Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.398.2021.1.MP
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2021 r. (data wpływu 23 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 18 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 8 czerwca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.398.2021.1.MP, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 8 czerwca 2021 r. i doręczono w dniu 13 czerwca 2021 r. W dniu 18 czerwca 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada dom jednorodzinny, wolno stojący, wybudowany i oddany w 2009 r. Dom jest własnością Wnioskodawczyni oraz Jej męża JK (posiadają wspólność majątkową). W 2020 r. dokonali inwestycji związanej z termomodernizacją dachu, polegającą na wymianie na ich budynku pokrycia dachowego. Od 2009 r. dach był pokryty gontem bitumicznym (papa), który pod wpływem zużycia zaczął się kruszyć i przeciekać. W związku z powyższym, wymienili pokrycie dachowe na blachodachówkę (wraz z deskowaniem i membraną dachową), zostały też wymienione rynny. Na usługę i materiały zostały wystawione faktury. Na usługę dekarską wraz z materiałem wystawiono fakturę na męża (JK), pozostałe faktury są na: wkręty, rynny, kołnierze do okien dachowych i zostały wystawione na Wnioskodawczynię. Wszystkie wystawione faktury dotyczą modernizacji w celu ulepszenia izolacji dachu.

W uzupełnieniu wniosku dodano, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest na budynku jednorodzinnym (adres:...). Wnioskodawczyni współwłaścicielem budynku jest od 19 grudnia 2012 r., na podstawie aktu notarialnego - umowy majątkowej małżeńskiej (rozszerzenie wspólności małżeńskiej na cały majątek), właścicielem jest mąż Wnioskodawczyni JK. Data poniesienia pierwszego wydatku związanego z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (wymiana dachu) - faktura z dnia 8 lipca 2020 r. W dacie wydatku Wnioskodawczyni była współwłaścicielem budynku na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 grudnia 2012 r. Wydatki na wkręty, rynny, kołnierze do okien dachowych zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. Daty wystawienia faktur na wydatki: na wkręty, rynny – faktura z dnia 9 listopada 2020 r. oraz z dnia 21 października 2020 r., kołnierz do okna dachowego - faktura z dnia 8 lipca 2020 r., usługa dekarska z dnia 28 sierpnia 2020 r.

Poprzez wymianę pokrycia dachowego na blachę uzyskano lepszy współczynnik przenikania ciepła. Zmniejszyło się zapotrzebowanie na pelet (taką formę ogrzewania posiadają).

Wymiana pokrycia dachowego polegała na:

  • izolacji dachu za pomocą folii i membrany dachowej, której zadaniem jest minimalizowanie ubytków ciepła,
  • zainstalowaniu brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymiany zużytych elementów,
  • wymianie kołnierzy do okien dachowych,
  • ułożeniu nowego pokrycia z blachodachówki,
  • wymianie całego orynnowania budynku.

Podczas wymiany pokrycia dachowego wykorzystywane były również inne „pomocnicze” materiały, takie jak np. kołki montażowe, kleje, pianki, gwoździe oraz inne niezbędne do wykonania prac remontowych. Wymiana pokrycia nie wiązała się ze zmianą konstrukcji dachu.

Wykazane we wniosku materiały przynależą do materiałów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. Związek poniesionych wydatków z ulgą termomodernizacyjną polegał na: poprawieniu izolacji dachu przed wilgocią oraz na oszczędności przed utratą ciepła. W 2020 r. dokonali również wymiany pieca z węglowego (ogrzewanie na pelet). Wymiana dachu pozwoliła na oszczędność w zakresie zużycia peletu.

Poniesione wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Poniesione wydatki:

  • nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • nie są odliczone na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • nie są uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej oraz opłaca podatek według skali podatkowej (umowa o pracę).

Na wszystkie poniesione wydatki wystawione są dokumenty w formie faktur VAT. Faktury VAT na usługę dekarską i rynny zostały wystawione na Jej męża JK, faktury na wkręty i kołnierze do okien dachowych na Wnioskodawczynię.

W dacie poniesienia wszystkich wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, Wnioskodawczyni wspólnie z mężem pozostawali w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej. Wszystkie wydatki zostały poniesione ze wspólnego majątku oraz zostały sfinansowane z własnych środków (bez kredytu). Budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne znajduje się w majątku wspólnym małżonków.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Kwota w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy 53 000 zł. W związku z wymianą dachu, Wnioskodawczyni z odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej chce skorzystać za 2020 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku, udokumentowane imienną fakturą, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (określone w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), a tym samym, czy zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT, Wnioskodawczyni ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, poniesione wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, po przeczytaniu indywidualnych interpretacji innych podatników dotyczących termomodernizacji dachu, uważa Ona, że wykonana inwestycja poprawiła termoizolację domu. Ponadto zdaniem Wnioskodawczyni, wykonana usługa i zużyte materiały kwalifikują się do ocieplenia przegród budowlanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że Jej zdaniem wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku, którego jest współwłaścicielem, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku, udokumentowane imienną fakturą, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w rozporządzeniu termomodernizacyjnym, a tym samym, że jest uprawniona w myśl art. 26h ust. 1 ustawy o PIT, do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przepis art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki – art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł, w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 grudnia 2012 r., tj. umowy majątkowej małżeńskiej (rozszerzenie wspólności małżeńskiej na cały majątek) jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolno stojącego, który został wybudowany i oddany do użytku w 2009 r. Dom jest własnością Wnioskodawczyni i Jej męża (posiadają wspólność majątkową). Budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne znajduje się w majątku wspólnym małżonków. W 2020 r. Wnioskodawczyni i Jej mąż w ww. budynku mieszkalnym, dokonali inwestycji związanej z termomodernizacją dachu, polegającą na wymianie na budynku pokrycia dachowego. Od 2009 r. dach był pokryty gontem bitumicznym (papa), który pod wpływem zużycia zaczął się kruszyć i przeciekać. W związku z powyższym, wymienili pokrycie dachowe na blachodachówkę (wraz z deskowaniem i membraną dachową), zostały też wymienione rynny. Na usługę i materiały zostały wystawione faktury (wkręty, rynny – faktura z dnia 9 listopada 2020 r. oraz z dnia 21 października 2020 r., kołnierz do okna dachowego - faktura z dnia 8 lipca 2020 r., usługa dekarska z dnia 28 sierpnia 2020 r.). Na wszystkie poniesione wydatki wystawione są dokumenty w formie faktur VAT, faktury VAT na usługę dekarską i rynny zostały wystawione na męża Wnioskodawczyni, a faktury na wkręty i kołnierze do okien dachowych na Wnioskodawczynię. Wszystkie wystawione faktury dotyczą modernizacji w celu ulepszenia izolacji dachu. Wydatki na wkręty, rynny, kołnierze do okien dachowych zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wymiana pokrycia nie wiązała się ze zmianą konstrukcji dachu. Poprzez wymianę pokrycia dachowego na blachę uzyskano lepszy współczynnik przenikania ciepła. Wymiana pokrycia dachowego polegała na: izolacji dachu za pomocą folii i membrany dachowej, której zadaniem jest minimalizowanie ubytków ciepła; zainstalowaniu brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymianie zużytych elementów; wymianie kołnierzy do okien dachowych, ułożeniu nowego pokrycia z blachodachówki, wymianie całego orynnowania budynku. Wykazane we wniosku materiały przynależą do materiałów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. Związek poniesionych wydatków z ulgą termomodernizacyjną polegał na: poprawieniu izolacji dachu przed wilgocią oraz na oszczędności przed utratą ciepła. W 2020 r. dokonano również wymiany pieca z węglowego (ogrzewanie na pelet). Wymiana dachu pozwoliła na oszczędność w zakresie zużycia peletu. Poniesione wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Poniesione wydatki nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie są odliczone na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie są uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, opłaca podatek według skali podatkowej. W dacie poniesienia wszystkich wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, Wnioskodawczyni z mężem pozostawali w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej. Wszystkie wydatki zostały poniesione ze wspólnego majątku oraz zostały sfinansowane z własnych środków małżonków.

W analizowanej sprawie podkreślić należy, że między Wnioskodawczynią i Jej mężem istnieje wspólność majątkowa, a budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne znajduje się od dnia 19 grudnia 2012 r. w majątku wspólnym małżonków. Wskazać należy, że gdy podatnik wraz z współmałżonkiem dokonuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym należącym do ich majątku wspólnego, wydatek może odliczyć jeden z małżonków albo oboje po 50%. Zatem to małżonkowie, jako podatnicy, powinni decydować o zakresie skorzystania z ulgi. Oznacza to także, że nie ma przeszkód, aby przy braku dochodów do odliczenia całej kwoty wydatków poniesionych przez jednego małżonka, nieodliczoną kwotę wydatków (do wysokości przysługującego limitu) odliczył drugi z małżonków.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni może skorzystać z odliczenia w myśl art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu ulgi termomodernizacyjnej, niezależnie od tego na kogo została wystawiona faktura, samo bowiem wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma znaczenie drugorzędne w sytuacji, gdy wydatek jest poniesiony z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2020 r., poniesione i udokumentowane wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym znajdującym się w majątku wspólnym małżonków, które to przedsięwzięcie dotyczyło docieplenia i zabezpieczenia przed zawilgoceniem przegród budowlanych i wymiany pokrycia dachowego. W tej sytuacji, Wnioskodawczyni może również skorzystać z omawianego odliczenia, jeśli faktura została wystawiona na Jej męża.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. docieplenia i zabezpieczenia przed zawilgoceniem przegród budowlanych, a więc również wymiana pokrycia dachowego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Wskazać bowiem należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Ponadto wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj