Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.536.2020.2.MK
z 22 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2020 r., który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem ePUAP, uzupełnionym 4 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia, czy w związku z wniesieniem do Spółki z o.o. wskazanego we wniosku aportu po stronie Wnioskodawcy (Powiatu), powstanie przychód podatkowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia, czy w związku z wniesieniem do Spółki z o.o. wskazanego we wniosku aportu po stronie Wnioskodawcy (Powiatu), powstanie przychód podatkowy.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 marca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.536.2020.1.MK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 2 marca 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat (…) (dalej: „Powiat”) posiada 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Szpital (…) Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Szpital”). Powiat zamierza wnieść do spółki wkład niepieniężny w formie aportu nieruchomości, których jest właścicielem, w zamian za objęcie udziałów w spółce o wartości nominalnej 1 000,00 zł każdy.

Działki będące przedmiotem aportu:

  • działka nr 1 - budynek sprężarkowni, budynek tlenowni, budynek garażowy wartość (…) zł,
  • działka nr 2 - ogrodzony utwardzony parking wraz z utwardzoną drogą dojazdową wartość (…) zł,
  • działka nr 3 - budynek hydroforni, budynek agregatorowni wartość (…) zł,
  • działki nr 4 – 5 - prosektorium wartość (…) zł.

Łączna wartość – (…) zł.

Przedmiot aportu będzie służył Szpitalowi do prowadzenia działań medycznych jako podmiotu leczniczego wykonującego świadczenia zdrowotne w celu zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia oraz przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonania.

Szpital w roku 2013 przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z przepisami Ustawy o działalności leczniczej. Jedynym wspólnikiem spółki jest Powiat.

W dniu (…) listopada 2013 r. aktem notarialnym Szpital przekazał Powiatowi nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Strony zawarły umowę dzierżawy, zgodnie z którą Szpital cały czas od przekształcenia dzierżawi nieruchomości, w której prowadzi działalność leczniczą i jest obciążony czynszem dzierżawnym.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez Szpital na tych budynkach do dnia przekształcenia w spółkę zostały nadal po stronie przekształconego Szpitala w spółkę.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 8 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) Wnioskodawca wskazał m.in.:

  • że przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej nie będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,
  • które z działek będących przedmiotem zawartej umowy dzierżawy, zostaną wniesione w formie aportu do Spółki,
  • jakie nakłady zostały poniesione przez Szpital na mających być przedmiotem planowanego aportu nieruchomościach, jak również wyjaśnił że nakłady te nie zostały rozliczone.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 8 marca 2021 r.):

Czy zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.) z tytułu dokonanej czynności u Wnioskodawcy powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych czy też Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych za wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego w formie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej i niezabudowanej w zamian za objęcie udziałów w spółce?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 8 marca 2021 r.), czynność wniesienia przez powiat aportu do spółki nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na treść art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zdaniem Powiatu zgodnie art. 6 ust. 1 pkt 6 z ustawą z dnia 5 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Dochodami j.s.t. stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 23 z późn. zm.) są dochody własne, subwencja ogólna oraz dotacje z budżetu państwa.

Z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika, ze źródłami dochodów własnych powiatu są dochody z jej majątku.

Przy czym dochodami z majątku są dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, że wniesie do spółki wkładu niepieniężnego w formie aportu nieruchomości jest majątkiem Powiatu. Przychód Powiatu w wysokości wartości objętych udziałów w Spółce wynikający z przeniesienia składnika majątku w drodze aportu będzie dla Powiatu zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania wyznaczającego granice rozpatrzenia wniosku przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, jest wyłącznie określenie, czy w związku z wniesieniem do Spółki z o.o. wskazanego we wniosku aportu po stronie Wnioskodawcy (Powiatu), powstanie przychód podatkowy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Powiat posiada 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Szpital (…) Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Szpital”). Powiat zamierza wnieść do Spółki z o.o., której jest 100 % udziałowcem, wkład niepieniężny w postaci wskazanych we wniosku nieruchomości, których jest właścicielem, w zamian za objęcie udziałów w spółce o wartości nominalnej 1 000,00 zł każdy.

Szpital w roku 2013 przekształcił się w spółkę z o.o. zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej. W dniu 18 listopada 2013 r. aktem notarialnym Szpital przekazał Powiatowi nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Strony zawarły następnie umowę dzierżawy, zgodnie z którą Szpital cały czas od przekształcenia dzierżawi nieruchomości, w której prowadzi działalność leczniczą i jest obciążony czynszem dzierżawnym. Nakłady inwestycyjne poniesione przez Szpital na tych budynkach do dnia przekształcenia w spółkę zostały nadal po stronie przekształconego Szpitala w spółkę. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, że przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej nie będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Ponadto wskazał:

  • które z działek będących przedmiotem zawartej umowy dzierżawy, zostaną wniesione w formie aportu do Spółki,
  • jakie nakłady zostały poniesione przez Szpital na mających być przedmiotem planowanego aportu nieruchomościach, jak również wyjaśnił że nakłady te nie zostały rozliczone.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w formie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej i niezabudowanej w zamian za objęcie udziałów w spółce kapitałowej.

Zgodnie z art. 1 ust 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

  1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
  2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest powiatem, który jest jednostką samorządu terytorialnego. Stosownie do art. 165 ust. 1 Konstytucji, jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat ma osobowość prawną.

Na podstawie powyższych przepisów Powiat jest zatem podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

  1. spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,
  2. spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na treść art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zakres pojęcia „dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego” wskazanego w treści art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT jest szeroki.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 38), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o dochodach samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna oraz dotacje celowe z budżetu państwa.

Z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika z kolei, że źródłami dochodów własnych powiatu są dochody z majątku powiatu.

Przy czym dochodami z majątku – w rozumieniu niniejszego unormowania – są dochody uzyskiwane z tytułu posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa własności i innych praw majątkowych.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że dochód powstały w wyniku wniesienia do Spółki z o.o. (Szpitala), w drodze aportu wskazanych we wniosku, a będących własnością Wnioskodawcy składników majątkowych (nieruchomości), należy zakwalifikować jako dochód z majątku Powiatu. Z uwagi na status prawny Wnioskodawcy konsekwencją powyższego będzie uznanie, że ww. dochód Powiatu, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Podsumowując, z uwagi na opisane zdarzenia przyszłe i przywołane przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że czynność wniesienia do Spółki przez Powiat aportu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jak wykazano powyżej, wniesienie do Spółki wskazanego we wniosku aportu, należy zakwalifikować jako dochód z majątku Powiatu, który z uwagi na swój status prawny korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Tym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj