Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1225/12/BW
z 1 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 4 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania rozliczeń w ramach zawartej Umowy o Wspólnych Operacjach oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów związanych z realizacją Wspólnych Operacji w ramach ww. Umowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania rozliczeń w ramach zawartej Umowy o Wspólnych Operacjach oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów związanych z realizacją Wspólnych Operacji w ramach ww. Umowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Ustanowienie Wspólnych Operacji.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest firmą realizującą dostawy węgla i biomasy. Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na nabywaniu od stron trzecich węgla i biomasy oraz dokonywaniu ich dostaw.

EP jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

ET jest spółką prawa polskiego należącą przez spółkę zależną w 100% do X, spółki angielskiego i walijskiego. EP jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium RP (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

EP posiada dostęp do wiedzy o rynku energii, węgla, biomasy, pochodnych instrumentów finansowych i narzędzi wspierających zarządzanie ryzykiem w zakresie handlu i logistyki węgla i biomasy.

Obie spółki należą do grupy kapitałowej (dalej: Grupa), w której dominującą spółką jest EF.

EP oraz Wnioskodawca (dalej: Strony) zawarły Umowę o Wspólnych Operacjach (Joint Operating Agreement) regulującą prawa i obowiązki

Strony w zakresie współpracy w następujących obszarach (dalej: Wspólne Operacje):

  • kupno, sprzedaż, magazynowanie, transport oraz wprowadzenie do obrotu fizycznego węgla i biomasy,
  • inna fizyczna bądź niefizyczna działalność handlowa w zakresie obrotu biomasą i węglem i obrót powiązanymi produktami finansowymi, które mogą być prowadzone na rynkach w danym czasie,
  • jeśli to możliwe, generowanie zysku z arbitrażu w handlu fizycznym węglem i biomasą oraz powiązanych instrumentów finansowych, w tym także transakcje typu forward na sprzedaż i zakup, swapy, opcje dotyczące transakcji opisanych w punktach powyżej,
  • udział w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Węgla i Biomasy w Grupie X.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia zasady współpracy w ramach Wspólnych Operacji (tj. uprawnienia i obowiązki Stron) oraz model wewnętrznych rozliczeń, które będą obowiązywać w Umowie o Wspólnych Operacjach zawartej przez EP i Wnioskodawcą.

W związku z zawarciem Umowy o Wspólnych Operacjach, Wnioskodawca postanowił wystąpić o potwierdzenie prawidłowości rozliczeń podatkowych w tym zakresie.

Uprawnienia i obowiązki Stron wynikające z Umowy o Wspólnych Operacjach.

Umowa o Wspólnych Operacjach nie tworzy odrębnego od jej uczestników podmiotu prawa i obowiązków, lecz stanowi wyłącznie porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego w niej celu, tj. wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji dostaw węgla i biomasy do elektrowni i elektrociepłowni. W Umowie o Wspólnych Operacjach zdefiniowane są prawa i obowiązki Stron oraz sposób reprezentowania we Wspólnych Operacjach w relacjach z stronami trzecimi. Poniżej przedstawione zostały główne założenia związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy i EP w ramach Wspólnych Operacji.

W ramach Umowy o Wspólnych Operacjach Wnioskodawca zobowiązuje się do:

  • prowadzenia Wspólnych Operacji jako Operator na bieżąco, ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach, tj. do prowadzenia Wspólnych Operacji zgodnie z długoterminową strategią mającą na celu zmniejszenie ryzyka oraz zwiększenie konkurencyjności podmiotów Grupy poprzez udoskonalenie i optymalizację realizacji dostaw węgla i biomasy do klientów Wnioskodawcy, w tym także spółek z Grupy,
  • zapewnienia dla Wspólnych Operacji platformy biznesowo-korporacyjnej, pracowników oraz powierzchni biurowej.

EP zobowiązuje się do:

  • zaangażowania w bieżącą działalność niezbędną do prowadzenia Wspólnych Operacji,
  • przeniesienia do Operatora wszelkich obowiązujących w dacie wejścia w życie Umowy o Wspólnych Operacjach umów zakupu i sprzedaży węgla wraz z powiązanymi zabezpieczeniami. Kwestia przeniesienia przedmiotowych umów zostanie uregulowana w odrębnej umowie. Zarządzanie tymi umowami wejdzie w zakres Wspólnych Operacji. Od daty przeniesienia wspomnianych umów do Operatora, EP wstrzymuje się od prowadzenia wszelkich działań podobnych lub częściowo podobnych do Wspólnych Operacji (chyba, że Strony uzgodnią inaczej),
  • zapewnienia Wnioskodawcy wykwalifikowanego personelu posiadającego know-how i doświadczenie w zakresie dotyczącym Wspólnych Operacji, wiedzę i doświadczenie w zakresie obrotu węglem i biomasą, pokrewnych instrumentów finansowych, w tym między innymi w zakresie zarządzania handlowego, gospodarczego oraz ryzykiem, analizy, narzędzi do modelowania i badawczych, ogólnych porad i wskazówek na temat warunków handlu i logistyki fizycznego i niefizycznego obrotu węglem i biomasą,
  • zapewnienie Wnioskodawcy doradztwa handlowego związanego ze Wspólnymi Operacjami, w tym w zakresie projektów dokumentów dotyczących ryzyka, polityki zarządzania ryzykiem i polityki transakcji biznesowych,
  • zapewnienia Wnioskodawcy doradztwa technicznego i pomocy związanej z systemami IT oraz narzędziami na warunkach określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach,
  • zapewnienia Wnioskodawcy sublicencji na system zarządzania energią oraz ryzykiem.

Dla realizacji wyżej określonych zobowiązań wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, do EP zostaną oddelegowani z EU kluczowi pracownicy posiadający niezbędne know-how do prowadzonej przez EP działalności w ramach Wspólnych Operacji, obejmującej przede wszystkim wsparcie w zakresie realizacji dostaw węgla i biomasy, pokrewnych instrumentów finansowych, a także w zakresie zarządzania ryzykiem, analizy, obsługi narzędzi badawczych i narzędzi IT wspierających zarządzanie ryzykiem w zakresie handlu i logistyki węgla i biomasy, a także doradztwa technicznego.

Ponadto EP jest zobowiązany także, w celu realizacji celów biznesowych wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, dostarczyć i zapewnić Wnioskodawcy dostęp do elektronicznego systemu transakcyjnego wraz z odpowiednimi funkcjami zarządzania ryzykiem. Opisywany system IT jest własnością EU. EP dysponuje licencją na niniejszy system, która pozwala na udzielenie sublicencji na rzecz Wnioskodawcy. EP będzie zobowiązana do zapewnienia właściwego podłączenia Spółce do opisywanego systemu oraz zapewnienia właściwej współpracy z EU oraz dostępu zgodnie z ustalonymi zasadami poufności. Koszty sublicencji systemu zarządzania ryzykiem oraz wdrażania i funkcjonowania systemu oraz wszelkich innych działań lub usług dostarczonych przez EP lub EU zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach stanowić będą koszty Wspólnych Operacji.

W związku z zaangażowaniem w bieżącą działalność prowadzoną w ramach Umowy o Wspólnych Operacjach, Strony ustalają ich udziały we Wspólnych Operacjach na następującym poziomie:

  • EP - 20%,
  • Wnioskodawca - 80%.

Udziały te mogą ulegać zmianie w rozliczeniu rocznym (szczegóły mechanizmu zmiany udziałów zostały przedstawione poniżej).

W tej proporcji Strony dzielą prawa i obowiązki, ryzyko, koszty oraz wydatki, straty i przychody wynikające z prowadzonej w ramach Wspólnych Operacji działalności.

W celu zapewnienia prawidłowej działalności Wspólnych Operacji, Strony powołują organy zarządzające i nadzorujące, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele EP i Wnioskodawcy - Komitet Strategiczny. Stosownie do postanowień Umowy o Wspólnych Operacjach, Wnioskodawca zostanie wyznaczony na Operatora odpowiedzialnego za koordynację całości spraw związanych z wykonywaniem działalności określonej w Umowie o Wspólnych Operacjach.

W związku z ustaleniami Stron, to Operator ponosi odpowiedzialność za kierowanie i kontrolowanie bieżącej działalności w ramach Wspólnych Operacji oraz reprezentowanie we wszystkich sprawach związanych z ich wykonywaniem.

Rozliczenia w ramach Wspólnych Operacji.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Wspólnych Operacji Strony każdorazowo będą ponosić szereg wydatków. W tym celu Wnioskodawca jako Operator jest zobowiązany w celu dokonania stosownych rozliczeń do prowadzenia niezbędnych zapisów księgowych zgodnie z polskimi standardami rachunkowości. Zapisy te powinny umożliwić Stronom wypełnienie ciążących na nich obowiązków w zakresie podatku dochodowego i innych przepisów.

Przychody uzyskane z prowadzenia (dotyczące) Wspólnych Operacji będą ewidencjonowane przez Operatora (dalej: Przychody Wspólnych Operacji lub Przychody).

Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Strony w związku z wykonywaniem Wspólnych Operacji będą obciążały Operatora.

W związku z wspólnym przedsięwzięciem Spółka jako Operator będzie obciążany przede wszystkim następującymi rodzajami kosztów (dalej: Koszty Wspólnych Operacji lub Koszty):

  • koszty zakupu, magazynowania oraz transportu węgla i biomasy;
  • licencje i pozwolenia związane z prowadzoną działalnością;
  • wynagrodzenia i związane z tym koszty;
  • odpowiednia część kosztu pracowników oddelegowanych do Wnioskodawcy oraz koszty związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem rozwiązań IT fakturowane przez EP (koszty związane z oddelegowaniem pracowników i koszty praw do systemu IT alokowane do Wspólnych Operacji będą okresowo audytowane przez Strony - co najmniej raz w roku - które uzgodnią kwotę wydatków podlegających przypisaniu do Wspólnych Operacji;
  • koszty utrzymania wszelkich biur, magazynów, mieszkań i innych obiektów;
  • koszty sprzętu, urządzeń i narzędzi posiadanych przez Wnioskodawcę;
  • koszty ubezpieczeń wymaganych przez prawo, umowy lub porozumienia, które będą realizowane w ramach Wspólnych Operacji;
  • koszty postępowań, rozwiązywania sporów i powiązanych z tym usług prawnych niezbędnych dla ochrony Wspólnych Operacji;
  • podatki i opłaty;
  • wszelkie inne koszty i wydatki poniesione przez Wnioskodawcę i EP dla właściwego prowadzenia Wspólnych Operacji;

Reasumując, wszelkie koszty poniesione w związku ze Wspólnymi Operacjami będą obciążały Wnioskodawcę, który jako Operator tego przedsięwzięcia będzie odpowiedzialny za ewidencjonowanie ich na odpowiednich kontach księgowych.

Z uwagi na fakt, iż Strony uczestniczą w Przychodach i Kosztach zgodnie z udziałem we Wspólnych Operacjach (80%/20%), ustaliły w Umowie o Wspólnych Operacjach szczegółowe zasady rozliczeń:

  • miesięcznych,
  • rocznych.

Rozliczenia miesięczne w ramach Wspólnych Operacji.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach Wnioskodawca jako Operator, w terminie określonym w Umowie o Wspólnych Operacjach, będzie przedstawiał miesięczne zestawienie (tzw. Monthly Statements) przychodów osiągniętych w ramach Wspólnych Operacji i poniesionych kosztów.

Miesięczne zestawienie będzie zawierało co najmniej:

  • Koszty dotyczące danego miesiąca z uwzględnieniem znanych kosztów na podstawie rezerw, z podziałem na kategorie,
  • uzyskane Przychody,
  • udział Stron w Przychodach i Kosztach Wspólnych Operacji.

Miesięczne zestawienie Kosztów Wspólnych Operacji, służące do wyliczenia udziałów Wnioskodawcy i EP będzie obejmowało następujące zmienne:

  • koszty uwzględnione w umowie o Wspólnych Operacjach poniesione przez Strony Umowy w ramach Wspólnych Operacji, zarówno na podstawie faktur VAT /rachunków/ not lub też faktur wystawianych przez podmioty trzecie bądź przez ET na rzecz Operatora,
  • koszty towarów i usług nabytych przez Strony Umowy w okresie rozliczeniowym, które dotyczyły tego okresu, a które nie zostały jeszcze udokumentowane fakturami VAT/rachunkami/notami lub też fakturami wystawianymi przez dostawców, koszty te szacowane są na podstawie dostępnych informacji o wykonanych usługach/nabytych towarach, wynikających z umów z dostawcami i złożonych zamówień; przedmiotowe koszty są ujmowane w księgach Operatora zgodnie z polityką rachunkowości Operatora jako tzw. accruals,
  • różnice pomiędzy rzeczywistą wysokością kosztów wynikających z otrzymanych faktur VAT /rachunków/ not lub też faktur wystawianych przez dostawców, a wartością kosztów, które zostały uwzględnione w fakturze VAT za poprzedni miesiąc na podstawie szacunków (mogą to być różnice dodatnie jak i ujemne) jako tzw. accruals.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach w zakresie udziału Stron umowy o Wspólnych Operacjach, Rozliczenie Miesięczne wystawiane przez Operatora na rzecz EP będzie uwzględniało 20% powyższych kosztów.

Na podstawie miesięcznych zestawień przygotowanych przez Wnioskodawcę, do 3 dnia po ich przedłożeniu, każda ze Strony wystawi fakturę VAT dokonującą faktycznego podziału Kosztów i Przychodów Wspólnych Operacji zgodnie z ustalonym w Umowie o Wspólnych Operacjach udziałem (dalej: Rozliczenia Miesięczne).

W konsekwencji, Wnioskodawca:

  • wystawia faktury VAT dokumentujące udział EP w Kosztach Wspólnych Operacji,
  • otrzymuje faktury VAT dokumentujące udział EP w Przychodach Wspólnych Operacji.

Rozliczenia roczne w ramach Wspólnych Operacji.

Zgodnie z Umową o Wspólnych Operacjach Wnioskodawca jako Operator do 15 lutego następnego roku będzie przedstawiał roczne zestawienie (tzw: Annual Statements) przychodów osiągniętych w ramach Wspólnych Operacji i poniesionych kosztów. Roczne zestawienie będzie zawierało co najmniej:

  • Koszty dotyczące danego roku z uwzględnieniem znanych kosztów na podstawie rezerw, z podziałem na kategorie,
  • Uzyskane przychody,
  • Udział Stron w Przychodach i Kosztach Wspólnych Operacji.

Na podstawie rocznego zestawienia przygotowanego przez Wnioskodawcę, do 20 lutego następnego roku, zostaną wystawione przez Wnioskodawcę lub EP faktury VAT, które będą odzwierciedleniem uzgodnionego przez Strony mechanizmu zmiany udziałów we Wspólnych Operacjach (dalej: Rozliczenia Roczne).

Zmiany udziału w Kosztach Wspólnych Operacji.

W przypadku, gdy wykazane w rocznym zestawieniu poniesione Koszty przekroczą osiągnięte Przychody z tytułu Wspólnych Operacji, udział EP w Kosztach Wspólnych Operacji ulegnie zwiększeniu w proporcji odpowiadającej różnicy pomiędzy Kosztami a Przychodami ze Wspólnych Operacji w danym roku.

Zmiana udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji zostanie odzwierciedlona poprzez wystawienie przez Wnioskodawcę Rozliczenia Rocznego.

Zmiany udziału w Przychodach Wspólnych Operacji.

W przypadku, gdy w kolejnym roku, roczne zestawienie wykaże, iż Przychody ze Wspólnych Operacji przewyższają poniesione Koszty, udział EP w Przychodach ze Wspólnych Operacji w tym roku ulegnie zwiększeniu i będzie obejmował:

  • kwotę wynikającą z Rozliczenia Rocznego z poprzedniego roku,
  • 20% nadwyżki Przychodów nad Kosztami w danym roku, pozostałej po odjęciu kwoty wynikającej z Rozliczenia Rocznego z poprzedniego roku.

Zwiększony udział EP w Przychodach ze Wspólnych Operacji w kolejnym roku nie może być większy niż nadwyżka Przychodów na Kosztami w danym roku.

Zmiana udziału EP w Przychodach Wspólnych Operacji zostanie odzwierciedlona poprzez wystawienie przez EP na Wnioskodawcę faktury dokumentującej Rozliczenie Roczne.


W związku z powyższym w zakresie podatku VAT, zadano następujące pytania (oznaczone numerycznie jak we wniosku):


3.Czy w przypadku zwiększenia udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji, Wnioskodawca powinien wystawić na EP odrębny dokument Rozliczenia Rocznego (fakturę VAT)?

4.Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo traktując przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia (Rozliczenia Miesięczne i Rozliczenia Roczne) realizowane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach pomiędzy Wnioskodawcą a EP jako czynności opodatkowane podatkiem VAT i w konsekwencji dokumentując je fakturami VAT? )

5.Czy wzajemne rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a EP dokonywane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach należy opodatkować według stawki podstawowej (23%) i określić obowiązek podatkowy zgodnie z zasadą ogólną tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od zakończenia miesięcznych i rocznych okresów rozliczeniowych?

6.Czy podstawą opodatkowania VAT w ramach rozliczenia Wspólnych Operacji dokonywanego przez Wnioskodawcę będzie stanowiła kwota należna Wnioskodawcy wskutek obciążenia EP z tytułu udziału w Kosztach Wspólnych Operacji, wyliczonego zgodnie z zasadami kalkulowania udziału w Kosztach Wspólnych Operacji przedstawionymi w stanie faktycznym?

7.Czy dokumentując zawarte z podmiotami trzecimi transakcje w ramach Wspólnych Operacji podlegające opodatkowaniu VAT podstawę opodatkowania będzie stanowiła całkowita kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, obejmująca zarówno udział Wnioskodawcy jak i EP w Przychodach Wspólnych Operacji?

8.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją Wspólnych Operacji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zwiększenia udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji, Wnioskodawca powinien wystawić na EP odrębny dokument Rozliczenia Rocznego (fakturę VAT).

Uzgodniony przez Strony w Umowie o Wspólnych Operacjach model rozliczeń przewiduje dwa równoległe, niezależne okresy rozliczeniowe - miesięczny i roczny. Rozliczenia Miesięczne Przychodów i Kosztów Wspólnych Operacji będą każdorazowo dokumentowane fakturami VAT, w uzgodnionych terminach, fakturami VAT lub notami obciążeniowymi (w zależności od stanowiska Ministra Finansów przedstawionego w indywidualnej interpretacji w zakresie VAT). Umowa o Wspólnych Operacjach nie przewiduje żadnych warunków (okoliczności), spełnienie których jest wymagane do sporządzenia (wystawienia) Rozliczeń Miesięcznych.

Z kolei w przypadku Rozliczeń Rocznych, Umowa o Wspólnych Operacjach przewiduje zaistnienie określonych okoliczności (mechanizm zmiany udziałów), prezentowanych w przygotowywanym przez Operatora zestawieniu rocznym. Tym samym z uwagi na fakt, iż Rozliczenie Roczne jest niezależne od Rozliczeń Miesięcznych i dotyczy innego okresu rozliczeniowego (tj. roku) powinno być dokumentowane odrębną fakturą VAT.

Reasumując, w przypadku zwiększenia udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji, Wnioskodawca powinien wystawić odrębny dokument Rozliczenia Rocznego (fakturę VAT) na EP.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, postępuje ona prawidłowo traktując przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia (Rozliczenia Miesięczne i Rozliczenia Roczne) realizowane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach pomiędzy Wnioskodawcą a EP jako czynności opodatkowane podatkiem VAT i w konsekwencji dokumentując je fakturami VAT.

W świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, świadczeniem usług, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane powyżej przesłanki będą spełnione w przypadku rozliczeń dokonywanych między Wnioskodawcą a EP w ramach Umowy o Wspólnych Operacjach, za czym przemawia szereg okoliczności związanych z planowanym charakterem współpracy (tj. na organizacji dostaw węgla i biomasy do elektrowni i elektrociepłowni) oraz ukształtowanym na jej gruncie układem relacji, praw i obowiązków między Stronami Umowy.

W ocenie Wnioskodawcy, umowa ta stanowi w rzeczywistości umowę określaną w praktyce obrotu gospodarczego jako umowa konsorcjum. W stosunku do umów konsorcjum istnieje ugruntowana praktyka, zgodnie z którą podatnikami podatku VAT są członkowie konsorcjum (wspólnego przedsięwzięcia) a nie samo konsorcjum (wspólne przedsięwzięcie).

Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową, natomiast w działaniach dotyczących wspólnego przedsięwzięcia realizują wspólne cele objętą porozumieniem. W konsekwencji wszystkie rozliczenie pomiędzy członkami konsorcjum (wspólnego przedsięwzięcia), będącymi niezależnymi podmiotami gospodarczymi i zarazem odrębnymi podatnikami podlegają opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie zostało zaprezentowane w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, w tym:

  • „Rozliczenia zarówno przychodów i kosztów między członków konsorcjum w stosunku do ich udziału czy też opisane przez Spółkę rozliczenia międzyokresowe, stanowią również wynagrodzenie za świadczone usługi (dostawę towarów) podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czy to przez Spółkę, jako Lidera Konsorcjum, czy też przez Partnerów i wymagają wystawiania faktur VAT" - interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 marca 2012r. (IPPP3/443-1582/11-4/SM);
  • „Rozliczenia w ramach konsorcjum, polegające na comiesięcznym obciążaniu Partnera kwotą stanowiącą 40% kosztów poniesionych przez Operatora z tytułu działalności operacyjnej prowadzonej w ramach Konsorcjum (obejmujących zarówno koszty wewnętrzne, jak i koszty zewnętrzne, w tym koszty udostępnienia środków trwałych należących do Operatora oraz opłatę za finansowanie) oraz marży podlegają opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT" - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 czerwca 2011r. (sygn. IPPP3/443-452/11-2/MPe).
  • „Pamiętać należy, że działania członków konsorcjum związane z wykonywaniem umowy stanowią działania odrębnych i niezależnych z punktu widzenia podatkowego podmiotów prawa - podatników podatku VAT. Dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z Zamawiającym stosować ogólne reguły w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności." - interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2010r. (IBPP1/443-128/10/EA).

Za opodatkowaniem rozliczeń w ramach wspólnego przedsięwzięcia opowiedział się również Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 5849 z dnia 24 lutego 2004r., w której wskazał, iż w ustawie o VAT „brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum" oraz że przepisy o VAT „definiując pojęcie podatnika nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym." Minister Finansów stwierdził także, że „przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT, w tym także lider konsorcjum. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły (...) w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dokonywane przez niego i EP rozliczenia Przychodów i Kosztów w ramach Wspólnych Operacji (Rozliczenia Miesięczne i Rozliczenia Roczne), jako dokonywane pomiędzy dwoma niezależnymi podatnikami VAT, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Wobec tego Spółka ma obowiązek dokumentowania Rozliczeń Miesięcznych i Rocznych z EP fakturami VAT.

Reasumując, przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia (Rozliczenia Miesięczne i Rozliczenia Roczne) realizowane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach pomiędzy Wnioskodawcą a EP powinny być traktowane jako czynności opodatkowane podatkiem VAT i w konsekwencji dokumentowane fakturami VAT.

Ad. 5

Zdaniem Spółki, wzajemne rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a EP dokonywane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach należy opodatkować według stawki podstawowej (23%) i określić obowiązek podatkowy zgodnie z zasadą ogólną, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od zakończenia miesięcznych i rocznych okresów rozliczeniowych.

Ustawa o VAT nie zawiera specyficznych przepisów regulujących zasady opodatkowania (obowiązek podatkowy, stawka VAT) rozliczeń w ramach wspólnych przedsięwzięć (konsorcjum). W szczególności, ustawa o VAT nie przewiduje dla tego rodzaju rozliczeń możliwości zastosowania stawek obniżonych lub zwolnienia z opodatkowania ani nie określa specyficznego momentu powstania obowiązku podatkowego.

Tym samym, jeśli uznać stanowisko przedstawione przez Spółkę w uzasadnieniu do pytania nr 1, iż wzajemne rozliczenia (Rozliczenia Miesięczne i Rozliczenia Roczne) realizowane w ramach Wspólnych Operacji pomiędzy Wnioskodawcą a EP są opodatkowane VAT, zastosowanie będzie miała do nich stawka podstawowa przewidziana w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (23%). Z kolei obowiązek podatkowy dla analizowanych rozliczeń należy określić zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż strony będą dokonywały rozliczeń w okresach rozliczeniowych (miesięcznych i rocznych) obowiązek podatkowy dla tych rozliczeń będzie powstawał w dniu wystawienia faktury za dany okres rozliczeniowy, jednak nie później niż 7 dnia od zakończenia danego okresu rozliczeniowego.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, wzajemne rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a EP dokonywane na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach należy opodatkować stawką podstawową (23%). Z kolei obowiązek podatkowy należy określić zgodnie z zasadą ogólną, tj. z chwilą wystawienia faktury, jednak nie później niż w 7 dniu od zakończenia danego - miesięcznego lub rocznego - okresu rozliczeniowego.

Ad. 6

W ocenie Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania VAT w ramach rozliczenia Wspólnych Operacji dokonywanego przez Wnioskodawcę będzie stanowiła kwota należna Wnioskodawcy wskutek obciążenia EP z tytułu udziału w Kosztach Wspólnych Operacji, wyliczonego zgodnie z zasadami kalkulowania udziału w Kosztach Wspólnych Operacji przedstawionymi w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach kwota należna Wnioskodawcy z tytułu udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji jest określona w wysokości 20% Kosztów Wspólnych Operacji. Tym samym, na mocy Umowy o Wspólnych Operacjach, Wnioskodawca ma prawo do obciążenia EP kwotą wynikającą z kalkulacji udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji. W konsekwencji EP na mocy Umowy jest zobowiązany do zapłaty niniejszej kwoty należnej Wnioskodawcy. Mając na uwadze fakt, iż rozliczenia pomiędzy członkami wspólnych przedsięwzięć (w tym także pomiędzy członkami Wspólnych Operacji) podlegają opodatkowaniu VAT, kwota należna Wnioskodawcy z tytułu udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy a także mechanizm wyliczania udziału w Kosztach Wspólnych Operacji, podstawą opodatkowania Rozliczenia Miesięcznego (faktury VAT wystawianej przez Operatora na rzecz EP), będzie obejmowała następujące zmienne:

  • koszty uwzględnione w umowie o Wspólnych Operacjach poniesione przez Strony Umowy w ramach Wspólnych Operacji, zarówno na podstawie faktur VAT/rachunków/not lub też faktur wystawianych przez podmioty trzecie bądź przez EP na rzecz Operatora,
  • koszty towarów i usług nabytych przez Strony Umowy w okresie rozliczeniowym, które dotyczyły tego okresu, a które nie zostały jeszcze udokumentowane fakturami VAT/rachunkami/notami lub też fakturami wystawianymi przez dostawców, koszty te szacowane są na podstawie dostępnych informacji o wykonanych usługach/nabytych towarach, wynikających z umów z dostawcami i złożonych zamówień; przedmiotowe koszty są ujmowane w księgach Operatora zgodnie z polityką rachunkowości Operatora jako tzw. accruals,
  • różnice pomiędzy rzeczywistą wysokością kosztów wynikających z otrzymanych faktur VAT /rachunków/not lub też faktur wystawianych przez dostawców, a wartością kosztów, które zostały uwzględnione w fakturze VAT za poprzedni miesiąc na podstawie szacunków (mogą to być różnice dodatnie jak (ujemne) jako tzw. accruals.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy kwota udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji, skalkulowana zgodnie z zasadami przestawionymi w stanie faktycznym, będzie stanowiła podstawę opodatkowania Rozliczeń Miesięcznych.

Ad. 7

W ocenie Wnioskodawcy, dokumentując zawarte z podmiotami trzecimi transakcje w ramach Wspólnych Operacji podlegające opodatkowaniu VAT podstawę opodatkowania będzie stanowiła całkowita kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, obejmująca zarówno udział Wnioskodawcy jak i EP w Przychodach Wspólnych Operacji.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonywane są przez podatnika.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca zawarł z EP Umowę o Wspólnych Operacjach regulującą prawa i obowiązki Stron Umowy w zakresie współpracy w ramach Wspólnych Operacji polegających na:

  • kupnie, sprzedaży, magazynowaniu, transporcie oraz wprowadzaniu do obrotu fizycznego węgla i biomasy,
  • innej fizycznej bądź niefizycznej działalności handlowej w zakresie obrotu biomasą i węglem i obrót powiązanymi produktami finansowymi, które mogą być prowadzone na rynkach w danym czasie,
  • jeśli to możliwe, generowaniu zysku z arbitrażu w handlu fizycznym węglem i biomasą oraz powiązanych instrumentów finansowych, w tym także transakcje typu forward na sprzedaż i zakup, swapy, opcje dotyczące transakcji opisanych w punktach powyżej,
  • udziale w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Węgla i Biomasy w Grupie.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach Wnioskodawca pełni rolę Operatora, który jest zobowiązany w szczególności do prowadzenia Wspólnych Operacji na bieżąco, ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach oraz reprezentowanie we wszystkich sprawach związanych z ich wykonywaniem, także w przypadku dokonywania sprzedaży. Zatem, wszelkie sprawy i działania podejmowane przez Strony Umowy w ramach Wspólnych Operacji kierowane będą przez Wnioskodawcę jako Operatora, także zawierane w ramach Wspólnych Operacji transakcje handlowe o charakterze sprzedaży oraz ich dokumentowanie.

Zgodnie z postanowieniami Umowy o Wspólnych Operacjach, Wnioskodawca i EP mają swój udział w Przychodach i Kosztach Wspólnych Operacji proporcjonalnie do wysokości udziałów we Wspólnych Operacjach, przy czym to Wnioskodawca jako Operator będzie dokonywał rozliczenia Przychodów i Kosztów w ramach Wspólnych Operacji. Innymi słowy wszelkie Koszty i Przychody związane z prowadzeniem Wspólnych Operacji będą ewidencjonowane przez Wnioskodawcę, który następnie dokona ich podziału w ramach Miesięcznych i Rocznych Rozliczeń zgodnie z ustalonym w Umowie udziałem.

Z uwagi na fakt, iż to Wnioskodawca jako Operator jest upoważniony do reprezentowania Wspólnych Operacji wobec podmiotów trzecich, wyłącznie on będzie wystawiał faktury z tytułu Przychodu realizowanego w ramach Wspólnych Operacji. Zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania z tytułu dokonanej sprzedaży będzie kwota należna od podmiotów trzecich, odpowiadająca łącznie udziałowi Wnioskodawcy i EP we Wspólnych Operacjach.

Należy zwrócić uwagę, że Umowa o Wspólnych Operacjach przewiduje podział Przychodów ze Wspólnych Operacji pomiędzy Strony Umowy, w taki sposób, że EP obciąży Wnioskodawcę (poprzez wystawienie faktury VAT) kwotą wynikającą z kalkulacji jego udziału w Przychodach ze Wspólnych Operacji. W takiej sytuacji, niewątpliwie zostanie zachowana zasada neutralności podatku VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy dokumentując zawarte z podmiotami trzecimi transakcje w ramach Wspólnych Operacji podlegające opodatkowaniu VAT podstawę opodatkowania będzie stanowiła całkowita kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, obejmująca zarówno udział Wnioskodawcy jak i EP w Przychodach Wspólnych Operacji.

Ad. 8

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakup towarów i usług związanych z realizacją Wspólnych Operacji w ramach zawartej z EP Umowy o Wspólnych Operacjach.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W konsekwencji, podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych przez niego jest wymóg, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz by podatnik posiadał fakturę VAT dokumentującą tę transakcję.

W analizowanym stanie faktycznym dla celów realizacji Wspólnych Operacji Wnioskodawca będzie nabywał towary oraz usługi od podmiotów trzecich oraz od EP. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie otrzymywał;

  • faktury VAT od EP dokumentujące Rozliczenia Miesięczne i Roczne dokonywane zgodnie z zasadami określonymi w Umowie o Wspólnych Operacjach,
  • faktury VAT dokumentujące koszty pracowników oddelegowanych do Wnioskodawcy oraz koszty związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem rozwiązań IT alokowane do Wspólnych Operacji fakturowane przez EP,
  • faktury VAT od podmiotów trzecich dokumentujące zakup innych towarów i usług stanowiących zgodnie z Umową Koszty Wspólnych Operacji.

Przedmiotowe usługi i towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę jako Operatora do wykonywania działań ramach Wspólnych Operacji, tj. przede wszystkim do prowadzenia Wspólnych Operacji na bieżąco, ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach oraz reprezentowania we wszystkich sprawach związanych z ich wykonywaniem. W ramach Wspólnych Operacji Wnioskodawca będzie dokonywał także sprzedaży opodatkowanej na rzecz podmiotów trzecich.

W związku z tym Wnioskodawca będzie wykazywał podatek naliczony.

Nabywane przez Spółkę towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji Wspólnych Operacji tj. działalności polegającej na:

  • kupnie, sprzedaży, magazynowaniu, transporcie oraz wprowadzaniu do obrotu fizycznego węgla i biomasy,
  • innej fizycznej bądź niefizycznej działalności handlowej w zakresie obrotu biomasą i węglem i obrót powiązanymi produktami finansowymi, które mogą być prowadzone na rynkach w danym czasie,
  • jeśli to możliwe, generowaniu zysku z arbitrażu w handlu fizycznym węglem i biomasą oraz powiązanych instrumentów finansowych, w tym także transakcje typu forward na sprzedaż i zakup, swapy, opcje dotyczące transakcji opisanych w punktach powyżej,
  • udziale w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Węgła i Biomasy w Grupie.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie nabywał towary oraz usługi. W szczególności Spółka będzie nabywała towary i usługi od zewnętrznych podwykonawców oraz od EP. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi są niezbędne i będą wykorzystywane do wykonywania Wspólnych Operacji.

Jak wykazano w uzasadnieniu do pytania nr 7, w zakresie w jakim czynności wykonywane w ramach Wspólnych Operacji będą podlegały opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca jako Operator będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT oraz do wykazania w swojej deklaracji VAT całości podatku należnego z tego tytułu.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją sprzedaży opodatkowanej VAT w ramach Wspólnych Operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania rozliczeń w ramach zawartej Umowy o Wspólnych o Operacjach oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów związanych z realizacją Wspólnych Operacji w ramach ww. Umowy, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy o VAT jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy definiowaniu „świadczenia” należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. W myśl art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Tak więc na świadczenie może składać się zachowanie polegające na działaniu (dokonanie czynności na rzecz innego podmiotu) lub na zaniechaniu (zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji).

Co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu lub na zaniechaniu, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne lub rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Obowiązek wystawiania faktur określony w art. 106 ust. 1 ustawy został sprecyzowany w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca oraz firma EP zawarły Umowę o Wspólnych Operacjach.

Umowa ta nie tworzy odrębnego od jej uczestników podmiotu prawa i obowiązków, lecz stanowi wyłącznie porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego w niej celu, tj. wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji dostaw węgla i biomasy do elektrowni i elektrociepłowni. W Umowie o Wspólnych Operacjach zdefiniowane są prawa i obowiązki Stron oraz sposób reprezentowania we Wspólnych Operacjach w relacjach z stronami trzecimi.

W ramach Umowy o Wspólnych Operacjach Wnioskodawca zobowiązuje się do:

  • prowadzenia Wspólnych Operacji jako Operator na bieżąco, ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach, tj. do prowadzenia Wspólnych Operacji zgodnie z długoterminową strategią mającą na celu zmniejszenie ryzyka oraz zwiększenie konkurencyjności podmiotów Grupy poprzez udoskonalenie i optymalizację realizacji dostaw węgla i biomasy do klientów Wnioskodawcy, w tym także spółek z Grupie,
  • zapewnienia dla Wspólnych Operacji platformy biznesowo-korporacyjnej, pracowników oraz powierzchni biurowej.

Natomiast EP zobowiązuje się do:

  • zaangażowania w bieżącą działalność niezbędną do prowadzenia Wspólnych Operacji,
  • przeniesienia do Operatora wszelkich obowiązujących w dacie wejścia w życie Umowy o Wspólnych Operacjach umów zakupu i sprzedaży węgla wraz z powiązanymi zabezpieczeniami. Kwestia przeniesienia przedmiotowych umów zostanie uregulowana w odrębnej umowie. Zarządzanie tymi umowami wejdzie w zakres Wspólnych Operacji. Od daty przeniesienia wspomnianych umów do Operatora, EP wstrzymuje się od prowadzenia wszelkich działań podobnych lub częściowo podobnych do Wspólnych Operacji (chyba, że Strony uzgodnią inaczej),
  • zapewnienia Wnioskodawcy wykwalifikowanego personelu posiadającego know-how i doświadczenie w zakresie dotyczącym Wspólnych Operacji, wiedzę i doświadczenie w zakresie obrotu węglem i biomasą, pokrewnych instrumentów finansowych, w tym między innymi w zakresie zarządzania handlowego, gospodarczego oraz ryzykiem, analizy, narzędzi do modelowania l badawczych, ogólnych porad i wskazówek na temat warunków handlu i logistyki fizycznego i niefizycznego obrotu węglem i biomasą,
  • zapewnienia Wnioskodawcy doradztwa handlowego związanego ze Wspólnymi Operacjami, w tym w zakresie projektów dokumentów dotyczących ryzyka, polityki zarządzania ryzykiem i polityki transakcji biznesowych,
  • zapewnienia Wnioskodawcy doradztwa technicznego i pomocy związanej z systemami IT oraz narzędziami na warunkach określonych w Umowie o Wspólnych Operacjach,
  • zapewnienia Wnioskodawcy sublicencji na system zarządzania energią oraz ryzykiem.

Ponadto EP jest zobowiązany także, w celu realizacji celów biznesowych wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, dostarczyć i zapewnić Wnioskodawcy dostęp do elektronicznego systemu transakcyjnego wraz z odpowiednimi funkcjami zarządzania ryzykiem. Opisywany system IT jest własnością EU. EP dysponuje licencją na niniejszy system, która pozwala na udzielenie sublicencji na rzecz Wnioskodawcy. EP będzie zobowiązana do zapewnienia właściwego podłączenia Spółce do opisywanego systemu oraz zapewnienia właściwej współpracy z EU oraz dostępu zgodnie z ustalonymi zasadami poufności.

Dla realizacji wyżej określonych zobowiązań wynikających z Umowy o Wspólnych Operacjach, do EP zostaną oddelegowani z EU kluczowi pracownicy posiadający niezbędne know-how do prowadzonej przez EP działalności w ramach Wspólnych Operacji, obejmującej przede wszystkim wsparcie w zakresie realizacji dostaw węgla i biomasy, pokrewnych instrumentów finansowych, a także w zakresie zarządzania ryzykiem, analizy, obsługi narzędzi badawczych i narzędzi IT wspierających zarządzanie ryzykiem w zakresie handlu i logistyki węgla i biomasy, a także doradztwa technicznego.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Wspólnych Operacji Strony każdorazowo będą ponosić szereg wydatków. W tym celu Wnioskodawca jako Operator jest zobowiązany w celu dokonania stosownych rozliczeń do prowadzenia niezbędnych zapisów księgowych zgodnie z polskimi standardami rachunkowości.

Zgodnie z tą umową:

  • Przychody uzyskane z prowadzenia (dotyczące) Wspólnych Operacji będą ewidencjonowane przez Wnioskodawcę (Operatora).
  • Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Strony w związku z wykonywaniem Wspólnych Operacji będą obciążały Wnioskodawcę (Operatora).

W związku z zaangażowaniem w bieżącą działalność prowadzoną w ramach Umowy o Wspólnych Operacjach, Strony ustaliły ich udziały we Wspólnych Operacjach na następującym poziomie:

  • EP - 20%,
  • Wnioskodawca - 80%.

Udziały te mogą ulegać zmianie w rozliczeniu rocznym.

W tej proporcji Strony dzielą prawa i obowiązki, ryzyko, koszty oraz wydatki, straty i przychody wynikające z prowadzonej w ramach Wspólnych Operacji działalności.

W związku z ustaleniami Stron, to Wnioskodawca (Operator) ponosi odpowiedzialność za kierowanie i kontrolowanie bieżącej działalności w ramach Wspólnych Operacji oraz reprezentowanie we wszystkich sprawach związanych z ich wykonywaniem.

W przedmiotowej sprawie, m.in., wyjaśnienia wymaga, czy dokonywane przez Wnioskodawcę, na podstawie zawartej z EP Umowy o Wspólnych Operacjach, wzajemne rozliczenia, stanowią czynności opodatkowane i w konsekwencji czy winny być dokumentowane fakturami VAT. (dot. pytania oznaczonego we wniosku nr 4)

Odnosząc się do powyższej kwestii należy zauważyć, iż stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Należy zauważyć, iż jak wynika z treści przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadzi wzajemne rozliczenia kosztów, przychodów z firmą EP na podstawie zawartej z firmą EP Umowy o Wspólnych Operacjach. Rozliczenia te prowadzi jako niezależny podatnik podatku VAT.

Należy w tym miejscu ponownie wskazać, iż zgodnie z ww. art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

A zatem należy przyjąć, że strony zawartej Umowy o Wspólnych Operacjach, działające w ramach tej umowy jako niezależne podmioty, są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach niniejszej umowy powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Podkreślić ponownie w tym miejscu należy, iż pojęcie „świadczenia usług” ma bardzo szeroki zakres, bowiem nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa, w rozumieniu regulacji zawartej w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności. Tym samym, aby czynności mające charakter odpłatny podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, winny być wykonywane w okolicznościach, w związku z którymi, można wyodrębnić dwie strony transakcji: świadczącego i beneficjenta, przy czym świadczący winien występować w charakterze podatnika tego podatku.

Zauważa się, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z Umową o Wspólnych Operacjach (zawartą z EP) Wnioskodawca został zobowiązany do prowadzenia wzajemnych rozliczeń. Beneficjentem tego świadczenia jest EP. Mając na względzie powyższe okoliczności oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że prowadzone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach rozliczenia z EP stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji winny one być dokumentowane fakturami VAT, zgodnie z ww. art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, że postępuje prawidłowo traktując przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia, realizowane pomiędzy nim a firmą EP (na podstawie Umowy o Wspólnych Operacjach), jako czynności opodatkowane podatkiem VAT i w konsekwencji dokumentowane fakturami VAT, należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga także kwestia, czy w przypadku zwiększenia udziału EP w kosztach wspólnych operacji Wnioskodawca winien wystawić odrębny dokument rozliczenia rocznego (fakturę VAT). (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 3)

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż jak wynika z opisu sprawy uzgodniony przez Strony Umowy o Wspólnych Operacjach model rozliczeń przewiduje dwa niezależne okresy rozliczeniowe, tj. miesięczny i roczny.

Rozliczenia miesięczne mają być dokumentowane w uzgodnionych terminach i w przypadku tych rozliczeń Umowa o Wspólnych Operacjach nie przewiduje żadnych warunków spełnienie których jest wymagane do udokumentowania tych rozliczeń.

Natomiast, w przypadku rozliczeń rocznych Umowa o Wspólnych Operacjach przewiduje, że w przypadku, gdy wykazane w rocznym zestawieniu poniesione koszty przekroczą osiągnięte przychody z tytułu Wspólnych Operacji, udział EP w Kosztach Wspólnych Operacji ulegnie zwiększeniu w proporcji odpowiadającej różnicy pomiędzy kosztami.

Zatem, w przypadku, gdy zajdą wyżej opisane okoliczności, tj. w przypadku zwiększenia udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji, Wnioskodawca winien wystawić odrębną fakturę VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku zwiększenia udziału EP w kosztach wspólnych operacji winien wystawić odrębny dokument fakturę VAT także należało uznać za prawidłowe.

Ponieważ, jak wykazano wyżej dokonywane na podstawie zawartej Umowy o Wspólnych Operacjach wzajemne rozliczenia stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga także co, w ramach rozliczenia Wspólnych Operacji, będzie podstawą opodatkowania:

  • z firmą EP (dotyczy pytania oznaczonego nr 6) oraz
  • z podmiotami trzecimi. (dotyczy pytania oznaczonego nr 7)

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspolnotową dostawę towarów

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważa się, iż jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy (zgodnie z zawartą umową o Wspólnych Operacjach), kwota należna Wnioskodawcy z tytułu udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji jest określona w wysokości 20% kosztów Wspólnych Operacji. Tym samym, na mocy Umowy o Wspólnych Operacjach, Wnioskodawca ma prawo do obciążenia EP kwotą wynikającą z kalkulacji udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji. Zatem podstawę opodatkowania rozliczeń dokonywanych z firmą EP będzie stanowiła kwota udziału EP w Kosztach Wspólnych Operacji.

Należy także zauważyć, iż z uwagi na fakt, iż to Wnioskodawca jako Operator jest upoważniony do reprezentowania Wspólnych Operacji wobec podmiotów trzecich, wyłącznie on będzie wystawiał faktury z tytułu Przychodu realizowanego w ramach Wspólnych Operacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w rozliczeniach z EP podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota udziału EP w Kosztach Wspólnych, a w rozliczeniach z podmiotami trzecimi podstawę opodatkowania będzie stanowiła całkowita kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, obejmująca zarówno udział Wnioskodawcy jak i EP w Przychodach Wspólnych Operacji, należało uznać także za prawidłowe.

W konsekwencji uznania, że dokonywane przez Wnioskodawcę wzajemne rozliczenia z EP stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymagają także kwestie dotyczące:

  • stawki podatku VAT oraz
  • momentu powstania obowiązku podatkowego dla tychże czynności (prowadzenia rozliczeń).

(dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 5)

Odnosząc się do kwestii dotyczącej stawki podatku VAT dla przedmiotowych czynności dokonywania rozliczeń, należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5 %.

Natomiast art. 43 ww. ustawy zawiera katalog towarów i usług zwolnionych od podatku.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje dla czynności - dokonywania rozliczeń obniżonych stawek podatku VAT ani zwolnienia od tego podatku, zatem za słuszne należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowe rozliczenia należy opodatkować 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Z kolei odnosząc się do kwestii dotyczącej określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla przedmiotowych czynności - dokonywania rozliczeń, należy wskazać, że zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ww. ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonania usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Należy zauważyć, iż jak wyżej wykazano dokonywane przez Wnioskodawcę rozliczenia stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT i w konsekwencji winny być dokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, fakturami VAT.

Należy także w tym miejscu wskazać, że jak wynika z opisu stanu faktycznego określony Umową o Wspólnych Operacjach model rozliczeń przewiduje dwa niezależne okresy rozliczeniowe, tj. miesięczny i roczny.

Mając na względzie powyższe okoliczności oraz przedstawiony wyżej stan prawny także za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że obowiązek podatkowy dla przedmiotowych czynności - dokonywania rozliczeń powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednak nie później niż w 7. dniu od zakończenia danego – miesięcznego lub rocznego – okresu rozliczeniowego.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga także kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją Wspólnych Operacji. (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 8)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy - art. 88 ustawy o VAT lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Umowa o Wspólnych Operacjach stanowi porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego celu (organizacji dostaw węgla i biomasy do elektrowni i elektrociepłowni).

Zatem zakupy dokonywane w ramach tej Umowy będą wykorzystywane do jest realizacji ww. celu. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro u Wnioskodawcy wystąpi związek nabywanych, w ramach przedmiotowej Umowy o wspólnych Operacjach, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, tj. generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją wspólnych operacji w ramach Umowy o Wspólnych Operacjach.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, także należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (tj. objęte pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 1 i nr 2) będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj