Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.438.2020.3.MK
z 18 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 października 2020 r., który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-PUAP, uzupełnionym 30 listopada 2020 r. i 14 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status „małego podatnika” – jest prawidłowe;
  • czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód z odsetek w Banku – jest prawidłowe;
  • czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości – jest prawidłowe;
  • czy Bank przy ustalaniu wartości ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym – jest prawidłowe;
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15% – jest prawidłowe;
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 9% – jest prawidłowe;
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 15% – jest prawidłowe;
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 9% –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status „małego podatnika”;
  • czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód z odsetek w Banku;
  • czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości;
  • czy Bank przy ustalaniu wartości ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym;
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%;
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 9%;
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 15%;
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 9%.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 grudnia 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.438.2020.2.MK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 14 grudnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Bank Spółdzielczy w X prowadzi działalność od 1912 r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów Ustawy - Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz Ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu Banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy.

W 2016 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.048.972,65 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 327.903,69 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.042.484,47 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 51.125,79 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 417.232,02 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.559.814,93 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5 025 406,48 zł. Bank w 2016 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%.Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2016 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 20.014.201,93 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 13.947.702,91 zł.

W 2017 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.280.332,70 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 352.071,94 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.017.550,78 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 224.782,83 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 347.779,30 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.870.445,61 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.498.222,07 zł. Bank w 2017 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%. Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2017 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 27.966.135,81 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 22.136.356,39 zł.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.051.422,02 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 412.181,48 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 968.301,03 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 6.551,71 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 463.608,81 zł;

Łącznie przychody wyniosły: 5.489.883,57 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.098.519,22 zł. Bank w 2018r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%. Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2018 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 33.307.024,34 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 26.656.709,39 zł.

W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 3.982.339,43 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 481.525,34 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 950.979,26 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 40.674,42 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 185.574,31 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.159.567,42 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 4.829.163,24 zł. Bank w 2019 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%.Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2019 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 35.443.100,33 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 31.387.417,03 zł.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 14 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2017 i 2018 r. oraz art. 19 ust. 1a, 1b i 1c tej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2019 r. nie miały zastosowania do Banku Spółdzielczego. Nabyte bony pieniężne NBP podlegają wykupowi przez emitenta według ich wartości nominalnej po upływie okresu, na który zostały wyemitowane i nie są przedmiotem dalszego obrotu. Przychody osiągnięte przez Bank w roku podatkowym, tj. 2019 r. wyniosły 5.037.767,91 zł i nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wyżej wymienione bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status „małego podatnika”?
  2. Czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód z odsetek w Banku?
  3. Czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości?
  4. Czy Bank przy ustalaniu wartości ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym?
  5. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%?
  6. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 9%?
  7. Czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (winno być: podatek) w wysokości 15%?
  8. Czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (winno być: podatek) w wysokości 9%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4a pkt 10 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod pojęciem „małego podatnika” należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażony w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000,00 euro. W naszej ocenie do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” nie należy wliczać wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem przez NBP. Jednocześnie uważamy, że otrzymane dyskonto od bonów pieniężnych NBP nie stanowi przychodów ze sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naszym zdaniem nie stanowi również przychodów ze sprzedaży wartość przychodów z rozwiązanych rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego. Zasady tworzenia rezerw na ryzyko kredytowe reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r. poz. 520). Naszym zdaniem nie zalicza się do przychodów ze sprzedaży otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym. Naszym zdaniem powinniśmy zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych 15% za 2017 r. i 2018 r. oraz 9% za 2019 r. i dokonać korekty zeznania podatkowego za lata 2017-2019 r.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm) w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017, 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za te lata podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować stawkę podatku 15% w latach 2017 r i 2018. Wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętego przez Bank w 2016 r. bez uwzględniania przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, przychodów z dyskonta bonów pieniężnych NBP oraz otrzymanych odsetek od środków finansowych na rachunkach bankowych wyniosły: 4.270.546,18 zł i nie przekroczyły w/w limitu. Za 2017 r. powyższe przychody wyniosły: 4.405.318,66 zł i nie przekroczyły w/w limitu. Za 2018 r. powyższe przychody wyniosły: 4.271.041,21 zł w/w limit nie został przekroczony.

W naszej ocenie Bank posiadał w 2017 r. i 2018 r. status „małego podatnika” w konsekwencji dla obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za lata 2017-2018 Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a u.o.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., i dokonać korekty podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. Ponadto zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o.p.d.o.p. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.) w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika” oraz osiągnięte przychody (dochody) inne niż z zysków kapitałowych za 2019 r. nie przekroczyły limitu i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować stawkę podatku 9%.

W naszej ocenie również za 2019 r. Bank może zastosować preferencyjną stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., w związku z posiadaniem statusu „małego podatnika” ponieważ wartość przychodów ze sprzedaży osiągniętych przez Bank w 2018 r. bez uwzględniania przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, przychodów z dyskonta bonów pieniężnych NBP i otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych w banku zrzeszającym wyniosły 4.271.041,21 zł oraz osiągnięte w 2019 r. przychody (dochody) inne niż z zysków kapitałowych z uwzględnieniem dochodów z dyskonta od bonów pieniężnych NBP, rozwiązanych rezerw i aktualizacji wartości oraz otrzymanych odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach w banku zrzeszającym wyniosły 5.037.767,91 zł. Limity nie zostały przekroczone, co w konsekwencji pozwala na zastosowanie preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawych za 2019 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: „updop”), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.



Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W myśl art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.


Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2017 r. za małego podatnika można zatem uznać tego, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2016 r. nie przekroczyła kwoty 5.157.000 zł. W 2016 r. pierwszym dniem roboczym października był 3 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 października 2016 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 października 2016 r. Nr 191/A/NBP/2016) wynosił 4,2976 zł x 1.200.000 = 5.157.120 zł, w zaokrągleniu 5.157.000 zł.

W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Natomiast, za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w 2016 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.048.972,65 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 327.903,69 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.042.484,47 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 51.125,79 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 417.232,02 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.559.814,93 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2016 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5 025 406,48 zł. Bank w 2016 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%.Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2016 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 20.014.201,93 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 13.947.702,91 zł.

W 2017 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.280.332,70 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 352.071,94 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 1.017.550,78 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 224.782,83 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 347.779,30 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.870.445,61 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.498.222,07 zł. Bank w 2017 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%. Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2017 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 27.966.135,81 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 22.136.356,39 zł.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 4.051.422,02 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 412.181,48 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 968.301,03 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 6.551,71 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 463.608,81 zł;

Łącznie przychody wyniosły: 5.489.883,57 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 5.098.519,22 zł. Bank w 2018r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%. Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2018 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 33.307.024,34 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 26.656.709,39 zł.

W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody z rachunku zysków i strat:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 3.982.339,43 zł. W tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 481.525,34 zł;
  2. Przychody z tytułu prowizji: 950.979,26 zł;
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 40.674,42 zł;
  4. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 185.574,31 zł.

Łącznie przychody wyniosły: 5.159.567,42 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1-4 Bank uzyskał z działalności, z której nie był zobowiązany do wykazania podatku VAT. W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 4.829.163,24 zł. Bank w 2019 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu podatku 19%.Podatek został odprowadzony przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na koniec 2019 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 35.443.100,33 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 31.387.417,03 zł.

Nabyte bony pieniężne NBP podlegają wykupowi przez emitenta według ich wartości nominalnej po upływie okresu, na który zostały wyemitowane i nie są przedmiotem dalszego obrotu. Przychody osiągnięte przez Bank w roku podatkowym, tj. 2019 r. wyniosły 5.037.767,91 zł i nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Ad. 1-4.

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytań oznaczonych nr 1-4, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie „małego podatnika” dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, Bank powinien brać pod uwagę:

  • wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalną) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego,
  • przychody z tytułu otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód z odsetek w Banku,
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości,
  • przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania „wartość przychodu ze sprzedaży”, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikających z czynności sprzedaży).

Odnosząc się w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status „małego podatnika” zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” nie należy wliczać wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem przez NBP.

Zauważyć należy, że jeśli podatnik uzyskuje przychód z wykupu bonów pieniężnych, to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna bonów pieniężnych nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika.

Tym samym, ani wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem przez NBP, ani przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w postaci dyskonta od bonów pieniężnych, które stanowią przychód z odsetek w Banku nie będzie stanowić przychodu ze sprzedaży, o których mowa w art. 4a pkt 10 updop.

Także – jak wskazał Wnioskodawca – nie stanowi również przychodów ze sprzedaży wartość przychodów z rozwiązanych rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego.

Powyższe rezerwy są tworzone w celu zrównoważenia skutków potencjalnego ryzyka, a obowiązek ich tworzenia, aktualizacji oraz rozwiązania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r., poz. 520).

Ustosunkowując się natomiast do kwestii, czy Bank ustalając status małego podatnika uprawniający do zastosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych, powinien uwzględniać w przychodach – odsetki otrzymane od środków finansowych gromadzonych na rachunku bankowym stwierdzić należy, że przy obliczaniu limitu, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop, należy uwzględnić wszelkie dochody ze sprzedaży, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, a za takie należy uznać m.in. przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1, 2, 3 i 4 jest prawidłowe.

Ad. 5

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15% stwierdzić należy, że skoro:

  • w 2016 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiadał w 2017 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy,
  • w 2017 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank posiadał w 2018 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2017 i 2018 przysługiwało Wnioskodawcy prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Banku dotyczące możliwości zastosowania 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych za 2017 r. i 2018 r., należy uznać za prawidłowe.

Ad. 6

Odnosząc się do kwestii ustalenia, czy Bank może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego do opodatkowania uzyskanych w 2019 roku dochodów, najpierw należy ustalić, czy Bank zalicza się do podmiotów, do których znajduje zastosowanie ww. przepis.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Skoro w 2018 r. wartość przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej

w złotych, to Bank również w 2019 r. można uznać za „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Przechodząc do możliwości zastosowania przez Bank preferencyjnej stawki podatku 9% za 2019 r., wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”,

u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro,

o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnie w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że limit przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop (w którym uwzględnia się wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym), nie jest równoznaczny z limitem 1.200.000 euro przychodów ze sprzedaży określanym dla małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop (do którego należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży).

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, w 2019 r. wartość wszystkich przychodów Wnioskodawcy, a więc przychodów z uwzględnieniem dyskonta od bonów pieniężnych NBP, wskazanych we wniosku odsetek oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w tym roku podatkowym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Ad. 7-8

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 15% i wykonać korektę podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki 15%, wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Mając na uwadze powyższe, skoro w roku podatkowym 2017 i 2018 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop, to Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2017 r. i 2018 r. obliczając podatek według stawki 15%.

Ponadto, skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, w 2019 r. wartość wszystkich przychodów Wnioskodawcy nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w tym roku podatkowym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9% i dokonać korekty złożonego za ten rok podatkowy zeznania podatkowego.

Jednocześnie zauważyć należy, że z upływem roku podatkowego zaliczki na podatek tracą swój byt prawny, co zarazem oznacza, że zaliczki te nie mogą zostać obliczone ponownie, czy też skorygowane wg obniżonej stawki podatkowej.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status „małego podatnika”,
  • czy przy wyznaczaniu statusu „małego podatnika” Bank powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód z odsetek w Banku,
  • czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości,
  • czy Bank przy ustalaniu wartości ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika” powinien brać pod uwagę przychody z tytułu otrzymanych odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych (bieżących i terminowych) w banku zrzeszającym,
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2017 i 2018 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 15%,
  • czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika” i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować stawkę podatku 9%,
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2017 r. i 2018 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 15%,
  • czy Bank powinien wykonać korektę podatku dochodowego za 2019 r. oraz obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 9%

-jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj