Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1497/12/BG
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 27 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 08 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Gminy (uczestników Związku) w formie darowizny akcji spółki akcyjnej - (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Gminy (uczestników Związku) w formie darowizny akcji spółki akcyjnej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. Znak IBPBI/2/423-1497/12/BG, IBPBI/2/423-1498/12/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 08 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związek Komunalny jest związkiem międzygminnym działającym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591). Zgodnie z § 3 ust. 1 statutu Związku, Związek został powołany w celu zaspokajania potrzeb z zakresu lokalnego transportu zbiorowego oraz skorelowanych z nim innych usług publicznych. W celu poprawy jakości transportu lokalnego Gminy tworzące Związek zamierzają uczynić Związek akcjonariuszem większościowym spółki akcyjnej. Posiadanie większościowego pakietu akcji umożliwi Związkowi koordynację transportu lokalnego w regionie i przyczyni się do lepszego wykonywania statutowych zadań Związku.

Związek oraz Gminy rozważają osiągnięcie niniejszego rezultatu w dwóch możliwych wariantach, tj.:

  1. umowy darowizny, w której Gminy (uczestnicy Związku) podarują Związkowi akcje spółki akcyjnej,
  2. zakupu akcji spółki przez Związek od Gmin tworzących Związek.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku ziszczenia się przedstawionego we wniosku w pkt l zdarzenia przyszłego, osiągnięty przez Związek dochód z tytułu nieodpłatnie otrzymanego świadczenia będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ziszczenia się zdarzenia przyszłego opisanego w pkt 1 osiągnięty przez Związek dochód będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ulega wątpliwości, iż w przypadku przekazania przez Gminy na rzecz Związku nieodpłatnie akcji spółki akcyjnej, po stronie Związku powstanie przychód, jako że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw. Należy zauważyć, iż z powodu braku jakichkolwiek kosztów przy nabyciu w drodze darowizny przedmiotowych akcji oraz z powodu wartości przedmiotu transakcji w stosunku do kosztów stałych działalności Związku otrzymanie niniejszej darowizny będzie skutkowało powstaniem dochodu po stronie Związku w pełnej wysokości. Na skutek przeniesienia własności akcji Związek stanie się akcjonariuszem większościowym, efektem czego uzyska możliwość bezpośredniego wpływu na działalność spółki akcyjnej i jej kontroli. Nabycie przedmiotowych akcji umożliwia zatem w większym stopniu realizację statutowego zadania Związku, jakim jest organizowanie lokalnego transportu zbiorowego. Należy zauważyć, iż nadzorując wykonywanie zadań przez spółkę akcyjną Związek będzie mógł jeszcze sprawniej realizować zadania statutowe na rzecz jednostek organizacyjnych tworzących Związek. Powyższe powoduje, iż otrzymany przez Związek dochód w postaci wartości akcji spółki akcyjnej będzie zwolniony od podatku na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4g ww. ustawy, gdyż dochód ten będzie przeznaczony dla jednostek samorządu terytorialnego, które tworzą Związek.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Z kolei, w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. W myśl art. 67 ust. 1 powyższej ustawy, utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.

Natomiast art. 68 tej ustawy stanowi, iż:

  1. rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej,
  2. związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu,
  3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków, uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian wpisów w rejestrze.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Zatem w świetle ww. przepisu updop, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż jest związkiem międzygminnym działającym na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Związek został powołany w celu zaspokajania potrzeb z zakresu lokalnego transportu zbiorowego oraz skorelowanych z nim innych usług publicznych. W celu poprawy jakości transportu lokalnego Gminy tworzące Związek zamierzają uczynić Związek akcjonariuszem większościowym spółki akcyjnej. Posiadanie większościowego pakietu akcji umożliwi Związkowi koordynację transportu lokalnego w regionie i przyczyni się do lepszego wykonywania statutowych zadań Związku. Związek oraz Gminy rozważają osiągnięcie niniejszego rezultatu poprzez umowę darowizny, w której Gminy (uczestnicy Związku) podarują Związkowi akcje spółki akcyjnej.

Mając na uwadze powyższe, po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. l2 ust. 1 pkt 2 updop wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji od Gmin. Jak już uprzednio wskazano dochodem stanowiącym podstawę opodatkowania jest, co do zasady, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak więc, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – co do zasady – podlega dochód, jednakże w art. 17 updop ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku dochodowego.

Art. 17 ust. 1 pkt 4g updop stanowi, że wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego – w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Z powołanego przepisu wynika więc, że dochody związków jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania jedynie w części przeznaczonej dla jednostek będących członkami związku. Nie są natomiast zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które Wnioskodawca przeznacza na inne cele lub na potrzeby Związku.

Dokonując interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4g updop należy brać także pod uwagę :

  • art. 17 ust. 1a pkt 2 updop zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach,
  • art. 17 ust. 1b updop który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochód Związku uzyskany w wyniku otrzymania nieodpłatnie akcji spółki akcyjnej od jednostek samorządu terytorialnego (Gmin), nie może korzystać ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g updop, gdyż dochód ten ze swej istoty nie może zostać przeznaczony dla Gmin. W związku z zawartą transakcją Związek uzyska bowiem status większościowego akcjonariusza spółki akcyjnej jednakże w okoliczności tej nie sposób dopatrywać się możliwości przeznaczenia i wydatkowania dochodu na rzecz członków.

Podkreślić należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4g updop stanowi formę ulgi podatkowej, stanowiącej wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Mając na uwadze powyższe, literalna wykładnia cytowanego przepisu prowadzi w opinii tut. Organu do wniosku, iż stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy przez Gminy (uczestników Związku) w formie darowizny akcji spółki akcyjnej (w której Wnioskodawca będzie większościowym akcjonariuszem) jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj