATO (….) przez … w … (…);
  9. ustanowieniem Dowództwa Wielonarodowej Dywizji … w … (…),
  10. koordynacją przedsięwzięć z zakresu wzmocnionej wysuniętej obecności wojskowej (…) w …, na …, na … i w …..


Wnioskodawca - w czasie służby w jednostce wojskowej - otrzymywał uposażenie krajowe w polskich złotych na ogólnych zasadach, a także należność zagraniczną w euro. Należności te Wnioskodawca otrzymywał na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych jak i należność w euro wypłacane były przez płatnika - Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Od wynagrodzenia w polskich złotych i od należności zagranicznej pobierano zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi. Nie zastosowano wobec Wnioskodawcy zwolnienia z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że … w …, w okresie od dnia … 2015 r. do dnia … 2017 r. było użyte dla wzmocnienia sił państw sojuszniczych a Wnioskodawca uczestniczył w realizacji celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wzmocnienie sił państw sojuszniczych w … i … oraz w …, które były realizowane przez Jednostkę Wojskową.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy w latach 2015-2017 jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym Ministerstwa Obrony Narodowej do pełnienia służby poza granicami państwa, w … w … w …, która to Jednostka Wojskowa była użyta dla wzmocnienia sił państw sojuszniczych, a Wnioskodawca w okresie pełnienia służby uczestniczył w realizacji celów tej jednostki, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj