Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.32.2021.2.KP
z 19 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.), uzupełnionego pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021r.) oraz 28 czerwca 2021r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych, w zakresie wyłączenia z opłaty napoju, w którym udział masowy soku owocowego wynosi (...) składu surowcowego, zawartość cukrów nie przekracza (...) w przeliczeniu na 100 ml i który zawiera dodatek kofeiny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

25 marca 2021 r. złożyli Państwo do (…) ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r., poz. 183, ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

W związku z powyższym pismem z 30 marca 2021 r. (data wpływu), wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych, został przekazany przez (…), Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 07 czerwca 2021 r. znak 0111-KDSB1-1.4019.32.2021.1.KP wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełnili Państwo 22 czerwca 2021 r. a brakującą opłatę do wniosku wnieśli Państwo 18 czerwca 2021r.

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawili Państwo następujące zdarzenia przyszłe.

Zwracamy się z prośbą o zajęcie stanowiska dotyczącego prawidłowego obliczania opłaty od środków spożywczych wynikającej z Ustawy z dnia 14 lutego 2020r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Wątpliwości interpretacyjne nasuwają się dla napoju, który posiada następujący skład:

  • ogólna zawartość cukrów (...)
  • napój zawiera dodatek kofeiny
  • udział masowy soku owocowego (...)

Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:

1.Napoje będące przedmiotem wniosku są ujęte w PKWiU w dziale 11.

2.Napoje zawierają w swoim składzie substancje słodzące.

3.Zawartość cukru wykazana w tabeli wartości odżywczych umieszczonej na etykiecie napoju to (…) na 100ml napoju.

4.Wnioskodawca będzie podmiotem sprzedającym napoje kontrahentom prowadzącym sprzedaż:

  • -hurtową
  • -detaliczną
  • -hurtową i detaliczną.

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytanie.

Czy dla napoju o powyższym składzie należy wnosić opłatę za dodatek kofeiny, czy napój ten zwolniony jest z wszystkich opłat ze względu na art. 12b.2.:

Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:

4) (winno być pkt 5 z uwagi na treść powołanego przepisu) w których udział masowy soku (...) wynosi (...) składu surowcowego oraz zawartość cukrów (...) w przeliczeniu na 100 ml napoju.

Państwa Zdaniem.

Wnioskodawca uważa, iż od napojów będących przedmiotem wniosku nie należy wnosić opłaty za dodatek kofeiny. Według wnioskodawcy napoje o przedstawionym we wniosku składzie są zwolnione ze wszystkich opłat ze względu na art. 12b.2 ustawy z dnia 14 lutego 2020r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów: „Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:

4) (winno być pkt 5 z uwagi na treść powołanego przepisu) w których udział masowy soku (...) wynosi (....) składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest (...) w przeliczeniu na 100ml napoju.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie wyłączenia z opłaty napoju, w którym udział soku owocowego wynosi(...) składu surowcowego oraz zawartość cukrów nie przekracza (...) w przeliczeniu 100 ml napoju i który zawiera dodatek kofeiny – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

W myśl art. 12b ust. 1 ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1 , uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Stosownie do art. 12f ust. 1 ustawy na wysokość opłaty składają się następujące części:

1) 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości (...) w 100 ml napoju,

lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,

2) 0,05 zł za każdy gram cukrów (...)w 100 ml napoju

-w przeliczeniu na litr napoju.

Zgodnie z art. 12f ust. 3 ustawy napoje zawierające dodatek kofeiny lub tauryny są objęte opłatą w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na litr napoju.

Jednocześnie art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy stanowi, że opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów: (…) w których udział masowy soku (...) składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest (...) w przeliczeniu na 100 ml napoju.

Natomiast w myśl art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy, napoje, w których udział masowy soku (...(), zawierające (...) w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

Państwa wątpliwość dotyczy obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napoju, w którym udział masowy soku owocowego wynosi (...) składu surowcowego oraz zawartość cukrów nie przekracza (...)w przeliczeniu na 100 ml (z uzupełnienia wynika, że zawartość cukru wykazana w tabeli wartości odżywczych umieszczonej na etykiecie napoju wynosi (…) na 100 ml) i który zawiera dodatek kofeiny.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że napoje będące przedmiotem wniosku ujęte są w dziale 11 PKWiU. Napoje zawierają w swoim składzie substancje słodzące.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zwrócić uwagę, że wyłączenie z opłaty napojów, zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy odnosi się do zawartości w napoju cukrów. Na podstawie powołanego przepisu nie jest objęty opłatą również napój z dodatkiem, oprócz cukrów, substancji słodzących. Natomiast kofeina jest obok cukrów oraz substancji słodzących innym dodatkiem, z którego zawartością w napoju ustawa wiąże obowiązek uiszczenia opłaty od środków spożywczych.

Zatem mimo, iż napój spełnia wymogi do zastosowania ww. wyłączenia z opłaty ze względu na udział masowy soku owocowego oraz zawartość cukrów (w tym również substancji słodzących), to jednak z uwagi na zawartość w nim kofeiny będzie podlegać opłacie od środków spożywczych.

Tym samym w świetle wyżej przytoczonych przepisów w przypadku napoju, w którym udział masowy soku owocowego wynosi (...) składu surowcowego oraz o zawartości cukrów (...) w przeliczeniu na 100 ml napoju i który zawiera dodatek kofeiny, będziecie Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12f ust. 3 ustawy, tj. w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na litr napoju.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie opłaty od środków spożywczych, w zakresie wyłączenia z opłaty napoju, w którym udział masowy soku owocowego, wynosi (...) składu surowcowego, zawartość cukrów nie przekracza (...) w przeliczeniu na 100 ml i który zawiera dodatek kofeiny należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj