Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.522.2020.1.BS
z 5 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 7 grudnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP w tym samym dniu), uzupełnionym 10 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy opisany we wniosku przedmiot aportu (tj. zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT,
  • czy objęcie udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport pozostanie neutralne podatkowo dla Spółki 1 na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (tj. nie będzie prowadzić do powstania dla Spółki 1 przychodu podlegającego opodatkowaniu),
  • według jakich zasad Spółka 2 powinna ustalić wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach aportu oraz czy i według jakich zasad będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy opisany we wniosku przedmiot aportu (tj. zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT,
  • czy objęcie udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport pozostanie neutralne podatkowo dla Spółki 1 na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (tj. nie będzie prowadzić do powstania dla Spółki 1 przychodu podlegającego opodatkowaniu),
  • według jakich zasad Spółka 2 powinna ustalić wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach aportu oraz czy i według jakich zasad będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.



We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

(…)

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

(…)



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:



Wnioskodawca – Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka 1”) jest spółką działającą w branży informatycznej. Spółka 1 wchodzi w skład grupy kapitałowej, w której pełni funkcję spółki dominującej. Spółka 1 jest spółką, której akcje notowane są na giełdzie papierów wartościowych i dostępne w publicznym obrocie na regulowanym rynku.

Głównym obszarem działalności Spółki 1 jest budowanie i dostarczanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla branży finansowej, telekomunikacyjnej i hotelarskiej. W ofercie Spółki 1 znajdują się również usługi outsorcingu i usługi informatyczne świadczone zarówno na rzecz podmiotów krajowych, jak i zagranicznych.

Spółka 1 zdecydowała się na złożenie niniejszego wniosku celem ustalenia konsekwencji, jakie wiązać się będą z czynnością wniesienia aportu. Aport ma zostać wniesiony przez Spółkę 1 do spółki X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka 2”), która jest w 100% zależna od Spółki 1. Spółka 2 działa od 1999 r. Prowadzi ona również działalność w branży informatycznej, skupiając się na rozwijaniu usług programistycznych.

Spółka 1 oraz Spółka 2 zwane są dalej łącznie „Zainteresowanymi”.

W ramach aportu wnoszonego przez Spółkę 1 do Spółki 2 planowane jest przeniesienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, związanych z prowadzeniem przez Spółkę 1 działalności polegającej na świadczeniu usług i oferowaniu produktów dla sektora telekomunikacyjnego (dalej: „Dział (...)”). Dział (...) został wyodrębniony w Spółce 1 w oparciu o uchwałę Zarządu Spółki 1.

Operacja przeniesienia Działu (...) do Spółki 2 jest związana ze zmianą modelu biznesowego i reorganizacją działalności prowadzonej w grupie kapitałowej, do której należy Spółka 1. Przeniesienie Działu (...) do Spółki 2 umożliwi oferowanie klientom przez jeden podmiot (Spółkę 2) kompleksowych usług konsultingowych w zakresie produkcji i utrzymania oprogramowania.

Celem przedstawienia pełnego opisu zdarzenia przyszłego Spółka 1 wyjaśnia, że usługi świadczone przez Spółkę 1 w ramach Działu (...) i usługi oferowane przez Spółkę 2 się uzupełniają. Możliwe jest angażowanie zespołu pracującego w Spółce 2 przy wykonywaniu projektów w ramach Działu (...) i korzystanie z zasobów Spółki 2 w celu zapewnienia wsparcia osobom wykonującym zadania w ramach Działu (...). Integracja działalności prowadzonej w ramach Działu (...) i w ramach Spółki 2 umożliwi oferowanie odbiorcom zewnętrznym z sektora telekomunikacyjnego usług o szerokim zakresie, adekwatnych do ich potrzeb. Z punktu widzenia klienta jest to korzystniejsze rozwiązanie, gdyż usługi nabywane są od jednego, wyspecjalizowanego podmiotu.

Wniesienie aportu do Spółki 2 powinno umożliwić również pozyskanie partnera biznesowego (inwestora zewnętrznego), który byłby zainteresowany inwestycją w rozwój działalności polegającej na świadczeniu usług. Potencjalny inwestor może nie być zainteresowany inwestycją w Spółkę 1 z uwagi na to, że prowadzi ona działalność również w innych segmentach operacyjnych.

Poniżej Zainteresowani przedstawiają opis struktury organizacyjnej Spółki 1 wraz z opisem obszarów jej działalności.

Podział funkcjonalny działalności Spółki 1

Działalność Spółki 1 jest zróżnicowana, oparta jest na następujących, kluczowych, segmentach operacyjnych:

  1. A,
  2. B,
  3. (...) (konstytuujący wspomniany wyżej Dział (...)).

Podział organizacyjny w Spółce 1 na poszczególne segmenty wynika z prowadzenia przez Spółkę 1 działalności w różnorodnych sferach biznesowych. Każdy z powyższych segmentów wyróżnia się odmiennym zakresem zadań oraz rodzajem prowadzonej działalności:

  • segment A swoją działalność opiera na dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań finansowych, w szczególności dla sektora bakowego,
  • segment B zajmuje się opracowywaniem rozwiązań technologicznych w branży hotelarskiej,
  • segment (...) skupia się na świadczeniu usług i oferowaniu produktów dla sektora telekomunikacyjnego.

Ponadto, w Spółce 1 prowadzona jest jeszcze działalność w segmencie C (Application Services) koncentrująca się wokół produkcji specjalistycznego oprogramowania informatycznego dla branży finansowej oraz dla branży telekomunikacyjnej skupiając się na klientach z Europy Zachodniej oraz USA. Działalność w tym segmencie wykonywana jest również przez Spółkę 2. Klientami Spółki 2 w segmencie C (Application Services) są głownie podmioty z branży telekomunikacyjnej i medycznej.

Poniżej Spółka 1 wyjaśnia, na czym polegają wyżej wymienione kluczowe obszary jej działalności.

Głównym przedmiotem działalności:

  • segmentu A jest dostarczanie platformy bankowości konwersacyjnej, która zapewnia wsparcie klientów w kanałach cyfrowych (strony www. bankowość internetowa, bankowość mobilna) oraz social media, umożliwiając obsługę klienta w każdym kanale kontaktu, optymalizację procesów obsługi, przechowywanie kompletnej historii interakcji z klientem ze wszystkich kanałów kontaktu, a także zwiększenie efektywności kosztowej poprzez wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji. W ramach tego segmentu Spółka 1 dostarcza systemy bankowości internetowej i mobilnej oferujące najnowsze technologie i najlepsze rozwiązania, wspierające sprzedaż skomplikowanych produktów finansowych i leasingowych. Spółka 1 oferuje również nowatorski, w pełni zautomatyzowany kanał sprzedaży i obsługi dedykowany dla doradców, pracowników firm leasingowych, jak również ich klientów;
  • segmentu B jest tworzenie produktów oferowanych głównie branży hotelarskiej, umożliwiających interaktywną obsługę gości hotelowych, w tym poprzez platformy zapewniające stały dostęp do multimedialnego centrum rozrywki, aplikacji mobilnej, sterowania urządzeniami w pomieszczeniach hotelowych, jak i dokonywania rezerwacji. W ramach tego segmentu, Spółka 1 dostarcza branży hotelarskiej również produkty oferowane w modelu (…) (jest to jeden z modeli chmury obliczeniowej).
  • segmentu (...) (a więc Działu (...)) jest świadczenie usług i oferowanie produktów dla podmiotów z sektora telekomunikacyjnego. Obecnie w ramach segmentu (...) Spółka 1 zajmuje się rozwijaniem oraz wdrażaniem rozwiązań dla operatorów komórkowych w szczególności takich jak M oraz R Jednocześnie, w ramach segmentu (...) Spółka 1 świadczy usługi utrzymania i rozwoju systemów telekomunikacyjnych operatorów komórkowych. M jest rozwiązaniem dla operatorów komórkowych, głównie w obszarach VAS i MTR: m.in. Poczta Głosowa nowej generacji, powiadomienia o dostępności w sieci lub o przekroczeniu granicy, jak również Platformy (…) umożliwiające odgrywanie komunikatów zamiast sygnału oczekiwania oraz system zarządzania połączeniami roamingowymi (…). R jest rozwiązaniem oferującym cyfrową muzykę w postaci najbardziej popularnych hitów muzycznych w miejsce sygnału oczekiwania na połączenie, zarządzanie usługą (…), sprzedaż dzwonków w modelu O.R., umożliwiającym jednolite ustawienie muzyki w telefonie abonamentom sieci (…), (…), (…) i (…).
    Wyodrębnienie organizacyjne Działu (...)
    Jak była o tym mowa Dział (...) został wyodrębniony w Spółce 1 w oparciu o uchwałę Zarządu Spółki 1. Działalność Działu (...) została podzielona na dwa business unity (zwane dalej łącznie „Unitami (...)”):
  1. (...) Services,
  2. (...) Solutions.

Oba Unity (...) zajmują się obsługą tych samych sektorów, tj. głównych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, jak również operatorów telewizji kablowych. W ramach obydwu Unitów (...) świadczone są usługi dla operatorów zagranicznych.

Każdy z Unitów (...) realizuje więc odrębne zadania w ramach realizacji usług dla tych samych podmiotów w ramach wspólnych umów. Wobec powyższego:

  1. (...) Services – zajmuje się w szczególności utrzymaniem i rozwojem infrastruktury IT dla operatorów telekomunikacyjnych;
  2. (...) Solutions – rozwija we własnym zakresie nowe rozwiązania dla operatorów telekomunikacyjnych, takie jak: kluczowe rozwiązania sygnalizacyjne i roamingowe, platformy RCS (Rich Communication Suite) oraz MultiVAS, nowej generacji pocztę głosową, rozwiązania Mobile Connect czy inne dedykowane rozwiązania chmurowe wdrażane u polskich i zagranicznych operatorów takich jak (…), (…), (…), (…), (…).

Każdy z powyższych Unitów (...) składa się z oddzielnych podzespołów, do których przypisana jest realizacja konkretnych zadań:

1.(...) Services składa się z trzech podzespołów:

  1. (…),
  2. (…),
  3. (…).

2.(...) Solutions składa się również z trzech podzespołów:

  1. (…),
  2. (…),
  3. (…).

Pomimo, że w ramach struktury segmentu (...) wydzielono dwa Unity (...) oraz podzespoły, to realizują one wspólne usługi oraz oferują integralne produkty dla podmiotów telekomunikacyjnych. Usługi te świadczone są wyłącznie przez Dział (...), funkcje Działu (...) nie są realizowane przez inne zespoły z innych segmentów Spółki 1.

Wewnętrzny podział Działu (...) został stworzony ze względu na ułatwienie wewnętrznej organizacji i podziału pracy. Poszczególne Unity (...) (a więc i podzespoły) realizują wspólne zadania i są ze sobą integralnie powiązane, stanowiąc jedną, wyodrębnioną w ramach Spółki 1, organizacyjną całość.

Dokonanie wydzielenia dwóch Unitów (...) w ramach Działu (...) uzasadnione było między innymi tym, że w Dziale (...) zadania wykonuje duży, ponad 100 osobowy, zespół osób. W skład tego zespołu wchodzi personel merytoryczny, managerowie, sprzedawcy i specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego. Są to osoby zaangażowane wyłącznie w działalność Działu (...), które nie wykonują zadań na rzecz innych segmentów Spółki 1.

Do Działu (...) została przypisana część aktywów Spółki 1 w postaci sprzętu komputerowego i serwerów przysługujących personelowi tego działu. Personel zarządzający wyższego szczebla Działu (...) otrzymał do używania samochody osobowe, których leasingobiorcą jest Spółka 1 lub które stanowią środki trwałe Spółki 1, przypisane do Działu (...).

Do Działu (...) przypisane są również prawa własności intelektualnej, wykorzystywane w pracy tego działu. Przykładem takich praw są autorskie prawa majątkowe do oprogramowania takiego, jak:

  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…).

Każdy Unit (...) zarządzany jest przez własnego, przypisanego do niego General Managera. Kolejno w strukturze zarządzania znajdują się dyrektorzy operacyjni, project managerowie oraz zespoły wdrożeniowe.

Dla Działu (...) przygotowywane są odrębne strategie i materiały promocyjne. Dla każdego z Unitów (...) dedykowane są również osoby zajmujące się marketingiem dla usług / produktów rozwijanych w ramach obszaru (...) (skupiającego obydwa Unity (...)). Innymi słowy Dział (...) korzysta co do zasady z własnych zasobów marketingowych. Jest to związane ze specyfiką oferty Działu (...).

Ponieważ Dział (...) jest częścią Spółki 1 obecnie prowadzenie działalności w ramach Działu (...) jest wspierane przez inne departamenty Spółki 1, które zajmują się wsparciem wszystkich segmentów działających w ramach Spółki 1 (tzw. wsparcie back office, zwane dalej: „Back Office”).

Wsparcie Back Office obejmuje takie obszary jak:

  • Administracja,
  • Kady i księgowość,
  • IT wewnętrzne,
  • Finanse i controlling,
  • Rekrutacja,
  • POD – People & Organisation Development,
  • Employer branding,
  • Marketing ogólnofirmowy (promowanie Spółki 1, a nie reklamowanie usług sprzedawanych w ramach poszczególnych jej segmentów).

Po dokonaniu aportu Działu (...) do Spółki 2 usługi w zakresie Back Office będą realizowane przez podmiot zewnętrzny w stosunku do Spółki 2. Niewykluczone, że przynajmniej w czasie pierwszych miesięcy będzie to Spółka 1. Celem pełnego opisania zdarzenia przyszłego Spółka 1 wyjaśnia, że obecnie świadczy ona usługi z zakresu Back Office na rzecz Spółki 2 i innych spółek z grupy kapitałowej.

Wyodrębnienie finansowe Działu (...)

W systemie księgowym Spółki 1 wyodrębnia się przychody i koszty dotyczące Działu (...) (choć nie jest sporządzany odrębny bilans dla tego działu). Dla celów zarządczych sporządzany jest rachunek zysków i strat Działu (…) (tzw. Profit & Loss Statement), na który składają się rachunki zarządcze Unitów (...) ((...) Services, (...) Solutions), uwzględniające ich przychody oraz wyniki.

Dział (...) posiada swój własny, odrębny budżet, dla którego co miesiąc sporządzane są prognozy finansowe, tzw. forecasty.

Faktury wystawiane przez Spółkę 1, związane z działalnością realizowaną przez Dział (...), opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do Działu (...). Umożliwia to na ustalenie przychodów związanych z działalnością Działu (…). Generowane są też raporty prezentujące należności każdego z Unitów (...), dzięki czemu możliwe jest wyodrębnienie należności Działu (...).

W księgach rachunkowych Spółki 1 możliwe jest wydzielenie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z Działem (...) (ujmowanych w zespole kont 5 oraz 7). Stosowane jest bowiem szczególne oznaczenie, które pozwala na wyodrębnienie informacji wskazujących na przychody i koszty Działu (...). W ten sposób uzyskiwane są na przykład dane dotyczące kosztów sprzedaży, marketingu, kosztów produkcji, itp. dotyczących Działu (...). Można też ustalić wartość sprzedaży zrealizowanej przez Dział (...).

Dla Działu (...) w systemie księgowym przypisywane są również zobowiązania, w tym zobowiązania związane z zapłatą wynagrodzeń dla osób tworzących zespół Działu (...).

Do kosztów Działu (...) przypisywane są również koszty ogólne ponoszone przez Spółkę 1 w postaci kosztów najmu powierzchni biurowej oraz utrzymania jej w czystości. Spółka 1 ponoszone z tego tytułu koszty dzieli stosując odpowiedni klucz alokacji. Dokonując alokacji tego rodzaju kosztów Spółka 1 bierze pod uwagę liczbę osób zatrudnionych ogółem w Spółce 1. Spółka ustala stawkę ryczałtową – stawkę przypadającą na jedną osobę. Następnie Spółka 1 ustala liczbę osób wykonujących zadania w ramach poszczególnych departamentów, w tym osób tworzących zespół Działu (...) Stawka ryczałtowa, przemnożona przez liczbę osób pracujących w Dziale (...), daje kwotę kosztów przypisywanych do Działu (...) z tego tytułu. Analogicznie przypisywane są koszty ponoszone z tytułu usług Back Office. Dzięki tym danym Spółka 1 zna koszty związane z funkcjonowaniem Działu (...).

Do Unitów (...) alokowane są odpowiednie środki trwałe, co oznacza ich odpowiednie przypisanie do Działu (...). Zastosowanie odpowiedniego oznaczenia pozwala na takie jednoznaczne przypisanie spośród wszystkich środków trwałych Spółki 1. Stąd do Działu (...) przypisane są koszty związane z amortyzacją środków trwałych (samochody osobowe, sprzęt komputerowy, serwery) oraz wartości niematerialnych i prawnych (np. licencji oprogramowania), bezpośrednio związanych z działalnością Działu (...), a także koszty związane z leasingami samochodów osobowych wykorzystywanych przez personel tego działu.

Wyodrębnienie funkcjonalne Działu (...)

Jak zaznaczano wyżej Dział (...) został wydzielony z uwagi na wprowadzenie w Spółce 1 podziału na poszczególne segmenty działalności. W ramach Działu (...) Spółka 1 zajmuje się świadczeniem usług i oferowaniem produktów dla podmiotów z sektora telekomunikacyjnego. Dział (...) umożliwia oferowanie usług dla podmiotów z sektora telekomunikacyjnego – przede wszystkim opisanych wcześniej usług typu M oraz R. Składniki materialne i niematerialne tworzące Dział (...), w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że dział ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Po przeniesieniu Działu (...) jako aportu do Spółki 2 możliwe będzie kontynuowanie działalności Działu (...), innymi słowy Spółka 2 będzie mogła przejąć funkcje, które teraz Dział To spełnia w Spółce 1.

Przedmiot transakcji – aport

Jak wyjaśniano wcześniej, Spółka 1 jest zainteresowana wniesieniem aportu do Spółki 2 ze względu na przyjętą strategię biznesową.

Po wniesieniu aportu, Spółka 1 nie kontynuowałaby i nie rozwijałaby już działalności związanej z zakresem Działu (...). Ten obszar działalności przejęłaby Spółka 2. Spółka 1 rozwijałaby pozostałe obszary swojej działalności w postaci segmentu A oraz segmentu B. Segmenty te są niezależne od działań segmentu (...) i ich działanie nie zależy od zachowania Działu (...) w strukturze Spółki. Podobnie działania pozostałych segmentów Spółki nie są niezbędne dla funkcjonowania Działu (...). Poza obszarami kluczowymi dla rozwoju działalności w Spółce 1 pozostałyby odpowiednie działy wewnętrzne, realizujące zadania z zakresu Back Office.

Zainteresowani zaznaczają, że celem transakcji wniesienia aportu nie jest osiągnięcie przez Spółkę 1 lub Spółkę 2 jakichkolwiek korzyści podatkowych, jak i nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zarówno Spółka 1, jak i Spółka 2 prowadzą działalność od wielu lat i od lat funkcjonują w ramach tej samej grupy kapitałowej. Żadna z tych spółek nie jest nowym podmiotem, który byłby tworzony wyłącznie w celu przeprowadzenia transakcji wniesienia aportu, której dotyczy niniejszy wniosek.

Jak zaznaczono wcześniej, głównym celem wniesienia aportu do Spółki 2 jest restrukturyzacja działalności mająca na celu:

  • realizację przyjętej strategii dalszego rozwoju działalności obu podmiotów – w Spółce 1 pozostanie obszar działalności o charakterze produktowym, natomiast w Spółce 2 zostanie skupiony obszar działalności o charakterze usługowym – dojdzie do połączenia obszaru usługowego Spółki 2 z obszarem o charakterze usługowym rozwijanym w ramach Działu (...),
  • stworzenie wspólnej puli specjalistów w Spółce 2, pracujących w ramach segmentu usługowego,
  • uporządkowanie struktury wewnętrznej grupy kapitałowej w sposób zgodny z przyjętą strategią,
  • wprowadzenie przejrzystości raportowania wyników dzięki skupieniu w Spółce 1 działalności produktowej, a w Spółce 2 działalności usługowej,
  • umożliwienie pozyskania inwestora zewnętrznego zainteresowanego inwestycją w rozwój segmentu usługowego, który byłyby kontynuowany przez Spółkę 2.

W związku z wniesieniem aportu Spółka 1 objęłaby dodatkowy pakiet udziałów Spółki 2. Spółka 1 pragnie zaznaczyć, że przedmiot aportu zostanie poddany wycenie. Stosowna opinia w tym zakresie zostanie przygotowana przez rzeczoznawcę. Na potrzeby niniejszego wniosku Zainteresowani proszą o przyjęcie założenia, że jeśli tut. Organ uzna, że czynność wniesienia aportu nie jest wyłączona spod opodatkowania VAT z uwagi na jego przedmiot to wartość aportu odpowiadać będzie jego wartości brutto (tj. będzie obejmować VAT należny z tytułu przeniesienia na Spółkę 2 składników majątkowych stanowiących przedmiot aportu, które podlegają opodatkowaniu VAT). W takim wypadku Spółka 1 wystawi fakturę na rzecz Spółki 2 i wykaże na wystawionej fakturze VAT należny. Na potrzeby wydania interpretacji Zainteresowani proszą o przyjęcie założenia, że faktura zostanie wystawiona przez Spółkę 1 w sposób zgodny w przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (tj. VAT należny zostanie naliczony przez Spółkę 1 wyłącznie od składników majątkowych, których dostawa podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania VAT).

Kwota brutto wskazana na fakturze będzie odpowiadała wartości aportu i wartości udziałów Spółki 2 obejmowanych przez Spółkę 1 w zamian za aport. W związku z tym, jeśli czynność wniesienia aportu będzie uznana za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT to nie dojdzie do zapłaty przez Spółkę 2 kwoty VAT należnego wykazanego na fakturze na rzecz Spółki 1.

Przedmiotem aportu mają być wszelkie składniki materialne i niematerialne związane z Działem (...). Składniki materialne i niematerialne związane z Działem (...), które byłyby przedmiotem aportu, to przede wszystkim:

  • sprzęt komputerowy oraz serwery będące własnością Spółki 1,
  • samochody osobowe będące własnością Spółki 1,
  • wartości niematerialne i prawne związane z Działem (...) (w tym m.in. licencje do wykorzystywanego oprogramowania, prawo do znaku towarowego, autorskie prawa majątkowe do oprogramowania takiego, jak (…), (…), (…), itp).

Odpowiednie składniki majątku wchodzące w skład Działu (...), stanowiące środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki 1.

W związku z wniesieniem aportu Spółka 2 przejęłaby również prawa i zobowiązania wynikające z umów zawartych przez Spółkę 1, dotyczących Działu (...), w szczególności z:

  • umów handlowych, na mocy których Spółka 1 zobowiązana jest do świadczenia usług –Spółka 2 wstąpiłaby w miejsce Spółki 1 w dotychczas realizowane przez Dział (...) kontrakty stając się stroną umów zawartych obecnie przez Spółkę 1 (ponad 120 umów). Spółka 2 przejęłaby zatem prawa i obowiązki z nich wynikające,
  • umów leasingowych, z których większość dotyczy samochodów osobowych.

Należy przy tym podkreślić, że Spółka 1 oraz Spółka 2 wystąpi o wszelkie niezbędne zgody wymagane prawem oraz umowami (np. zawartymi z kontrahentami i leasingodawcami) w celu umożliwienia skutecznego przeniesienia praw i zobowiązań wynikających z poszczególnych umów, gdyż zarówno Spółce 1, jak i Spółce 2 zależy na tym, aby wszystkie umowy zostały przejęte przez Spółkę 2. Spółka 1 oraz Spółka 2 spodziewają się, że zdecydowana większość tych umów zostanie przeniesiona na Spółkę 2 bez jakichkolwiek problemów. Z uwagi jednak na znaczącą liczbę umów handlowych nie można całkowicie wykluczyć sytuacji, w której – z uwagi na decyzję kontrahenta – przeniesienie praw i obowiązków wynikających z danej umowy na Spółkę 2 okaże się niemożliwe (kontrahent nie wyrazi zgody). W takim wypadku Spółka 1 albo rozwiązałaby umowę z takim kontrahentem albo kontynuowałaby wykonywanie obowiązków wynikających z umowy podzlecając usługi Spółce 2 lub angażując osoby zatrudnione w ramach innych segmentów (o ile byłoby to w danym przypadku możliwe).

Wniesieniu aportu towarzyszyłoby przejęcie przez Spółkę 2 osób tworzących zespół Działu (...). Przejęcie pracowników nastąpiłoby w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Byliby to pracownicy merytoryczni, managerowie, sprzedawcy, specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego, itp. Ponieważ istotne jest to, aby cały zespół Działu (...) został przejęty przez Spółkę 2, również osoby wykonujące zadania związane z działalnością Działu (...) na podstawie innych umów niż umowa o pracę, po wniesieniu aportu, wykonywałyby swoje zadania na rzecz Spółki 2 (doszłoby bowiem do „przejęcia” tych umów przez Spółkę 2).

Jak wspomniano wcześniej, po wniesieniu aportu usługi Back Office byłyby realizowane przez podmiot zewnętrzny w stosunku do Spółki 2, przy czym niewykluczone, że będzie to Spółka 1 (przynajmniej w pierwszych miesiącach po wniesieniu aportu). Spółka 2 zawrze również ze Spółką 1 odpowiednią umowę na podnajem powierzchni biurowej.

W związku z tym, że wszystkie istotne składniki Działu (...) zostaną przeniesione w ramach aportu, dojdzie do przejęcia zespołu tworzącego Dział (...), jak również praw i obowiązków wynikających z zawartych umów. Dział (...) będzie zdolny do kontynuowania działalności w ramach Spółki 2.

Zarówno Spółka 1, jak i Spółka 2, są czynnymi podatnikami VAT i zajmują się wykonywaniem działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Otrzymany przez Spółkę 2 zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, związanych z realizacją działalności gospodarczej w ramach Działu (...), będzie wykorzystywany przez Spółkę 2 do świadczenia usług na rzecz jej klientów. Usługi te podlegają opodatkowaniu VAT.

Z uwagi na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 64 ustawy CIT dla potrzeb niniejszego wniosku Zainteresowani proszą o przyjęcie przez Organ, że w wyniku wniesienia aportu nie dojdzie do nabycia przez Spółkę 2 know-how (tj. nabycia informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej), który stanowiłby wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji dla celów podatkowych.

Zainteresowani wyjaśniają, że są zainteresowani ustaleniem w sposób kompleksowy skutków podatkowych czynności wniesienia aportu. Składają w związku z tym odrębnie wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług. Spółka 2 składa wniosek o ocenę skutków podatkowych planowanych czynności na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wszystkie złożone wnioski dotyczą tego samego zdarzenia przyszłego.

Zainteresowani składają wspólny wniosek o interpretację indywidualną, gdyż są podmiotami uczestniczącymi razem w tym samym zdarzeniu przyszłym – transakcji wniesienia przez Spółkę 1 aportu do Spółki 2.

Ustalenie zasad opodatkowania aportu ma znaczenie dla obu Stron transakcji. Zainteresowanym zależy na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, czy zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, które mają być przedmiotem transakcji (Dział (...)) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle ustawy CIT. Z punktu widzenia Spółki 1 jest to istotne z uwagi na ustalenie zasad opodatkowania udziałów, które obejmie w Spółce 2 w zamian za aport. Spółce 2 zależy na ustaleniu, czy nabywane w ramach aportu składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż ma to znaczenie dla ustalenia zasad ich amortyzacji.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy opisany we wniosku przedmiot aportu (tj. zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT?
  2. Czy objęcie udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport pozostanie neutralne podatkowo dla Spółki 1 na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (tj. nie będzie prowadzić do powstania dla Spółki 1 przychodu podlegającego opodatkowaniu)?
  3. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytania 1 i 2, w jaki sposób Spółka 1 powinna ustalić przychód podlegający opodatkowaniu?
  4. Według jakich zasad Spółka 2 powinna ustalić wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach aportu oraz czy i według jakich zasad będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych?

Ad. 1

Zdaniem Zainteresowanych, opisany we wniosku przedmiot aportu (tj. zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „Ustawa CIT”).

Definicja legalna przedsiębiorstwa została sformułowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1994 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.). Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa to pojęcie charakterystyczne dla prawa podatkowego. Na mocy art. 4a pkt 4 ustawy CIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej również „ZCP”) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Warto przy tym dodać, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm., dalej: „Ustawa VAT”) jest analogiczna. W ocenie Zainteresowanych, pojęcie „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” powinno być interpretowane w ten sam sposób na gruncie ustawy CIT i ustawy VAT.

Aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinien on spełniać następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

W związku z powyższym, aby dany zespół składników majątkowych mógł być uznany za ZCP nie wystarczy istnienie jakiejkolwiek (dowolnej) masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania – w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci działu Spółki 1, jakim jest Dział (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż:

  1. stanowi on zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań,
  2. jest wydzielony organizacyjnie w Spółce 1,
  3. jest wydzielony pod względem finansowym,
  4. służy do realizacji określonych zadań gospodarczych (wydzielenie funkcjonalne) i może z powodzeniem stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ad. a)

Zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań

Wskazywany przez Spółkę 1 wyodrębniony dział Spółki 1 w postaci Działu (...), składa się z elementów materialnych (np. środków trwałych i wyposażenia, w szczególności sprzętu komputerowego, serwerów, samochodów osobowych) oraz składników niematerialnych, do których należą między innymi wartości niematerialne i prawne. Do Działu (...) przypisane są prawa własności intelektualnej, wykorzystywane w pracy tego działu. Przykładem takich praw są autorskie prawa majątkowe do oprogramowania takiego, jak:

  • (…),
  • (…),
  • (…),
  • (…).

Zespół składników majątkowych wzbogacony jest o kapitał ludzki. W Dziale (…) zadania wykonuje duży, ponad 100 osobowy, zespół osób. W skład tego zespołu wchodzi personel merytoryczny, managerowie, sprzedawcy i specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego. Są to osoby zaangażowane wyłącznie w działalność Działu (...), które nie wykonują zadań na rzecz innych segmentów Spółki 1.

Z Działem (...) związane są też skonkretyzowane zobowiązania, w szczególności wynikające z dotychczas realizowanych przez ten dział kontraktów. Ponadto, z działem tym związane są zobowiązania wynikające z zawartych przez Spółkę 1 umów leasingu, w większości samochodów osobowych wykorzystywanych przez jego personel wyższego szczebla, które również zostaną przeniesione w związku z aportem.

Jak była o tym mowa, przedmiotem transakcji nie będzie wyłącznie aport składników majątku Spółki 1 związanych z Działem (...) (materialnych i niematerialnych). Spółka 2 przejmie bowiem także zobowiązania (obciążenia) związane z tą sferą działalności Spółki 1. Spółka 2 przejmie bowiem również prawa i zobowiązania wynikające z umów zawartych przez Spółkę 1, dotyczących Działu (...), w szczególności z:

  • umów handlowych, na mocy których Spółka 1 zobowiązana jest do świadczenia usług – Spółka 2 wstąpiłaby w miejsce Spółki 1 w dotychczas realizowane przez Dział (...) kontrakty stając się stroną umów zawartych obecnie przez Spółkę 1 (ponad 120 umów). Spółka 2 przejęłaby zatem prawa i obowiązki z nich wynikające.
  • umów leasingowych, z których większość dotyczy samochodów osobowych.

Jak wskazywano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka 1 oraz Spółka 2 spodziewają się, że zdecydowana większość powyższych umów zostanie przeniesiona na Spółkę 2 bez jakichkolwiek istotnych trudności.

Warto zauważyć, że organy podatkowe prezentują stanowisko, zgodnie z którym dla uznania danego zespołu składników za ZCP konieczne jest przejęcie nie tylko składników majątkowych zwiększających stan aktywów podatnika, ale również składników o charakterze pasywnym (zobowiązań). W przedmiotowej sprawie taka sytuacja będzie miała miejsce. Zobowiązania związane z Działem (...) są bowiem integralną częścią przenoszonej części przedsiębiorstwa Spółki 1. Z uwagi na specyfikę umów realizowanych przez Dział (...), niemożliwe byłoby przejęcie go przez Spółkę 2 z wyłączeniem obowiązków z nich wynikających.

Zdaniem Zainteresowanych, składniki Działu (...), które mają zostać wniesione aportem do Spółki 2, pozostają ze sobą w spójnych, ścisłych i wzajemnych relacjach, pozwalających uznać Dział (...) za zorganizowany i zintegrowany zespół składników, a nie za zbiór niezależnych od siebie elementów.

Ad. b)

Wydzielenie organizacyjne

Ocena, czy określony zespół składników majątkowych stanowi ZCP dokonywana jest na dzień zbycia. Kluczowe jest zatem, aby składniki majątkowe stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy.

Zdaniem organów podatkowych, dany zespół składników majątkowych jest wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa utworzony został na przykład wydział, zakład, czy dział. Takie wnioski płyną m.in. z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 listopada 2020 r., Znak 0111-KDIB3-1.4012.608.2020.1.KO: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.

W ocenie Zainteresowanych, Dział (...) został wydzielony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie – Spółce 1. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza bowiem, że Dział (...) ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Podstawą wyodrębnienia Działu (...) jest uchwała Zarządu. Uchwała w sposób deklaratywny potwierdziła istniejące dotychczas wyodrębnienie organizacyjne Działu (...) w ramach Spółki, przejawiające się m.in. osobną prezentacją wyników finansowych Działu (...) (segmentu (...)) w raportach finansowych (zarządczych) Spółki.

O wyodrębnieniu organizacyjnym może świadczyć także struktura zarządzania oraz podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej. Na istnienie wyodrębnienia organizacyjnego poszczególnych jednostek biznesowych funkcjonujących w ramach spółki może wskazywać też powołanie dyrektorów lub kierowników dla takich jednostek. Jak była o tym mowa, w Dziale (...) wyodrębnione zostały dwa Unity (...) i każdy z nich posiada przypisanego do niego General Managera. Kolejno w strukturze zarządzania znajdują się dyrektorzy operacyjni, project managerowie oraz zespoły wdrożeniowe. Pomimo, że w ramach struktury segmentu (...) wydzielono dwa Unity (...) oraz podzespoły, to realizują one wspólne usługi oraz oferują integralne produkty dla podmiotów telekomunikacyjnych. Usługi te świadczone są wyłącznie przez Dział (...), funkcje Działu (...) nie są realizowane przez inne zespoły z innych segmentów Spółki 1.

Wewnętrzny podział Działu (...) został stworzony ze względu na ułatwienie wewnętrznej organizacji i podziału pracy. Poszczególne Unity (...) (a więc i podzespoły) realizują wspólne zadania i są ze sobą integralnie powiązane, stanowiąc jedną, wyodrębnioną w ramach Spółki 1, organizacyjną całość.

Dokonanie wydzielenia dwóch Unitów (...) w ramach Działu (...) uzasadnione było między innymi tym, że w Dziale (...) zadania wykonuje duży, ponad 100 osobowy, zespół osób. Jak już wskazywano, w skład tego zespołu wchodzi personel merytoryczny, managerowie, sprzedawcy i specjaliści w zakresie marketingu dedykowanego. Są to osoby zaangażowane wyłącznic w działalność Działu (...), które nie wykonują zadań na rzecz innych segmentów Spółki 1.

Warto zauważyć, że wyodrębnienie organizacyjne ZCP nie musi być zawsze równoznaczne z wyodrębnieniem organizacyjno-prawnym. W związku z tym, do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP nie jest konieczne wyodrębnianie części przedsiębiorstwa w formie oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Reasumując, Zainteresowani uważają, że za wydzieleniem organizacyjnym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki 1 przemawia między innymi:

  • fakt podjęcia przez Zarząd Spółki 1 uchwały, na mocy której doszło do wyodrębnienia w strukturach tej spółki Działu (...),
  • fakt, iż Dział (...) posiada własnych General Managerów oraz własne wewnętrzne struktury zarządcze, pracowników i współpracowników dedykowanych do pracy tylko w tym dziale,
  • przypisanie konkretnie do Działu (...) odpowiedniego wyposażenia – sprzętu komputerowego, serwerów, samochodów osobowych przysługujących personelowi tego działu,
  • posiadanie przez Dział (...) własnej bazy klientów,
  • przygotowywanie odrębnej strategii i materiałów promocyjnych dla Działu (...),
  • przypisywanie odrębnie do Działu (...) wykorzystywanych w jego pracy praw własności intelektualnej,
  • określanie dla Działu (...) odrębnego, własnego budżetu oraz prognoz finansowych, tzw. forecastów.

Ad. c)

Wydzielenie finansowe

Konieczność wyodrębnienia finansowego ZCP nie oznacza automatycznie, że ZCP musi być samobilansującym się oddziałem. W orzecznictwie podkreśla się ponadto, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której – poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych – możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 3 listopada 2020 r., Znak 0111-KDIB3-1.4012.608.2020.1.KO, stwierdził: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową”.

Taki pogląd wyrażany został również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 30 października 2020 r., Znak 0111-KDIB3- 2.4012.624.2020.2.MD, w której wskazano na następujące cechy wyodrębnienia finansowego ZCP: „Mająca być przedmiotem planowanego aportu część majątku będzie również przed dokonaniem planowanego aportu wyodrębniona finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca posiada system informatyczno-księgowy, który umożliwia takie ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych, by przyporządkowane wyłącznie do działalności przedszkoli, należności – można było łatwo przypisać do zobowiązań, a koszty – do przychodów. Powyższe działanie pozwala na odseparowanie operacji gospodarczych związanych z częścią majątku skoncentrowaną na działalności przedszkoli od pozostałej części istniejącego przedsiębiorstwa Spółki komandytowej. Jak podał Wnioskodawca na moment dokonania aportu, system księgowy pozwala prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację aktywów i pasywów, kosztów i przychodów, należności i zobowiązań”.

W świetle powyższego za wystarczające należy uznać wyodrębnienie finansowe danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Organy podatkowe prezentują stanowisko, że w kontekście wydzielenia finansowego znaczenie może mieć również sposób wystawiania dokumentów księgowych, pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów do odpowiedniej części przedsiębiorstwa.

Zainteresowani uważają, że za wydzieleniem finansowym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki 1 przemawia to, że:

  • Spółka 1 posiada w ramach systemu księgowego odpowiednią analitykę, w ramach której jest w stanie wyodrębniać przychody i koszty odnoszące się do Działu (...),
  • księgi rachunkowe Spółki 1 prowadzone są w sposób pozwalający na wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną w ramach Działu (...),
  • Dział (...) posiada swój odrębny budżet, sporządzane są dla niego prognozy finansowe, tzw. forecasty,
  • Dział (...) posiada własny rachunek zarządczy, prezentujący tylko jego wyniki, tzw. Profit & Loss Statement, to jest rachunek zysków i strat.

Należy więc uznać, że warunek wyodrębnienia finansowego w przypadku Działu (...) jest spełniony.

Ad. d)

Wydzielenie funkcjonalne

Aby zespół składników materialnych i niematerialnych mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Organy podatkowe zazwyczaj interpretują tę przesłankę jako potencjalną zdolność ZCP do działania jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 23 października 2020 r., Znak 0114-KDIP4-1.4012.394.2020.1.AM, stwierdził, że: „(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Analizując spełnienie przesłanki wydzielenia funkcjonalnego, organy podatkowe zwracają również uwagę na elementy, które mogą wskazywać na to, że dany podmiot ma zdolność samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym: „Z kolei o wyodrębnieniu funkcjonalnym przedmiotu transakcji w strukturze działalności Zbywcy świadczy wyznaczenie osób odpowiedzialnych za kierowanie pracą serwisu oraz nadzór nad sprawami finansowymi jednostki. Poza tym do Lokalizacji G. przypisany jest odrębny zespół pracowników, składniki majątkowe i niemajątkowe, korzystanie z odrębnej nieruchomości w formie umowy najmu” (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 grudnia 2016 r., Znak 1462-IPPP2.4512.812.2016.1.DG).

W ocenie Zainteresowanych, Dział (...) posiada zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. W jego przypadku jest bowiem możliwe:

  • przypisanie konkretnie do Działu (...) pracowników, składników materialnych i niematerialnych,
  • precyzyjne wskazanie projektów realizowanych przez Dział (...),
  • prowadzenie odrębnej analityki księgowej dla Działu (...),
  • określenie celów strategicznych Działu (...),
  • samodzielne pełnienie funkcji, do których powołany jest Dział (...), dzięki temu, że składniki materialne i niematerialne tworzące Dział (...), w tym substrat ludzki, są wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne.

W świetle powyższych okoliczności można uznać, że Dział (...) posiada zdolność do samodzielnego bytu gospodarczego i tym samym można uznać ten zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Innymi słowy, zespół składników tworzący Dział (...) gotowy jest zdolny do kontynuowania działalności w swoim dotychczasowym zakresie po wniesieniu go aportem do Spółki 2. W ocenie Zainteresowanych, zdolność ta jest rzeczywista i pełna, a nie jedynie potencjalna. Elementy przedsiębiorstwa Spółki 1, które nie będą przedmiotem planowanego aportu, nie wpływają na możliwość kontynuowania działalności gospodarczej przez Dział (...).

Dlatego zdaniem Zainteresowanych, opisany we wniosku przedmiot aportu (tj. zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT.

Ad. 2

Zdaniem Zainteresowanych, objęcie udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport pozostanie neutralne podatkowo dla Spółki 1 na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. nie będzie prowadzić do powstania dla Spółki 1 przychodu podlegającego opodatkowaniu).

Zdaniem Zainteresowanych, objęcie udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport pozostanie neutralne podatkowo dla Spółki 1 (tj. nie będzie prowadzić do powstania dla Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, do przychodów zalicza się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego. Jeżeli wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego odpowiednio stosuje się art. 14 ust. 2 ustawy CIT.

Jednocześnie jednak w art. 12 ust. 4 pkt 25b ustawy CIT postanowiono, że wartości, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT nie zalicza się do przychodów, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Jak wyjaśniano w odpowiedzi na pytanie nr 1, zdaniem Zainteresowanych, przedmiotem aportu wnoszonego do Spółki 2 będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Dlatego Spółka 1 uważa, że wniesienie aportu i objęcie w zamian za wniesiony wkład niepieniężny udziałów Spółki 2 będzie neutralne podatkowo – nie będzie wiązało się z koniecznością ustalenia po stronie Spółki 1 przychodu.

Ponieważ planowane wniesienie aportu do Spółki 2 będzie uzasadnione biznesowo i nie będzie miało na celu unikania ani uchylania się od opodatkowania nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 13 ustawy CIT. Z przepisu tego wynika, że artykułu 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. W ust. 14 ww. artykułu doprecyzowano, iż jeżeli wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Biorąc pod uwagę, iż głównym celem wniesienia aportu do Spółki 2 jest restrukturyzacja działalności mająca na celu:

  • realizację przyjętej strategii dalszego rozwoju działalności obu podmiotów – w Spółce 1 pozostanie obszar działalności o charakterze produktowym, natomiast w Spółce 2 zostanie skupiony obszar działalności o charakterze usługowym – dojdzie do połączenia obszaru usługowego Spółki 2 z obszarem o charakterze usługowym rozwijanym w ramach Działu (...),
  • stworzenie wspólnej puli specjalistów w Spółce 2, pracujących w ramach segmentu usługowego,
  • uporządkowanie struktury wewnętrznej grupy kapitałowej w sposób zgodny z przyjętą strategią,
  • wprowadzenie przejrzystości raportowania wyników dzięki skupieniu w Spółce 1 działalności produktowej, a w Spółce 2 działalności usługowej,
  • umożliwienie pozyskania inwestora zewnętrznego zainteresowanego inwestycją w rozwój segmentu usługowego, który byłyby kontynuowany przez Spółkę 2.

–to w ocenie Zainteresowanych, należy uznać, że wniesienie aportu do Spółki 2 zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem transakcji wniesienia aportu nie jest osiągnięcie przez Spółkę 1 lub Spółkę 2 jakichkolwiek korzyści podatkowych, jak i nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Podsumowując, zdaniem Zainteresowanych, objęcie przez Spółkę 1 udziałów Spółki 2 w zamian za wniesiony aport nie będzie prowadzić do powstania przychodu po stronie Spółki 1.

Ad. 4

Zdaniem Zainteresowanych, Spółka 2 powinna ustalić wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach aportu przy uwzględnieniu zasady kontynuacji amortyzacji, w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki 1. Spółka 2 będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stosując zasadę kontynuacji amortyzacji, przyjmując metodę amortyzacji przyjętą przez Spółkę 1 i uwzględniając wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez Spółkę 1.

Zdaniem Zainteresowanych, Spółka 2 powinna ustalić wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach aportu przy uwzględnieniu zasady kontynuacji amortyzacji, w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki 1. Spółka 2 będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stosując zasadę kontynuacji amortyzacji, przyjmując metodę amortyzacji przyjętą przez Spółkę 1 i uwzględniając wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez Spółkę 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy CIT.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 16g ust. 9 ustawy CIT, w razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów – wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi.

Na mocy art. 16g ust. 10a ustawy CIT, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego.

Z powyższego wynika, że nabycie w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje, że podmiot otrzymujący taki wkład niepieniężny ustala wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład.

Stąd Zdaniem Zainteresowanych, Spółka 2 ustali wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w wyniku aportu Działu (...), w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki 1.

Stosownie do art. 16h ust. 3 ustawy CIT, podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Z uwagi na odesłanie zawarte w art. 16h ust. 3a ustawy CIT, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego taki wkład.

Zatem wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje, że podmiot, do którego wnoszony jest wkład, dokonuje odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot wnoszący wkład, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład aportu były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych tego podmiotu.

Jak wyjaśniono w opisie zdarzenia przyszłego, odpowiednie składniki majątku wchodzące w skład Działu (...) zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki 1. Z uwagi na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 64 ustawy CIT dla potrzeb niniejszego wniosku Zainteresowani proszą o przyjęcie tut. Organu, że w wyniku wniesienia aportu nie dojdzie do nabycia przez Spółkę 2 know-how (tj. nabycia informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej), który stanowiłby wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji dla celów podatkowych. Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że Spółka 2 może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład aportu przy uwzględnieniu zasady kontynuacji amortyzacji, stosując metodę amortyzacji przyjętą przez Spółkę 1 oraz uwzględniając wysokość odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez Spółkę 1. Spółka 2 będzie uprawniona do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Stanowisko Zainteresowanych potwierdzają interpretacje podatkowe wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładem takiego rozstrzygnięcia jest interpretacja wydana dnia 13 listopada 2019 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.423.2019.1.AR, w której organ za prawidłowe uznał następujące stanowisko podatnika – wnioskodawcy, do którego jego udziałowiec wniósł aport: „Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedstawiony w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zespół składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązań) obejmujący Terminal, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, Wnioskodawca po dokonaniu aportu będzie uprawniony do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład będącego przedmiotem aportu Terminala w pełnej wysokości przy uwzględnieniu zasady kontynuacji amortyzacji wynikającej z art. 16g ust. 10a w zw. z ust. 9 i art. l6h ust. 3a w zw. z ust. 3 ustawy o CIT (w zakresie ustalenia wartości początkowej, metody amortyzacji oraz uwzględnienia wysokości odpisów dokonanych przez Udziałowca) w odniesieniu do przejmowanych od Udziałowca środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych”.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej wydanej dnia 13 listopada 2019 r., Znak: 0111-KD1B2-1.4010.423.2019.l.AR: „Spółka otrzymując wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa uzyskała możliwość prowadzenia amortyzacji i zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustalonej zgodnie z regulacją art. 16g ust. 10a w zw. z ust. 9 u.p.d.o.p., czyli na zasadzie tzw. kontynuacji amortyzacji.

Reasumując, Spółka uzyskując w ramach aportu wskazane składniki majątku, zakładając, iż stanowią one przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa – postąpiła prawidłowo wprowadzając je do ewidencji środków trwałych po to, aby je amortyzować na zasadzie kontynuacji amortyzacji, o której mowa w art. 16g ust. 10a u.p.d.o.p.”.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, Organ wydający niniejszą interpretację podkreśla, że jeżeli przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będzie różnił się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Jednocześnie zauważyć należy, że stwierdzenie, że przedstawiony przez Zainteresowanych w zdarzeniu przyszłym aport składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu (...) wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami do Spółki 2, został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez Organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zauważyć przy tym należy, że uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie, tut. Organ wskazuje, że w związku z uznaniem za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i Nr 2, bezprzedmiotowe stało się rozstrzyganie w kwestii dotyczących pytania oznaczonego we wniosku Nr 3.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj