Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.154.2021.2.KM
z 14 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 4 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją realizowaną w formule grantowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją realizowaną w formule grantowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 4 maja 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2012 r.

Gmina realizując zadania własne Gminy dotyczące ochrony środowiska oraz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378) ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: „Montaż odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy …". W związku z powyższym Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.


Przedmiotem projektu jest budowa nowych jednostek wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej wykorzystującej odnawialną energię słoneczną. Instalacje fotowoltaiczne i kolektory słoneczne zamontowane zostaną na budynkach mieszkalnych na terenie Gminy. Produkowana przez instalacje energia będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Grantobiorców, którymi będą mieszkańcy Gminy (grupa docelowa projektu). Realizacja powyższych działań przyczyni się do osiągnięcia celu głównego projektu, jakim jest zwiększenie udziału rozproszonej produkcji energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy. Termin realizacji inwestycji przewiduje się w 2021 r.

Projekt realizowany będzie w formule grantowej - Wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina, która przyzna granty wybranym w drodze otwartego naboru mieszkańcom gminy. Grantobiorcy odpowiedzialni będą za wyłonienie wykonawców, którzy dostarczą i zamontują instalacje OZE na budynkach mieszkalnych.


Projekt przewiduje wykonanie 62 szt. jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE i 60 jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE. Przewiduje się, iż w wyniku realizacji projektu szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych wyniesie 236,00 ton równoważnika CO2, zaś dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych wyniesie 0,46 MW. Szacuje się, iż produkcja energii elektrycznej z nowo wybudowanych instalacji wykorzystujących OZE wyniesie 212,48 MWhe/rok, zaś produkcja energii cieplnej 185,57 MWht/rok.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Gmina nie będzie wykonywała czynności (usług) na rzecz mieszkańców. Faktury będą wystawiane na mieszkańców. Mieszkańcy nie będą wnosić wpłat na rzecz Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT od planowanej inwestycji pn. "Montaż odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy …"?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, 568, 1065,1106, 1747, 2320, 2419.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym Gmina nie ma prawa ubiegania się o jego zwrot. W związku z tym, iż za realizację zakresu rzeczowego projektu, jakim jest zakup i montaż na budynkach mieszkalnych instalacji OZE z energii słonecznej (kolektory słoneczne i panele fotowoltaiczne) odpowiedzialni będą sami mieszkańcy, z którymi Gmina podpisze umowy o przyznanie grantu. Mieszkańcy pokryją koszty dostawy i montażu instalacji na ich budynkach, a następnie zwrócą się do Gminy z wnioskiem o refundację poniesionych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina realizując zadania własne Gminy dotyczące ochrony środowiska oraz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: "Montaż odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy". W związku z powyższym Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest budowa nowych jednostek wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej wykorzystującej odnawialną energię słoneczną. Instalacje fotowoltaiczne i kolektory słoneczne zamontowane zostaną na budynkach mieszkalnych na terenie Gminy. Produkowana przez instalacje energia będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Grantobiorców, którymi będą mieszkańcy Gminy (grupa docelowa projektu). Realizacja powyższych działań przyczyni się do osiągnięcia celu głównego projektu, jakim jest zwiększenie udziału rozproszonej produkcji energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy. Termin realizacji inwestycji przewiduje się w 2021 r.

Projekt realizowany będzie w formule grantowej - Wnioskodawcą jest jednostką samorządu terytorialnego - Gmina, która przyzna granty wybranym w drodze otwartego naboru mieszkańcom gminy. Grantobiorcy odpowiedzialni będą za wyłonienie wykonawców, którzy dostarczą i zamontują instalacje OZE na budynkach mieszkalnych.


Projekt przewiduje wykonanie 62 szt. jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE i 60 jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE. Przewiduje się, iż w wyniku realizacji projektu szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych wyniesie 236,00 ton równoważnika CO2, zaś dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych wyniesie 0,46 MW. Szacuje się, iż produkcja energii elektrycznej z nowo wybudowanych instalacji wykorzystujących OZE wyniesie 212,48 MWhe/rok, zaś produkcja energii cieplnej 185,57 MWht/rok.


Wnioskodawca wskazał, że powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Gmina nie będzie wykonywała czynności (usług) na rzecz mieszkańców. Faktury będą wystawiane na mieszkańców. Mieszkańcy nie będą wnosić wpłat na rzecz Gminy.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT od planowanej inwestycji.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina wskazała, że to mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców, którzy dostarczą i zamontują instalacje OZE na budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca wskazał ponadto, że projekt będzie realizowany w formule grantowej – Gmina przyzna granty wybranym w drodze otwartego naboru mieszkańcom Gminy. Jak wynika z opisu sprawy powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a faktury będą wystawiane na mieszkańców, którzy nie będą wnosić wpłat na rzecz Gminy.


Z okoliczności sprawy wynika więc, że w analizowanej sprawie nie będziemy mieli do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazanych środków nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, efekty realizacji zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Zatem stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto Organ zauważa, że wszystkie informacje niezbędne z punktu widzenia przepisów, których interpretacji oczekuje Wnioskodawca powinny wynikać z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a nie z załączonych dokumentów. Tym samym dołączone do uzupełnienia wniosku dokumenty (załączniki) nie podlegały merytorycznej analizie i weryfikacji w ramach niniejszego rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj