Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.731.2018.4.ISK
z 27 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 12 lutego 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.731.2018.3.ISK (doręczone Stronie w dniu 13 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 lutego 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.731.2018.3.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 13 lutego 2018 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest Bankiem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, należącym do Grupy ... Na potrzeby niniejszego wniosku, poprzez Grupę .. należy rozumieć spółki, których udziały pośrednio lub bezpośrednio posiada F. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Szwajcarii.


Udziały w .. Bank posiada F.


Bank prowadzi obecnie swoją działalność w 15 krajach Unii Europejskiej poprzez oddziały bądź spółki zależne. Bank działa na zasadzie jednolitego paszportu unijnego, na podstawie którego instytucje kredytowe posiadające zezwolenie udzielone przez organ nadzorczy danego państwa członkowskiego, są uprawnione do wykonywania tej samej działalności w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Działalność Wnioskodawcy w Polsce prowadzona jest w formie oddziału instytucji kredytowej mającej siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (dalej: „Oddział”). Działalność Oddziału w Polsce oparta jest na zasadzie jednolitego paszportu unijnego. Zasady prowadzenia działalności przez oddział instytucji kredytowej regulują przepisy art. 48i i n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2187, dalej: „Prawo bankowe”).

Bank jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Oddział jest zarejestrowany jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Przedsiębiorstwo Oddziału posiada wyodrębnioną, samodzielną księgowość, w ramach której możliwe jest przypisanie aktywów i pasywów do jego działalności.


Działalność prowadzona przez Oddział polega na świadczeniu następujących usług:

  • udzielania kredytów dealerom oraz konsumentom na zakup pojazdów produkowanych przez Grupę ..,
  • finansowania wierzytelności handlowych na rzecz importera oraz dealerów F. w Polsce (działalność faktoringowa),
  • leasingu bądź najmu krótkoterminowego samochodów produkowanych przez Grupę .. w Polsce (oferowanego za wynagrodzeniem w ramach umowy outsourcingu),
  • pośrednictwa ubezpieczeniowego (oferowanego za wynagrodzeniem w ramach umowy outsourcingu),
  • innych czynności bankowych.


W ramach przedsiębiorstwa Oddziału, istnieje możliwość wyodrębnienia i przypisania składników majątku Oddziału do poszczególnych linii biznesowych, w szczególności do linii detalicznej, tj. działalności w zakresie kredytów konsumenckich oraz finansowania hurtowego, tj. finansowania działalności dealerów i importera Grupy .. (faktoring, kredyty inne niż konsumenckie). Do 2016 r. usługi finansowe w obszarze detalicznym i hurtowym były wykonywane w ramach różnych podmiotów, od 2016 r. obie linie biznesowe funkcjonują w ramach Oddziału.


W związku z procesem opuszczenia przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej (tzw. Brexit), który w założeniu zakończy się 29 marca 2019 r., Wnioskodawca zamierza zrestrukturyzować swoją działalność w Polsce.


Wnioskodawca zakłada, że w przypadku, jeśli wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej odbędzie się bez traktatu regulującego zasady Brexitu (tzw. „twardy” Brexit), nie będzie dalej uprawniony do prowadzenia działalności bankowej na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału na podstawie jednolitego paszportu europejskiego.

Potencjalna utrata paszportu unijnego spowodowana Brexitem uruchomiła proces rewizji strategii biznesowej Grupy .. w Polsce. Wnioskodawca zakłada, że spółki zajmujące się świadczeniem usług finansowych mogą działać w sposób bardziej efektywny niż instytucje kredytowe, pozwalając na zwiększoną efektywność Grupy .. na rynku polskim i zwiększoną możliwość reagowania na potrzeby klientów, jak również umożliwiając bardziej elastyczną modyfikację modelu biznesowego Grupy ...


Wnioskodawca na wypadek Brexitu planuje kontynuowanie działalności detalicznej w ramach spółki zależnej działającej jako instytucja pożyczkowa w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 993).


W związku z powyższym, Wnioskodawca z dniem 12 września 2018 r. utworzył spółkę zależną prawa polskiego. Nazwą spółki jest C. z siedzibą w .. (dalej: „Spółka”). W dniu 12 września 2018 r. Wnioskodawca objął 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki.


Wnioskodawca planuje dokonanie aportu do Spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością finansową w obszarze detalicznym w ramach Oddziału, w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.


Wnioskodawca wskazuje, że przed dokonaniem aportu do Spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością detaliczną, podjęte zostaną następujące czynności:


  1. Wyodrębnienie pracowników, składników majątku oraz zobowiązań przypisanych do obszaru finansowania hurtowego, które będą przedmiotem aportu do innej spółki – S.

Wnioskodawca zakłada, że Grupa .. powróci do modelu biznesowego funkcjonującego do 2016 r. W tym celu, część przedsiębiorstwa Oddziału w zakresie finansowania hurtowego zostanie przeniesiona do odrębnej spółki – S.


Zgodnie z założeniem, 3 pracowników (z około 30 pracowników zatrudnionych obecnie przez Oddział) zostanie zatrudnionych przez S. Pracownicy będą wykonywać czynności w zakresie finansowania hurtowego we współpracy z .. - centrum administracyjnym utworzonym w strukturach operacyjnych Banku w styczniu 2014 roku, zajmującym się obsługą działalności detalicznej i hurtowej na obszarze Europy.


Wnioskodawca dokona również wyodrębnienia portfela umów związanych z działalnością hurtową, które nie będą przedmiotem aportu do Spółki, ale zostaną przeniesione S.


Umowy z dostawcami dotyczące obszaru hurtowego również zostaną scedowane na S.


Wnioskodawca zakłada, że przeniesienie do S. wskazanych powyżej pracowników, składników majątku oraz zobowiązań, nastąpi równolegle z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki.


  1. Wyodrębnienie pracowników, składników majątku oraz zobowiązań, które nie mogą być przeniesione do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych

Działalność detaliczna prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę opiera się na udzielaniu kredytów konsumenckich.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 Prawa bankowego udzielanie kredytów stanowi czynność bankową sensu stricto. Umowa kredytu została uregulowana w art. 69 i n. Prawa bankowego. Spółka nie może zatem stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Banku. W konsekwencji, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów kredytowych, nie będą mogły zostać przeniesione do Spółki działającej jako instytucja pożyczkowa.


W związku z powyższym, Wnioskodawca dokona wyodrębnienia składników majątku oraz zobowiązań przypisanych do portfela umów kredytowych, który nie będzie podlegał transferowi.


Wnioskodawca zakłada również, że na skutek transferu, portfel umów kredytowych niepodlegający aportowi do Spółki podlegał będzie obsłudze przez pracowników posiadających wymagane uprawnienia (w tym dostęp do danych objętych tajemnicą bankową), aż do chwili jego wygaśnięcia.

Zgodnie z założeniem, około 4 pracowników Oddziału (z około 30 pracowników aktualnie zatrudnionych przez Oddział) nie będzie podlegało przejęciu przez Spółkę. Wskazani pracownicy utrzymają zatrudnienie w Oddziale, w niepełnym wymiarze czasu pracy (75% etatu) w celu obsługi pozostałej części portfela umów kredytowych, aż do chwili jego wygaśnięcia. Jednocześnie, zostaną zatrudnieni w Spółce w ramach umowy o pracę w wymiarze 25% czasu pracy.

Powyższe wynika z faktu, że Spółka nie będzie stroną istniejących umów kredytowych, a pracownicy Spółki nie będą brali udziału w ich obsłudze ze względu na ograniczenia wynikające z tajemnicy bankowej. W miarę „wygaszania” portfela umów kredytowych, wymiar zatrudnienia pracowników w Oddziale będzie ulegać zmniejszeniu, a proporcjonalnie zwiększać się będzie wymiar zatrudnienia na rzecz Spółki.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że transakcja odbędzie się w następujący sposób:


  1. Wkład niepieniężny

Następujące składniki Oddziału będą podlegały transferowi w ramach wkładu niepieniężnego:

  • Środki trwałe Oddziału, przypisane do pracowników podlegających przeniesieniu do Spółki, zostaną wniesione do Spółki;
  • Środki trwałe Oddziału związane z obszarem detalicznym również zostaną wniesione do Spółki.


Środki trwałe Oddziału, przypisane do pracowników niepodlegających przeniesieniu do Spółki (z przyczyn wskazanych powyżej) nie zostaną wniesione do Spółki.


Środki trwale Oddziału, przypisane do pracowników, którzy zostaną przejęci przez S., nie zostaną wniesione do Spółki.


Spółka może również uzyskać prawa do wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowanie komputerowego).


  1. Transfer praw i obowiązków wynikający z istniejących umów

  • Transfer pracowników


W stosunku do wszystkich pracowników zatrudnionych w Oddziale, z wyjątkiem opisanych powyżej, zastosowanie znajdzie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 917), regulujący przejście zakładu pracy na innego pracodawcę.


Spółka stanie się sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zawartych umów o pracę z tymi pracownikami.


Pracownicy będą kontynuowali działalność w zakresie usług finansowych w ramach dotychczasowych struktur organizacyjnych (organizacja departamentów, struktura zarządcza itp.).


W przypadku gdyby zakres obowiązków pracowników wobec Spółki uległ ograniczeniu w stosunku do obowiązków wykonywanych w Oddziale, wymiar czasu pracy tych pracowników w Spółce może w pewnych przypadkach ulec ograniczeniu.


Wnioskodawca nie wyklucza, że pracownicy ci mogą być jednocześnie zatrudnieni według zapotrzebowania przez S. oraz Oddział w niepełnym wymiarze czasu pracy. Dotyczyć to będzie następujących obszarów:

  • bezpośrednia obsługa klienta (tzw. front-office) w ramach obszaru finansowania hurtowego,
  • informatyka, kadry, płace oraz księgowość dla obszaru finansowania hurtowego,
  • informatyka, kadry, płace oraz księgowość dla pracowników, którzy pozostaną w Oddziale zgodnie z opisem powyżej.


  • Transfer umów z podmiotami trzecimi


Wszystkie umowy z dostawcami, które choćby częściowo dotyczą obszaru detalicznego Oddziału, zostaną cedowane na Spółkę.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że niektóre elementy wyposażenia Oddziału, jak laptopy, komputery osobiste, drukarki oraz kserokopiarki nie stanowią składników majątku Oddziału. Wskazane środki trwałe użytkowane są w ramach programu leasingowego.


Umowy leasingu przypisane do pracowników, podlegających przeniesieniu do Spółki, zostaną cedowane na Spółkę, a związane z tym koszty będą obciążały Spółkę.


Do Spółki zostaną także przeniesione istniejące umowy o współpracy zawarte pomiędzy Oddziałem a siecią dealerów F. w Polsce. Dotyczy to umów o współpracy (tzw. Tie Agency), w ramach których Oddział prowadzi sprzedaż samochodów poprzez sieć dealerów w Polsce.


  1. Objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki

W zamian za wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego, Spółka ustanowi nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym. Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki obejmie Bank, który będzie jedynym udziałowcem w Spółce.


W ramach transakcji, zostaną również dokonane następujące czynności w celu zapewnienia, aby Spółka mogła kontynuować działalność w zakresie usług finansowych w obszarze detalicznym:


  1. Umowy kredytowe z bankami

Kredyty bankowe zostaną w miarę zapotrzebowania zawarte przez Spółkę w celu kontynuacji prowadzonej działalności w obszarze detalicznym. Ponieważ portfel istniejących umów w obszarze detalicznym pozostanie w Oddziale ze względów regulacyjnych. Spółka nie będzie potrzebowała dodatkowego finansowania dla działalności pożyczkowej w chwili dokonywania transferu.

  1. Zawieranie umów z podmiotami trzecimi w ramach działalności Spółki

Wnioskodawca wskazuje, że większość samochodów Oddziału podlegać będzie wymianie w maju 2019 r., i w konsekwencji, nie będą one przedmiotem aportu do Spółki. W zamian, nowe samochody mogą zostać nabyte przez Spółkę.


Spółka nabędzie licencje lub oprogramowanie od lokalnych dostawców, jeśli okaże się to niezbędne do wykonywania czynności operacyjnych, w tym raportowania (np. dla celów JPK w podatku VAT).


Spółka otrzyma od Banku prawa do korzystania lub sublicencje w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych (przede wszystkim systemów informatycznych), które pozwolą Spółce na kontynuowanie działalności finansowej.


Wnioskodawca zajmuje obecnie powierzchnię biurową na potrzeby siedziby Oddziału. Po transakcji, Spółka na podstawie zawartej umowy będzie funkcjonowała w tych samych pomieszczeniach biurowych, co zapewni możliwość niezakłóconego kontynuowania działalności gospodarczej Oddziału.

Wnioskodawca zakłada, że Spółka będzie kontynuować prowadzenie działalności w obszarze detalicznym na dotychczasowych zasadach. Tym samym, struktura organizacyjna w obszarze detalicznym nie ulegnie zmianie. Czynności związane z udzielaniem pożyczek na rzecz konsumentów wykonywane będą w Spółce z zachowaniem istniejących komórek organizacyjnych i zarządczych.


Jednocześnie, konieczne może okazać się dostosowanie niektórych procedur, instrukcji lub wzorów dokumentów do potrzeb Spółki.


Wnioskodawca zakłada, że powyższy transfer pozwoli Spółce od pierwszego dnia następującego po transakcji, na niezakłócone kontynuowanie działalności w zakresie świadczenia usług finansowych w obszarze detalicznym na rzecz konsumentów w ramach dotychczasowej struktury organizacyjnej.

Od dnia następującego po dniu wniesienia aportem przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki Wnioskodawca nie będzie dalej prowadził działalności w Polsce w zakresie sprzedaży usług finansowych. W Oddziale pozostaną wyłącznie osoby obsługujące portfel istniejących umów kredytowych do chwili jego wygaśnięcia. Wnioskodawca nie będzie posiadał wymaganych prawem zezwoleń (Wnioskodawca otrzymał opinię prawną, z której wynika, że po Brexicie Oddział nie będzie podlegał regulacjom prawa bankowego. Jednakże, nie można zupełnie wykluczyć, że w toku dyskusji z Komisją Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”), KNF może stać na stanowisku, że Oddział powinien zostać uregulowany zgodnie z przepisami Prawa bankowego. W zależności od wyniku dyskusji z KNF, może się okazać, że Oddział powinien zostać uregulowany zgodnie z przepisami Prawa bankowego. W takim przypadku Oddział będzie uznany za oddział banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 20 Prawa bankowego.) ani zasobów niezbędnych do kontynuowania działalności w zakresie sprzedaży usług finansowych, gdyż funkcje te w oparciu o wniesioną aportem część przedsiębiorstwa będzie realizowała Spółka.


Po dokonaniu transferu Spółka będzie kontynuowała działalność Oddziału w zakresie finansowania (w formie udzielania pożyczek) i będzie tworzyła własny portfel umów z klientami.


Spółka nie będzie miała również możliwości wglądu i obsługi istniejących umów na rzecz Oddziału, w związku z koniecznością zachowania tajemnicy bankowej.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, że planowana restrukturyzacja objęta opisem zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku jest dokonana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania. Restrukturyzacja działalności Wnioskodawcy wynika z przyczyn od niego niezależnych (tj. skutki Brexitu dla działalności Grupy .. w Europie). Proces restrukturyzacji odbywa się równolegle w innych krajach europejskich, w których działa Wnioskodawca za pośrednictwem oddziałów bądź spółek zależnych.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że docelową strukturą organizacyjną jest rozdzielenie działalności na linię detaliczną oraz linię hurtową. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że taka struktura organizacyjna grupy funkcjonowała w Polsce do 2016 r., zatem rozdzielenie tych linii biznesowych nie będzie miało sztucznego charakteru.


Docelowo, Wnioskodawca zakłada, że w związku z Brexitem, udziały w Spółce mogą zostać w przyszłości sprzedane do ...


W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lutego 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione organizacyjnie w Oddziale.


Oddział prowadzi działalność w oparciu o Regulamin Organizacyjny, w ramach którego istnieją wyodrębnione jednostki organizacyjne.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że przeniesieniu do Spółki w drodze aportu podlegać będą jednostki organizacyjne należące do Oddziału w Polsce, z wyjątkiem:

  • Wydziału Zarządzania Kredytami Dealerskimi, który odpowiada za działalność Oddziału w zakresie obszaru finansowania hurtowego, którego składniki majątkowe zostaną uprzednio wyodrębnione przez Wnioskodawcę i przeniesione w drodze aportu do spółki S., oraz
  • Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta, który odpowiada za obsługę portfela umów w obszarze finansowania detalicznego, na który składają się umowy kredytowe z klientami Wnioskodawcy, który na skutek uwarunkowań regulacyjnych (Spółka jako instytucja pożyczkowa nie może stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Wnioskodawcy) pozostanie w Oddziale w celu jego wygaszenia.


Wynikająca z Regulaminu Organizacyjnego Oddziału struktura organizacyjna, w ramach której prowadzona jest obecnie działalność Oddziału w zakresie linii finansowania detalicznego tj. udzielania finansowania konsumentom oraz obsługi administracyjnej tej linii - Wydział Kredytów Ratalnych, Wydział Produktów Brandowych i Marketingu, Wydział Sprzedaży i Floty, Wydział Księgowości, stanowić będzie przedmiot aportu przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki.

Wraz z pracownikami transferowanych linii biznesowych transferowi w ramach aportu będą podlegały również materialne składniki majątkowe przypisane do tych jednostek organizacyjnych, kontrakty z dostawcami dotyczące tych jednostek organizacyjnych, a także umowy Tie Agency dotyczące sprzedaży produktów linii detalicznej.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione finansowo w Oddziale, a przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tych składników majątkowych.

W związku z dokonywaną transakcją Oddział wyodrębni:

  • przychody/należności wynikające z portfela umów kredytowych zawartych w ramach linii detalicznej, który pozostanie w Oddziale na skutek uwarunkowań regulacyjnych;
  • tj. przychody/należności wynikające z portfela umów w obszarze finansowania hurtowego, które zostaną przeniesione w drodze aportu do spółki S., jak też składniki majątkowe przypisane w Oddziale do linii finansowania hurtowego, które na moment transakcji generują przychody/koszty w Oddziale, a od dnia transakcji będą wywoływać skutki dla tej spółki, tj. umowy z pracownikami, z dostawcami, umowy na finansowanie dotyczące linii hurtowej;
  • umowy z pracownikami Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta pozostającymi w Oddziale, które będą generować koszty/zobowiązania dla Oddziału.


W pozostałym zakresie, wszelkie przychody/koszty oraz należności/zobowiązana wynikające z ogółu funkcjonowania Oddziału tj. obszaru finansowania detalicznego oraz obsługi administracyjnej tego obszaru będą przypisane do jednostek biznesowych podlegających transferowi w drodze aportu części przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji stanowić funkcjonalnie wyodrębnioną całość w Oddziale.


Przeniesieniu do Spółki w drodze aportu podlegać będzie całość przedsiębiorstwa, która jest funkcjonalnie przyporządkowana do Oddziału, z wyjątkiem linii finansowania hurtowego oraz portfela umów kredytowych z linii detalicznej, który obsługiwany będzie w Oddziale tj. działalność w obszarze udzielania kredytów konsumenckich oraz obsługa administracyjna tego obszaru, na którą składają się m.in. usługi marketingowe, usługi księgowe, rozliczenia podatkowe, sprawozdawczość finansowa, rozliczenia kadrowo-płacowych pracowników oraz utrzymanie systemów informatycznych.


W ramach przedsiębiorstwa procesy, składniki majątkowe oraz struktura organizacyjna pozostają ze sobą w funkcjonalnym związku. Wszystkie wskazane elementy, tworzące całość przedsiębiorstwa Oddziału zostaną przeniesione na Spółkę w drodze aportu.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że od dnia transakcji Oddział nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży usług finansowych w obszarze finansowania detalicznego tj. finansowania zakupów pojazdów marki F. przez klientów. Całość działalności w obszarze detalicznym zostanie przeniesiona w ramach aportu do Spółki

Po dokonaniu aportu, Oddział będzie podejmował czynności wyłącznie w zakresie obsługi portfela umów kredytowych zawartych z klientami w ramach linii detalicznej, który nie zostanie przeniesiony do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych (brak zgód na przeniesienie umów).

Podejmowane przez Oddział czynności służyły będą „wygaszeniu” portfela umów kredytowych w linii detalicznej. Będą to czynności w zakresie przyjmowania i rozliczania płatności rat i odsetek, naliczania odsetek, windykacji należności, obsługi klienta oraz obsługi administracyjnej tych czynności (m.in. księgowanie wpłat, sprawozdawczość finansowa, rozliczenia podatkowe, rozliczenia kadrowo-płacowe pracowników zajmujących się obsługą, utrzymanie systemów informatycznych).


Wnioskodawca nie będzie prowadził w ramach Oddziału działalności gospodarczej w obszarze hurtowym w związku z przeniesieniem pozostałych składników majątkowych w ramach aportu części przedsiębiorstwa na rzecz spółki S.


Oddział posiada kilka wierzytelności wynikających z udzielonego w ramach linii hurtowej finansowania, odnoszących się do dealerów, którzy utracili swój status (umowa dealerska została wypowiedziana z powodów finansowych lub zakończenia współpracy z innych przyczyn). W odniesieniu do tych dealerów Oddział podejmuje kroki prawne zmierzające do odzyskania tych wierzytelności, i w związku z tym może pozostawać w stanie sporu. W odniesieniu do wierzytelności względem tych dealerów Oddział może w związku z tym nie uzyskać do dnia transferu wymaganej zgody na ich cesję na rzecz spółki S. - bowiem każdy transfer praw i obowiązków z umowy objętej tajemnicą bankową wymaga takiej zgody. W stosunku do takich wierzytelności Oddział będzie podejmował wszelkie dopuszczalne prawem kroki, tj. np. monity, negocjacje, postępowania sądowe, postępowania egzekucyjne zmierzające do ich odzyskania.

Po dokonaniu aportu, Spółka będzie prowadziła działalność w kształcie, w którym działalność prowadzona jest obecnie w Oddziale, w oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną departamentów oraz przypisane do nich składniki majątkowe materialne i niematerialne.


Składniki majątkowe stanowiące przedmiot aportu przedsiębiorstwa do Spółki służyły będą pracownikom linii biznesowych do prowadzenia działalności w zakresie udzielania pożyczek na rzecz konsumentów oraz obsługi administracyjnej finansowania detalicznego.


Przedmiotem działalności Spółki niezmiennie pozostanie udzielanie finansowania konsumentom na zakup pojazdów marki F. m.in. w oparciu o dotychczasową bazę klientów Wnioskodawcy oraz umowy o współpracy (tzw. Tie Agency), zawarte pomiędzy Oddziałem a siecią dealerów F. w Polsce, na podstawie których Oddział oferuje klientom nabywającym samochody marki F. usługi finansowania detalicznego.

Spółka będzie mogła świadczyć usługi w zakresie udzielania finansowania w sposób niezakłócony także dzięki zgromadzonym na rachunku bankowym Oddziału środkom finansowym w wysokości ok. 9 mln złotych, które Spółka nabędzie w ramach aportu przedsiębiorstwa.

Spółka funkcjonowała będzie w ramach struktury organizacyjnej analogicznej do obowiązującej obecnie w Oddziale, z wyjątkiem Wydziału Zarządzania Kredytami Dealerskimi - dedykowanego do obszaru finansowania hurtowego oraz Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta - przeznaczonego do obsługi wygasających umów kredytowych z klientami Wnioskodawcy w Oddziale.

Spółka kontynuowała będzie działalność w oparciu o wszystkich pracowników zatrudnionych dotychczas w Oddziale z wyłączeniami dotyczącymi osób zatrudnionych w Wydziale Zarządzania Kredytami Dealerskimi. W odniesieniu do osób zatrudnionych w Wydziale Rozliczeń i Obsługi Klienta, planowane jest ich zmniejszanie zatrudnienia w Oddziale oraz zwiększanie zatrudnienia w Spółce wraz z wygaszaniem portfela nietransferowalnych kredytów, zgodnie z informacjami wskazanymi we wniosku.


Wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, w której prowadzona jest aktualnie działalność Oddziału. Oddział korzysta z pomieszczeń biurowych na postawie umowy najmu z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym).


Spółka obecnie korzysta z pomieszczeń biurowych na podstawie umów podnajmu zawartych z Wnioskodawcą.


Wnioskodawca zakłada, że Oddział w ramach aportu przeniesie na Spółkę prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu powierzchni biurowej zawartej z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym) w części, w której proporcjonalnie powierzchnia będzie zajmowana przez pracowników obszaru finansowania detalicznego.

Cesja praw wynikających z przedmiotowej umowy w ramach aportu uwarunkowana jest udzieleniem zgody przez podmiot trzeci (wynajmującego). W przypadku braku zgody na dokonanie cesji praw z przedmiotowej umowy, Spółka będzie dążyła do tego, aby równocześnie z aportem przedsiębiorstwa rozszerzyć umowę podnajmu części powierzchni biurowej od Wnioskodawcy.


Celem wsparcia przejętej części przedsiębiorstwa Spółka zawrze następujące umowy na wsparcie przez Bank we wskazanych poniżej obszarach:

  • audytu wewnętrznego,
  • udostępnienia systemów informatycznych,
  • skarbu,
  • księgowości.


Obecnie te usługi wsparcia są wykonywane na podstawie wewnętrznego porozumienia między Oddziałem i centralą Banku, które nie jest źródłem praw i obowiązków w obszarze prawa cywilnego. Po dokonaniu aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Oddziału konieczne będzie zawarcie umów między Spółką a Bankiem, celem zapewnienia podstawy prawnej do ich dalszego świadczenia.


Dodatkowo pracownicy przenoszeni do Spółki przejmą sprzęt biurowy (komputery osobiste, drukarki) użytkowane obecnie przez Oddział na podstawie Globalnego Programu Najmu, stanowiącego porozumienie o udostępnienie sprzętu biurowego z zewnętrznym dostawcą.


Spółka zawrze umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy z pracownikami, zatrudnionymi obecnie w Wydziale Rozliczeń i Obsługi Klienta, którzy nie będą podlegali przeniesieniu stosownie do art. 231 Kodeksu Pracy, celem obsługi portfela umów, który będzie rozwijany w Spółce.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że Spółka nie będzie musiała podjąć dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej. Nabyte w ramach aportu od Wnioskodawcy składniki majątkowe Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym tworzą samodzielną całość, która umożliwi Spółce prowadzenie działalności w niezakłócony sposób.

Spółka na moment transakcji nie będzie prowadziła działalności, w związku z powyższym założeniem jest, że od dnia transakcji będzie funkcjonować w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w ramach aportu, dokonując rozliczeń na warunkach rynkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania z zakresu podatku od towarów i usług (pytanie nr 3 i 4 wniosku):


  1. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 6 i 27e ustawy VAT?
  2. Czy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych powyżej, będzie podlegała wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT jako transakcja zbycia, której przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


W ocenie Wnioskodawcy transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym, będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 6 i 27e ustawy VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wskazana definicja na gruncie ustawy VAT jest zbieżna z definicją wyrażoną w ustawie CIT. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, również na potrzeby ustawy VAT, wyodrębnione składniki majątku, które zostaną przeniesione do spółki pożyczkowej, będą mogły zostać uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Ad 2


W ocenie Wnioskodawcy, transakcja, której przedmiotem będzie wniesienie przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym, będzie podlegała wyłączeniu spod opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oznacza to, że każda forma przeniesienia praw właścicielskich, również w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki, może potencjalnie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.


Pojęcie towaru zdefiniowane zostało natomiast w art. 2 pkt 6 ustawy VAT, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jednocześnie art. 6 ustawy VAT wskazuje na wyłączenie określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.


W świetle art. 6 pkt 1 ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W konsekwencji, wkład niepieniężny do spółki kapitałowej w zamian za akcje bądź udziały, będzie bądź podlegał wyłączeniu spod reżimu ustawy VAT (w przypadku gdy przenoszone aktywa stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa) bądź będzie podlegał opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów lub świadczenie usług w zamian za wynagrodzenie.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnione składniki majątku, które zostaną przeniesione do Spółki w formie wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W świetle powołanych powyżej przepisów budynki oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a sprzedaż budynków oraz gruntu stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.


Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Kwestią wymagającą interpretacji w niniejszej sprawie jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstawy do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.


Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.


Zatem daną transakcję można uznać za zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP, jeżeli na moment jej przeprowadzenia spełnione są łącznie następujące kryteria:

  • przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę wystarczający do prowadzenia tej działalności
  • nabywca – w ramach swojej działalności – ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.


Dla przesądzenia analizowanego kryterium należy ocenić czy zespół składników majątkowych stanowiący przedsiębiorstwo lub ZCP zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej uprzednio przez zbywcę bez konieczności:

  • angażowania przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub
  • podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.


W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.


Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa oraz składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita Modes (C-497/01) Trybunał podkreślił, że „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który wyraził swój pogląd w wyroku z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. I SA/Gd 1205/13 – „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”


Wynika z tego, że dla zakwalifikowania danego zespołu składników jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, najistotniejszym czynnikiem jest rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.


O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będący Bankiem z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, należącym do Grupy F., wskazał, że Jego działalność w Polsce prowadzona jest w formie oddziału instytucji kredytowej. Z uwagi na proces opuszczenia przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej (tzw. Brexit), Wnioskodawca zamierza zrestrukturyzować swoją działalność w Polsce. Wnioskodawca na wypadek Brexitu planuje kontynuowanie działalności detalicznej w ramach spółki zależnej działającej jako instytucja pożyczkowa w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 993).


W związku z powyższym, Wnioskodawca z dniem 12 września 2018 r. utworzył spółkę zależną prawa polskiego pod nazwą C. z siedzibą w .., w której kapitale zakładowym objął 100% udziałów.


Wnioskodawca planuje dokonanie aportu do Spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zajmującej się działalnością finansową w obszarze detalicznym w ramach Oddziału, w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.


Działalność detaliczna prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę opiera się na udzielaniu kredytów konsumenckich.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 Prawa bankowego udzielanie kredytów stanowi czynność bankową sensu stricto. Umowa kredytu została uregulowana w art. 69 i n. Prawa bankowego. Spółka nie może zatem stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Banku. W konsekwencji, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów kredytowych, nie będą mogły zostać przeniesione do Spółki działającej jako instytucja pożyczkowa.


W związku z powyższym, Wnioskodawca dokona wyodrębnienia składników majątku oraz zobowiązań przypisanych do portfela umów kredytowych, który nie będzie podlegał transferowi.


Portfel umów kredytowych niepodlegający aportowi do Spółki podlegał będzie obsłudze przez pracowników posiadających wymagane uprawnienia (w tym dostęp do danych objętych tajemnicą bankową), aż do chwili jego wygaśnięcia.


Spółka nie będzie stroną istniejących umów kredytowych.


Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione organizacyjnie w Oddziale.


Wynikająca z Regulaminu Organizacyjnego Oddziału struktura organizacyjna, w ramach której prowadzona jest obecnie działalność Oddziału w zakresie linii finansowania detalicznego tj. udzielania finansowania konsumentom oraz obsługi administracyjnej tej linii - Wydział Kredytów Ratalnych, Wydział Produktów Brandowych i Marketingu, Wydział Sprzedaży i Floty, Wydział Księgowości, stanowić będzie przedmiot aportu przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki.

Wraz z pracownikami transferowanych linii biznesowych transferowi w ramach aportu będą podlegały również materialne składniki majątkowe przypisane do tych jednostek organizacyjnych, kontrakty z dostawcami dotyczące tych jednostek organizacyjnych, a także umowy Tie Agency dotyczące sprzedaży produktów linii detalicznej.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione finansowo w Oddziale, a przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tych składników majątkowych.


Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji stanowić funkcjonalnie wyodrębnioną całość w Oddziale.


Przeniesieniu do Spółki w drodze aportu podlegać będzie całość przedsiębiorstwa, która jest funkcjonalnie przyporządkowana do Oddziału, z wyjątkiem linii finansowania hurtowego oraz portfela umów kredytowych z linii detalicznej, który obsługiwany będzie w Oddziale tj. działalność w obszarze udzielania kredytów konsumenckich oraz obsługa administracyjna tego obszaru, na którą składają się m.in. usługi marketingowe, usługi księgowe, rozliczenia podatkowe, sprawozdawczość finansowa, rozliczenia kadrowo-płacowych pracowników oraz utrzymanie systemów informatycznych.


W ramach przedsiębiorstwa procesy, składniki majątkowe oraz struktura organizacyjna pozostają ze sobą w funkcjonalnym związku. Wszystkie wskazane elementy, tworzące całość przedsiębiorstwa Oddziału zostaną przeniesione na Spółkę w drodze aportu.


Po dokonaniu aportu, Spółka będzie prowadziła działalność w kształcie, w którym działalność prowadzona jest obecnie w Oddziale, w oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną departamentów oraz przypisane do nich składniki majątkowe materialne i niematerialne.


Składniki majątkowe stanowiące przedmiot aportu przedsiębiorstwa do Spółki służyły będą pracownikom linii biznesowych do prowadzenia działalności w zakresie udzielania pożyczek na rzecz konsumentów oraz obsługi administracyjnej finansowania detalicznego.


Przedmiotem działalności Spółki niezmiennie pozostanie udzielanie finansowania konsumentom na zakup pojazdów marki F. m.in. w oparciu o dotychczasową bazę klientów Wnioskodawcy oraz umowy o współpracy.


Spółka funkcjonowała będzie w ramach struktury organizacyjnej analogicznej do obowiązującej obecnie w Oddziale, z wyjątkiem Wydziału Zarządzania Kredytami Dealerskimi - dedykowanego do obszaru finansowania hurtowego oraz Wydziału Rozliczeń i Obsługi Klienta - przeznaczonego do obsługi wygasających umów kredytowych z klientami Wnioskodawcy w Oddziale.

Spółka obecnie korzysta z pomieszczeń biurowych na podstawie umów podnajmu zawartych z Wnioskodawcą. Wnioskodawca zakłada, że Oddział w ramach aportu przeniesie na Spółkę prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu powierzchni biurowej zawartej z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym) w części, w której proporcjonalnie powierzchnia będzie zajmowana przez pracowników obszaru finansowania detalicznego.


W przypadku braku zgody na dokonanie cesji praw z przedmiotowej umowy, Spółka będzie dążyła do tego, aby równocześnie z aportem przedsiębiorstwa rozszerzyć umowę podnajmu części powierzchni biurowej od Wnioskodawcy.


Wnioskodawca wskazuje, że Spółka nie będzie musiała podjąć dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej. Nabyte w ramach aportu od Wnioskodawcy składniki majątkowe Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym tworzą samodzielną całość, która umożliwi Spółce prowadzenie działalności w niezakłócony sposób.

Spółka na moment transakcji nie będzie prowadziła działalności, w związku z powyższym założeniem jest, że od dnia transakcji będzie funkcjonować w oparciu o składniki majątkowe otrzymane w ramach aportu, dokonując rozliczeń na warunkach rynkowych.

Od dnia transakcji Oddział nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży usług finansowych w obszarze finansowania detalicznego tj. finansowania zakupów pojazdów marki F. przez klientów. Całość działalności w obszarze detalicznym zostanie przeniesiona w ramach aportu do Spółki.

Po dokonaniu aportu, Oddział będzie podejmował czynności wyłącznie w zakresie obsługi portfela umów kredytowych zawartych z klientami w ramach linii detalicznej, który nie zostanie przeniesiony do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych (brak zgód na przeniesienie umów).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 6 i 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania planowanej przez Wnioskodawcę transakcji wniesienia przedsiębiorstwa Oddziału do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym.

O tym, czy nastąpi zbycie zorganizowanej część przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z okoliczności sprawy wynika, że składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym będą zespołem składników materialnych i niematerialnych, organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych, który potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Wskazać należy, że Oddział prowadzi działalność w oparciu o Regulamin Organizacyjny, w ramach którego istnieją wyodrębnione jednostki organizacyjne. Po dokonaniu aportu, Spółka będzie prowadziła działalność w kształcie, w którym działalność prowadzona jest obecnie w Oddziale, w oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną departamentów oraz przypisane do nich składniki majątkowe materialne i niematerialne.

Spółka będzie kontynuowała działalność w oparciu o wszystkich pracowników zatrudnionych dotychczas w Oddziale z wyłączeniami dotyczącymi osób zatrudnionych w Wydziale Zarządzania Kredytami Dealerskimi. Transferowi w ramach aportu będą podlegali pracownicy transferowanych linii biznesowych oraz materialne składniki majątkowe przypisane do tych jednostek organizacyjnych, kontrakty z dostawcami dotyczące tych jednostek organizacyjnych, a także umowy Tie Agency dotyczące sprzedaży produktów linii detalicznej.

Wnioskodawca zakłada, że Oddział w ramach aportu przeniesie na Spółkę prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu powierzchni biurowej zawartej z niepowiązanym podmiotem trzecim (wynajmującym) w części, w której proporcjonalnie powierzchnia będzie zajmowana przez pracowników obszaru finansowania detalicznego.

Nabyte w ramach aportu od Wnioskodawcy składniki majątkowe Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym tworzą samodzielną całość, która umożliwi Spółce prowadzenie działalności w niezakłócony sposób w kształcie, w którym działalność prowadzona jest obecnie w Oddziale, przy czym Spółka nie będzie musiała podjąć dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej w zakresie przekazanego aportu.

Składniki majątkowe stanowiące część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się świadczeniem usług finansowania detalicznego będą w dniu dokonania transakcji wyodrębnione finansowo w Oddziale i będą stanowić funkcjonalnie wyodrębnioną całość, a przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tych składników majątkowych. Spółka będzie mogła świadczyć usługi w zakresie udzielania finansowania w sposób niezakłócony także dzięki zgromadzonym na rachunku bankowym Oddziału środkom finansowym w wysokości ok. 9 mln złotych, które Spółka nabędzie w ramach aportu przedsiębiorstwa.


Wszystkie wskazane elementy, tworzące całość przedsiębiorstwa Oddziału zostaną przeniesione na Spółkę w drodze aportu. W ramach przedsiębiorstwa procesy, składniki majątkowe oraz struktura organizacyjna pozostaną ze sobą w funkcjonalnym związku.


Po dokonaniu transferu Spółka będzie kontynuowała działalność Oddziału w zakresie finansowania (w formie udzielania pożyczek) i będzie tworzyła własny portfel umów z klientami.


Oddział od dnia transakcji nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży usług finansowych w obszarze finansowania detalicznego tj. finansowania zakupów pojazdów marki F. przez klientów. Po dokonaniu aportu, Oddział będzie podejmował czynności wyłącznie w zakresie obsługi portfela umów kredytowych zawartych z klientami w ramach linii detalicznej, który nie zostanie przeniesiony do Spółki na skutek uwarunkowań regulacyjnych (brak zgód na przeniesienie umów) do momentu ich wygaszenia z uwagi na regulacje Prawa bankowego, na podstawie których Spółka działająca jako instytucja pożyczkowa nie może stać się stroną istniejących umów kredytowych zawartych z klientami Banku.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zostaną spełnione warunki pozwalające uznać zespół składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Tym samym, czynność przeniesienia do nowo zawiązanej Spółki składników majątkowych stanowiących część przedsiębiorstwa Oddziału zajmującego się działalnością finansową w obszarze detalicznym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie, w związku z tym, że niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj