Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.141.2021.1.ASK
z 25 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionych, w związku z realizacją projektów pn. „(…)” oraz „(…)”- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionych, w związku z realizacją projektów pn. „(…)” oraz „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca, Biblioteka) jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną (art. 14 z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) działającą we własnym imieniu i na własny rachunek.


Instytucja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nie podlega obowiązkowi składania deklaracji VAT-7. Biblioteka gospodaruje przydzieloną i samodzielnie nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Instytucja pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskanych przychodów (art.28 ust.1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).


W ramach swojej działalności instytucja wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020” na operacje:

  1. „(…)” – umowa z dnia 22 stycznia 2020 r. (zaistniały stan faktyczny),
  2. „(…)” – umowa z dnia 10 lipca 2020 r. (zdarzenie przyszłe).

Do wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca dołączył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, które świadczy, że zgodnie z przepisami prawa nie może w żaden sposób odzyskać kosztu podatku VAT, którego wysokość została uwzględniona we wniosku jako koszt kwalifikowany. Jako samorządowa instytucja kultury Wnioskodawca nie podlega centralizacji podatku VAT.

Wnioskodawca realizuje z Urzędem Marszałkowskim (…) umowę nr (…) z dnia 22 stycznia 2020 r. o dofinansowanie projektu pn. „(…)” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Łączna wartość projektu opiewa na kwotę 95 276,25 zł. Wkład własny Wnioskodawcy to 36,37% wartości projektu, co stanowi kwotę 34 833,25 zł. Refundację ze środków zewnętrznych stanowi kwota 60 443,00 zł – 63,63% całości projektu. Projekt jest realizowany od 22 stycznia 2020 r. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę są zgodne z umową o dofinansowanie i dotyczą jedynie wyposażenia Biblioteki w regały jezdne i wolnostojące z aplikacjami edukacyjnymi.


Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego. Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektów. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, a efekty powstałe w wyniku projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT).

Projekt „(…)”, realizowany jest w ramach działalności statutowej instytucji, a ostateczni odbiorcy – czytelnicy uczestniczą w nim nieodpłatnie.


Wnioskodawca realizuje z Urzędem Marszałkowskim (…), również umowę nr (…) z dnia 10 lipca 2020 r. o dofinansowanie projektu pn. „(…)” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Łączna wartość projektu opiewa na kwotę 53 219,45 zł.

Wkład własny Wnioskodawcy to 36,37% wartości projektu, co stanowi kwotę 19 500,45 zł. Refundację ze środków zewnętrznych stanowi kwota 33 719,00 zł – 63,63% całości projektu. Projekt jest realizowany od 10 lipca 2020 r. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę są zgodne z umową o dofinansowanie i dotyczą jedynie zaprezentowania (poprzez organizację koncertów z lokalnym repertuarem, wydanie publikacji z lokalnymi legendami oraz oznaczenie ścieżki z ciekawymi miejscami na terenie gminy i wydanie folderu) lokalnych walorów kulturowych gminy (…) i zaznajomienie z nimi jak największej liczby osób.

Celem projektu jest pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców poprzez ożywienie lokalnej kultury.


Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, a efekty powstałe w wyniku projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT). Projekt „(…)”, realizowany jest w ramach działalności statutowej instytucji, a ostateczni odbiorcy (czytelnicy, mieszkańcy, turyści) uczestniczą w nim nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionych, w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionych, w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu jego realizacji w jakiejkolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.
  2. Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu jego realizacji w jakiejkolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020” na operacje:

  1. „(…)” – umowa z dnia 22 stycznia 2020 r. (zaistniały stan faktyczny),
  2. „(…)” – umowa z dnia 10 lipca 2020 r. (zdarzenie przyszłe).


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną (art. 14 z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) działającą we własnym imieniu i na własny rachunek.


Instytucja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nie podlega obowiązkowi składania deklaracji VAT-7. Biblioteka gospodaruje przydzieloną i samodzielnie nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Instytucja pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskanych przychodów (art.28 ust.1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).


Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)” dotyczący wyposażenia biblioteki w regały jezdne i wolnostojące z aplikacjami edukacyjnymi. Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego.


Ponadto Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”, którego celem jest pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców poprzez ożywienie lokalnej kultury.


Zarówno projekt pn. „(…)”, jak również „(…)”, realizowane są w ramach działalności statutowej instytucji, a ostateczni odbiorcy tj. czytelnicy, mieszkańcy i turyści uczestniczą w nim nieodpłatnie


W ramach realizacji ww. projektów Wnioskodawcy nie osiągnie żadnych przychodów, a efekty powstałe w wyniku projektów nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionych, w związku z realizacją projektów pn. „(…)” oraz „(…)”.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Nie podlega obowiązkowi składania deklaracji VAT-7.


W świetle powyższego Wnioskodawca nie spełnia pozytywnych przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, tj. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj