Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.84.2019.2.AP
z 11 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach projektu grantowego poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objęte PROW na lata 2014-2020 Lokalna Grupa Działania powierzyła grant Wnioskodawcy. W ramach realizacji grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości W wraz z zagospodarowaniem terenu” przewiduje się przebudowę boiska sportowego w miejscowości W wraz z zagospodarowaniem terenu. W wyniku realizacji projektu powstanie boisko o nawierzchni trawiastej, wyposażone w 2 bramki do gry w piłkę nożną lub minifutbol oraz zestaw do gry w koszykówkę. Natomiast w ramach zagospodarowania terenu w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego boiska zaplanowano wykonanie przestrzeni o charakterze rekreacyjnym (nasadzenia zieleni, ławostoły, tzw. elementy małej architektury, kosz do segregacji odpadów, tablica z regulaminem). Ponadto przewiduje się także wykonanie ogrodzenia i doświetlenia całego terenu w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom korzystającym z obiektu. Realizacja inwestycji wymaga odpowiedniego przygotowania terenu (usunięcia starej nawierzchni), wyrównania obszaru, wysiania nowej trawy, montażu urządzeń składających się na wyposażenie, wymiany ogrodzenia oraz doświetlenia obiektu i ustawienia pozostałych elementów małej infrastruktury. Cały ten zakres jest całkowicie zgodny z wybranym rodzajem projektu grantowego jakim jest właśnie „Budowa lub przebudowa obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na obszarze LGD”. Z projektu zostaną zakupione: trawa do wysiania, 2 sztuki bramek sportowych do gry w piłkę nożną, zestaw do gry w koszykówkę, panel ogrodzeniowy, 2 sztuki piłkochwytów, 1 sztukę ławostołu, 1 sztukę kosza do segregacji odpadów, 20 sztuk tui do nasadzeń, 4 sztuki lamp solarnych do oświetlenia. Wszelkie prace wykonują charytatywnie mieszkańcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca w ramach realizacji grantu zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji. W wyniku realizacji grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu” Wnioskodawca nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę. Nie ma i w przyszłości nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego grantu, ponieważ zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania VAT-u naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu” w ramach projektu grantowego poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach/rachunkach dokumentujących dokonania zakupu/usług w odniesieniu do przedmiotowego grantu w ramach działania, tj. „Budowa lub przebudowa obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na obszarze LGD”.

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z uwagi na to, że nie prowadzi działalności gospodarczej oraz zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach projektu grantowego poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objęte PROW na lata 2014-2020 Lokalna Grupa Działania powierzyła Wnioskodawcy grant pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu”, w ramach którego przewiduje się przebudowę boiska sportowego w miejscowości W wraz z zagospodarowaniem terenu. W wyniku realizacji grantu powstanie boisko o nawierzchni trawiastej, wyposażone w 2 bramki do gry w piłkę nożną lub minifutbol oraz zestaw do gry w koszykówkę. Natomiast w ramach zagospodarowania terenu w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego boiska zaplanowano wykonanie przestrzeni o charakterze rekreacyjnym (nasadzenia zieleni, ławostoły, tzw. elementy małej architektury, kosz do segregacji odpadów, tablica z regulaminem). Ponadto przewiduje się także wykonanie ogrodzenia i doświetlenia całego terenu w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom korzystającym z obiektu. Realizacja inwestycji wymaga odpowiedniego przygotowania terenu (usunięcia starej nawierzchni), wyrównania obszaru, wysiania nowej trawy, montażu urządzeń składających się na wyposażenie, wymiany ogrodzenia oraz doświetlenia obiektu i ustawienia pozostałych elementów małej infrastruktury. W związku z realizacją grantu zostaną zakupione: trawa do wysiania, 2 sztuki bramek sportowych do gry w piłkę nożną, zestaw do gry w koszykówkę, panel ogrodzeniowy, 2 sztuki piłkochwytów, 1 sztukę ławostołu, 1 sztukę kosza do segregacji odpadów, 20 sztuk tui do nasadzeń, 4 sztuki lampy solarne do oświetlenia. W wyniku realizacji przedmiotowego grantu Wnioskodawca nie osiągnie żadnego przychodu a jego efekty nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji grantu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca – zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku, a towary i usługi, które nabędzie w ramach realizacji grantu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. grantu.

W zakresie przedmiotowego grantu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt. „Przebudowa wielofunkcyjnego boiska sportowego wraz z zagospodarowaniem terenu” w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj