Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.225.2021.1.AKR
z 13 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) złożyła wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację i pożyczkę na realizację zadania pn. „(…)”. Dnia 6 kwietnia 2021 r. NFOŚiGW opublikował listę rankingową przedsięwzięć zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach II naboru wniosków do programu priorytetowego „(…)”, na której znalazła się Gmina (…).

Przedsięwzięcie ma na celu zakup autobusu wyposażonego w napęd elektryczny wraz ze stacją ładowania. Zakupiony autobus elektryczny będzie wykorzystywany wyłącznie do nieodpłatnego transportu uczniów do i ze szkoły oraz na zajęcia dodatkowe (basen, warsztaty, itp.). Nowy autokar będzie wykorzystywany we wszystkie dni robocze, w których uczniowie z terenu Gminy (…) będą dowożeni i odbierani ze Szkoły Podstawowej w (…). Autobus średniorocznie będzie pokonywał ok. 20 000 km przez wszystkie miejscowości Gminy (…). Zakupiony autobus będzie również przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Zamontowane zostaną w nim m.in. automatyczne drzwi, stosowanie komunikatów i oznaczeń tekstowych, dodatkowe poręcze, komunikaty głosowe, oznaczenia dotykowe, wydzielone zostanie miejsce (bądź miejsca).

Dodatkowo, zakup autobusu jest elementem szerszej strategii Gminy (…), polegającej na działaniach zmierzających do zmniejszenia niskiej emisji i poprawy jakości środowiska naturalnego. Teren Gminy (…) objęty jest „(…)”, zgodnie z którym należy podejmować wszelkie działania, które wpłyną na poprawę jakości powietrza w Gminie. Użytkowanie elektrycznego autobusu spowoduje spadek zanieczyszczeń wytwarzanych przez obecny tabor służący do przewozu dzieci i młodzieży. Wraz z pojazdem zostanie zakupiona stacja ładowania pojazdu, która zostanie zlokalizowana na działce bazy Referatu Infrastruktury i Usług Komunalnych. Stacja ta zostanie wyposażona w panele fotowoltaiczne, dzięki którym część energii do ładowania autokaru będzie pochodziła ze źródeł odnawialnych.

Wykonawcę zadania pn. „(…)” wyłoni beneficjent, czyli Gmina (…). Faktury VAT dokumentujące wydatki będą wystawiane na Gminę (…). Zakupy będą dokonywane wyłącznie w związku z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT. Korzystanie z przedmiotowych efektów ww. zadania będzie nieodpłatne i ogólnodostępne dla uczniów szkół z terenu Gminy (…). Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) należą do zadań własnych gminy. W sytuacji, gdyby Gmina nie otrzymała dotacji i pożyczki, zadanie pn. „(…)” nie będzie realizowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina (…) nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania pn. „(…)” organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania.

Działania wykonywane w ramach zadania pn. „(…)” będą stanowić czynności niepodlegające podatkowi VAT. Skoro efekty przedmiotowego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację i pożyczkę na realizację zadania pn. „(…)”. Dnia 6 kwietnia 2021 r. NFOŚiGW opublikował listę rankingową przedsięwzięć zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach II naboru wniosków do programu priorytetowego „(…)”, na której znalazła się Gmina (…).

Przedsięwzięcie ma na celu zakup autobusu wyposażonego w napęd elektryczny wraz ze stacją ładowania. Zakupiony autobus elektryczny będzie wykorzystywany wyłącznie do nieodpłatnego transportu uczniów do i ze szkoły oraz na zajęcia dodatkowe (basen, warsztaty, itp.). Nowy autokar będzie wykorzystywany we wszystkie dni robocze, w których uczniowie z terenu Gminy (…) będą dowożeni i odbierani ze Szkoły Podstawowej w (…). Autobus średniorocznie będzie pokonywał ok. 20 000 km przez wszystkie miejscowości Gminy. Zakupiony autobus będzie również przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Zamontowane zostaną w nim m.in. automatyczne drzwi, stosowanie komunikatów i oznaczeń tekstowych, dodatkowe poręcze, komunikaty głosowe, oznaczenia dotykowe, wydzielone zostanie miejsce (bądź miejsca).

Dodatkowo, zakup autobusu jest elementem szerszej strategii Gminy (…), polegającej na działaniach zmierzających do zmniejszenia niskiej emisji i poprawy jakości środowiska naturalnego. Teren Gminy objęty jest „(…)”, zgodnie z którym należy podejmować wszelkie działania, które wpłyną na poprawę jakości powietrza w Gminie. Użytkowanie elektrycznego autobusu spowoduje spadek zanieczyszczeń wytwarzanych przez obecny tabor służący do przewozu dzieci i młodzieży. Wraz z pojazdem zostanie zakupiona stacja ładowania pojazdu, która zostanie zlokalizowana na działce bazy Referatu Infrastruktury i Usług Komunalnych. Stacja ta zostanie wyposażona w panele fotowoltaiczne, dzięki którym część energii do ładowania autokaru będzie pochodziła ze źródeł odnawialnych.

Wykonawcę zadania pn. „(…)” wyłoni beneficjent, czyli Gmina. Faktury VAT dokumentujące wydatki będą wystawiane na Gminę. Zakupy będą dokonywane wyłącznie w związku z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT. Korzystanie z przedmiotowych efektów ww. zadania będzie nieodpłatne i ogólnodostępne dla uczniów szkół z terenu Gminy. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należą do zadań własnych gminy. W sytuacji, gdyby Gmina nie otrzymała dotacji i pożyczki, zadanie pn. „(…)” nie będzie realizowane.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zakupy związane z realizacją przedmiotowego zadania pn. „(…)” będą dokonywane wyłącznie w związku z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT. Korzystanie z przedmiotowych efektów ww. zadania będzie nieodpłatne i ogólnodostępne dla uczniów szkół z terenu Gminy, zakupiony autobus będzie wykorzystywany wyłącznie do nieodpłatnego transportu uczniów do i ze szkoły oraz na zajęcia dodatkowe. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków w związku z realizacją opisanego zadania.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj