Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.19.2021.2.AK
z 11 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2021 r. (data nadania 4 marca 2021 r., data wpływu 4 marca 2021 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.19.2021.1.AK z dnia 3 marca 2021 r. (data wysłania 3 marca 2021 r., data doręczenia 3 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 3 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.19.2021.1.AK (data wysłania 3 marca 2021 r., data doręczenia 3 marca 2021 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z dnia 3 marca 2021 r. (data nadania 3 marca 2021 r., data wpływu 3 marca 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Nr … z dnia … lipca 2019 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę w … we Francji, na okres od … sierpnia 2019 r. do … lipca 2022 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika … (Wnioskodawca jest oficerem starszym) stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym Wnioskodawca pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Należność zagraniczna jest Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w EURO i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłaca w czasie pełnienia przez żołnierza służby poza granicami państwa, Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełni służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu, utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. (wszedł w życie 26 lutego 2009 r.) na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (dawny art. 17) – jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej i sił szybkiego reagowania NATO – (…)). Eurokorpus, na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił (…) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. Przez cały rok 2020 Eurokorpus pełnił dyżur w ramach Sił Odpowiedzi NATO – (…) (NATO (…)). Przygotowania do jego pełnienia w formie ćwiczeń sojuszniczych obejmowały cały dotychczasowy okres pełnienia służby Wnioskodawcy w Eurokorpusie i Wnioskodawca brał w nich bezpośredni udział (odbyły się m.in. największe od 30 lat w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego ćwiczenia wojskowe – w Norwegii w 2019 r.). Rok 2020 to również przygotowania do misji w … i … w ramach (…) (w 2021 r. Eurokorpus wydziela personel w ww. misjach), jak również przygotowania do objęcia (…) NATO (…) w roku 2024, które będą trwać w kolejnych latach. Siły sojusznicze są wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.


W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:


W ramach pełnienia służby w międzynarodowej jednostce wojskowej – Eurokorpus, na stanowisku starszy specjalista w okresie od … sierpnia 2019 roku do … lipca 2022 roku (wyznaczony Rozkazem Personalnym Nr … Dyrektora Departamentu Kadr z dnia … lipca 2019 roku) wypełniając swoje obowiązki, Wnioskodawca wypełnia misje i cele Eurokorpusu, przyczyniając się tym samym do ogólnego wzmocnienia zdolności wojskowych Unii Europejskiej i Sojuszu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz ich państw członkowskich (realizacja celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Powyższe jest potwierdzone zaświadczeniem wystawionym przez upoważniony do tego celu organ Eurokorpusu, który dodatkowo stwierdza, że w roku 2020 Wnioskodawca pozostawał w podwyższonej gotowości w ramach sił szybkiego reagowania NATO – NATO (…) (Siły Odpowiedzi NATO). W latach 2019 i 2020 Wnioskodawca brał udział w realizacji celów dotyczących wzmocnienia sił państw sojuszniczych:

  • przygotowanie i zapewnienie określonych zdolności korpusu do realizacji zadań w ramach NATO (…) (Siły Odpowiedzi NATO 2020),
  • udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO (między innymi Wnioskodawca brał udział w jednym z największych ćwiczeń militarnych od czasu zakończenia „zimnej wojny”, w … w Norwegii w ramach certyfikacji przed objęciem dyżuru (…)),
  • pełnienie dyżuru w ramach (…): Eurokorpus przeszedł do pełnej gotowości i przejął rolę jednostki dowodzącej Siłami Odpowiedzi NATO. Dyżur (…) utrzymywany był przez cały rok 2020 – personel Eurokorpusu był w pełnej gotowości do szybkiej reakcji na zagrożenia Sojuszu,
  • udział w przygotowaniu (…) do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO,
  • przygotowanie misji pokojowej w ramach EU – udział w planowaniu, szkoleniu i wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności.


Od roku 2021 - na podstawie planu użycia jednostek szybkiego reagowania NATO w ramach wzmocnienie sił państw sojuszniczych, Wnioskodawca bierze udział i będzie w dalszym ciągu uczestniczył w:

  • przygotowaniu do realizacji kolejnego zadania NATO - przygotowywanie struktur, szkolenie i zgrywanie personelu pod kątem objęcia (…) NATO (…) w roku 2024 (prace będą trwać w kolejnych latach),
  • przygotowanie misji pokojowej w ramach EU – udział w planowaniu, szkoleniu i wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności. Siły sojusznicze są wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.


Zadania realizowane przez Eurokorpus:

  • zadania realizowane w ramach NATO: (…) na mocy Porozumienia specjalnego z Dowództwem Sił NATO w Europie (z dnia 21 stycznia 1993 r. i uaktualnienie w 2002 r.) w sprawie warunków użycia (…) w ramach Sojuszu Atlantyckiego, na stałe wzmacnia siły państw sojuszniczych - należy do sił wzmocnienia, tzw. Siły Odpowiedzi NATO - NATO (…) (…) i okresowo przejmuje dowodzenie.
  • zadania realizowane w ramach UE: (…) wykonuje zadania na rzecz Unii Europejskiej w celu realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obronnej Państw Członkowskich (art. 42 ust. 3 (dawniej art. 17) Traktatu o Unii Europejskiej) oraz zadania powierzone przez Radę UE (art. 42 ust. 5 Traktatu o Unii Europejskiej).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpus) utworzonej i mającej na celu stałe wzmacnianie sił państwa i sił sojuszniczych, za jaką należy uznać Eurokorpus, należność zagraniczna podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.) obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach wskazanych w przepisie, a więc w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, niezależnie od tego czy jest to jednostka wojskowa polska, czy sojusznicza. Eurokorpus jest jednostką wielonarodową szczebla taktycznego (korpus) wysokiej gotowości, wykonującą zadania na rzecz NATO i Unii Europejskiej, wzmacniając siły sojusznicze w różnej formie. Dotychczasowe zwolnienie podatkowe było stosowane wyłącznie do żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa w ramach polskich kontyngentów wojskowych, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Tymczasem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wcale nie odsyła do ustawy o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Wydany w dniu 29 listopada 2017 r. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego II FSK 3279/15 potwierdza powyższe rozumowanie, stwierdzając, że: „w świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. podatnik musi mieć status żołnierza zawodowego,
  2. otrzymywane przez niego świadczenia (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa,
  3. zadania te wykonywane są w składzie jednostki wojskowej,
  4. jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom (cel preferowany podatkowo).


Biorąc pod uwagę interpretację powyższego przepisu dokonaną przez NSA, jak również samo brzmienie przepisu, które nie odwołuje się do żadnego innego aktu prawnego w kwestii interpretacji zarówno pojęcia „jednostki wojskowej”, jak i sposobu ustalania celu użycia jednostki, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana przez Niego należność zagraniczna powinna podlegać zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a. ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr – pozostałych żołnierzy zawodowych.


Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).


Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.


Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.


Żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia … lipca 2019 r. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę w … we Francji, na okres od … sierpnia 2019 r. do … lipca 2022 r. Wnioskodawca pełni służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu. Z charakteru jednostki wynika, że jej celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a ustawy z dnia lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej i sił szybkiego reagowania NATO – (…)). Eurokorpus, na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił (…) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. Przez cały rok 2020 Eurokorpus pełnił dyżur w ramach Sił Odpowiedzi NATO – (…). Przygotowania do jego pełnienia w formie ćwiczeń sojuszniczych obejmowały cały dotychczasowy okres pełnienia służby Wnioskodawcy w Eurokorpusie i Wnioskodawca brał w nich bezpośredni udział. Rok 2020 to również przygotowania do misji w … i … w ramach (…), jak również przygotowania do objęcia (…) NATO (…) w roku 2024, które będą trwać w kolejnych latach. Siły sojusznicze są wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.


W ramach pełnienia służby w międzynarodowej jednostce wojskowej – Eurokorpus, na stanowisku starszy specjalista w okresie od … sierpnia 2019 roku do … lipca 2022 roku, wypełniając swoje obowiązki, Wnioskodawca wypełnia misje i cele Eurokorpusu, przyczyniając się tym samym do ogólnego wzmocnienia zdolności wojskowych Unii Europejskiej i Sojuszu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz ich państw członkowskich (realizacja celów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Powyższe jest potwierdzone zaświadczeniem wystawionym przez upoważniony do tego celu organ Eurokorpusu, który dodatkowo stwierdza, że w roku 2020 Wnioskodawca pozostawał w podwyższonej gotowości w ramach sił szybkiego reagowania NATO – NATO (…) (Siły Odpowiedzi NATO). W latach 2019 i 2020 Wnioskodawca brał udział w realizacji celów dotyczących wzmocnienia sił państw sojuszniczych:

  • przygotowanie i zapewnienie określonych zdolności korpusu do realizacji zadań w ramach NATO (…) (Siły Odpowiedzi NATO 2020),
  • udział w certyfikacji elementów systemu dowodzenia NATO (między innymi Wnioskodawca brał udział w jednym z największych ćwiczeń militarnych od czasu zakończenia „zimnej wojny”, w … w Norwegii w ramach certyfikacji przed objęciem dyżuru (…)),
  • pełnienie dyżuru w ramach (…): Eurokorpus przeszedł do pełnej gotowości i przejął rolę jednostki dowodzącej Siłami Odpowiedzi NATO. Dyżur (…) utrzymywany był przez cały rok 2020 – personel Eurokorpusu był w pełnej gotowości do szybkiej reakcji na zagrożenia Sojuszu,
  • udział w przygotowaniu (…) do realizacji kolejnego zadania w ramach Sił Odpowiedzi NATO (…),
  • przygotowanie misji pokojowej w ramach (…) – udział w planowaniu, szkoleniu i wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności.


Od roku 2021 - na podstawie planu użycia jednostek szybkiego reagowania NATO w ramach wzmocnienie sił państw sojuszniczych, Wnioskodawca bierze udział i będzie w dalszym ciągu uczestniczył w:

  • przygotowaniu do realizacji kolejnego zadania NATO – przygotowywanie struktur, szkolenie i zgrywanie personelu pod kątem objęcia (…) NATO (…) w roku 2024 (prace będą trwać w kolejnych latach),
  • przygotowanie misji pokojowej w ramach (…) – udział w planowaniu, szkoleniu i wypracowaniu rozwiązań w ramach przydzielonego zakresu odpowiedzialności. Siły sojusznicze są wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu Rozkazem Personalnym Dyrektora Departamentu Kadr do pełnienia służby poza granicami państwa i wykonującemu zadania w jednostce, której celem jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, zaś Wnioskodawca realizował i będzie realizować ww. cele i zadania, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Ponadto wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj