Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1160/11-4/AA
z 4 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1160/11-4/AA
Data
2012.01.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
opodatkowanie
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
ryczałty
stawka


Istota interpretacji
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. nr ILPB1/415-1160/11-2/AA, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 grudnia 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych i brukarstwa opodatkowaną w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Poza działalnością ogólnobudowlaną i brukarstwem Zainteresowany rozpoczął świadczenie nowych usług polegających na usuwaniu (hakowaniu) roślinności z dna, usuwaniu namułu z dna, budowie, remoncie oraz oczyszczaniu przepustów; usuwaniu zatorów oraz na innych pracach związanych z budową i utrzymaniem urządzeń melioracyjnych. Wnioskodawca planuje świadczyć również usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych. Wg Urzędu Statystycznego wszystkie powyższe prace zostały sklasyfikowane wg PKWiU, jako: 42.91.10.0 i 42.91.20.0.

Zainteresowany dodatkowo poszerzył swoje usługi jeszcze o roboty konserwacyjne na ciekach, rzekach i wałach polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu porostów i traw, wygrabianiu wykoszonych porostów ze skarp i z dna rzek, wyciąganiu drzew i krzewów ze skarp cieków – usługi te zostały sklasyfikowane jako PKWiU 81.30.10.0.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca, wskazał:

Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót ogólnobudowlanych i brukarstwa związanych z budową i remontami dróg, ulic, chodników, placów itp. sklasyfikowaną pod PKWiU 42.11.20.0 oraz w zakresie robót ogólnobudowlanych związanych z budową i remontami zewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych, studni kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadzaniem włazów żeliwnych kanałowych i wymianą studzienek kanalizacji burzowej z przykanalikami sklasyfikowanych pod PKWiU 42.21.22.0, a także roboty ziemne, roboty budowlane związane z wykonaniem drenażu sklasyfikowane pod PKWiU 43.12.12.0. Usługi powyższe opodatkowane są w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Poza działalnością wymienioną powyżej Wnioskodawca rozpoczął świadczenie nowych usług polegających na:

  • koszeniu skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych, sklasyfikowanych pod PKWiU 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni), oraz
  • usług związanych z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem itp. sklasyfikowanych pod PKWiU 42.21.23.0.

Ponadto Zainteresowany planuje świadczyć również w przyszłości usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych sklasyfikowane pod PKWiU 42.91.10.0.

Wszystkie usługi wymienione pod PKWiU nr 42.11.20.0; 42.21.22.0; 43.12.12.0 Wnioskodawca wykonuje na podstawie umowy podpisanej np. z Urzędem Miasta, Zarządem Dróg Miejskich i Zieleni, prywatnymi osobami lub firmami. Umowy podpisywane są indywidualnie lub w drodze przetargu.

W przypadku usług sklasyfikowanych pod PKWiU nr 81.30.10.0 i 42.21.23.0 usługę Zainteresowany wykonuje na podstawie umowy podpisanej np. z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych. Umowy podpisywane są indywidualnie lub w drodze przetargu

Wszystkie powyższe usługi Zainteresowany wykonuje zarówno jako podwykonawca jak i samodzielnie np. w przypadku gdy wygra przetarg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę nowe usługi opisane powyżej (dla których podano PKWiU 81.30.10.0 i 42.21.23.0 oraz 42.91.10.0) w zakresie odpowiedniego pogrupowania:

  1. koszenie skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych sklasyfikowane pod PKWiU 81.30.10.0,
  2. usługi związane z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem itp. sklasyfikowane pod PKWiU 42.21.23.0,
  3. usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych sklasyfikowane pod PKWiU 42.91.10.0

opodatkowane są stawką 5,5% czy 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych...

Pytanie to wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, co wynika z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług przychód z tytułu wymienionych w pytaniu, tj.

  1. roboty konserwacyjne na ciekach, rzekach i wałach polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu porostów i traw, wygrabianiu wykoszonych porostów ze skarp i z dna rzek, wyciąganiu drzew i krzewów ze skarp cieków,
  2. usuwania (hakowania) roślinności z dna, usuwania namułu z dna, budowie remoncie oraz oczyszczania przepustów; usuwania zatorów oraz na innych pracach związanych z budową i utrzymaniem urządzeń melioracyjnych,
  3. budową i remontem wałów rzecznych

został zaliczony do robót budowlanych a roboty budowlane są opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów – interpretacja indywidualna, sygnatura ITPB1/415-537/08/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało, jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wyjaśnić należy, iż w „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w poz. 7, pod symbolem PKWiU ex 42.91 wymieniono: Pozostałe obiekty inżynierii wodnej; roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej dotyczy wyłącznie usług:

  • realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

W świetle powyższego należy uznać, iż wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlega świadczenie usług dotyczące pozostałych obiektów inżynierii wodnej; robót ogólnobudowlanych związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów na własny rachunek, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie usługi, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Z treści wniosku wynika, że usługi, mieszczące się grupie 42.91.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, będą przez Wnioskodawcę wykonywane zarówno w ramach realizacji na własny rachunek jak i w formie podwykonawstwa.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej m.in. na świadczeniu na własny rachunek usług mieszczących się w grupie 42.91.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, skoro Zainteresowany zamierza prowadzić działalność dotyczącą m.in. pozostałych obiektów inżynierii wodnej; robót ogólnobudowlanych związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej, ale dotyczące realizacji projektów na własny rachunek, to świadczenie ww. usług wyłącza z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatkiem tym mogą być objęte tylko takie czynności, które nie są wykonywane w ramach realizacji – na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania usług związanych z koszeniem skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych, sklasyfikowanych pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 81.30.10.0 jako Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, należy stwierdzić, że jest to działalność usługowa.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia roboty budowlane.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług roboty budowlane ujęte zostały w sekcji F Obiekty budowlane i roboty budowlane dziale od 41 do 43 tej Klasyfikacji, obejmującymi:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 nie mieszczą się w sekcji F dziale od 41 do 43 tej Klasyfikacji i nie są robotami budowlanymi.

Ponadto należy zauważyć, iż w załączniku nr 2 do ww. ustawy w Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wykonywanie usług oznaczonych symbolem PKWiU 81.30.10.0 nie zostały wymienione, wobec czego świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w odniesieniu do usług związanych z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem świadczonych przez Zainteresowanego oznaczonych symbolem PKWiU 42.21.23.0 jako Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp, należy zauważyć, iż mieszczą się one w ramach usług budowlanych.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że właściwą stawką ryczałtu dla przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług, mieszczących się w grupie PKWiU 81.30.10.0, związanych z koszeniem skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych jest stawka 8,5%, zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast usługi związane z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem (PKWiU 42.21.23.0) – jako mieszczące się w ramach robót budowlanych, opodatkowane będą zgodnie z powołanym powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałtem wg stawki 5,5% przychodu.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Do wniosku dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Końcowo nadmienia się, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem w związku z faktem, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tut. Organ udzielił interpretacji indywidualnej, w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU, w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj