Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.4.2019.1.EWW
z 5 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pn. „Edukacja mieszkańców (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pn. „Edukacja mieszkańców (…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie grantu do Lokalnej Grupy Działania, która na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa realizuje Lokalną Strategię Rozwoju finansowaną ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach której przewidziano m.in. realizację projektów grantowych pn. Akcje edukacyjne i integracyjne. Nazwa zadania w ramach projektu: „Edukacja mieszkańców (…)”.

Wnioskodawca przedmiotowego projektu: Ochotnicza Straż Pożarna

Okres realizacji: od dnia (…) 2018 r. do dnia (…) 2018 r.

Całkowita wartość projektu: 15.600,00 zł.

Wartość dofinansowania: 12.900,00 zł.

Zakres projektu polegał na zorganizowaniu kursu dla 15 mieszkańców gminy zatrudnionych w jednostkach współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2006 r., nr 191, poz. 1410 ze zm.) (np. OSP, PSP) lub pełniących w nich służbę lub będących ich członkiem, w tym mieszkańców będących osobami z grup defaworyzowanych – 4 osoby (osoby do 25. roku życia pozostające bez pracy oraz osoby powyżej 50. roku życia).

W ramach kursu odbył się blok tematyczny dotyczący zdarzeń (w tym zmian klimatycznych) powodujących zagrożenia środowiska naturalnego oraz sposobów zapobiegania tym zagrożeniom oraz drugi blok tematyczny – kurs dotyczący kwalifikowanej pierwszej pomocy, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. z 2007 r., nr 60, poz. 408), kończący się uzyskaniem tytułu „ratownika”. Kurs trwał co najmniej 6 godzin w zakresie zagrożeń środowiskowych i co najmniej 66 godzin (w tym co najmniej 25 godzin zajęć teoretycznych oraz co najmniej 41 godzin zajęć praktycznych) w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Celem kursu było poszerzenie wiedzy mieszkańców gminy na temat związany z zagrożeniami środowiskowymi oraz sposobami ich zapobiegania oraz przygotowanie mieszkańców do realizacji zadań z zakresu ratownictwa, takich jak udzielanie osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego kwalifikowanej pierwszej pomocy w miejscu zdarzenia. Kurs zakończył się egzaminem i uzyskaniem przez uczestników tytułu „ratownika”, o którym mowa w ww. rozporządzeniu z dnia 19 marca 2007 r. Ukończenie kursu miało za zadanie podniesienie jakości życia mieszkańców gminy, poprzez zwiększenie świadomości nt. zagrożeń środowiskowych i sposobów zapobiegania im oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa publicznego.

Realizacja projektu polegała na poniesieniu wydatku związanego z projektem, tj. zakupieniu usługi przeprowadzenia ww. kursu. Opisany we wniosku projekt zrealizowany został w związku z działalnością statutową Ochotniczej Straży Pożarnej oraz nie był i nie będzie wykorzystywany przez nią do czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a co za tym idzie opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Poniesiony wydatek związany z projektem – zakup usługi polegającej na przeprowadzeniu kursu z zakresu zagrożeń środowiska naturalnego i kwalifikowanej pierwszej pomocy, udokumentowany jest fakturą VAT, na której nabywcą jest Ochotnicza Straż Pożarna. Zgodnie z zawartą na fakturze informacją sprzedawca zastosował podstawę zwolnienia z VAT, tj. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Kwota usługi brutto i netto wynosi 15.600,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. od dnia 31 grudnia 2018 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, opisany we wniosku projekt zrealizowany został w związku z działalnością statutową Ochotniczej Straży Pożarnej niebędącą działalnością gospodarczą.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

vide: wyrok NSA z 7 czerwca 2016 r. I FSK 491/16

Dodatkowo należy wskazać, że przedmiotowa usługa, zgodnie z informacją na fakturze, została zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Art. 113 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 9 stanowi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Mając na uwadze opisany powyżej stan faktyczny i prawny brak jest możliwości odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożyła ona wniosek o przyznanie grantu do Lokalnej Grupy Działania, która na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa realizuje Lokalną Strategię Rozwoju finansowaną ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach której przewidziano m.in. realizację projektów grantowych pn. Akcje edukacyjne i integracyjne. Nazwa zadania w ramach projektu: „Edukacja mieszkańców (…)”. Wnioskodawcą przedmiotowego projektu jest Ochotnicza Straż Pożarna, a okres jego realizacji przypada od dnia (…) 2018 r. do dnia (…) 2018 r.

Zakres projektu polegał na zorganizowaniu kursu dla 15 mieszkańców gminy zatrudnionych w jednostkach współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (np. OSP, PSP) lub pełniących w nich służbę lub będących ich członkiem, w tym mieszkańców będących osobami z grup defaworyzowanych.

W ramach kursu odbył się blok tematyczny dotyczący zdarzeń (w tym zmian klimatycznych) powodujących zagrożenia środowiska naturalnego oraz sposobów zapobiegania tym zagrożeniom, oraz drugi blok tematyczny – kurs dotyczący kwalifikowanej pierwszej pomocy, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, kończący się uzyskaniem tytułu „ratownika”. Ukończenie kursu miało za zadanie podniesienie jakości życia mieszkańców gminy, poprzez zwiększenie świadomości nt. zagrożeń środowiskowych i sposobów zapobiegania im oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa publicznego. Realizacja projektu polegała na poniesieniu wydatku związanego z projektem, tj. zakupieniu usługi przeprowadzenia ww. kursu.

Opisany we wniosku projekt zrealizowany został w związku z działalnością statutową Ochotniczej Straży Pożarnej oraz nie był i nie będzie wykorzystywany przez nią do czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a co za tym idzie opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Poniesiony wydatek związany z projektem – zakup usługi polegającej na przeprowadzeniu ww. kursu – udokumentowany jest przez sprzedawcę fakturą VAT z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT (równa kwota brutto i netto), na której nabywcą jest Ochotnicza Straż Pożarna.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie nie ma zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy, dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Zaznaczyć należy, że w związku z nabyciem usługi przeprowadzenia ww. kursu sprzedawca nie wykazał na fakturze podatku należnego, który dla Ochotniczej Straży Pożarnej stanowić mógłby podatek naliczony. Ponadto nabyta usługa związana z realizacją zadania nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, z tytułu realizacji zadania pn. „Edukacja mieszkańców (…)” Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia pozostaje okres, który upłynie od momentu zakończenia tego zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Ochotniczą Straż Pożarną w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj