Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.115.2019.2.KT
z 25 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 14 marca 2019 r. (data wpływu 20 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 7 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „Budowa placu rekreacyjnego ….” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „Budowa placu rekreacyjnego ….”. Wniosek uzupełniony został w dniu 14 marca 2019 r. (data wpływu 20 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP1-2.4012.115.2019.1.KT z dnia 7 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 9499Z. jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), które zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Usługi te są świadczone przez Stowarzyszenie nieodpłatnie czyli bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi też działalności odpłatnej. W związku z tym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.


Aktualnie Stowarzyszenie realizuje umowę przyznania pomocy nr …. na realizację operacji „Budowa placu rekreacyjnego ….” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: „Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury technicznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej”, podpisanej z Urzędem Marszałkowskim.


Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu z KAS uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano ponadto, że plac rekreacyjny, nabyty przez Stowarzyszenie w wyniku realizacji Programu w zakresie „Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury technicznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej”, w przyszłości nie będzie służył Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT). Plac rekreacyjny będzie udostępniany dzieciom, młodzieży oraz społeczności lokalnej nieodpłatnie, czyli bez wynagrodzenia. Na placu rekreacyjnym nabytym przez Stowarzyszenie w wyniku realizacji ww. projektu Stowarzyszenie nie będzie prowadziło działalności komercyjnej, polegającej na wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji przyznania pomocy nr …. na realizację operacji „Budowa placu rekreacyjnego ….” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: „Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury technicznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej”?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Stowarzyszenia, nie ma ono możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o przyznanie pomocy w Urzędzie Marszałkowskim w ramach umowy nr …. na realizację operacji „Budowa placu rekreacyjnego ….”.


Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca dodał, że jego zdaniem Stowarzyszenie może zaliczyć poniesione wydatki na realizację ww. projektu w wartości brutto, zawierającej podatek VAT naliczony, jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.


Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a także nie zamierza w przyszłości wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ogóle, w tym także na placu rekreacyjnym nabytym w wyniku realizacji ww. projektu, dlatego też nie będzie miało możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z cyt. regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa zatem pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które świadczy usługi bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani działalności odpłatnej. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim o przyznaniu pomocy w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” (poddziałanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”) objętego Programem w zakresie: „Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury technicznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej”, Stowarzyszenie realizuje projekt pn. „Budowa placu rekreacyjnego ….”.

Stowarzyszenie nie zamierza wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w tym także na placu rekreacyjnym powstałym w wyniku realizacji ww. zadania. Plac rekreacyjny będzie udostępniany dzieciom, młodzieży oraz społeczności lokalnej nieodpłatnie (bez wynagrodzenia). Na wybudowanym placu Stowarzyszenie nie będzie prowadziło działalności komercyjnej, polegającej na wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zatem wydatki poniesione w związku z budową placu rekreacyjnego w wyniku realizacji Programu nie będą służyły Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego projektu.


Jak wyżej wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje wyłącznie zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są przez tych podatników do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto regulacja art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza obniżenie kwoty podatku należnego w przypadku podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zamierza prowadzić żadnej działalności odpłatnej. Wybudowany w ramach realizacji opisanego zadania plac rekreacyjny nie będzie wykorzystywany przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w analizowanym przypadku nie będą spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pn. „Budowa placu rekreacyjnego …. ”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie trzeba wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji jest wydatkiem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/ zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj