Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.749.2020.1.JK2
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką domu jednorodzinnego w 1/8 części, którą odziedziczyła w drodze spadku po zmarłym rodzicu. Pozostałą część prawa własności posiada drugi z rodziców oraz dwójka rodzeństwa Wnioskodawczyni. Dom stanowi wolno stojący budynek jednorodzinny i służy jedynie do celów mieszkalnych.


Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.); (dalej: Ustawa PIT).


Wnioskodawczyni jest podatnikiem rozliczającym się według skali podatkowej w myśl art. 27 ust. 1 Ustawy PIT z zastosowaniem stawki dla pierwszego progu podatkowego w wysokości 17%. Nie prowadzi działalności gospodarczej.


Budynek został wzniesiony na początku lat 90 i był pokryty płytami azbestowo-cementowymi, tzw. eternitem (dalej: Eternit). W maju 2020 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła remont dachu polegający na wymianie pokrycia dachowego. W ramach prac remontowych doszło do:

  • usunięcia starego pokrycia dachowego (tutaj: Eternitu),
  • termoizolacji dachu za pomocą folii oraz membrany dachowej, których zadaniem jest m.in. minimalizowanie ubytków ciepła,
  • zainstalowania brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymiany zużytych elementów,
  • ułożenia nowego pokrycia dachowego z blachodachówki z wykorzystaniem gąsiorów dachowych,
  • wymiany całego orynnowania budynku (rynny, rury spustowe, kolanka, uchwyty rynnowe, złącza rur). Poza powyżej wymienionymi materiałami, podczas wymiany pokrycia dachowego wykorzystywane były również inne „pomocnicze" materiały takie jak np. kołki montażowe, kleje, pianki, gwoździe oraz inne niezbędne do wykonania prac remontowych.


Wszystkie wydatki zostały całkowicie pokryte ze środków własnych Wnioskodawczyni oraz udokumentowane imienną fakturą VAT (dalej: Faktura) na kwotę 30.000 zł, wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 106); (dalej: Ustawa VAT). Koszt usługi wymiany pokrycia dachowanego udokumentowany fakturą nie obejmuje utylizacji zdemontowanych elementów dachu, tj. eternitu oraz rynien i rur spustowych.


Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego dofinansowania ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesione wydatki nie zostały, ani nie zostaną zwrócone Wnioskodawczyni w żadnej formie, ani też nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, wydatki poniesione na przedsięwzięcie nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. W wyniku remontu dachu przeprowadzonego przez Wnioskodawczynię doszło do wymiany pokrycia dachowego wykonanego z groźnego dla zdrowia ludzkiego materiału zawierającego rakotwórczy azbest na blachodachówkę, w związku z zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz podgrzewania wody użytkowej. Ze względu również na fakt, że budynek ogrzewany jest za pomocą pieca węglowego, zmniejszenie zapotrzebowania na energię przyczynia się także do mniejszej emisji CO2 do atmosfery.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na wymianą pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku i podgrzania wody użytkowej, udokumentowane imienną fakturą, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku określone w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489) dalej: Rozporządzenie termomodernizacyjne), a tym samym czy Wnioskodawczyni zgodnie z art. 26h ust. 1 Ustawy PIT ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki (dalej: ulga termomodernizacyjna)?


Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki przez nią poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku i podgrzania wody użytkowej, udokumentowane imienną Fakturą, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku określone w Rozporządzeniu termomodernizacyjnym, a tym samym jest uprawniona w myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm., dalej: ustawa PIT) do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 26h ust. 1 Ustawy PIT, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Do oceny czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania z przedmiotowej ulgi podatkowej, niezbędne jest przeanalizowanie czy opisana w stanie faktycznym inwestycja spełnia wszystkie wymienione przez ustawodawcę warunki.


Jak wskazano w art. 26h ust. 1 Ustawy PIT, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego.


Zgodnie z art. 5a pkt 18b Ustawy PIT, przez budynek jednorodzinny, rozumie się budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.); dalej: Prawo budowlane.


Zgodnie z ww. przepisem Prawa budowlanego, przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.


Przenosząc powyższe na sytuację Wnioskodawczyni, opisana w stanie faktycznym inwestycja została przeprowadzona na budynku stanowiącym budynek mieszkalny jednorodzinny wskazany w ww. art. 3 ust. 2a Prawa budowlanego, której (jak wskazano) Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką.


Ponadto, jak stanowi art. 5a ust. 18c przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 22, z późn. zm.): dalej: Ustawa termomodernizacyjna.


Wskazany przepis (art. 2 pkt 2 Ustawa termomodernizacyjna) stanowi, że przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Powyższe oznacza, że przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego realizacja daje prawo do skorzystania z ulgi podatkowej, rozumie się m.in. ulepszenie, w wyniku którego zmniejszeniu ulega zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzania zarówno budynku mieszkalnego, jak też ogrzania i podgrzania wody użytkowej. Odnosząc się zatem do celu i efektu przeprowadzonej przez Wnioskodawczynię inwestycji polegającej na wymianie pokrycia dachowego z Eternitu na blachodachówkę, stanowi ona przedsięwzięcie termomodernizacyjne.


Skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej uwarunkowane jest dodatkowo poniesieniem w roku podatkowym odpowiednich wydatków na: materiały budowlane, czy też urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489); dalej: Rozporządzenie termomodernizacyjne.

Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia termomodernizacyjnego, odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia służące wskazanym celom, tj.:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Ponadto, odliczeniu mogą podlegać również wydatki poniesione na usługi, takie jak:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów wskazuje, że ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.


Należy wskazać, że załącznik do Rozporządzenia termomodernizacyjnego nie przedstawia szczegółowego wykazu (zamkniętego katalogu) materiałów budowlanych, czy też urządzeń, a wskazuje ogółem na materiały budowlane/urządzenia wykorzystywane do określonych celów (m.in. materiały służące do docieplenia przegród budowlanych).

Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 maja 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.248.2020.2.DJ, czy interpretacji z dnia 9 września 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.560.2020.2.EC, w których organ podatkowy wskazał, że: „załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje - ogólnie - na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. wymiana pokrycia dachowego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi.”


Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stanowisko prezentowane przez organy podatkowe, wymienione w opisie stanu faktycznego poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki związane z:

  • termoizolacją dachu za pomocą folii oraz membrany dachowej,
  • zainstalowaniem brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymianą zużytych elementów,
  • ułożeniem nowego pokrycia dachowego z blachodachówki z wykorzystaniem gąsiorów dachowych,
  • wymianą całego orynnowania budynku (rynny, rury spustowe, kolanka, uchwyty rynnowe, złącza rur),
  • materiałami pomocniczymi, np. kołkami montażowymi, klejami, piankami, gwoździami oraz innymi materiałami niezbędnymi do wykonania prac remontowych,

stanowią materiały budowlane oraz usługi, których celem jest docieplenie jednorodzinnego budynku mieszkalnego.


Ponadto, ustawodawca określił również ścisły katalog podatników, którym przysługuje prawo do przedmiotowej preferencji w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 26h ust. 1 Ustawy PIT, z ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać podatnicy opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, którzy od podstawy obliczenia podatku mają prawo odliczyć wyżej wymienione wydatki. Samo odliczenie natomiast przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc do końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek, a jak stanowi art. 26h ust. 2 Ustawy PIT kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w stosunku do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.


Wysokość tych wydatków, w myśl art. 26h ust. 3, ustalana jest na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a jeżeli wydatki te były opodatkowane podatkiem VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie Ustawy VAT.

Co więcej, ustawodawca wskazał, iż skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest możliwe o ile wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne (nawet w części) nie zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak prawa odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu w jakiejkolwiek formie zwrócone lub sfinansowane. Odliczeniu mogą podlegać jedynie te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (pochodzą z jego majątku). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika (jeżeli podatnik odliczył je już w ramach innej ulgi).


Jak stanowi art. 26h ust. 6 Ustawy PIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, natomiast w myśl art. 26h ust. 7, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Ponadto, zgodnie z art. 26h ust. 8 Ustawy PIT, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w art. 26h ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin, co wynika z art. 26h ust. 9 Ustawy PIT.


Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni, która w maju 2020 r. z własnych środków poniosła wydatki, które nie zostały jej w żaden sposób zwrócone, ani sfinansowane (np. z dotacji) w wysokości 30 000 zł na realizację inwestycji polegającej na wymianie pokrycia dachowego związane z materiałami budowlanymi i usługami związanymi z dociepleniem jednorodzinnego budynku mieszkalnego, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką i które zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, ma w myśl art. 26h ust. 1 Ustawy PIT prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej za rok podatkowy, w którym przedsięwzięcie zostało w całości zrealizowane (tj. za rok 2020).


Końcowo, Wnioskodawczyni wskazuje, że prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej przy przedsięwzięciach modernizacyjnych związanych z wymianą pokrycia dachowego na jednorodzinnych budynkach mieszkalnych było potwierdzane przez organy podatkowe w wielu interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji z dnia 24 grudnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.438.2019.2.MKA, interpretacji z dnia 16 czerwca 2020 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.255.2020.2.ŁS, interpretacji z dnia 24 czerwca 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.266.2020.2.KR, interpretacji z dnia 19 sierpnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.511.2020.2.EC, czy interpretacji z dnia 21 sierpnia 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.339.2020.3.AWO.


Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni wnosi o uwzględnienie przedstawionego przez nią stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.


Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22).


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489). Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.


Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).


W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przez wilgocią, oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie oraz modernizację systemu grzewczego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką domu jednorodzinnego w 1/8 części, który stanowi wolno stojący budynek jednorodzinny i służy jedynie do celów mieszkalnych. W maju 2020 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła remont dachu polegający na wymianie pokrycia dachowego. W ramach prac remontowych doszło do usunięcia starego pokrycia dachowego (eternitu), termoizolacji dachu za pomocą folii oraz membrany dachowej, których zadaniem jest m.in. minimalizowanie ubytków ciepła, zainstalowania brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymiany zużytych elementów, ułożenia nowego pokrycia dachowego z blachodachówki z wykorzystaniem gąsiorów dachowych, wymiany całego orynnowania budynku (rynny, rury spustowe, kolanka, uchwyty rynnowe, złącza rur). Poza powyżej wymienionymi materiałami, podczas wymiany pokrycia dachowego wykorzystywane były również inne „pomocnicze" materiały takie jak np. kołki montażowe, kleje, pianki, gwoździe oraz inne niezbędne do wykonania prac remontowych. Wszystkie wydatki zostały całkowicie pokryte ze środków własnych Wnioskodawczyni oraz udokumentowane imienną fakturą VAT na kwotę 30.000 zł, wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Koszt usługi wymiany pokrycia dachowanego udokumentowany fakturą nie obejmuje utylizacji zdemontowanych elementów dachu, tj. eternitu oraz rynien i rur spustowych. Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego dofinansowania ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesione wydatki nie zostały, ani nie zostaną zwrócone Wnioskodawczyni w żadnej formie, ani też nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, wydatki poniesione na przedsięwzięcie nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. W wyniku remontu dachu przeprowadzonego przez Wnioskodawczynię doszło do wymiany pokrycia dachowego wykonanego z groźnego dla zdrowia ludzkiego materiału zawierającego rakotwórczy azbest na blachodachówkę, w związku z zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz podgrzewania wody użytkowej. Ze względu również na fakt, że budynek ogrzewany jest za pomocą pieca węglowego, zmniejszenie zapotrzebowania na energię przyczynia się także do mniejszej emisji CO2 do atmosfery.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni ma możliwość odliczenia - w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wydatków poniesionych na termomodernizację dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego, związanych z usunięciem starego pokrycia dachowego (eternitu), termoizolacją dachu za pomocą folii oraz membrany dachowej, zainstalowaniem brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymianą zużytych elementów, ułożeniem nowego pokrycia dachowego z blachodachówki z wykorzystaniem gąsiorów dachowych, wymianą całego orynnowania budynku (rynny, rury spustowe, kolanka, uchwyty rynnowe, złącza rur) oraz wykorzystaniem materiałów pomocniczych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zauważyć należy, że organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj