Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.778.2018.2.ASZ
z 7 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 11 stycznia 2019 znak: 0111-KDIB3-2.4012.778.2018.1.ASZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełniony pismem z 23 stycznia 2019 r.:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina planuje realizację projektu: „…”. Przedmiotem projektu jest realizacja inwestycji polegającej na zwiększeniu efektywności energetycznej w czterech budynkach, które spełniają różne funkcje publiczne i przeznaczone są na cele społeczne:

  1. Budynek remizo-świetlicy w G. przy ul. W.
  2. Budynek remizo-świetlicy w P. przy ul. K. 1 A.
  3. Budynek remizo-świetlicy w R. przy ul. A. 17.
  4. Budynek Administracji Przedsiębiorstwa Komunalnego O. Sp. z o.o. w O. przy ul. K. 69.

Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanych ww. budynkami.

Stowarzyszenia OSP użytkują budynki na podstawie umów użyczenia i wykorzystują je wyłącznie na cele statutowe i nie pozyskują żadnych dochodów z tego tytułu.

Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. użytkuje budynek na podstawie umowy użyczenia i wykorzystuje go wyłącznie na cele związane z realizacją zadania własnego, związanego z zarządzaniem gminnymi lokalami mieszkaniowymi. Spółka płaci na rzecz Gminy tylko podatek od nieruchomości. Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT. Dochodami Spółki są czynsze mieszkaniowe, które są zwolnione z podatku VAT. Planowany zakres robót w poszczególnych obiektach obejmuje:

  • docieplenie ścian zewnętrznych,
  • docieplenie ścian piwnic, ścian fundamentowych i cokołu do 100 cm poniżej poziomu gruntu,
  • wykonanie nowych tynków na warstwie termoizolacyjnej,
  • wykonanie izolacji przeciwwodnej ścian kondygnacji podziemnych oraz fundamentowych,
  • wykonanie ocieplenia, izolacji przeciwwodnej i wykończenia tarasu,
  • wymiana ślusarki okiennej i drzwiowej,
  • modernizacja wewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych, CO oraz kotłowni,
  • wymiana źródła ciepła itp.

Okres realizacji projektu: od 22 lutego 2018 r. do 29 czerwca 2019 r. Nabywcą faktur VAT, dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu, jest Gmina. Wartość projektu: 1 841 258,49 zł. W tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania: Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT: 1 480 490,08 zł

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy i przyczyni się do poprawy stanu technicznego budynków, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z tytułu niskiej emisji oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji ww. budynków. Projekt spełnia cele publiczne i społeczne.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w fakturach VAT dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca będzie wykazana Gmina.

Gmina będzie wykorzystywała poszczególne budynki użyteczności publicznej objęte projektem do następujących czynności:

  1. Budynek remizo-świetlicy w G. przy ul. W. – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – budynek jest wykorzystywany przez Ochotniczą Straż Pożarną w G. do celów statutowych, tj. ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
  2. Budynek remizo-świetlicy w P. przy ul. K. 1A – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – budynek jest wykorzystywany przez Ochotniczą Straż Pożarną w P. do celów statutowych, tj. ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
  3. Budynek remizo-świetlicy w R. przy ul. A. 17 – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – budynek jest wykorzystywany przez Ochotniczą Straż Pożarną w R. do celów statutowych, tj. ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
  4. Budynek administracji Przedsiębiorstwa Komunalnego O. Sp. z o.o. w O. przy ul. K. 69 – do czynności zwolnionych od podatku VAT – przed rozpoczęciem projektu budynek był wykorzystywany na podstawie umowy użyczenia jako siedziba gminnej spółki Przedsiębiorstwo Komunalne O. Sp. z o.o.. W momencie rozpoczęcia inwestycji Spółka opuściła budynek i po zakończeniu projektu już do niego nie wróci. Umowa użyczenia zostanie rozwiązana, a Spółka będzie miała siedzibę w innej lokalizacji. Budynek dotychczasowej administracji Spółki planowany jest jako siedziba Klubu Seniora prowadzonego w formie dziennego domu pomocy społecznej w ramach istniejącej jednostki budżetowej Ośrodek Pomocy Społecznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez (...) ośrodki pomocy społecznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na realizację inwestycji założonej w projekcie.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, a mianowicie odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, od których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie obowiązku podatkowego. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.). W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że czynności wynikające z zadań własnych Gminy, z tytułu których nie są pozyskiwane opodatkowane dochody, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gospodarki nieruchomościami oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT planuje realizację projektu, przedmiotem którego jest inwestycja polegająca na zwiększeniu efektywności energetycznej w czterech budynkach, które spełniają różne funkcje publiczne i przeznaczone są na cele społeczne. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy. Gmina będzie wykorzystywała poszczególne budynki użyteczności publicznej objęte projektem do następujących czynności:

  1. budynek remizo-świetlicy w G. przy ul. W. – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  2. budynek remizo-świetlicy w P. przy ul. K. 1A – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  3. budynek remizo-świetlicy w R. przy ul. A. 17 – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT
  4. budynek administracji Przedsiębiorstwa Komunalnego O. Sp. z o.o.– do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że budynki objęte pracami inwestycyjnymi założonymi w projekcie nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji założonej w projekcie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj