Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.445.2018.1.MU
z 31 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2018 r. (data wpływu 18 listopada 2018 r.) uzupełnionym w dniu 27 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymanej z Niemiec po zmarłym mężu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymanej z Niemiec po zmarłym mężu.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni mieszkała w Niemczech wraz z mężem, który pełnił funkcję jako pracownik służby celnej w Niemczech. Po śmierci małżonka Wnioskodawczyni zgodnie z panującymi przepisami w Niemczech nabyła prawo do emerytury po zmarłym mężu, która jest wypłacana przez Bundeswehra, tj. federalne siły zbrojne Niemiec. Od świadczenia pobierane są zarówno zaliczki na podatek dochodowy jak i składki na świadczenia społeczne na terenie Niemiec. Po kilku latach Wnioskodawczyni powróciła do Polski, lecz świadczenie w dalszym ciągu jej przysługuje. Niemiecką emeryturę otrzymuje na rachunek bankowy, a od czerwca 2018 r. bank z tego tytułu potrąca zaliczkę na podatek. Wnioskodawczyni wykazała również uzyskiwane przychody z Niemiec w rocznym zeznaniu podatkowym za 2016 r. oraz 2017 r., w PIT/ZG dochody, o których mowa w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy w przeliczeniu na PLN wraz z kwotą zapłaconego podatku na terenie Niemiec i ponownie je opodatkowała w Polsce. Wnioskodawczyni w Polsce otrzymuje również emeryturę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która jej przysługuje zgodnie z przepisami o świadczeniach społecznych. Wnioskodawczyni posiada adres zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i jest obywatelem Polski. Emerytura otrzymywana z zagranicy nie jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń Niemiec. Wnioskodawczyni nadmienia również, że dodatkowo pobiera własną emeryturę w Polsce, gdzie odpowiednio jest odprowadzany podatek dochodowy w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymywana niemiecka emerytura powinna być opodatkowana w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawczyni, emerytura otrzymywana z Niemiec nie powinna być opodatkowana w Polsce, gdyż jest opodatkowana na terenie Niemiec.

W myśl postanowień art. 18 ust. 1 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie. Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu stanu faktycznego wynika, Wnioskodawczyni mieszkała w Niemczech wraz z mężem, który pełnił funkcję jako pracownik służby celnej w Niemczech. Po śmierci małżonka Wnioskodawczyni zgodnie z panującymi przepisami w Niemczech nabyła prawo do emerytury po zmarłym mężu, która jest wypłacana przez Bundeswehra, tj. federalne siły zbrojne Niemiec. Od świadczenia pobierane są zarówno zaliczki na podatek dochodowy jak i składki na świadczenia społeczne na terenie Niemiec. Po kilku latach Wnioskodawczyni powróciła do Polski, lecz świadczenie w dalszym ciągu jej przysługuje. Niemiecką emeryturę otrzymuje na rachunek bankowy, a od czerwca 2018 r. bank z tego tytułu potrąca zaliczkę na podatek. Wnioskodawczyni wykazała również uzyskiwane przychody z Niemiec w rocznym zeznaniu podatkowym za 2016 r. oraz 2017 r., w PIT/ZG dochody, o których mowa w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy w przeliczeniu na PLN wraz z kwotą zapłaconego podatku na terenie Niemiec i ponownie je opodatkowała w Polsce. Wnioskodawczyni w Polsce otrzymuje również emeryturę z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która jej przysługuje zgodnie z przepisami o świadczeniach społecznych. Wnioskodawczyni posiada adres zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i jest obywatelem Polski. Emerytura otrzymywana z zagranicy nie jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń Niemiec. Wnioskodawczyni nadmienia również, że dodatkowo pobiera własną emeryturę w Polsce, gdzie odpowiednio jest odprowadzany podatek dochodowy w Polsce.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (art. 18 ust. 2 ww. umowy).

Stosownie do art. 19 ust. 2 lit. a) ww. umowy emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 19 ust. 2 lit. b) ww. umowy jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jak również gdy emerytura wypłacana jest przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej – niemającej obywatelstwa polskiego - z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.

W konsekwencji stwierdzić należy, że emerytura wypłacana Wnioskodawczyni – mającej miejsce zamieszkania w Polsce i obywatelstwo polskie - przez Bundeswehra po zmarłym mężu w związku z uprzednią jego pracą w służbie celnej Niemiec, podlega opodatkowaniu w Polsce (tylko w Polsce).

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj