Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.74.2019.2.MSU
z 9 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2019r. (data wpływu 12 lutego 2019r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2019r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy dla usług całodobowej opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2019r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy dla usług całodobowej opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2019r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą działającym w branży budowlanej. Jak dotąd Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą, świadcząc szeroko rozumiane usługi remontowo-budowlane. Przeważający obszar działalności Wnioskodawcy oznaczono we wpisie do CEIDG symbolem PKD: 41.20.Z., który oznacza wykonywanie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Przede wszystkim Wnioskodawca realizuje inwestycje w ramach zamówień publicznych, współpracując z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego, głównie na obszarze województwa ..... oraz z państwowymi jednostkami organizacyjnymi.

Działalność tę Wnioskodawca prowadzi od 1991 roku, jednakże stosunkowo niedawno podjął decyzję o rozszerzeniu profilu swojej działalności, czego skutkiem było dokonanie wpisu do CEIDG dnia 6 października 2016 r. Wpis ten rozszerzył zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o usługi oznaczone symbolami PKD: 87.10.Z, 87.30.Z, 88.10.Z.

Rozszerzenie to zostało dokonane w celu przygotowania się do świadczenia usług pomocy społecznej w ramach prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku pod nazwą „....”.

Od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przygotowując się do przedmiotowej inwestycji, Wnioskodawca zakupił grunt pod budynek, w którym ma być prowadzona placówka, a następnie zbudował go wysiłkiem własnego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca sfinansował inwestycję częściowo ze środków własnych, a częściowo za pomocą kredytu.

Obecnie Wnioskodawca jest na etapie końcowym budowy placówki, zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i osobom niepełnosprawnym, która działać będzie pod nazwą „......”.

Wnioskodawca w ciągu najbliższych dni uzyska pozwolenie na użytkowanie od powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Po uzyskaniu tej decyzji i skompletowaniu niezbędnych dokumentów, Wnioskodawca wystąpi do Wojewody ...... z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. - pomoc społeczna (tj. Dz. U. 2018. 1508; dalej: ustawa o pomocy społecznej).

W placówce pod nazwą „......”, Wnioskodawca planuje świadczyć usługi odpłatnej opieki przede wszystkim na rzecz osób w podeszłym wieku, w tym nad osobami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi. W ramach placówki Wnioskodawca świadczyć będzie usługi w zakresie określonym w art. 68 ustawy o pomocy społecznej. Z tą różnicą, że w treści wskazanego przepisu określono minimalny standard, który nie tylko Wnioskodawca będzie spełniał, ale świadczył usługi w szerszym zakresie.

Obok wszystkich usług określonych w art. 68 ustawy o pomocy społecznej, usługi świadczone w placówce „......” będą polegać również na: świadczeniu podstawowej opieki lekarskiej, pełnym wyżywieniu składającym się z trzech podstawowych i dwóch dodatkowych drobnych posiłków, jakimi są drugie śniadanie i podwieczorek, realizacji potrzeb religijnych, podawaniu środków farmaceutycznych podopiecznemu zgodnie z zaleceniami lekarza, pomocy w dostępie do specjalistycznej pomocy lekarskiej, możliwości udziału w grupowych zajęciach ruchowych lub gimnastyczno-rehabilitacyjnych organizowanych minimum 2 razy w tygodniu, możliwości udziału w zajęciach i warsztatach edukacyjnych, kulturalnych, plastycznych lub kulinarnych organizowanych minimum 2 razy w tygodniu.

Ponadto zadaniem placówki będzie spełnianie potrzeb socjalnych, społecznych, religijnych i wszelkich innych podstawowych potrzeb człowieka. Za pobyt i świadczenie wyżej opisanych usług Wnioskodawca planuje pobierać opłatę w ramach wynagrodzenia ryczałtowego na podstawie indywidualnie zawieranych umów. Warto jeszcze dodać, że w placówce będzie możliwość zakwaterowania 98 osób. Zdecydowana większość tych miejsc będzie przeznaczona dla osób przebywających w placówce na pobyt stały, jednakże planuje również wprowadzenie do oferty krótkoterminowych pobytów. Usługi świadczone w ramach pobytów krótkoterminowych z natury rzeczy nie są objęte zapytaniem niniejszego wniosku. W przypadku pobytów długoterminowych, a zatem tych objętych niniejszym wnioskiem, płatność będzie dokonywana przez osoby bliskie pensjonariuszy, z którymi Wnioskodawca będzie zawierał umowy jako płatnikami. To właśnie usługi opieki całodobowej i ekwiwalentne, płatne comiesięcznie wynagrodzenie ryczałtowe, są objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług.

Budynek, w którym będzie prowadzona placówka „......” spełnia wszelkie wymogi prawne niezbędne do wydania zezwolenia Wojewody ......na prowadzenie placówki i wykonywanie wyżej opisanej działalności gospodarczej, w tym przesłanki wymienione w art. 68 ustawy o pomocy społecznej.

Natomiast, na gruncie powyższych rozważań, powstają wątpliwości natury prawno- podatkowej, czy pod warunkiem uzyskania wpisu do „Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku” prowadzonego przez Wojewodę ......., Wnioskodawca może uzyskać zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174; dalej: ustawa o podatku od towarów i usług) w odniesieniu do usług całodobowej opieki na rzecz osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku.

Wątpliwości Wnioskodawcy w tym zakresie budzi pytanie prawne, czy opisane przez Wnioskodawcę usługi można traktować jako usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej. We wspomnianych już art. 67 i 68 ustawy o pomocy społecznej, ustawodawca posługuje się bowiem terminem opieki oraz świadczenia usług opieki. Termin opieka nie posiada jednak definicji legalnej. W ustawie brakuje wyraźnego wskazania, że usługi świadczone przez placówkę zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom niepełnosprawnym, będącą prywatnym podmiotem gospodarczym stanowią usługi pomocy społecznej w myśl przepisów ustawy o pomocy społecznej. Z drugiej strony sam fakt zamieszczenia w ustawie o pomocy społecznej przepisów dotyczących zezwolenia wojewody na prowadzenie placówek, zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku przez podmioty prywatne sugeruje, że usługi świadczone przez te podmioty są usługami pomocy społecznej w myśl przepisów ustawy o pomocy społecznej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z wydaną decyzją z dnia 08.03.2019r. przez Wojewodę ...... „......”, otrzymał zezwolenie Wojewody na prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, przeznaczoną dla 48 pensjonariuszy, pod numerem 96.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wymienione we wniosku z dnia 06.02.2019r., świadczone przez placówkę dla pensjonariuszy, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania są usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z tymi usługami, na rzecz beneficjenta tej pomocy, które wykonywane są przez :

  • regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  • wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę: domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
  • placówki specjalistycznego poradnictwa
  • inne niż wymienione wyżej placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  • specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Uzyskanie zezwolenia przez Wojewodę, na mocy art. 57 ustawy o pomocy społecznej, jest skuteczne dla jednostek:

  • samorządu terytorialnego
  • Kościoła Katolickiego oraz inne kościoły, związki wyznaniowe oraz inne organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia
  • innych osób prawnych
  • osoby fizyczne.

Wnioskodawca rozpoczął działalność w ramach świadczenia usług całodobowej opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku po uzyskaniu zezwolenia Wojewody .....i stwierdza spełnienie przesłanki przedmiotowej, o której mowa w art. 43 ust. l pkt 22 ustawy o VAT, w stosunku do usług dla pensjonariuszy, których celem jest profilaktyka, zachowanie, przywrócenie, ratowanie oraz poprawa stanu zdrowia.

Placówka „......” świadczy usługi zawarte w dziale 2 ustawy o pomocy społecznej, dotyczące usług podstawowych w zakresie pomocy społecznej gwarantujących zachowanie potrzeb socjalno-bytowych, opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie oraz według potrzeb i stopnia sprawności poszczególnych pensjonariuszy oraz dodatkowych, polegających na udziale w terapiach zajęciowych, podnoszeniu sprawności poprzez udział w zajęciach rehabilitacyjnych, rekreacyjnych i masażach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy pod warunkiem uzyskania wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22d ustawy z dnia 11 września 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), jako przedsiębiorca świadczący usługi całodobowej opieki społecznej w ramach placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy z dnia 11 września 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie świadczenia usług opieki wskazanych we wniosku, pod warunkiem uzyskania zezwolenia Wojewody …… na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej i uzyskania wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi całodobowej opieki, jakie Wnioskodawca będzie świadczyć, należy rozumieć jako usługi pomocy społecznej. Świadczy o tym już sama systematyka ustawy o pomocy społecznej. Przepisy regulujące działalność podmiotów prywatnych, świadczących usługi polegające na pomocy społecznej zostały bowiem wyodrębnione w ramach rozdziału trzeciego ustawy. Z kolei rozdział drugi poświęcono działalności domów pomocy społecznej.

Skoro w ustawie nie zastrzeżono, że podmioty określone w rozdziale trzecim nie prowadzą działalności polegającej na świadczeniu i pomocy społecznej należy uznać, że należą do jednej z kategorii podmiotów pomoc społeczną świadczących. Co więcej należy wskazać na art. 54 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, w treści którego również pojawia się słowo opieka.

Popiera to stanowisko Wnioskodawcy, bo skoro domy opieki społecznej, które bez wątpienia są podmiotami świadczącymi usługi pomocy społecznej, świadczą usługi opieki, per analogiam placówki świadczące całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom starszym, świadczą tym samym usługi pomocy społecznej na rzecz tych osób.

Ostatecznie, mimo wątpliwości powstających na kanwie interpretacji pojęcia „usług pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej”, zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 22, wydaje się że ratio legis takiego sformułowania było połączenie funkcjonalne podmiotów opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d z ustawą o pomocy społecznej.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że opisane we wniosku usługi będą mogły korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca spełni zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe przesłanki. Pod warunkiem uzyskania zezwolenia Wojewody ……. na prowadzenie placówki, Wnioskodawca będzie podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył, w istocie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, które to usługi określono szczegółowo w art. 68 ustawy o pomocy społecznej. Obok wskazanych wyżej argumentów, wydaje się bowiem, że samo uregulowanie działalności podmiotów prywatnych prowadzących działalność w zakresie świadczenia całodobowej opieki w ustawie o pomocy społecznej sprawia, że opisane przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi pomocy społecznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wymienione we wniosku z dnia 06.02.2019r., świadczone przez placówkę dla pensjonariuszy, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania są usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z tymi usługami, na rzecz beneficjenta tej pomocy, które wykonywane są przez: regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę: domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, placówki specjalistycznego poradnictwa, inne niż wymienione wyżej placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Uzyskanie zezwolenia przez Wojewodę, na mocy art. 57 ustawy o pomocy społecznej, jest skuteczne dla jednostek: samorządu terytorialnego, Kościoła Katolickiego oraz inne kościoły, związki wyznaniowe oraz inne organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia, innych osób prawnych, osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r., tom II str. 1119) – „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (…)”.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W placówce pod nazwą „…….”, Wnioskodawca planuje świadczyć usługi odpłatnej opieki przede wszystkim na rzecz osób w podeszłym wieku, w tym nad osobami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi. W ramach placówki Wnioskodawca świadczyć będzie usługi w zakresie określonym w art. 68 ustawy o pomocy społecznej. Obok wszystkich usług określonych w art. 68 ustawy o pomocy społecznej, usługi świadczone w placówce ….. będą polegać również na: świadczeniu podstawowej opieki lekarskiej, pełnym wyżywieniu składającym się z trzech podstawowych i dwóch dodatkowych drobnych posiłków jakimi są drugie śniadanie i podwieczorek, realizacji potrzeb religijnych, podawaniu środków farmaceutycznych podopiecznemu zgodnie z zaleceniami lekarza, pomocy w dostępie do specjalistycznej pomocy lekarskiej, możliwości udziału w grupowych zajęciach ruchowych lub gimnastyczno-rehabilitacyjnych organizowanych minimum 2 razy w tygodniu możliwości udziału w zajęciach i warsztatach edukacyjnych, kulturalnych, plastycznych lub kulinarnych organizowanych minimum 2 razy w tygodniu. Ponadto zadaniem placówki będzie spełnianie potrzeb socjalnych, społecznych, religijnych i wszelkich innych podstawowych potrzeb człowieka. Za pobyt i świadczenie wyżej opisanych usług Wnioskodawca planuje pobierać opłatę w ramach wynagrodzenia ryczałtowego na podstawie indywidualnie zawieranych umów. Zgodnie z wydaną decyzją z dnia 08.03.2019r. przez Wojewodę ….. „……”, otrzymał zezwolenie Wojewody na prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, przeznaczoną dla 48 pensjonariuszy, pod numerem 96. Placówka „……” świadczy usługi zawarte w dziale 2 ustawy o pomocy społecznej, dotyczące usług podstawowych w zakresie pomocy społecznej gwarantujących zachowanie potrzeb socjalno-bytowych, opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie oraz według potrzeb i stopnia sprawności poszczególnych pensjonariuszy oraz dodatkowych, polegających na udziale w terapiach zajęciowych, podnoszeniu sprawności poprzez udział w zajęciach rehabilitacyjnych, rekreacyjnych i masażach.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1508, z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 powyższej ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Art. 22 pkt 3 ww. ustawy o pomocy społecznej stanowi natomiast, że do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z kolei z art. 22 pkt 4 powołanej ustawy o pomocy społecznej wynika, że do zadań wojewody należy również prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Stosownie do art. 67 ust. 1 powyższej ustawy o pomocy społecznej, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody.

Z kolei art. 67 ust. 1a ustawy o pomocy społecznej stanowi, iż uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, wymaga również prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku przez usługodawcę z państwa członkowskiego w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 649 i 1293).

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

  1. spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;
  2. spełnia standardy, o których mowa w art. 68;
  3. przedstawi:
    1. wniosek o zezwolenie,
    2. dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,
    3. zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 i 1276),
    4. koncepcję prowadzenia placówki,
    5. informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
    6. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ww. ustawy o pomocy społecznej wynika, że wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku i wzór wniosku o zezwolenie, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej opieki osobom przebywającym w takich placówkach (art. 67 ust. 4 powyższej ustawy o pomocy społecznej).

Zgodnie z art. 68 ust. 1 cyt. ustawy o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

  1. opiekuńczych zapewniających:
    1. udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
    2. pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,
    3. opiekę higieniczną,
    4. niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,
    5. kontakty z otoczeniem;
  2. bytowych zapewniających:
    1. miejsce pobytu,
    2. wyżywienie,
    3. utrzymanie czystości.

Powołany art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1, z późn. zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, lecz również przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, usługi, które będzie świadczył Wnioskodawca, są usługami wymienionymi w dziale 2 ustawy o pomocy społecznej, zatem spełniona jest przesłanka przedmiotowa. Ponadto, Wnioskodawca wystąpił do Wojewody ….. i otrzymał zezwolenie Wojewody na prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Zatem Wnioskodawca posiada stosowne zezwolenie i w przypadku posiadania wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku prowadzonego przez wojewodę, Wnioskodawca dla czynności objętych wnioskiem, będzie podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Wobec powyższego ww. usługi, objęte zakresem wniosku, świadczone przez Zainteresowanego, będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, ponieważ w przypadku posiadania wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez wojewodę, zostaną spełnione obie przesłanki, tj. zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa, określone w powołanym wyżej przepisie, uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz wskazany stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca zostanie wpisany do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku prowadzonego przez wojewodę oraz będzie świadczył usługi pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej w ramach ww. placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym lub osobom w podeszłym wieku – to usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jako element zdarzenia przyszłego przyjęto okoliczność, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę (podstawowe i dodatkowe) są świadczone na podstawie ustawy o pomocy społecznej 9wymienione w dziale 2 ustawy o pomocy społecznej). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj