Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.11.2019.2.JO
z 20 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu 13 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu służących realizacji projektu pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)” oraz opodatkowania otrzymanych środków od Centrum– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu służących realizacji projektu pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)” oraz opodatkowania otrzymanych środków od Centrum. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 marca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet (dalej: Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnienie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania.

Decyzją Dyrektora Centrum, Wnioskodawca realizował będzie projekt pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”.

W celu realizacji projektu powstało konsorcjum, którego liderem jest Ministerstwo. Realizacja projektu polegać będzie na opracowaniu strategii dla Polski, która wskaże kierunki zastępowania białka genetycznie zmodyfikowanego białkiem alternatywnym pochodzącym z owadów, w której wskazana zostanie opłacalność produkcji paszy z tego surowca, podane zostaną dane technologii produkcji owadów, dokonana zostanie analiza ryzyka i zaproponowane będą zasady bezpieczeństwa produkcji i kontroli jakości.

Na podstawie przeprowadzonych badań i doświadczeń zoptymalizowane zostaną receptury mieszanek paszowych opartych na tym białku co przyczyni się do dywersyfikacji źródła dostaw białka przeznaczonego na pasze. Dodatkowo strategia taka umożliwi rozwinięcie nowej formy działalności gospodarczej zarówno przez rolników, jak i zakłady paszowe. Przewiduje się również tworzenie nowych miejsc pracy, rozwój przedsiębiorczości, zwiększenie produkcji taniej żywności i pasz.

W ramach projektu wykonane zostanie badanie mechanizmów społecznościowych z użyciem innowacyjnych metod modelowania, związanych z możliwością zastąpienia źródeł białka paszowego GMO, białkiem pozyskiwanym z owadów. Podstawą uzyskania danych do modelowania i oceny, będzie przeprowadzone ankietowanie zróżnicowanych grup konsumentów żywności, jak również ankietyzacja dotycząca możliwości podjęcia się przez rolników działań związanych z hodowlą owadów na cele pozyskania białka paszowego.

Końcowym zadaniem projektu będzie opracowanie strategii stosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt oraz jej upowszechnienie wśród społeczeństwa poprzez specjalistyczne szkolenia, konferencje, publikacje naukowe, informatory i specjalne spoty reklamowe.

Wyniki badań oraz wypracowana strategia zostaną przedstawione w Unijnym Laboratorium, które z ramienia KE zajmuje się koordynacją badań prowadzących do tworzenia lub zmiany obowiązującego prawodawstwa UE dotyczącego bezpieczeństwa żywności.

Celem projektu w skali naszego kraju będzie stopniowe przekonywanie społeczeństwa o powstaniu nowej gałęzi przemysłowej, tj. możliwości produkcji i wykorzystania białka owadziego jako alternatywnego źródła na cele paszowe i żywnościowe. Celem tego projektu jest także dążenie, aby polskie rolnictwo w tym przemysł paszowy był innowacyjny oraz konkurencyjny w aspekcie ekonomicznym i społecznym wobec innych państw członkowskich UE i państw trzecich.

Odbiorcą opracowanej w ramach projektu strategii będzie lider projektu – Ministerstwo.

Zgodnie z Ramowym Stanowiskiem Rządu, Polska ma być docelowo krajem wolnym od GMO, w związku z tym wypracowane w ramach projektu rozwiązanie wpisze się w strategię zastąpienia paszy genetycznie modyfikowanej paszą wyprodukowaną z białka owadów, które jakościowo odpowiada białku sojowemu.

Efekty realizacji projektu nie będą służyły uzyskaniu przychodu przez Członków Konsorcjum.

W piśmie z dnia 6 marca 2019 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W celu wspólnej realizacji przedsięwzięcia pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)” strony zawiązały konsorcjum naukowe, które działa pod nazwą „A”. Liderem Konsorcjum jest Ministerstwo, konsorcjantami Uniwersytet i Instytut. W ramach współdziałania w realizacji poszczególnych zadań będą brali udział wszyscy członkowie Konsorcjum w zakresie wymienionym poniżej:
    • Zadanie nr 1 – Wybór optymalnych gatunków owadów proponowanych do hodowli w celach paszowych w (…)
      W ramach tego zadania Ministerstwo dokona analizy oficjalnych dostępnych dokumentów krajowych i zagranicznych w zakresie wykorzystania owadów jako pokarmu dla zwierząt. Dokona analizy aktów prawnych różnych krajów świata w tym zakresie, opracuje listę gatunków owadów potencjalnie możliwych do zastosowania w żywieniu zwierząt.
      Wnioskodawca – na podstawie dostępnej literatury, wiedzy i doświadczenia pracowników zostaną opisane najczęściej wykorzystywane gatunki owadów hodowlanych na cele paszowe.
      Zostanie wykonana ekspertyza entomologiczna wybranych kilku gatunków owadów. Po analizie wymogów jakie muszą być spełnione w masowej hodowli owadów uwzględniając nasze warunki klimatyczne, środowiskowe i żywieniowe zostaną zarekomendowane dwa najbardziej optymalne gatunki owadów do dalszych badań i rekomendowane do wprowadzenia do hodowli w (…).
    • Zadanie nr 2 – Zadania tłuszczu i białka owadziego i (PAP) – substancje niepożądane i zanieczyszczenia. Badanie paszy doświadczalnej z udziałem białka owadziego.
      Wnioskodawca – w tym zadaniu odpowiedzialny będzie za określenie wartości odżywczej surowców paszowych pochodzących z owadów. Wykonana zostanie ocena ilościowa i jakościowa białka z wybranych gatunków owadów poprzez oznaczenie profilu aminokwasowego i jego porównanie do białka z soi GMO. Zostaną wykonane badania ilościowe i jakościowe tłuszczu owadziego poprzez oznaczenie składu kwasów tłuszczowych. Zostaną wykonane badania owadzich surowców paszowych oraz pasz z ich udziałem wg opracowywanych receptur i technologii na obecność mykotoksyn w paszach oraz określenie substancji niepożądanych.
      Instytut – oceni bezpieczeństwo PAP owadziego zastosowanego zarówno w materiale paszowym jak i w paszach. Zostaną wykonane badania na obecność substancji zabronionych i niepożądanych w paszach. Zostanie wykonana ocena ryzyka w zakresie m.in. występowania metali ciężkich, hormonów, pestycydów oraz dioksyn. Wykonane zostaną badania mikrobiologiczne, które posłużą do określenia ryzyka ze strony możliwego występowania mikroorganizmów patogennych oraz doskonalenia procesów produkcyjnych i technologicznych służących eliminacji takiego zagrożenia. Zostaną wykonane badania biotechnologiczne w zakresie określenia gatunkowości i masy cząsteczkowej białek wchodzących w skład pasz będących przedmiotem badań, obecności niedozwolonych przetworzonych białek zwierzęcych oraz możliwości wykrywania zafałszowań surowców stanowiących bazę do produkcji pasz wg opracowywanych receptur.
    • Zadanie nr 3 – Opracowanie receptur mieszanin paszowych. Testy żywieniowe w skali laboratoryjnej – określenie wpływu owadziego PAP na wskaźniki produkcyjne i zdrowotne zwierząt na podstawie kurcząt brojlerów.
      Zadanie będzie realizowane przez Wnioskodawcę.
    • Zadanie nr 4 – Przygotowanie do zastosowania w praktyce reszty żywieniowe na drobiu – brojlery kurze w skali przemysłowej.
      Doświadczenie to zostanie przeprowadzone na skalę przemysłową, tak aby jego wyniki stanowiły podstawę do rekomendacji warunków doboru białka owadziego w paszy. Docelowo przeprowadzone ono będzie na fermie liczącej łącznie 36 000 kurzych brojlerów. Ze względu na fakt, że żaden z wnioskodawców projektu nie dysponuje infrastrukturą, w której można przeprowadzić procedurę badawczą dla skali przemysłowej, zaplanowane jest zlecenie wykonania tego zadania wykonawcy zewnętrznemu. Zleceniodawcą będzie Wnioskodawca.
    • Zadanie nr 5 – Opracowanie wytycznych zawierających ocenę produktów pozyskanych ze zwierząt karmionych PAP owadzim w kontekście przydatności do przetwórstwa spożywczego, w tym ocenę produktów pod względem bezpieczeństwa.
      Celem prac w tym zadaniu będzie określenie wpływu stosowania pasz zawierających białko owadzie, o ustalonej charakterystyce potencjalnych zagrożeń w poprzednich zadaniach na następne ogniwa łańcucha żywnościowego poprzez ocenę produktów pozyskanych ze zwierząt karmionych tego rodzaju paszami Wnioskodawca we współpracy z Instytutem przeprowadzi ocenę produktów pozyskanych ze zwierząt karmionych PAP owadzim w kontekście przydatności do przetwórstwa spożywczego. Badanie obecności substancji niepożądanych i zanieczyszczeń mikrobiologicznych.
    • Zadanie nr 6 – Opracowanie technologii hodowli owadów wraz z określeniem infrastruktury oraz technologii ich przetwarzania. Ocena ryzyka i opracowanie zasady bioasekuracji. Określenie zasad HACCP w produkcji owadziego PAP.
      Instytut w omawianym zadaniu opracuje wspólnie z Wnioskodawcą przykładowe wytyczne do dobrych praktyk hodowlanych owadów na cele pozyskiwania białka paszowego oraz przykładowe zasady bioasekuracji mogące posłużyć hodowcom owadów lub podmiotom, ze szczególnym uwzględnieniem opracowania zasad wymaganych prawem żywnościowym dla podmiotów, które będą chciały podjąć taką działalność.
    • Zadania nr 7 – Ankietyzacja docelowych grup społecznych (rolnicy/konsumenci) i badanie mechanizmów społecznych z użyciem innowacyjnych metod modelowania.
      Ministerstwo – Opracowanie, wspólne z pozostałymi Konsorcjantami, zagadnień do ankiet w zakresie przewidywanych efektów ekonomicznych i społecznych Projektu, w różnych scenariuszach uwarunkowań społecznych, gospodarczych i międzynarodowych. Identyfikacja skutecznych czynników służących do promowania produkcji białka owadziego na cele paszowe.
      Analiza danych ankietowych, identyfikacja czynników służących do promowania tego rodzaju produkcji. Opracowanie wniosków i włączenie ich do strategii.
    • Zadania nr 8 – Opracowanie i upowszechnienie wytycznych do zastosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt. Skierowanie wniosku do KE o podjęcie działań legislacyjnych mających na celu dopuszczenie PAP owadziego do skarmiania drobiu.
      Ministerstwo będzie koordynatorem odpowiedzialnym za opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka ze szczególnym uwzględnieniem białka owadów, opracowanie analizy opłacalności stosowania PAP z owadów, przygotowanie materiałów informacyjnych szeroką dystrybucję wypracowanych analiz i wytycznych.
      Wnioskodawca oraz Instytut będą uczestniczyć w opracowaniu strategii na bazie opracowań i wniosków z poprzednich zadań. Zorganizowane zostaną szkolenia dla potencjonalnych hodowców owadów, lekarzy weterynarii nadzorujących produkcję owadów oraz innych zainteresowanych osób z różnych grup społecznych mających na celu upowszechnienie problematyki dotyczącej produkcji, przetwarzania i stosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt. Wyniki prac zostaną opublikowane w czasopismach naukowych i branżowych, upowszechnione na Portalu i na innych branżowych stronach internetowych. Zostanie zorganizowana konferencja naukowa mająca na celu upowszechnienie problematyki dotyczącej produkcji i stosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt.
  2. Członkowie konsorcjum uzyskali finansowanie na badania, których celem jest opracowanie strategii – instrukcji hodowli i wykorzystania owadów w żywieniu zwierząt. Opracowany dokument i wyniki badań będą rozpowszechnione w różny sposób na konferencjach, w publikacjach popularno-naukowych, mediach oraz w postaci nieodpłatnej broszury i materiałów dostępnych online na portalach branżowych, np. (…). Konsorcjanci otrzymają środki na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, przy czym efekty realizacji przedsięwzięcia nie będą służyły uzyskaniu dochodu przez członków Konsorcjum.
  3. Beneficjentem uzyskanych efektów projektu będą potencjalni hodowcy owadów, przetwórcy, producenci pasz oraz hodowcy zwierząt wykorzystujący produkty pochodzące z owadów, (białko, tłuszcz i chitynę).
  4. Końcowym efektem projektu będzie „Strategia hodowli owadów i ich wykorzystania (…)”. Nie przewiduje się żadnych patentów ani żadnych zastrzeżeń. Wyniki mają być szeroko dostępne bezpłatnie. Mają one służyć rozwojowi nowej gałęzi gospodarki jaką będzie hodowla owadów i wykorzystanie białka owadziego na cele paszowe.
  5. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca otrzyma środki na finansowanie wynagrodzeń uczestników projektu, zakup aparatury niezbędnej do realizacji projektu usług związanych z realizacją projektu (badania w warunkach przemysłowego tuczu, badania porównawcze w innych jednostkach, ekspertyzy), koszty operacyjne związane z bezpośrednią realizacją zadań badawczych (zakup zwierząt, paszy, odczynników chemicznych, itp.). Koszty organizacji konferencji, szkoleń oraz publikacji związanych z upublicznieniem wyników badań.
  6. Wnioskodawca przekazuje do Ministerstwa raport z badań. Uniwersytet nie wystawia na rzecz Lidera faktury VAT.
  7. Wnioskodawca stworzy wspólnie z Liderem Konsorcjum „Strategię rozwoju wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…). Strategia ta będzie dokumentem wykorzystywanym przez Ministerstwo. Wytyczne do zastosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt zostaną przekazane również organom Komisji Europejskiej w celu podjęcia zmian legislacyjnych w omawianym zakresie.
  8. Wyniki badań naukowych prowadzonych w ramach realizacji projektu nie będą miały charakteru komercyjnego. Wnioskodawca zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępniania wyników realizacji projektu w postaci raportu z badań, publikacji naukowych, szkoleń, konferencji.
  9. Umowa, załączniki nr 5 i 6 określają podział otrzymanego dofinansowania od Centrum. Zgodnie z Kosztorysem poszczególni konsorcjanci otrzymują dofinansowanie w wysokości łącznej 4 983 700 zł, w tym:
    • Wnioskodawca 3 920 700 zł
    • Instytut 1 063 000 zł
    • Ministerstwo 0 zł.
    Na realizację projektu Lider Konsorcjum, wnosi wkład własny w wysokości 230 800 zł (słownie dwieście trzydzieści tysięcy osiemset zł). Łączna wartość projektu (dofinansowanie + wkład własny) wynosi 5 214 500 zł (słownie pięć milionów dwieście czternaście tysięcy pięćset zł).
  10. Umowa, załączniki nr 5 i 6 określają podział otrzymanego dofinansowania od Centrum. Zgodnie z Kosztorysem poszczególni konsorcjanci otrzymują dofinansowanie w wysokości łącznej 4 983 700 zł, w tym:
    • Wnioskodawca 3 920 700 zł
    • Instytut (…) 1 063 000 zł
    • Ministerstwo 0 zł.
    Na realizację projektu Lider Konsorcjum, wnosi wkład własny w wysokości 230 800 zł (słownie dwieście trzydzieści tysięcy osiemset zł). Łączna wartość projektu (dofinansowanie + wkład własny) wynosi 5 214 500 zł (słownie pięć milionów dwieście czternaście tysięcy pięćset zł).
  11. Przyznane dofinansowanie z Centrum w ramach umowy może być przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację projektu pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”. Zgodnie z zapisem § 12 pkt 4 Umowy o wykonanie i finansowanie projektu „Finansowanie wydatkowane na cele inne niż określone w Umowie spowoduje uznanie takich kosztów za niekwalifikowane” Niewykorzystane środki na realizację projektu podlegają zwrotowi wraz z odsetkami bankowymi.
  12. Wykonawca zobowiązany jest do składania do Centrum dokumentów umożliwiających monitorowanie, sprawozdawczość oraz weryfikację poprawnego realizowania Umowy (Raporty). Gdy ocena raportu końcowego przeprowadzona przez Centrum ustali, że Umowę można uznać za niewykonaną w całości lub części Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu całości lub części finansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia otrzymania przez Wykonawcę finansowania do dnia zwrotu.
  13. Z uwagi na zakres przewidzianych do realizacji projektu prac oraz na wysokość kosztów realizacji projektu przeprowadzenie i sfinansowanie tak szerokich badań ze środków własnych Wnioskodawcy (Wnioskodawca nie może wypowiadać się w imieniu Ministerstwa) jest niemożliwe do realizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu służących realizacji projektu pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”?
  2. Czy dotacja na realizację projektu otrzymana z Centrum podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług;
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Celem projektu pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)” jest wypracowanie, na podstawie badań naukowych i doświadczenia wdrożeniowego, strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka w żywieniu zwierząt, która umożliwiłaby rozwój produkcji białka podmiotom prowadzącym działalność w tym zakresie na obszarze (…). Przy czym efekty realizacji przedsięwzięcia nie będą służyły uzyskaniu przychodów przez Członków Konsorcjum.

Realizacja projektu jest ściśle związana z polityką Ministerstwa w zakresie walki z żywnością modyfikowaną genetycznie, dlatego też opracowana strategia będzie dostępna wszystkim zainteresowanym, zarówno rolnikom jak i zakładom paszowym.

Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z tym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując projekt pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”.

Jednocześnie otrzymana dotacja na finansowanie projektu nie stanowi dopłaty do ceny, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W świetle art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 73 dyrektywy VAT, zgodnie z którym w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 powołanej ustawy.

Z brzmienia powołanych wyżej przepisów wynika, że nie każda subwencja uwzględniana jest w podstawie opodatkowania dostawy towaru lub świadczenia usługi (tylko subwencje związane bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia). Zgodnie z wyrokiem TSUE z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie C-144/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec: „Przewidując, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy, subwencje przyznane podatnikom, przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu stosuje się on, gdy subwencja jest bezpośrednio związana z ceną danej transakcji. Aby miała miejsce taka sytuacja, subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Należy stwierdzić w szczególności, że prawo do otrzymywania subwencji jest przyznawane beneficjentowi, skoro tylko ten ostatni dokona transakcji podlegającej opodatkowaniu (wyrok z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C 184/00 Office des produits wallons, Rec. str. I 9115, pkt 12 i 13)” (pkt 26 28).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (np. wyrok TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL przeciwko państwu belgijskiemu, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (pkt 29 ww. wyroku C-144/02).

Z powyższego wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

W niniejszej sprawie należy również wskazać, że zgodnie z art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2018 r.), do zadań Centrum należy pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność badawczo-rozwojową, w szczególności przez współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez podmiot posiadający zdolność do zastosowania wyników projektu w praktyce.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania. Decyzją Dyrektora Centrum, Wnioskodawca realizował będzie projekt pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”. W celu realizacji projektu powstało konsorcjum, którego liderem jest Ministerstwo. Realizacja projektu polegać będzie na opracowaniu strategii dla Polski, która wskaże kierunki zastępowania białka genetycznie zmodyfikowanego białkiem alternatywnym pochodzącym z owadów, w której wskazana zostanie opłacalność produkcji paszy z tego surowca, podane zostaną dane technologii produkcji owadów, dokonana zostanie analiza ryzyka i zaproponowane będą zasady bezpieczeństwa produkcji i kontroli jakości.

Końcowym zadaniem projektu będzie opracowanie strategii stosowania białka owadziego w żywieniu zwierząt oraz jej upowszechnienie wśród społeczeństwa poprzez specjalistyczne szkolenia, konferencje, publikacje naukowe, informatory i specjalne spoty reklamowe. Odbiorcą opracowanej w ramach projektu strategii będzie lider projektu.

Członkowie konsorcjum uzyskali finansowanie na badania, których celem jest opracowanie strategii – instrukcji hodowli i wykorzystania owadów w żywieniu zwierząt. Opracowany dokument i wyniki badań będą rozpowszechnione w różny sposób na konferencjach, w publikacjach popularno-naukowych, mediach oraz w postaci nieodpłatnej broszury i materiałów dostępnych online na portalach branżowych, np. (…). Konsorcjanci otrzymają środki na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, przy czym efekty realizacji przedsięwzięcia nie będą służyły uzyskaniu dochodu przez członków Konsorcjum. Beneficjentem uzyskanych efektów projektu będą potencjalni hodowcy owadów, przetwórcy, producenci pasz oraz hodowcy zwierząt wykorzystujący produkty pochodzące z owadów, (białko, tłuszcz i chitynę).

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca otrzyma środki na finansowanie wynagrodzeń uczestników projektu, zakup aparatury niezbędnej do realizacji projektu usług związanych z realizacją projektu (badania w warunkach przemysłowego tuczu, badania porównawcze w innych jednostkach, ekspertyzy), koszty operacyjne związane z bezpośrednią realizacją zadań badawczych (zakup zwierząt, paszy, odczynników chemicznych, itp.). Koszty organizacji konferencji, szkoleń oraz publikacji związanych z upublicznieniem wyników badań. Wnioskodawca przekazuje do Ministerstwa raport z badań.

Stworzona strategia będzie dokumentem wykorzystywanym przez Ministerstwo. Wnioskodawca zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępniania wyników realizacji projektu w postaci raportu z badań, publikacji naukowych, szkoleń, konferencji.

Przyznane dofinansowanie z Centrum w ramach umowy może być przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację projektu pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”. Niewykorzystane środki na realizację projektu podlegają zwrotowi wraz z odsetkami bankowymi. Wykonawca zobowiązany jest do składania do Centrum dokumentów umożliwiających monitorowanie, sprawozdawczość oraz weryfikację poprawnego realizowania Umowy (Raporty). Gdy ocena raportu końcowego przeprowadzona przez Centrum ustali, że Umowę można uznać za niewykonaną w całości lub części Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu całości lub części finansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia otrzymania przez Wykonawcę finansowania do dnia zwrotu.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności ma wątpliwości czy otrzymana dotacja z Centrum będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), w ramach tzw. swobody umów. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Przechodząc zatem na grunt prawa podatkowego, należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Dodać należy, że polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości wynikającej z art. 11 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym, po konsultacji z komitetem doradczym ds. podatku od wartości dodanej (zwanym dalej „Komitetem ds. VAT”), każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. A zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania – podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Przekazywane środki finansowe dla Wnioskodawcy – przez Lidera Konsorcjum od Centrum na realizację opisanego projektu poprzez badania, których celem jest opracowanie strategii – instrukcji hodowli i wykorzystania owadów w żywieniu zwierząt – należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje, subwencje lub dopłaty o podobnym charakterze) mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę jako uczestnika konsorcjum usług. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane od Centrum środki nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność lidera oraz pozostałych członków konsorcjum, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określony i wskazany w zawartej pomiędzy konsorcjum a Centrum umowie projekt pt. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”. Otrzymane środki finansowe powinny zatem być uznane za zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej (Centrum).

Z opisu sprawy wynika też, że z chwilą zakończenia realizacji projektu Wnioskodawca zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępniania wyników realizacji projektu w postaci raportu z badań, publikacji naukowych, szkoleń, konferencji. Wnioskodawca przekazuje do Ministerstwa raport z badań.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w analizowanej sprawie mamy do czynienia z umową, w ramach której następuje wykonanie przez Wnioskodawcę skonkretyzowanego świadczenia w postaci realizacji projektu wspólnego przedsięwzięcia „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”.


Zatem należy stwierdzić, że środki finansowe otrzymane z Centrum przekazane za pośrednictwem lidera konsorcjum na realizację projektu badawczego stanowią w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyż treść wniosku wskazuje, że nie są one przeznaczone na ogólną działalność, lecz na określone działanie, tj. realizację prac badawczych zgodnie z zakresem przedmiotowego projektu, powinny więc być uznane za zapłatę (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze) otrzymaną od osoby trzeciej (Centrum), mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie, wykonanie przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą umową skonkretyzowanego świadczenia, polegającego na realizacji projektu badawczego w zamian za środki finansowe, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Dlatego też dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Lidera, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Reasumując, dotacja na realizację projektu otrzymana z Centrum podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku jest nieprawidłowe.

Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu służących realizacji projektu pn. „Opracowanie strategii wykorzystania alternatywnych źródeł białka owadów (…)”.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu).

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

W niniejszej sprawie stwierdzono, że wykonanie przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą umową skonkretyzowanego świadczenia, polegającego na realizacji projektu badawczego w zamian za środki finansowe, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem skoro nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych to Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj