Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-587/11/DG
Data
2011.08.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Napoje alkoholowe --> Wyroby pośrednie
Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
stawka
wyroby
Istota interpretacji
Stawki podatku dla wyrobu o kodzie CN 2206 00 do którego dodano alkohol etylowy
Wniosek ORD-IN
931 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu maja 2011r.) uzupełnionego pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 18 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 158,00 zł od hektolitra gotowego napoju alkoholowego –jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 158,00 zł od hektolitra gotowego napoju alkoholowego. Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymagań formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym pismem dnia 4 sierpnia 2011r. znak IBPP3/443-587/11/DG, na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych. Odpowiedź na powyższe wezwanie została udzielona za pismem z 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 18 sierpnia 2011r.)
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym napojami fermentowanymi są wyroby objęte pozycją CN 2206 00 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości – pod warunkiem, że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji. Zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 2004r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, art. 3 (g) do fermentowanych napojów winiarskich zaliczamy miody pitne, do których zgodnie z art. 11 dopuszczany jest – do dwójniaka i półtoraka dodatek alkoholu etylowego rolniczego. Dodawany do miodu pitnego typu dwójniak i półtorak alkohol etylowy uzyskany został przez dostawcę w wyniku fermentacji i destylacji, a moc całkowita wyrobu gotowego wyniesie 15% objętości alkoholu etylowego.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 sierpnia 2011r. Wnioskodawca przedstawił: - opis produkcji który przedstawia się następująco:
(schemat znajduje się w uzupełnieniu do wniosku ORD-IN) - fermentacja miodu pitnego dwójniaka, półtoraka musi doprowadzić minimum do 13% objętościowych alkoholu – spirytus dodawany byłby powyżej tej wartości i stanowiłby 2% alkoholu zawartego w wyrobie,
- kod CN spirytusu rolniczego 2207,
- rzeczywista moc alkoholu etylowego dodawanego do produkowanego wyrobu wyniesie 96,4%,
- kod miodu pitnego CN 2206 00,
- w wyrobie gotowym rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyniesie 15%
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy taki produkt może zostać zaklasyfikowany do grupy opisanej w art. 96 ustawy o podatku akcyzowym i objęty stawką akcyzy wynoszącą 158 zł ...
Zdaniem Wnioskodawcy, miód pitny typu dwójniak i półtorak o mocy 15% z dodatkiem alkoholu etylowego rolniczego uzyskanego w wyniku fermentacji i destylacji powinien być obłożony stawką akcyzy wynoszącą 158 zł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 108, poz. 626) do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W myśl art. 96 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są: - musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
- mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
- mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji; - niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
- o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
- o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
Zgodnie z art. 97 ust. 1 ww. ustawy wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.
W myśl art. 93 ust. 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się: - wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
- wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
- napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Z uzyskanych od Wnioskodawcy informacji wynika, że w procesie produkcji miodu pitnego po procesie fermentacji i filtracji tego wyrobu zostanie dodany alkohol etylowy o kodzie CN 2207 (spirytus rolniczy uzyskany w wyniku fermentacji i destylacji), który będzie stanowił 2% alkoholu zawartego w wyrobie gotowym. Stosownie do powyższego nie można uznać, iż cały alkohol zawarty w wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
Jak przedstawiono na wstępie do niemusujacych napojów fermentowanych objętych pozycją CN 2206 00, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 2 pkt b ustawy zaliczone zostały wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem jednak, że alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
Powyższe oznacza, że każde dodanie do napoju alkoholowego o kodzie CN 2206 00 (w przedmiotowej sprawie miodu pitnego o zawartości rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 13%) alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 (czyli destylowanego spirytusu rolniczego o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 96,4%) powoduje, że taki produkt nie może już być zaliczony do napojów fermentowanych, o których mowa w art. 96 ustawy. W sprawie objętej wnioskiem dodanie do wyrobu po procesie fermentacji alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 oznacza, że nie cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi z procesu fermentacji, bowiem do produkowanego wyrobu został dodany z zewnątrz alkohol etylowy (spirytus rolniczy uzyskany w wyniku destylacji). Dodatnie takiego alkoholu do produkowanego wyrobu powoduje zatem, że taki produkt stanie się produktem pośrednim, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 ww. ustawy podstawa opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu. Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu – art. 97 ust. 4 ustawy.
W tym miejscu należy również wskazać, że ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. dla celów podatkowych w sposób autonomiczny zdefiniowała rodzaje napojów alkoholowych podlegających opodatkowaniu akcyzą. Jednocześnie definicje te nie odwołują się do aktu prawnego powołanego przez Wnioskodawcę tj. ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Oznacza to zatem jednoznacznie, że przyporządkowania dla celów podatku akcyzowego produkowanych przez Wnioskodawcę napojów alkoholowych do wyrobów fermentowanych lub wyrobów pośrednich, a tym samym określenia odpowiedniej dla danego wyrobu stawki akcyzy, można dokonać jedynie na gruncie przepisów o podatku akcyzowym.
Reasumując wyroby objęte niniejszym wnioskiem winny zostać zaliczone do wyrobów pośrednich, o których mowa w art. 97 ust. 1 ww. ustawy i opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|