Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.27.2019.2.AR
z 13 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 4 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.27.2019.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 4 marca 2019 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. „….” w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 ( Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem inwestycji jest budynek OSP G. oraz budynek OSP S. Właścicielem tych obiektów jest Gmina G., a korzystającym z budynków są jednostki OSP działające i należące do Gminy G. Gmina udostępnia budynki nieodpłatnie jednostkom OSP na cele realizowania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej na podstawie umów użytkowania.

Jednostki OSP wykorzystują budynki do czynności niepodlegającej opodatkowaniu tzn. do świadczenia nieodpłatnych usług w zakresie działania na rzecz ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarem oraz innymi zagrożeniami, które nie podlegają opodatkowaniu.

Zakres prac dotyczących termomodernizacji budynku OSP G. będzie obejmował:

  • ocieplanie ścian zewnętrznych,
  • ocieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem wełną mineralną,
  • wymiana stolarki drzwiowej zewnętrznej,
  • wymiana stolarki okiennej zewnętrznej,
  • wymiana kotła węglowego na kocioł na pelet, montaż zaworu mieszającego z siłownikiem, montaż pompy obiegowej, wymiana przewodów grzewczych w kotłowni, ocieplenie przewodów rozprowadzających,
  • roboty budowlane związane z modernizacją kotłowni, zabudowa studzienki odwadniającej w kotłowni, pogłębienie kotłowni do wysokości 2 m (o 19 cm),

Zakres prac dotyczących termomodernizacji budynku OSP S. będzie obejmował:

  • docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachu oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej oraz modernizacji kotłowni,
  • ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem,
  • ocieplenie stropodachu niewentylowanego styropapą,
  • wymiana stolarki drzwiowej zewnętrznej,
  • wymiana stolarki okiennej zewnętrznej,
  • wymiana kotła węglowego na kocioł na pelet, montaż zaworu mieszającego z siłownikiem, montaż pompy,
  • roboty budowlane związane z modernizacją kotłowni, wydzielenie składu opału, zabudowa studzienki odwadniającej w kotłowni.

Planowany projekt ma na celu ograniczenie ilości wprowadzanych do powietrza substancji zanieczyszczających oraz poprawa efektywności energetycznej poprzez modernizację energetyczną dwóch obiektów OSP w Gminie G. Beneficjentem środków na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Gmina. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. zadania będą wystawione na Gminę. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekt osiągnięty w skutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla gminy.

Wnioskodawca – Gmina G. jest zobowiązana do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej, w której zostanie potwierdzone, że brak jest możliwości by Gmina odzyskała podatek od towarów i usług poniesiony w trakcie realizacji powyższego zadania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późń. zmianami. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie, gdyż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków niniejszego projektu. W ramach przedmiotowego projektu Gmina działa w charakterze podmiotu publicznego co nie daje mu prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji przedmiotowego projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Termin realizacji projektu pn. „…”:

od 15 maja 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Efekty osiągnięte wskutek realizacji zadania pn. „…” nie będą generowały dla Gminy G. obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 marca 2019 r.):

Czy w przedstawionym opisie sprawy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawo do zwrotu podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zebrana dokumentacja dla realizowanego zadania wyraźnie wskazuje na to, że koszty termomodernizacji budynków OSP w Gminie G. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek w omawianej sprawie nie zostanie zatem spełniony, ponieważ poniesione wydatki dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Patrząc na zakres merytoryczny zadania wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie w ocenie Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stojąc na stanowisku w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji budynków OSP, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania polegającego na termomodernizacji budynków OSP. Nie planuje się również wykorzystywać pomieszczeń w ww. budynkach do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciw-powodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Przedmiotem inwestycji jest budynek OSP G. oraz budynek OSP S. Właścicielem tych obiektów jest gmina G., a korzystającym z budynków są jednostki OSP działające i należące do Gminy G. Gmina udostępnia budynki nieodpłatnie jednostkom OSP na cele realizowania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej na podstawie umów użytkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z opisu sprawy Gmina udostępnia budynki nieodpłatnie jednostkom OSP na cele realizowania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej na podstawie umów użytkowania. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty osiągnięte wskutek realizacji zadania nie będą generowały dla Gminy G. obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj