Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.727.2018.2.JN
z 4 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego; w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy drukarek ze skanerem i drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz serwera stelażowego z kontrolerem pamięci oraz w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy komputerów przenośnych (laptopów) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego; w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy drukarek ze skanerem i drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz serwera stelażowego z kontrolerem pamięci oraz w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy komputerów przenośnych (laptopów). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, brakującą opłatę oraz adres elektroniczny ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest beneficjentem projektu pn. „(…)” współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego.

Projekt realizowany jest przez Powiat w okresie od dnia 11 marca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

W ramach projektu zostanie ogłoszony przetarg dotyczący dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Zakupiony sprzęt komputerowy stanowił będzie towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT i będzie to:

  • zestawy komputerowe składające się z jednostki centralnej i monitora,
  • myszka, klawiatura,
  • system operacyjny, np. (…),
  • oprogramowanie biurowe (…),
  • oprogramowanie specjalistyczne – program do egzaminowania uczniów zintegrowany z systemem finansowo księgowym oraz programem płacowym (…), program do kosztorysowania,
  • program antywirusowy,
  • laptopy wraz z systemem operacyjnym (…),
  • drukarki laserowe oraz drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką,
  • serwer stelażowy z kontrolerem pamięci, przeznaczony do podstawowych usług sieciowo-plikowych w pracowni komputerowej.

Realizującym zamówienie na dostawę sprzętu komputerowego, a tym samym zamawiającym będzie Powiat – w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.). W związku z tym to Powiat będzie zawierał umowy na dostawę sprzętu komputerowego oraz będzie występował jako nabywca faktur i płatnik. Jest organem prowadzącym dla wszystkich jednostek, do których zostanie dostarczony sprzęt komputerowy. Jednostki te stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Wszystkie urządzenia nabywane przez Powiat będą przekazane i użytkowane przez placówki oświatowe, które objęte są projektem.

Powiat jako realizator projektu i dostawca sprzętu komputerowego do szkół objętych projektem będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ prowadzący placówki zgodnie z przepisami prawa oświatowego i przekaże jego kopię do właściwego urzędu skarbowego.

Całe zakupione wyposażenie we wszystkich placówkach po zakończeniu realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu, będzie wykorzystywane dla osiągnięcia i otrzymania celów projektu wykazanych we wniosku, co wpłynie na ich osiągnięcie i utrzymanie. Przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji produkty powstałe w ramach projektu pn. „(…)” będą stanowić własność Powiatu, jednak wykorzystanie sprzętu leży po stronie szkoły.

Po upływie okresu trwałości projektu sprzęt będzie nadal użytkowany w szkole. Zarówno w okresie trwałości, jak i po upływie tego okresu sprzęt będzie służył poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. System operacyjny zakupiony wraz z komputerem przenośnym (laptopem) będzie zainstalowany na ww. komputerze.
  2. Oprogramowanie dodatkowe zakupione wraz z komputerem przenośnym (laptopem) będzie zainstalowane na ww. komputerze.
  3. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2018 r. w poz. 74 wniosku Powiat przedstawił w opisie zdarzeń przyszłych, że w ramach projektu zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony dotyczący dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, w tym komputerów przenośnych (laptopów).
    W związku z tym, do dnia rozstrzygnięcia ww. przetargu Powiat nie ma możliwości określenia, czy podmiot od którego zakupi ww. komputery będzie lub nie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
    Powiat ogłaszając postępowanie przetargowe nie ma prawa ograniczać konkurencyjności. Zapewnienie tej konkurencyjności jest jednym z wymogów umowy o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie zestawów komputerowych, przeznaczonych dla placówek oświatowych, w skład których wchodzić będzie: jednostka centralna i monitor, myszka i klawiatura, system operacyjny?
  2. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie systemu operacyjnego zainstalowanego w zestawach komputerowych, który będzie elementem składowym zestawu komputerowego przeznaczonego na rzecz placówek oświatowych?
  3. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie pozostałego oprogramowania zainstalowanego w zestawach komputerowych, tj. oprogramowanie biurowe, specjalistyczne, program antywirusowy w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer i w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, które nie będzie częścią składową zestawu komputerowego?
  4. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie akcesoriów komputerowych, tj. klawiatura i mysz wchodzących w skład zestawu komputerowego?
  5. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie drukarek ze skanerem, drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką, które nie będą częścią składową zestawu komputerowego, ale będą przeznaczone na rzecz placówek oświatowych?
  6. Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywała przy dostawie serwera stelażowego z kontrolerem pamięci, którego przeznaczeniem będą usługi sieciowo-plikowe w pracowni komputerowej?
  7. Czy w przypadku dostawy laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 netto, tzw. odwrotne obciążenie VAT będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych), jak i systemu operacyjnego?
    Dostawa laptopów będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji. Powiat będący dostawcą sprzętu komputerowego (laptopów) nie będzie podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dostawa laptopów nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 122 ustawy o VAT. PKWiU dla laptopów – 26.20.11.0. Zakupiony sprzęt będzie służył wyłącznie poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.
  8. Czy w przypadku dostawy laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 netto, tzw. odwrotne obciążenie VAT będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych), jak i oprogramowania dodatkowego w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer oraz w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer?
    Dostawa laptopów będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji. Powiat będący dostawcą sprzętu komputerowego (laptopów) nie jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dostawa laptopów nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 122 ustawy o VAT. PKWiU dla laptopów – 26.20.11.0. Zakupiony sprzęt będzie służył wyłącznie poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT dopuszcza się możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego do placówek oświatowych, pod warunkiem posiadania zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz przekazania kopii tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego.

Wykaz sprzętu komputerowego, który może być objęty tą obniżoną stawką zawarty jest w załączniku nr 8 ustawy o VAT.

Na tej podstawie zdaniem Powiatu:

Ad. 1

Dostawa zestawów komputerowych dla jednostek oświatowych będzie opodatkowana stawką 0% (Załącznik nr 8 do ustawy o VAT, poz. 1).

Ad. 2

Dostawa systemu operacyjnego będzie opodatkowana stawką 0%, ponieważ wchodzi on w skład zestawu komputerowego (Załącznik nr 8 do ustawy o VAT, poz. 1).

Ad. 3

Dostawa pozostałego oprogramowania będzie opodatkowana stawką 23% bez względu na to, czy będzie to wersja z możliwością przenoszenia na inny komputer czy nie.

Ad. 4

Dostawa akcesoriów komputerowych, tj. klawiatury i myszki będzie opodatkowana stawką 0%, ponieważ są one częścią zestawu komputerowego (Załącznik nr 8 do ustawy o VAT, poz. 1).

Ad. 5

Dostawa drukarek oraz drukarek ze skanerem i kopiarką będzie opodatkowana stawką 0% (Załącznik nr 8 do ustawy o VAT, poz. 2).

Ad. 6

Dostawa serwera będzie korzystała z opodatkowania stawką 0% (Załącznik nr 8 do ustawy o VAT, poz. 1).

Ad. 7

Odwrotne obciążenie dotyczyć będzie dostawy laptopów wraz z dostawą systemu operacyjnego.

Ad. 8

Dostawa dodatkowego oprogramowania w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, jak i w wersji z możliwością przenoszenia tego oprogramowania na inny komputer będzie korzystała z odwrotnego obciążenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

− przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy – opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy – dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest beneficjentem projektu pn. „(…)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego.

Projekt realizowany jest przez Powiat w okresie od dnia 11 marca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

W ramach projektu zostanie ogłoszony przetarg dotyczący dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Zakupiony sprzęt komputerowy stanowił będzie towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy i będzie to: zestawy komputerowe składające się z jednostki centralnej i monitora, myszka, klawiatura, system operacyjny, np. (…) oprogramowanie biurowe (…), oprogramowanie specjalistyczne – program do egzaminowania uczniów zintegrowany z systemem finansowo księgowym oraz programem płacowym (…), program do kosztorysowania, program antywirusowy, laptopy wraz z systemem operacyjnym (…), drukarki laserowe oraz drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz serwer stelażowy z kontrolerem pamięci, przeznaczony do podstawowych usług sieciowo-plikowych w pracowni komputerowej.

Realizującym zamówienie na dostawę sprzętu komputerowego, a tym samym zamawiającym w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych, będzie Powiat. W związku z tym, to Powiat będzie zawierał umowy na dostawę sprzętu komputerowego oraz będzie występował jako nabywca faktur i płatnik. Jest organem prowadzącym dla wszystkich jednostek, do których zostanie dostarczony sprzęt komputerowy. Jednostki te stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy.

Wszystkie urządzenia nabywane przez Powiat będą przekazane i użytkowane przez placówki oświatowe, które objęte są projektem. Powiat jako realizator projektu i dostawca sprzętu komputerowego do szkół objętych projektem będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ prowadzący placówki zgodnie z przepisami prawa oświatowego i przekaże jego kopię do właściwego urzędu skarbowego. Całe zakupione wyposażenie we wszystkich placówkach po zakończeniu realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu, będzie wykorzystywane dla osiągnięcia i otrzymania celów projektu wykazanych we wniosku, co wpłynie na ich osiągnięcie i utrzymanie. Przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji produkty powstałe w ramach projektu będą stanowić własność Powiatu, jednak wykorzystanie sprzętu leży po stronie szkoły. Po upływie okresu trwałości projektu sprzęt będzie nadal użytkowany w szkole. Zarówno w okresie trwałości, jak i po upływie tego okresu sprzęt będzie służył poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary, wchodzące w skład sprzętu komputerowego, będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że zakup sprzętu komputerowego, tj. zestawów komputerowych (jednostka centralna, monitor, myszka, klawiatura i system operacyjny), systemu operacyjnego zainstalowanego w zestawach komputerowych i akcesoriów komputerowych (klawiatura i mysz) stanowiących element składowy zestawu komputerowego, drukarek ze skanerem, drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz serwera stelażowego z kontrolerem pamięci, który trafi do placówek oświatowych, będzie podlegał opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% (przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy), ponieważ ww. sprzęt komputerowy został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, że ww. towar nabywa Powiat, ponieważ będzie on przeznaczony dla jego placówek oświatowych.

Natomiast nabywane oprogramowanie zainstalowane w zestawach komputerowych, tj. oprogramowanie biurowe, specjalistyczne, program antywirusowy w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer i w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer – jako niewymienione w załączniku nr 8 do ustawy nie będzie mogło korzystać z preferencyjnej stawki 0%, w związku z czym jego dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 23%.

Reasumując, dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci zestawów komputerowych (jednostka centralna, monitor, myszka, klawiatura i system operacyjny) (pytanie 1), systemu operacyjnego zainstalowanego w zestawach komputerowych (pytanie 2) i akcesoriów komputerowych (klawiatura i mysz) stanowiących element składowy zestawu komputerowego (pytanie 4), drukarek ze skanerem, drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką (pytanie 5) oraz serwera stelażowego z kontrolerem pamięci (pytanie 6) dla placówek oświatowych, będzie obowiązywała stawka podatku w wysokości 0%. Natomiast dla dostawy oprogramowania zainstalowanego w zestawach komputerowych, tj. oprogramowania biurowego, specjalistycznego, programu antywirusowego w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer i w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer (pytanie 3) będzie obowiązywała stawka podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1, 2, 3, 4, 5 i 6 jest prawidłowe.

W odniesieniu do kwestii dotyczącej zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy komputerów przenośnych (laptopów) należy wskazać, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towaru wskazanego przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował laptopy będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku laptopów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z treścią art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy – w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.

Na mocy art. 17 ust. 1d ustawy – za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

Wobec powyższego za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20.000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikania stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez sztuczne dzielenie transakcji. Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, nawet pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element „nietypowości” tej transakcji.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 11 do ustawy określa (w 41 pozycjach) wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zostały wymienione następujące towary: „Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie mniejszej lub równej 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy” – PKWiU ex 26.20.11.0.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Powiat – w ramach realizacji projektu pn. „(…)” zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony dotyczący dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, w tym komputerów przenośnych (laptopów). Powiat zakupi komputery przenośne (laptopy) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze oraz komputery przenośne (laptopy) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer oraz w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer. Laptopy sklasyfikowane są w PKWiU 26.20.11.0. Dostawa laptopów będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji i nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 122 ustawy. Zakupiony sprzęt będzie służył wyłącznie poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy. Do dnia rozstrzygnięcia ww. przetargu Powiat nie ma możliwości określenia czy podmiot, od którego zakupi ww. komputery będzie lub nie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lit. a warunkiem koniecznym do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 11 jest, aby dokonującym ich dostawy był podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Powiat będzie nabywał towary, tj. komputer przenośny (laptop) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze oraz komputer przenośny (laptop) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 26.20.11.0 (wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy) o wartości powyżej 20.000 zł w ramach jednolitej gospodarczo transakcji od podmiotu, który będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Tym samym, obowiązek rozliczenia podatku należnego w ww. sytuacji z tytułu nabycia następujących towarów: komputer przenośny (laptop) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze oraz komputer przenośny (laptop) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze będzie ciążył na Powiecie.

Natomiast w sytuacji, gdy Powiat będzie nabywał towary, tj. komputer przenośny (laptop) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze oraz komputer przenośny (laptop) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 26.20.11.0 (wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy) o wartości powyżej 20.000 zł w ramach jednolitej gospodarczo transakcji od podmiotu, który nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży tych towarów na rzecz Powiatu będzie podmiot dokonujący ich dostawy.

Reasumując, dostawa komputerów przenośnych (laptopów) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze (pytanie 7) oraz komputerów przenośnych (laptopów) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer oraz w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer (pytanie 8) o wartości powyżej 20.000 netto w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, przy założeniu, że ww. towary zostaną nabyte od podmiotu, który będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, będzie opodatkowana z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 7 i 8 jest prawidłowe. Niemniej należy wskazać, że Wnioskodawca nie uzależnienia zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia od tego, czy podmiot od którego będzie nabywał komputery przenośne (laptopy) z systemem operacyjnym zainstalowanym na ww. komputerze oraz komputery przenośne (laptopy) z oprogramowaniem dodatkowym zainstalowanym na ww. komputerze w wersji bez możliwości przenoszenia na inny komputer oraz w wersji z możliwością przenoszenia na inny komputer będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czy też nie. Należy zatem ponownie podkreślić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy jest to warunek konieczny do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzeń przyszłych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj