Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.49.2019.1.ZD
z 1 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

SP ZOZ jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Z punktu widzenia rozliczenia podatku VAT Szpital osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej. Sprzedaż zwolniona związana jest z realizacją świadczeń w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W miejscu świadczenia usług medycznych zwolnionych wykonywane są również świadczenia podlegające opodatkowaniu, tj. wynajmowanie powierzchni szpitala innym podmiotom.

Wskaźnik wielkości odliczenia na dany rok obliczany jest na podstawie struktury sprzedaży w roku poprzednim według zasad określonych w ustawie VAT. Proporcja za lata 2017, 2018 wyniosła 2%. W zakresie wydatków dotyczących kosztów, które związane są zarówno z działalnością dającą i niedającą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Szpitalowi przysługuje prawo do częściowego obniżenia należnego podatku VAT ustalanego przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

W dniu 2 października 2018 r. wniosek SP ZOZ został wybrany do dofinansowania w ramach RPOW na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Typu projektu 2: Inwestycje z zakresu budowy nowych lub zwiększenia mocy jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła z OZE (biomasy, biogazu, energii wiatru, wody oraz Ziemi) wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej na własne potrzeby.

Projekt pn.: „O”.

Wniosek będzie dofinansowany w 71% kosztów kwalifikowalnych. W związku z realizacją ww. projektu szpital został zobowiązany do przedłożenia interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez Szpital systemu rozliczeń podatku VAT i prawa do odliczenia podatku we wskazanym zakresie. Powyższe jest związane z prawidłowym zaliczeniem podatku VAT w zakresie wydatków kwalifikowanych. Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych stanowią, że w przypadku rozliczania VAT tzw. współczynnikiem sprzedaży, a więc w przypadku, gdy zakup służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej, VAT nie będzie mógł być uznany za wydatek kwalifikowany. W kontekście przywołanych wytycznych, Szpital nie może skorzystać z prawa wyboru do nieodliczania podatku VAT (i uznania go za wydatek kwalifikowany) w sytuacji, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT. W oparciu o art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z art. 90 ust. 10 pkt 2 oraz ww. wytycznych Szpital złożył oświadczenia, że będzie korzystał z prawa do odliczenia części naliczonego podatku VAT (zgodnie z proporcją) od wydatków dotyczących realizacji ww. projektu UE (związanych ze sprzedażą mieszaną, w przypadku kiedy nie będzie możliwości alokacji bezpośredniej wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną). Odliczona część podatku VAT nie będzie stanowiła wydatku kwalifikowanego.

Przedmiotem projektu jest elektrownia fotowoltaiczna Etap 1 przeznaczona do produkcji energii elektrycznej pracującej równolegle z siecią dystrybucyjnej energetyki zawodowej o mocy 37,8 kWp. Produkowana energia elektryczna będzie wykorzystywana na potrzeby własne. Zasada działania elektrowni bazuje na bezpośredniej przemianie energii promieniowania słonecznego w prąd stały i napięcie stałe, wytwarzane w modułach fotowoltaicznych, złożonych z ogniw słonecznych. Prąd stały jest następnie zamieniany w prąd zmienny i napięcie zmienne 230/400V o częstotliwości 50Hz.

Instalacja fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów: moduły fotowoltaiczne zamontowane na konstrukcji wsporczej 126 szt., falownik 1 szt., instalacje elektryczna DC i AC wraz z zabezpieczeniami, instalacja uziemiająca i odgromowa oraz urządzenia systemu monitorowania instalacji. Cała instalacja zamontowana zostanie na dachu budynku Szpitala.

W związku z powyższym produkowana energia elektryczna zostanie wykorzystana przez wszystkie komórki szpitala: a) realizujące świadczenia w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z ustawą o VAT są zwolnione od opodatkowania, b) realizujące świadczenia podlegające opodatkowaniu (dokumentacja medyczna, inne badania) oraz c) pomieszczenia gospodarczo-administracyjne służące do realizacji usług czy świadczeń dotyczące sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej jak również d) pomieszczenia, które wynajmowane są podmiotom zewnętrznym (w celu realizacji świadczeń medycznych oraz pozostałej działalności np.: punkty gastronomiczne/sklepiki), które związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

Z uwagi na przedmiotowy zakres prac (usytuowanie instalacji na budynku szpitala jak również produkcja energii elektrycznej dla wszystkich komórek organizacyjnych), zdaniem Wnioskodawcy (Szpitala), nie ma możliwości przypisania bezpośredniej alokacji wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT). Nie jest prawidłowe używanie w tym celu proporcji, np.: powierzchniowego klucza rozliczeniowego lub inaczej określonej proporcji częściowej. W takim przypadku należy zastosować art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT, a więc ustalić proporcję, która służy do ustalenia części kwoty podatku naliczonego, o którą podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku wydatków związanych z ww. projektem UE Szpital będzie korzystał z przysługującego prawa częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Przy obliczaniu proporcji Szpital zastosuje art. 90 ust. 3-8 ustawy o VAT.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu wystawiane będą na Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu UE właściwe jest stanowisko polegające na tym, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 2 i ust. 3, z uwagi na fakt, że nie ma możliwości alokacji bezpośredniej wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i mieszaną?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na przedmiotowy zakres prac, nie ma możliwości przypisania i bezpośredniej alokacji wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT). Nie jest prawidłowe używanie w tym celu proporcji w postaci np. powierzchniowego klucza rozliczeniowego lub innej określonej proporcji częściowej.

W takim przypadku należy zastosować art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT, a więc ustalić proporcję zgodnie z art. 90 ust. 3-8 ustawy, która służy do ustalania części kwoty podatku naliczonego, o którą podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT. W związku z powyższym w przypadku wydatków związanych z projektem UE Szpital będzie korzystał z przysługującego mu prawa do częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do treści art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Jak wynika z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia na zasadach proporcjonalnych, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Szpital) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Z punktu widzenia rozliczenia podatku VAT Szpital osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej. Sprzedaż zwolniona związana jest z realizacją świadczeń w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W miejscu świadczenia usług medycznych zwolnionych wykonywane są również świadczenia podlegające opodatkowaniu, tj. wynajmowanie powierzchni szpitala innym podmiotom. Proporcja za lata 2017, 2018 wyniosła 2%. W zakresie wydatków dotyczących kosztów, które związane są zarówno z działalnością dającą i niedającą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Szpitalowi przysługuje prawo do częściowego obniżenia należnego podatku VAT ustalanego przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Projekt pn.: „O”. Przedmiotem projektu jest elektrownia fotowoltaiczna Etap 1 przeznaczona do produkcji energii elektrycznej pracującej równolegle z siecią dystrybucyjnej energetyki zawodowej o mocy 37,8 kWp. Produkowana energia elektryczna będzie wykorzystywana na potrzeby własne. Zasada działania elektrowni bazuje na bezpośredniej przemianie energii promieniowania słonecznego w prąd stały i napięcie stałe, wytwarzane w modułach fotowoltaicznych, złożonych z ogniw słonecznych. Prąd stały jest następnie zamieniany w prąd zmienny i napięcie zmienne 230/400V o częstotliwości 50Hz. Instalacja fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów: moduły fotowoltaiczne zamontowane na konstrukcji wsporczej 126 szt., falownik 1 szt., instalacje elektryczna DC i AC wraz z zabezpieczeniami, instalacja uziemiająca i odgromowa oraz urządzenia systemu monitorowania instalacji. Cała instalacja zamontowana zostanie na dachu budynku Szpitala. W związku z powyższym produkowana energia elektryczna zostanie wykorzystana przez wszystkie komórki szpitala: a) realizujące świadczenia w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z ustawą są zwolnione od opodatkowania, b) realizujące świadczenia podlegające opodatkowaniu (dokumentacja medyczna, inne badania) oraz c) pomieszczenia gospodarczo-administracyjne służące do realizacji usług czy świadczeń dotyczące sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej jak również d) pomieszczenia, które wynajmowane są podmiotom zewnętrznym (w celu realizacji świadczeń medycznych oraz pozostałej działalności np.: punkty gastronomiczne/sklepiki), które związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Z uwagi na przedmiotowy zakres prac (usytuowanie instalacji na budynku Szpitala jak również produkcja energii elektrycznej dla wszystkich komórek organizacyjnych) nie ma możliwości przypisania bezpośredniej alokacji wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu wystawiane będą na Szpital.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy wydatki są związane zarówno z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak i czynności zwolnionych od podatku VAT obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W konsekwencji w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że zakupy dokonywane w ramach wyżej opisanego projektu, będą służyły zarówno działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej Szpitala. Ponadto, z uwagi na przedmiotowy zakres prac (usytuowanie instalacji na budynku Szpitala jak również produkcja energii elektrycznej dla wszystkich komórek organizacyjnych) nie ma możliwości przypisania wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, w sytuacji, gdy brak będzie obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizowanym projektem pn.: „O”, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w części – według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Nadmienić jednak należy, że, jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 90 ust. 10 ustawy, w sytuacji, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2%, Zainteresowany ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W tym miejscu należy również wskazać, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj