Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.692.2020.4.EC
z 5 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data nadania 3 lutego 2021 r., data wpływu 8 lutego 2021 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 13 stycznia 2021r. Nr 0114-KDIP1-3.4012.687.2020.2.ISK, 0114-KDIP3-1.4011.692.2020.3.EC (data doręczenia 27 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • ustalenia, w którym momencie powstaje przychód w związku z otrzymaniem nagrody w programie lojalnościowym – jest prawidłowe,
  • możliwości zmniejszenia przychodu lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku gdy środki pieniężne z karty przedpłaconej nie zostaną wykorzystane lub przepadną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, w którym momencie powstaje przychód w związku z otrzymaniem nagrody w programie lojalnościowym oraz możliwości zmniejszenia przychodu lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku gdy środki pieniężne z karty przedpłaconej nie zostaną wykorzystane lub przepadną.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 13 stycznia 2021 r. (data nadania 13 stycznia 2021 r., data doręczenia 27 stycznia 2021 r.) Nr 0114-KDIP1-3.4012.687.2020.2.ISK, 0114-KDIP3-1.4011.692.2020.3.EC, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data nadania 3 lutego 2021 r., data wpływu 8 lutego 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest Wnioskodawca („Kontrahent”).


Kontrahent jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Kontrahent jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Kontrahent prowadzi warsztat naprawy pojazdów samochodowych i oferuje montaż i wymianę opon.


A. S.A. („A”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. A działa w Polsce poprzez oddział przedsiębiorcy zagranicznego B. S.A. Oddział w Polsce.


Działalność gospodarcza A polega przede wszystkim na sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, w szczególności zimowych, letnich oraz wielosezonowych opon do pojazdów mechanicznych.


W ramach działalności A można wyróżnić dwa kanały dystrybucji opon:

  1. A sprzedaje opony na rzecz dystrybutorów, którzy zajmują się dalszą sprzedażą produktów na rzecz mniejszych kontrahentów. Dystrybutorzy są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży opon. Dystrybutorzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT w Polsce.
  2. A sprzedaje opony bezpośrednio do kontrahentów (tj. z pominięciem dystrybutorów), tj. serwisów dealerskich, klientów flotowych, sklepów internetowych, itp. Kontrahentami A są zawsze podmioty zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT. A nie realizuje sprzedaży do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


Kontrahenci, w tym Kontrahent, mogą nabywać opony od A w ramach obydwu ww. kanałów dystrybucji.


W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży opon, A. zamierza wprowadzić program lojalnościowy pod nazwą „Program Lojalnościowy (…)” (dalej: „Program”), który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy A.


Program będzie skierowany do wybranych serwisów dealerskich, czyli przedsiębiorców posiadających warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od A. lub dystrybutorów i odsprzedają te opony własnym klientom (dalej: „Uczestnicy”). Formalnym warunkiem uczestnictwa w Programie będzie ponadto wypełnienie przez Uczestnika odpowiedniego formularza zgłoszeniowego.


Kontrahent będzie uczestnikiem Programu. Uczestnikami Programu będą także inni kontrahenci A. Wszyscy Uczestnicy Programu, w tym Kontrahent, będą brali udział w Programie na takich samych zasadach.


Organizatorem Programu będzie C. sp. z o.o. („Agencja”), która będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie Programu. Agencja będzie organizowała Program na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych zawartej z A. Zakres tych usług obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez Uczestników.

Agencja jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. Agencja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Agencja zajmuje się świadczeniem usług marketingowych.


Zgodnie z zasadami Programu:

  1. Uczestnicy zdobywają punkty w związku z nabyciem opon od A lub dystrybutorów, w tym dystrybutora. Liczba punktów może się różnić w zależności od rozmiaru nabytych opon. Zebrane punkty Uczestnicy będą mogli wymieniać na nagrody („Nagrody").
  2. Program będzie podzielony na półroczne okresy rozliczeniowe. Co za tym idzie, Uczestnicy będą mogli zdobywać punkty w danym półroczu i wymienić je na nagrody po upływie tego okresu. Punkty zdobyte w danym okresie rozliczeniowym i niewykorzystane w celu ich wymiany na nagrody, nie mogą być przeniesione lub wykorzystane razem z punktami zdobytymi w kolejnym okresie rozliczeniowym.
  3. Nagrodami w Programie będą:
    • nagroda pieniężna (dalej: „Nagroda Pieniężna”)
    • nagrody rzeczowe w postaci: smartfonów, tabletów lub pakietu ubrań marki A (dalej: „Nagrody Rzeczowe”). Nagrody Rzeczowe mogą być nabywane lub produkowane przez A w własnym zakresie, tj. A będzie ponosiła koszty związane z nabyciem lub wytworzeniem Nagrody Rzeczowej („Nagrody Rzeczowe A”). Nagrody Rzeczowe mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży A kosztami nabycia tych nagród. Wartość jednej Nagrody Rzeczowej będzie wyższa niż 100 zł netto.
    • nagrody w postaci nieodpłatnych usług: udział w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych, bilety na koncert (dalej: „Dodatkowe Nagrody”). Dodatkowe Nagrody mogą być organizowane lub świadczone przez A w własnym zakresie, tj. A będzie ponosiła koszty związane z organizacją i świadczeniem Dodatkowej Nagrody („Dodatkowe Nagrody A”). Dodatkowe Nagrody mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży A kosztami nabycia tych nagród.
    Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję będą mieć postać voucherów uprawniających do skorzystania z konkretnej usługi, np. uczestnictwa w konkretnym wydarzeniu (bon jednego przeznaczenia) albo voucherów, które mogą być wykorzystane w celu skorzystania z wybranych przez uczestnika usług lub nabycia wybranych przez uczestnika towarów (bon różnego przeznaczenia).

    Uczestnik będzie mógł, ale nie będzie musiał, decydować się na wymianę punktów na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Uczestnik będzie zgłaszał chęć wymiany punktów do Agencji, wskazując, czy chce je wymienić na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe czy Dodatkowe Nagrody.

  4. Dodatkowo, Uczestnicy Programu będą uprawnieni do otrzymania premii związanej z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    • Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A w postaci pakietu ubrań marki A lub gadżetów z logo A;
    • Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A;
    • prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
      Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.

  5. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane uczestnikom przez Agencję. Nagrody Pieniężne będą przyznawane w oparciu o dane dotyczące punktów, które uzyskał dany Uczestnik, udostępnione Agencji przez A oraz dystrybutorów.

  6. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane Uczestnikom w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy. Uczestnicy będą mogli dysponować środkami z kart w dowolny sposób według własnego uznania, to znaczy przeznaczyć je na zakupy u innych podmiotów lub wypłacić w formie gotówki. Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie będzie wiązało się z powstaniem żadnego zobowiązania po stronie Uczestników wobec A.

  7. Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody będą zasadniczo wydawane Uczestnikom przez Agencję. W przypadku Nagród Rzeczowych A lub Dodatkowych Nagród A, A przekaże Agencji Nagrody Rzeczowe A lub zaproszenia do skorzystania z Dodatkowych Nagród A (np. zaproszenie na wydarzenie organizowane przez A), a następnie Agencja przekaże je Uczestnikom.

  8. Nagrody Rzeczowe, w tym Nagrody Rzeczowe A będą technicznie przekazywane Uczestnikom przez Agencję. Prawo do rozporządzania tymi towarami będzie jednak przysługiwało A, która wytworzy lub nabędzie takie nagrody (w tym, w przypadku Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe A nabędzie je od Agencji). Prawo to zostanie następnie przeniesione przez A na Uczestnika. Agencja pomimo, że faktycznie wydaje towary, nie będzie uprawniona do rozporządzania Nagrodami Rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom.

  9. Agencja będzie obciążała A kosztem Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nabywanych przez Agencję (tj. innych niż Dodatkowe Nagrody A). Koszty te będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Agencji z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz A. Co za tym idzie, koszt Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nie będzie wliczany do wartości usługi świadczonej przez Agencję. Będzie on udokumentowany przez Agencję odrębnie, odpowiednim dokumentem księgowym.

  10. Nagrody Rzeczowe nabywane przez Agencję (tj. inne niż Nagrody Rzeczowe A) także będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia z tytułu usług marketingowych. W tym przypadku, Agencja będzie nabywała ww. nagrody, a następnie przenosiła ich własność na A za wynagrodzeniem płatnym przez A. Taka dostawa będzie dokumentowana przez Agencję fakturą wystawioną na A. Następnie w wykonaniu zlecenia A, Agencja będzie technicznie przekazywać te nagrody do Uczestników.

  11. Wydanie Nagrody Pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do uczestnika, a po potwierdzeniu przez uczestnika otrzymania tej karty — zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadała Agencja.


Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona przez określony okres czasu. Agencja poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Agencji. W takim przypadku, Agencja przekaże te środki A, która uprzednio została obciążona kosztem tej Nagrody Pieniężnej. Zwrot środków do A będzie udokumentowany odpowiednim dokumentem księgowym wystawianym przez Agencję.


Ponadto, Agencja poinformuje Uczestnika Programu, który otrzymał kartę przedpłaconą o tym, że środki którymi zasilona była jego karta przepadły oraz o kwocie środków, które przepadły.


Końcowo, Wnioskodawca chciałby podkreślić, że opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe ma charakter konkretny i indywidualny, w szczególności odnosi się do konkretnego programu lojalnościowego, organizowanego przez Agencję na zlecenie A, w którym Wnioskodawca bierze udział. Wszystkie okoliczności niezbędne do oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy zostały w sposób jasny, precyzyjny, jednoznaczny i jednowariantowy przedstawione we wniosku. Opis sprawy odnosi się zatem do konkretnych zindywidualizowanych wydarzeń, w których Wnioskodawca bierze udział i które mogą powodować dla Wnioskodawcy konsekwencje podatkowe na gruncie podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób fizycznych.


Wobec tak sprecyzowanego, jednoznacznego, skonkretyzowanego i zindywidualizowanego opisu sprawy, Wnioskodawca zwraca się do tut. Organu z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące skutków podatkowych opisanych zdarzeń jakie powstały lub mogą powstać w przyszłości dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wszystkie pytania zadane we wniosku odnoszą się do jego konkretnej i indywidualnej sytuacji podatkowej, i mają na celu potwierdzenie czy i jakie obowiązki podatkowe obciążają Wnioskodawcę w związku z uczestnictwem przez Wnioskodawcę w szczegółowo opisanym powyżej zdarzeniu.


W odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 stycznia 2021 r. Nr 0114-KDIP1-3.4012.687.2020.2.ISK, 0114-KDIP3-1.4011.692.2020.3.EC, Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:


  1. Jakie warunki wynikające „Programu Lojalnościowego (…)”, musi spełnić Uczestnik, aby uzyskać punkty wymienne na Nagrodę Pieniężną, tj. czy wypłata Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku uzależniona jest od świadczenia przez Wnioskodawczynię dodatkowych czynności (np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp.)?


Odpowiedź:

  1. Uczestnikami Programu mogą być serwisy dealerskie, czyli przedsiębiorcy posiadający warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od A lub dystrybutorów, tj. podmiotów, które zajmują się dalszą sprzedażą produktów A na rzecz mniejszych kontrahentów i odsprzedają te opony własnym klientom.
    Uczestnicy nie mają przy tym obowiązku posiadania w ofercie pełnego asortymentu towarów sprzedawanych przez A lub dystrybutorów. Uczestnicy nie mają także obowiązku posiadania w ofercie określonego minimalnego poziomu tego asortymentu ani określonej minimalnej liczby takich towarów. Uczestnicy muszą jednak w ramach swojej działalności kupować jakiekolwiek opony marek z Grupy A od A lub dystrybutorów.
  2. Warunkiem przystąpienia do „Programu Lojalnościowego (…)” i zdobywania punktów w tym Programie jest wypełnienie odpowiedniego formularza zgłoszeniowego. W tym celu, Uczestnicy muszą zalogować się na stronie internetowej Programu i założyć na niej indywidualne konto uczestnika.
  3. Po przystąpieniu do Programu, Uczestnicy zdobywają punkty za nabycie opon od A lub dystrybutorów. Liczba punktów może się różnić w zależności od liczby, marki czy też rozmiaru nabytych opon. Tabela, z której wynikają szczegółowe zasady punktowania, tj. ile punktów można dostać w związku z nabyciem określonego produktu, w określonej ilości i wielkości, jest częścią regulaminu Programu.
  4. Uczestnicy mogą wymieniać punkty zdobyte w Programie na Nagrody. Uczestnicy samodzielnie decydują czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Jeżeli Uczestnicy chcą wymienić punkty, mogą dowolnie wybrać Nagrodę/y na jakie wymienią swoje punkty spośród dostępnych w Programie, uwzględniając liczbę punktów zgromadzonych przez Uczestnika i liczbę punktów, za które można uzyskać poszczególne Nagrody.
  5. Jednocześnie, Program jest tak skonstruowany, że ma zachęcać Uczestników do kupowania opon marek należących do Grupy A. W związku z tym, celem Programu i skutkiem aktywnego uczestnictwa w Programie powinno być zwiększenie asortymentu opon marek A u Uczestników, względne poszerzenie tego asortymentu. Co za tym idzie, na skutek Programu asortyment opon marek A będzie się powiększał u danego Uczestnika. Będzie się to działo na skutek konstrukcji Programu i jego założeń biznesowych (np. różnicowania liczby punktów za określone rodzaje opon) a nie sztywnego wymogu nabywania pełnego asortymentu przez Uczestnika.


Ponadto, w ramach Programu Uczestnicy mogą dostawać także dodatkowe nagrody, tzw. Pakiety Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:

  1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A w postaci pakietu ubrań marki A lub gadżetów z logo A;
  2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A;
  3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.


Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.


Część świadczeń wydawanych w ramach Pakietów Korzyści będzie zawierać logo lub inne oznaczenie A, lub będzie mieć inny walor promocyjny wynikający np. z faktu, iż w ramach takiego świadczenia przekazywane będą informacje na temat zalet opon marek A. Takie świadczenia mogą być wykorzystywane przez Uczestników w ramach prowadzonej przez nich działalności, np. jako odzież dla osób pracujących w warsztacie, lub jako banery do oznaczenia warsztatu lub informowania o oponach A dostępnych w ofercie dealera (Uczestnika). W związku z tym, udział Uczestników w Programie będzie najprawdopodobniej skutkował także promocją i reklamą opon marek A. Celem Programu jako akcji lojalnościowej jest bowiem zwiększenie rozpoznawalności A zarówno u Uczestników jak i ich klientów. Natomiast Uczestnicy nie będą wprost zobowiązani do świadczenia usług reklamowych na rzez A.


Podobnie, z innych stosunków prawnych łączących Uczestnika z A lub dystrybutorami będzie wynikać obowiązek zapłaty za zobowiązania w terminie. Natomiast taki warunek nie jest wprost wskazany w regulaminie Programu.


Zakładane przez Organ w pytaniu cele zostaną zatem osiągnięte w Programie, ale na skutek działań biznesowych (np. takiej konstrukcji systemu punktowego, by zwiększać asortyment i liczbę rodzajów nabywanych opon, przekazanie materiałów z logiem A, wzorowej obsłudze biznesowej przez A i dystrybutorów, co zwiększa chęć Uczestnika do współpracy z nimi) - a nie na skutek sztywnych wymogów przewidzianych w regulaminie Programu.


Zgodnie z regulaminem Programu warunkiem otrzymanie Nagrody w Programie, w tym wypłaty Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku, nie jest zatem świadczenie przez Uczestnika dodatkowych czynności, np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp., na rzecz A ani dystrybutorów. Cele te powinny zostać osiągnięte, lecz nie na drodze wymogów prawnych czy obowiązku świadczenia przez Uczestnika usług, lecz w wyniku działań biznesowych i uczynienia współpracy z A i uczestniczenia w Programie atrakcyjnymi. Analizy biznesowe wskazują bowiem, że sztywne przewidywanie kryteriów w regulaminie (zamiast ich osiągania na skutek działań biznesowych) nie zwiększa zainteresowania Uczestników wzięciem udziału w akcji promocyjnej.


  1. Czy Nagroda Pieniężna związana jest z konkretnymi dostawami towarów (transakcjami) przez A dla Wnioskodawczyni?


Odpowiedź:

  1. Uczestnicy zdobywają punkty w Programie za nabycie opon od A lub dystrybutorów. Punkty są obliczane na podstawie okresowych raportów sprzedażowych przekazanych przez dystrybutorów oraz raportów sporządzonych w ramach A. Wszystkie punkty zdobyte w okresie rozliczeniowym, tj. punkty zdobyte w związku z nabyciem opon od A i od dystrybutorów, są następnie sumowane. Suma punktów wynikających z raportów sprzedaży dystrybutorów i raportów A jest przypisywana do konta danego Uczestnika.
    Co za tym idzie, Uczestnicy mogą obliczyć ile punktów mogą zdobyć lub zdobyli z tytułu danego nabycia opon od dystrybutorów lub A bazując na tabeli punktowania. Jednak, wszystkie zdobyte punkty trafiają do jednej puli. W związku z tym ostatecznie Uczestnik nie jest w stanie przyporządkować określonego punktu w ramach tej puli do konkretnej dostawy.
  2. Punkty zdobyte w Programie, Uczestnicy mogą wymieniać na Nagrody. Uczestnicy mogą samodzielnie zdecydować czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Uczestnicy mogą także zdecydować czy wymienią wszystkie czy tylko część punktów na Nagrody. W przypadku, w którym Uczestnik zdecyduje się wymienić punkty na Nagrodę, Nagroda jest przyznawana za punkty zdobyte w Programie.
  3. Uwzględniając powyższe, wydanie Nagrody nie jest powiązane z konkretnymi dostawami. Nagrody są wydawane w zamian za punkty zdobyte w związku z nabywaniem opon od A i dystrybutorów.
    Program jest formą programu lojalnościowego, który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy A i zachęcić ich do dalszego nabywania opon tych marek. W związku z tym, Uczestnicy, w tym Wnioskodawca, mogą w nim otrzymywać punkty za nabywanie od A czy też od dystrybutorów opon wybranych marek. Punkty mogą następnie zostać wymienione na Nagrody.
  4. Dodatkowo, Uczestnicy Programu mogą otrzymać dodatkowe nagrody związane z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe A w postaci pakietu ubrań marki A lub gadżetów z logo A;
    2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody A;
    3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.

Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.

Uwzględniając powyższe, również świadczenia przyznane w ramach Pakietu Korzyści nie są związane z konkretnymi dostawami. Stanowią one dodatkowe nagrody dla Uczestników Programu z tytułu samego uczestnictwa w Programie. Przy czym, zakres świadczeń zależy od liczby punktów zebranych przez Uczestnika. Tego rodzaju dodatkowe nagrody również mają zachęcać kontrahentów do dalszej współpracy z dystrybutorami i A.


  1. Jeżeli Nagroda Pieniężna nie dotyczy konkretnych dostaw, to za co faktycznie jest wypłacana?


Odpowiedź:

  1. Jak wskazano powyżej, Program jest formą programu lojalnościowego, który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy A i zachęcić ich do dalszego nabywania opon tych marek. W związku z tym, Uczestnicy, w tym Wnioskodawca, mogą w nim otrzymywać punkty za nabywanie od A czy też od dystrybutorów opon wybranych marek. Punkty mogą następnie zostać wymienione na Nagrody.
  2. Wydanie Nagrody nie jest powiązane z konkretnymi dostawami. Nagrody są wydawane w zamian za punkty zdobyte w związku z nabywaniem opon od A i dystrybutorów.
  3. Dodatkowo, Uczestnicy Programu mogą otrzymać dodatkową nagrodę związaną z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. Świadczenia przyznane w ramach Pakietu Korzyści także nie są związane z konkretnymi dostawami. Stanowią one dodatkowe nagrody dla Uczestników Programu z tytułu samego uczestnictwa w Programie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Nagrody uzyskane przez Kontrahenta będą dla niego stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który Kontrahent powinien rozpoznać w momencie zasilenia przekazanej mu karty przedpłaconej, wydania mu Nagrody Rzeczowej lub dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody lub otrzymania przelewu na rachunek bankowy, w przypadku w którym Nagroda Pieniężna zostanie mu przekazana w formie przelewu bankowego a nie w formie karty przedpłaconej?
  2. W przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Kontrahenta i środki na tej karcie przepadną Kontrahentowi - czy Kontrahent będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, o kwotę równą niewykorzystanym środkom pieniężnym z karty przedpłaconej, które przepadły, wynikającą z pisemnej informacji od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym Kontrahent otrzyma tę informację od Agencji?
  3. Czy przyznanie Nagród Pieniężnych skutkuje obowiązkiem korekty podatku naliczonego z tytułu sprzedaży opon przez A do Kontrahenta, po stronie Kontrahenta?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2 w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pytanie nr 3 w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Wnioskodawcy Nagrody uzyskane przez Kontrahenta będą dla niego stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Kontrahent powinien rozpoznać ten przychód w miesiącu zasilenia przekazanej mu karty przedpłaconej, wydania mu Nagrody Rzeczowej lub dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody lub otrzymania przelewu na rachunek bankowy, w przypadku w którym Nagroda Pieniężna zostanie mu przekazana w formie przelewu bankowego a nie w formie karty przedpłaconej.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Kontrahenta i środki na tej karcie przepadną Kontrahentowi, Kontrahent będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, o kwotę równą niewykorzystanym środkom pieniężnym z karty przedpłaconej, które przepadły. Kontrahent powinien dokonać korekty na podstawie pisemnej informacji od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym Kontrahent otrzyma tę informację od Agencji.


Uzasadnienie.


Pytanie nr 1


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej jest m.in. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W ramach Programu Kontrahent może nieodpłatnie otrzymać Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Nagrody uzyskane w Programie będą zatem stanowiły pieniądze lub wartości pieniężne, rzeczy lub inne nieodpłatne świadczenia, w postaci możliwości uczestnictwa w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych. Co za tym idzie, na podstawie przytoczonego powyżej przepisu będą one stanowiły przychód dla Kontrahenta podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych („PIT”).


O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia. Co za tym idzie, przychód powstaje dopiero wtedy gdy w sposób ostateczny faktycznie dojdzie do powiększenia aktywów lub zmniejszenia zobowiązań osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być zatem uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.


W analizowanej sprawie, Kontrahent otrzyma nagrodę i będzie uprawniony do dysponowania nagrodą w momencie:

  1. Zasilenia przekazanej Kontrahentowi karty przedpłaconej lub otrzymania przelewu z Nagrodą Pieniężną na rachunek bankowy;
  2. Wydania Nagrody Rzeczowej;
  3. Wydania mu dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody.


Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody uzyskane przez Kontrahenta będą dla niego stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Kontrahent powinien rozpoznać ten przychód w momencie zasilenia przekazanej mu karty przedpłaconej, wydania mu Nagrody Rzeczowej lub dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody lub otrzymania przelewu na rachunek bankowy, w przypadku w którym Nagroda Pieniężna zostanie mu przekazana w formie przelewu bankowego a nie w formie karty przedpłaconej.


Pytanie nr 2


Zgodnie z art. 14 ust. 1m Ustawy PIT jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Stosownie do art. 14 ust. 1n Ustawy PIT jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1m, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.


W ramach Programu Kontrahent może otrzymać Nagrodę Pieniężną. Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 3, nagroda ta stanowi dla Kontrahenta przychód podlegający opodatkowaniu PIT jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Kontrahent powinien wykazać przychód z tego tytułu w momencie, w którym otrzymuje kartę przedpłaconą (tj. kiedy środki, którymi karta jest zasilona są pozostawione do jego swobodnej dyspozycji).


Jednocześnie, może się zdarzyć, że Kontrahent nie wykorzysta środków, którymi zasilona jest karta w okresie jej ważności. W takim przypadku, środki te przepadają. Kontrahent otrzyma pisemną informację od Agencji o tym, że środki przepadły.


W takim przypadku, odpowiedniemu zmniejszeniu ulega przychód Kontrahenta z tytułu tej nagrody uzyskanej w Programie. W związku z tym, Kontrahent będzie miał prawo do korekty wysokości przychodów z tego tytułu. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1m i 1n Ustawy PIT, Kontrahent powinien dokonać korekty przychodu w tym zakresie. Należy jednak mieć na uwadze, że zmniejszenie nie wynika w tym przypadku z błędu lub omyłki. W dacie rozpoznania przychodu z tytułu Nagrody Pieniężnej Kontrahent nie wiedział bowiem, że nie wykorzysta w całości przekazanej mu nagrody. W związku z tym, Kontrahent nie mógł uwzględnić tego przychodu w prawidłowej wysokości w momencie jego otrzymania.


Co za tym idzie, Kontrahent powinien dokonać korekty w tym zakresie na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym uzyska pisemną informację do Agencji, że środki na jego karcie przepadły. Kwota korekty będzie równa kwocie środków, które przepadły. Kwota ta będzie wynikała z informacji przekazanej przez Agencję.


Kontrahent będzie mógł dokonać korekty w tym zakresie poprzez:

  1. zmniejszenie przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał informację o tym, że środki na jego karcie przedpłaconej przepadły albo
  2. zwiększenia kosztów uzyskania przychodów jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał tę informację, jeżeli Kontrahent nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty korekty.


Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Kontrahenta i środki na tej karcie przepadną Kontrahentowi, Kontrahent będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodu dla celów PIT, o kwotę równą niewykorzystanym środkom pieniężnym z karty przedpłaconej, które przepadły. Kontrahent powinien dokonać korekty na podstawie pisemnej informacji od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym Kontrahent otrzyma tę informację od Agencji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).


W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie wymieniono m.in. w:

  • pkt 3 – pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • pkt 9 – inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Natomiast w świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi warsztat naprawy pojazdów samochodowych i oferuje montaż i wymianę opon.


W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży opon, firma A zamierza wprowadzić program lojalnościowy pod nazwą „Program Lojalnościowy (…)” (dalej: „Program”), który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy A.


Program będzie skierowany do wybranych serwisów dealerskich, czyli przedsiębiorców posiadających warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od A lub dystrybutorów i odsprzedają te opony własnym klientom (dalej: „Uczestnicy”).


Wnioskodawczyni będzie uczestnikiem Programu. Uczestnikami Programu będą także inni kontrahenci A. Wszyscy Uczestnicy Programu, w tym Kontrahent, będą brali udział w Programie na takich samych zasadach.


Zgodnie z zasadami Programu:

  1. Uczestnicy zdobywają punkty w związku z nabyciem opon od A lub dystrybutorów, w tym dystrybutora. Liczba punktów może się różnić w zależności od rozmiaru nabytych opon. Zebrane punkty Uczestnicy będą mogli wymieniać na nagrody („Nagrody").

  2. Program będzie podzielony na półroczne okresy rozliczeniowe. Co za tym idzie, Uczestnicy będą mogli zdobywać punkty w danym półroczu i wymienić je na nagrody po upływie tego okresu. Punkty zdobyte w danym okresie rozliczeniowym i niewykorzystane w celu ich wymiany na nagrody, nie mogą być przeniesione lub wykorzystane razem z punktami zdobytymi w kolejnym okresie rozliczeniowym.

  3. Nagrodami w Programie będą:
    • nagroda pieniężna (dalej: „Nagroda Pieniężna”)
    • nagrody rzeczowe w postaci: smartfonów, tabletów lub pakietu ubrań marki A (dalej: „Nagrody Rzeczowe”).
    • nagrody w postaci nieodpłatnych usług: udział w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych, bilety na koncert (dalej: „Dodatkowe Nagrody”).

    Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję będą mieć postać voucherów uprawniających do skorzystania z konkretnej usługi, np. uczestnictwa w konkretnym wydarzeniu (bon jednego przeznaczenia) albo voucherów, które mogą być wykorzystane w celu skorzystania z wybranych przez uczestnika usług lub nabycia wybranych przez uczestnika towarów (bon różnego przeznaczenia).

    Uczestnik będzie mógł, ale nie będzie musiał, decydować się na wymianę punktów na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Uczestnik będzie zgłaszał chęć wymiany punktów do Agencji, wskazując, czy chce je wymienić na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe czy Dodatkowe Nagrody.

  4. Dodatkowo, Uczestnicy Programu będą uprawnieni do otrzymania premii związanej z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści.

  5. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane uczestnikom przez Agencję. Nagrody Pieniężne będą przyznawane w oparciu o dane dotyczące punktów, które uzyskał dany Uczestnik, udostępnione Agencji przez A oraz dystrybutorów.

  6. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane Uczestnikom w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy. Uczestnicy będą mogli dysponować środkami z kart w dowolny sposób według własnego uznania, to znaczy przeznaczyć je na zakupy u innych podmiotów lub wypłacić w formie gotówki. Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie będzie wiązało się z powstaniem żadnego zobowiązania po stronie Uczestników wobec A.

  7. Wydanie Nagrody Pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do uczestnika, a po potwierdzeniu przez uczestnika otrzymania tej karty — zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadała Agencja.



Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona przez określony okres czasu. Agencja poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Agencji. W takim przypadku, Agencja przekaże te środki A, która uprzednio została obciążona kosztem tej Nagrody Pieniężnej. Zwrot środków do A będzie udokumentowany odpowiednim dokumentem księgowym wystawianym przez Agencję.


Ponadto, Agencja poinformuje Uczestnika Programu, który otrzymał kartę przedpłaconą o tym, że środki którymi zasilona była jego karta przepadły oraz o kwocie środków, które przepadły.


Wartość nagród uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stanowić będzie dla tych osób przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej.

Przychód z tytułu otrzymania nagród powstaje w momencie uzyskania nagrody.


W ramach Programu Wnioskodawczyni może nieodpłatnie otrzymać Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Nagrody uzyskane w Programie będą zatem stanowiły pieniądze lub wartości pieniężne, rzeczy lub inne nieodpłatne świadczenia, w postaci możliwości uczestnictwa w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych.

W tym miejscu wskazać należy, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia. Otrzymane świadczenie może być zatem uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Podatnik otrzymując kartę przedpłaconą nabywa bowiem prawo do jej realizacji w momencie jej otrzymania, co oznacza, że do jego dyspozycji postawiona została wartość pieniężna w wysokości wartości nominalnej karty. Bez znaczenia pozostaje sposób i termin wykorzystania limitu pieniężnego przypisanego do karty.


W analizowanej sprawie, Wnioskodawczyni otrzyma nagrodę i będzie uprawniona do dysponowania nagrodą w momencie:

  1. Zasilenia przekazanej Jej karty przedpłaconej lub otrzymania przelewu z Nagrodą Pieniężną na rachunek bankowy;
  2. Wydania Nagrody Rzeczowej;
  3. Wydania Jej dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody.


Mając na względzie powyższe, wskazać należy, że Nagrody Pieniężne, Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody uzyskane przez Wnioskodawczynię będą dla niej stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie zasilenia przekazanej jej karty przedpłaconej, wydania jej Nagrody Rzeczowej lub dokumentu uprawniającego do skorzystania z Dodatkowej Nagrody lub otrzymania przelewu na rachunek bankowy, w przypadku w którym Nagroda Pieniężna zostanie przekazana w formie przelewu bankowego a nie w formie karty przedpłaconej.


Odnosząc się natomiast do sytuacji, kiedy Wnioskodawczyni nie wykorzysta nagrody w określonym terminie i środki na karcie przepadną, wskazać należy, że na podstawie art. 14 ust. 1m ww. ustawy jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.


Dodatkowo, art. 14 ust. 1n ww. ustawy przewiduje, że jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1m, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.

Przepisów ust. 1m i 1n nie stosuje się, jeżeli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu (art. 14 ust. 1o ustawy).


Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 14 ust. 1m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych moment skorygowania przychodów uzależniony jest od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć „błędu rachunkowego” i „oczywistej omyłki”, o których mowa w art. 14 ust. 1m omawianej ustawy. Pojęcia te zatem należy rozumieć zgodnie z ich znaczeniem potocznym.


Zatem, za „błąd rachunkowy” należy uznać sytuację, gdy przychód został niewłaściwie ujęty ze względu na błąd w toku wykonywania obliczeń; może to dotyczyć zarówno okoliczności leżących po stronie wystawcy faktury czy innego dokumentu księgowego (np. błędne podanie na fakturze cen lub wartości towarów), jak i po stronie odbiorcy takiego dokumentu (np. wprowadzenie do ksiąg rachunkowych nieprawidłowej cyfry, zastosowanie wadliwego kursu waluty obcej przy przeliczaniu wartości kosztu na złote, etc.).


Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wersja internetowa www.sjp.pwn.pl) przez „omyłkę” należy rozumieć „spostrzeżenie, sąd niezgodny z rzeczywistością, niewłaściwe postępowanie, posunięcie”. Tym samym za „inną oczywistą omyłkę” należy uznać inny oczywisty błąd, który nie jest jednocześnie błędem rachunkowym. Takim błędem będzie np. ujęcie w przychodach faktury wystawionej na podmiot inny niż faktyczny nabywca towaru. „Omyłka” wiązać się również będzie z błędem polegającym albo na nieprawidłowym wystawieniu albo nieprawidłowym ujęciu dowodu księgowego.


Z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wynika, że moment ujęcia dokumentu korygującego, po stronie przychodów, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ten dokument. Jeżeli pierwotnie sporządzony dokument błędnie dokumentował stan faktyczny, a więc korekta jest wynikiem błędu, wówczas korekta powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy, czyli do daty wystąpienia przychodu należnego. Natomiast w przypadku, gdy dokument pierwotny prawidłowo dokumentował zdarzenie gospodarcze, które miało miejsce w dacie jego wystawienia (stan faktyczny), a dokument korygujący został wystawiony z powodu późniejszych zdarzeń, a więc okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu dokumentu pierwotnego, dokument korygujący należy rozliczyć na bieżąco, z datą jego wystawienia.


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie ma miejsca korekta przychodu na skutek błędu rachunkowego, bądź oczywistej omyłki. Przyczyną korekty przychodu w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym jest sytuacja, w której Wnioskodawczyni nie wykorzysta środków znajdujących się na karcie przedpłaconej. W takiej sytuacji środki te przepadną, a Wnioskodawczyni otrzyma pisemną informację od Agencji, o tym, że środki te przepadły. W momencie otrzymania karty Wnioskodawczyni nie ma wiedzy, czy wykorzysta wszystkie środki z karty czy część środków przepadnie.


Zatem, korekta przychodu (przez jego zmniejszenie) w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wynika z błędu, czy też oczywistej omyłki, stąd korekta ta nastąpiłaby „na bieżąco”, tj. w tym okresie rozliczeniowym, w którym wystawiono dokument potwierdzający przyczyny korekty.


Zatem Wnioskodawczyni będzie mogła dokonać korekty w tym zakresie poprzez:

  1. zmniejszenie przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała informację o tym, że środki na jej karcie przedpłaconej przepadły albo
  2. zwiększenia kosztów uzyskania przychodów jeżeli w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskała tę informację, jeżeli Wnioskodawczyni nie osiągnęła przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty korekty.


Mając na względzie powyższe, w przypadku, w którym Nagroda Pieniężna wydana w formie karty przedpłaconej nie zostanie wykorzystana w określonym terminie przez Wnioskodawczynię i środki na tej karcie przepadną Wnioskodawczyni, wówczas będzie ona uprawniona do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, o kwotę równą niewykorzystanym środkom pieniężnym z karty przedpłaconej, które przepadły. Wnioskodawczyni powinna dokonać korekty na podstawie pisemnej informacji od Agencji i w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawczyni otrzyma tę informację od Agencji.


Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj