Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.379.2018.3.JS
z 5 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 1 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia kwoty nabycia w związku ze sprzedażą samochodu z zastosowaniem procedury VAT marża

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2018 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia kwoty nabycia w związku ze sprzedażą samochodu z zastosowaniem procedury VAT marża. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 1 lutego 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 11 stycznia 2019 r.,

sygn. 0111-KDIB3-3.4012.379.2018.1.JS oraz pismem z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 11 lutego 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.379.2018.2.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży używanych samochodów osobowych. W oparciu o art. 120 ustawy o VAT dokonuje dostawy towarów używanych, które zostały nabyte do celów prowadzonej działalności lub importowane w celu odsprzedaży, co zostaje opodatkowane w systemie VAT marża. Samochody są kupowane m.in. na portalu aukcyjnym.

Firma jest zarejestrowana na portalu aukcyjnym, którego właścicielem jest … z siedzibą w B. Wylicytowany został na tym portalu samochód. W odpowiedzi firma Wnioskodawcy otrzymała potwierdzenie wygrania aukcji wraz z podaniem: numeru zamówienia, danych pojazdu, kwoty do zapłaty, numeru rachunku bankowego. Firma posiada dokumenty potwierdzające wygranie aukcji oraz potwierdzenia zapłaty za zakupiony towar. W przypadku każdego zakupionego samochodu, w skład dokumentów otrzymanych w pakiecie wchodzą: faktura zakupu towaru handlowego (na której znajduje się klucz faktury „VAT key M” wg którego jest to procedura VAT-marża) oraz faktury za usługi aukcyjne i usługi związane z samochodem. Faktury dotyczące zakupu usług oznaczone są „VAT key I” i definiowane są jako import usług.

Płatności za zarówno za zakupione samochody, jak i związane z nimi opłaty za usługi dokonywane są przez Wnioskodawcę na to samo konto bankowe, należące do serwisu.

Wystawione faktury dokumentują nabycie tego samego samochodu, który jest nabyty w celu dalszej odsprzedaży.

Wymienione wyżej dokumenty zawierają: ten sam model i VIN samochodu, ten sam numer zamówienia, ten sam numer rachunku bankowego, suma dokumentów jest równa zapłacie.

Na pierwszej z faktur znajdują się następujące elementy: samochód - numer VIN, data pierwszej rejestracji.

Na drugiej fakturze: koszty administracyjne platformy aukcyjnej.

Trzecia faktura to faktura za usługi związane z samochodem.

Dokumenty w załączeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowana przez niego podstawa opodatkowania powinna uwzględniać koszty związane z opłatami aukcyjnymi, a cena nabycia, w związku z uiszczaniem opłaty aukcyjnej i opłaty za zakupiony samochód jednemu i temu samemu kontrahentowi, powinna również uwzględniać opłaty aukcyjne.

Pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów używanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT oraz odprowadza podatek dochodowy rozliczany w formie zaliczek miesięcznych w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów. Samochody kupowane są m. in. na niemieckim portalu aukcyjnym. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób rozliczania kosztów zakupu wyżej wymienionego portalu aukcyjnego. Portal ten poza opłatą za zakupione samochody, obciąża Wnioskodawcę opłatą aukcyjną i opłatami za usługi powiązane z samochodem (np. opłatą za ewentualny transport samochodu).

W przypadku każdego zakupionego samochodu, w skład dokumentów otrzymanych w pakiecie wchodzą: faktura za sam zakupiony samochód oraz faktura za opłaty aukcyjne i faktura za usługi związane z samochodem. Kwoty wyrażone na fakturach są w walucie euro. Płatności zarówno za zakupione samochody, jak i za związane z nimi opłaty aukcyjne i usługi związane z samochodem (np. za transport) dokonywane są przez Wnioskodawcę na jedno i to samo konto bankowe, należące do serwisu podane na fakturze (…).

Faktura za zakupiony samochód przeliczana jest wg kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury i w takiej kwocie wprowadzana jest do KPiR, natomiast faktury za opłaty aukcyjne i faktury za usługi związane z samochodem rozliczane są w oparciu o unijną procedurę importu usług. Sprzedając samochody Wnioskodawca wystawia faktury VAT- procedura marży i oblicza marżę. Do obliczonej marży netto, stosuje stawkę VAT 23%.

Za podstawę naliczenia marży stosuje cenę nabycia tj. cenę wynikającą z faktury za dany samochód.

Wnioskodawca nabywa samochody od podmiotu wymienionego w ustawie o podatku od towarów i usług art. 120 ust. 10 pkt 3 - dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5 ww. artykułu.

Przedmiotowe samochody spełniają definicję towaru używanego zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatków od towarów i usług.

Wnioskodawca nabywa samochody będące przedmiotem wniosku w celu dalszej odsprzedaży - przedmiotem działalności gospodarczej wnioskodawcy jest sprzedaż samochodów używanych.

W związku z zakupem każdego jednego samochodu od kontrahenta, Wnioskodawca opłaca fakturę za zakupiony samochód oraz fakturę aukcyjną i fakturę związaną za opłatą za usługi związane z samochodem (np. transport).

W skład pakietu dokumentów potwierdzających zakup samochodu wchodzą:

  1. Faktura za zakup samochodu wystawiona przez A. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.
  2. Faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej wystawiona przez B. o numerze NIP UE: …, na kwotę: … euro.
  3. Faktura za usługi powiązane z pojazdem wystawiona przez C. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.

Wszystkie dokumenty posiadają wspólne cechy:

  1. mają tę samą datę,
  2. ten sam unikalny numer wewnętrzny pojazdu, który był również na potwierdzeniu sprzedaży oraz na portalu od momentu wystawienia na aukcję samochodu (w opisywanym przypadku to nr …),
  3. ten sam numer rachunku bankowego i dane bankowe.

Dotychczas Wnioskodawca rozliczał marżę biorąc pod uwagę jedynie fakturę za używany pojazd. Pozostałe koszty były księgowane jako koszty dodatkowe – nie były wliczane w kwotę nabycia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.):

Czy po sprzedaży towaru używanego, gdzie podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża będącą różnicą pomiędzy kwotą sprzedaży i kwotą nabycia, do kwoty nabycia Wnioskodawca może zaliczyć kwoty wynikające z trzech otrzymanych faktur (faktura za zakup samochodu, faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej, faktura za usługi powiązane z pojazdem)?

Zdaniem Wnioskodawcy, do kwoty nabycia towaru można zaliczyć kwoty wynikające z trzech wymienionych faktur (faktura za zakup samochodu, faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej, faktura za usługi powiązane z pojazdem). W skład wyżej wspomnianych faktur potwierdzających zakup samochodu wchodzą:

  1. Faktura za zakup samochodu wystawiona przez A. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.
  2. Faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej wystawiona przez B. o numerze NIP UE: …, na kwotę: … euro.
  3. Faktura za usługi powiązane z pojazdem wystawiona przez C. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.

Składający wniosek uważa, że kwota nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru, a która to obejmuje wszystkie koszty związane bezpośrednio z transakcją, a wiec poza fakturą dokumentującą zakup samochodu również faktury za opłaty aukcyjne i usługi powiązane z samochodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (..)

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 120 ustawy, w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, stosuje się szczególne procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, na potrzeby stosowania szczególnych procedur opodatkowania, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0);

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy:

  • przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7;
  • przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Z powyższych regulacji wynika, że dla potrzeb stosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca, tj. dostawca towaru używanego otrzymał lub ma otrzymać od podatnika, tj. nabywcy.

Przy czym, zauważyć należy, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 tego artykułu dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegająca na kupnie i sprzedaży samochodów używanych i dokonał zakupu samochodu osobowego na zagranicznym portalu aukcyjnym w drodze licytacji. W przypadku każdego zakupionego pojazdu, Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie wygrania aukcji wraz z podaniem numeru zamówienia, danych pojazdu, kwoty do zapłaty, numeru rachunku bankowego. Płatności zarówno za zakupione samochody, jak i za związane z nimi opłaty aukcyjne i usługi związane z samochodem (np. za transport) dokonywane są przez Wnioskodawcę na to samo konto bankowe. Sprzedając samochody Wnioskodawca wystawia faktury VAT-marża.

W skład pakietu dokumentów potwierdzających zakup samochodu wchodzą:

  1. Faktura za zakup samochodu wystawiona przez A. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.
  2. Faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej wystawiona przez B. o numerze NIP UE: …, na kwotę: … euro.
  3. Faktura za usługi powiązane z pojazdem wystawiona przez C. o numerze NIP UE: …, na kwotę … euro.

Ww. dokumenty posiadają tę samą datę, ten sam unikalny numer wewnętrzny pojazdu (który znajdował się również na potwierdzeniu sprzedaży oraz na portalu od momentu wystawienia na aukcję samochodu) oraz ten sam numer rachunku bankowego i dane bankowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia kwoty nabycia pojazdu w związku z zastosowaniem procedury VAT-marża przy sprzedaży przedmiotowego samochodu używanego.

Z powołanych wyżej regulacji wynika, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru (należne innym niż dostawca podmiotom). Wnioskodawca, ustalając kwotę nabycia przedmiotowego samochodu winien zatem uwzględnić wszystkie koszty związane z transakcją nabycia samochodu, które zapłacił dostawcy, tj. podmiotowi, od którego nabył samochód.

Wnioskodawca otrzymuje od sprzedawcy samochodu fakturę za zakup samochodu. Natomiast faktura za korzystanie z platformy aukcyjnej oraz faktura za usługi powiązane z pojazdem wystawiane są przez inne podmioty. Bez znaczenia jest przy tym fakt, że Wnioskodawca dokonuje przelewu (wpłaty) z tytułu wylicytowanego samochodu oraz innych opłat związanych z zakupem na ten sam numer rachunku bankowego, a dokumenty wystawione są z tą samą datą. Nie zmienia to bowiem podmiotu, wobec którego Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić każdą z tych należności.

Mając zatem na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca ustalając kwotę nabycia przedmiotowego samochodu winien uwzględnić kwotę wynikającą wyłącznie z faktury za ten samochód (faktury za zakup pojazdu), która należna jest sprzedawcy tego pojazdu – bez uwzględnienia kwot wynikających z faktury za korzystanie z platformy aukcyjnej oraz faktury za usługi powiązane z pojazdem, które są należne innym podmiotom niż pierwotny sprzedawcy samochodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj