Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.133.2021.1.PJ
z 11 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z projektem pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z projektem pn. „(...)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca niniejszego wniosku – Gmina (…), jest podatnikiem podatku VAT, zarejestrowanym jako podatnik czynny. Gmina aplikowała o dofinansowanie ze środków zewnętrznych dla projektu „(...)”.

Dofinansowanie przyznane zostało ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 dla poddziałania 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - RIT. Projekt złożony został w dniu (...).2020 r. Zakłada on kompleksową rewitalizacją budynku byłej wozowni, znajdujący się przy częściowo zrewitalizowanych i udostępnionych ruinach XVI w. zamku w (…). Projekt polegać będzie, w szczególności na:

  • wydzielenie w obiekcie pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i pomocniczych do obsługi działań społecznych i kulturalnych.
  • wykonanie odcinka stropu nad częścią pomieszczeń.
  • montaż stolarki i ślusarki okiennej i drzwiowej w istniejących otworach.
  • wykonanie wymiany pokrycia stropu i stropodachu wraz z wykonaniem odpowietrzenia
  • wykonanie izolacji cieplnej stropodachu.
  • montaż przeszkleń i balustrad.
  • aranżacja sali na cele kulturalno-społeczne
  • wykonanie instalacji wodociągowej, grzewczej, wentylacyjnej oraz gazowej w projektowanych pomieszczeniach

Zaplanowane w projekcie działania mają charakter kompleksowy i doprowadzą do rewitalizacji obiektu oraz nadania mu nowej funkcji o charakterze społeczno-rekreacyjnym, które realizować będzie gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - zajęcia będą mieć charakter darmowy i brać w nich udział będą osoby o zdiagnozowanych problemach społecznych. Obiekt będzie miał charakter ogólnodostępny zarówno dla mieszkańców, jak i osób odwiedzających - nie będą pobierane opłaty za wstęp. Zrewitalizowany obiekt będzie miejscem realizacji działań o charakterze społecznym, przeciwdziałających niekorzystnym zjawiskom społecznym. Wyżej opisana inwestycja będzie realizowana na budynku, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych gminy, a nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2020 poz. 106). Jednocześnie, inwestycja realizowana będzie na komunalnej nieruchomości budynkowej, stanowiącej własność gminy - wnioskodawcy. Nieruchomość ta służy realizacji zadań własnych gminy, określonych w art. 7, ust. 1, pkt 1,6 i 15 w związku z art. 30, ust. 2 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2020 poz. 713).

Zasady Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, z którego wnioskowane jest dofinansowanie na realizację przedmiotowego zadania, zakłada, iż wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane (możliwe do refundacji), tylko w przypadku, gdy wnioskodawca nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Są tą podstawowe zasady programu, tożsame dla każdego z poddziałań i stanowiące obligatoryjny element umowy o dofinansowanie, na podstawie której następuje realizacja projektu i refundacja środków jego realizacji - z tego też wzglądu wnioskuje się do organów KAS w celu wydania interpretacji prawa podatkowego, która wiążąca będzie dla Instytucji Organizującej Konkurs w zakresie możliwości zwrotu gminie wartości poniesionego podatku VAT.

Wnioskodawca przekazał również inne, istotne informacje dot. zdarzenia przyszłego, stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku. :

  1. Na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie, termin realizacji projektu „(...)” ustanowiony został do dnia 31.12.2022 r.
  2. Zapisy umowy o dofinansowanie oraz zasad Programu z którego pozyskiwane zostały środki na realizację przedmiotowego zadania stanowią, iż wszystkie wydatki, poniesione muszą zostać przed terminem zakończenia realizacji projektu. Z tego względu, wszystkie wydatki w ramach tego zadania poniesione zostaną w okresie od kwietnia do 31 grudnia 2022 r.
  3. Faktury wystawiane w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawiane będą na Gminę, NIP: (...), ewidencjonowane w jednostce Urząd Gminy w (…).
  4. Faktury wystawiane będą na podmioty obrotu gospodarczego - przedsiębiorców wybranych w drodze procedury o udzielenie zamówienia publicznego, wskazanej w ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019, poz. 2019). Na obecnym etapie nie jest możliwe wskazanie dokładnej formy prowadzenia działalności przez przedsiębiorców, ze względu na jeszcze nie rozpoczętą procedurę udzielenia zamówienia publicznego.
  5. Efekty, jak i produkty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę oraz jej jednostki organizacyjne do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i również do celów innych niż taka działalność. Produkty projektu wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych gminy związanych z ładem przestrzennym oraz realizacją zadań z zakresu opieki społecznej.
  6. Efekty projekty nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
  7. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty zrealizowanego zadania o którym mowa we wniosku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  8. Realizacja projektu stanowić będzie zadanie własne na podstawie art. 7 ust. 1 Ustawo o samorządzie gminnym, a opisane w pkt.:

1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej - ze względu na nadanie nowej funkcji obiektowi aktualnie nie będącemu w użyciu.

6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych - ze względu na fakt, iż w zrewitalizowanym obiekcie prowadzone będą działania terapeutyczne prowadzone przez gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych - ze względu na fakt, iż obiekt stanowiący przedmiot realizacji projektu stanowi własność gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego?

Wnioskodawca przedstawił następujące własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego:

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z planowaną inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu ponieważ inwestycja ta zalicza się do inwestycji z zakresu zadań własnych gminy ustalonych przepisami krajowymi tj. art. 7 ust. 1 pkt 1, 6 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2020 poz. 713) oraz, na podstawie faktu, iż gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem produktów inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina aplikowała o dofinansowanie ze środków zewnętrznych dla projektu „(...)”. Zaplanowane w projekcie działania mają charakter kompleksowy i doprowadzą do rewitalizacji obiektu oraz nadania mu nowej funkcji o charakterze społeczno-rekreacyjnym, które realizować będzie gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - zajęcia będą mieć charakter darmowy i brać w nich udział będą osoby o zdiagnozowanych problemach społecznych. Obiekt będzie miał charakter ogólnodostępny zarówno dla mieszkańców, jak i osób odwiedzających - nie będą pobierane opłaty za wstęp. Wyżej opisana inwestycja będzie realizowana na budynku, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych gminy, a nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. Jednocześnie, inwestycja realizowana będzie na komunalnej nieruchomości budynkowej, stanowiącej własność gminy - wnioskodawcy. Faktury wystawiane w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawiane będą na Gminę. Efekty, jak i produkty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę oraz jej jednostki organizacyjne do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i również do celów innych niż taka działalność. Produkty projektu wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych gminy związanych z ładem przestrzennym oraz realizacją zadań z zakresu opieki społecznej. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty zrealizowanego zadania o którym mowa we wniosku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z projektem pn. „(...)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest istnieniem związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty, jak i produkty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę oraz jej jednostki organizacyjne do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i również do celów innych niż taka działalność, ale Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty zrealizowanego zadania do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z wydatkami w ramach projektu pn. „(...)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § la ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj