Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.81.2019.1.DW
z 15 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 15 lutego 2016 r. Wnioskodawca nabył z mocy ustawy spadek po zmarłym stryju L.M., synu J. i F.

Fakt nabycia spadku został poświadczony w dniu 17 listopada 2016 r. przez notariusza … aktem poświadczenia dziedziczenia Rep. A nr … zarejestrowanym pod nr ... Z aktu notarialnego wynika, że spadek po zmarłym w dniu 15 lutego 2016 r. L.M. na podstawie ustawy odziedziczyło rodzeństwo: J.K., K.S., Z.K., Ł.T., G.S., J.M., R.M., H.S. i S.M. po 1/10 części każde z nich oraz bratankowie, tj. Wnioskodawca, K.M., E.P. i J.M. po 1/40 części każde.

Przedmiotem spadku była nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, położona w miejscowości P. (obręb … P.), gmina J., powiat …, województwo …, składająca się z działek nr 115, 225, 276/3 i 276 o łącznej powierzchni 2,76 ha. Podatek od spadku został przez spadkobierców (bratanków), w tym m.in. przez Wnioskodawcę zapłacony, natomiast wobec pozostałych spadkobierców zastosowano zwolnienie na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z wnioskiem spadkobierców decyzją wójta gminy J. nr … z dnia 12 kwietnia 2018 r. ww. działka nr 225 o powierzchni 1,0891 ha została podzielona na trzy działki nr 225/10 o powierzchni 0,18 ha, nr 225/2 o powierzchni 0,3 ha i 225/3 o powierzchni 0,6091 ha.

W dniu 25 lipca 2018 r. na mocy aktu notarialnego podpisanego u notariusza… wszyscy współwłaściciele gospodarstwa rolnego będącego przedmiotem spadku po zmarłym w dniu 15 lutego 2016 r. L.M. dokonali sprzedaży części tego gospodarstwa o łącznej powierzchni 2,1091 ha, składającej się z niezabudowanych działek rolnych nr 115 o powierzchni 1,02 ha, 225/1 o powierzchni 0,18 ha, nr 225/2 o powierzchni 0,3 ha i 225/3 o powierzchni 0,6091 ha (wszystkie działki są oznaczone symbolem R) za łączną kwotę 258.500 zł (Wnioskodawca otrzymał 1/40 tej wartości czyli 6462,50 zł) na rzecz małżonków I. i G.S., zam. w P., gmina J..

Zgodnie z aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego gminy J. działki nr 115 i 225/3 znajdują się na terenie upraw polowych oznaczonych symbolem RP. Działka nr 225/1 znajduje się na terenie mieszkalnictwa rolniczego (MR) i działka nr 225/2 znajduje się na terenie mieszkalnictwa rolniczego (MR) i w części na terenie upraw polowych (PR) – zaświadczenie znak … wydane 14 czerwca 2018 r. z upoważnienia wójta gminy J.


Kupujący I. i G.S. oświadczyli w akcie notarialnym Rep. A nr … z dnia 25 lipca 2018 r. sporządzonym przez notariusza … , że:


  • nabycia dokonują za fundusze wspólne do majątku objętego wspólnością ustawową małżeńską,
  • grunty rolne wchodzące w skład nabytej tym aktem nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym i powiększą ich gospodarstwo rolne, położone na terenie gminy J., którego powierzchnia nie jest mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha,
  • nabyte gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nich przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.


Ponadto I.S. oświadczyła, że jest rolnikiem indywidualnym, posiada rodzinne gospodarstwo rolne na terenie gminy J. o powierzchni użytków rolnych 30,9811 ha, posiada kwalifikacje rolnicze, a gospodarstwo rolne posiada od ponad 5 lat i w tym czasie osobiście je prowadziła i nadal prowadzi. Również od ponad 5 lat mieszka będąc zameldowana na pobyt stały na terenie gminy J., na obszarze której położone są nieruchomości wchodzące w skład prowadzonego przez nią gospodarstwa rolnego, a nabywana przez nią i jej męża G. nieruchomość również położona jest w gminie J.

Przy przedmiotowym akcie notarialnym I.S. okazała dokumenty wymagane zgodnie z treścią art. 7 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego w postaci:


  • swojego oświadczenia z dnia 14 czerwca 2018 r. o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat oraz o łącznej powierzchni użytków rolnych w gminie J. (30,9811 ha) wchodzących w skład gospodarstwa rodzinnego, potwierdzone tego samego dnia przez wójta gminy J., jako zgodnego ze stanem faktycznym,
  • zaświadczenia nr … wydanego 14 czerwca 2018 r. przez wójta gminy J. potwierdzającego, że jest zameldowana na pobyt stały na terenie gminy (P.) od dnia 23 lutego 2011 r.,
  • duplikatu świadectwa nr .. ukończenia przez I.S. Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Zespole Szkół Zawodowych … z dnia 9 czerwca 1989 r.,
  • zaświadczenia nr … z dnia 20 czerwca 2018 r., wydanego przez KRUS Oddział Regionalny w ..., z którego wynika, że I.S. podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników od 17 lutego 2000 r.


Notariusz pouczył kupujących o treści art. 2b ust. 1-3 oraz art. 9 ustawy z dnia 11 kwietnia 2016 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2052), zgodnie z którymi nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany prowadzić gospodarstwo rolne przez okres 10 lat od dnia nabycia, a ponadto w okresie tym nabyta nieruchomość nie może być zbyta ani oddana w posiadanie innym podmiotom.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osiągniętego przychodu w związku ze sprzedażą części gospodarstwa rolnego (gruntów rolnych); jeżeli tak to w jakiej wysokości?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona przez niego argumentacja pozwala na stwierdzenie, iż w stosunku do przychodu jaki uzyskał ze sprzedaży należnych do niego części nieruchomości rolnych, stanowiących część gospodarstwa rolnego zastosowanie będzie miało zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu, albowiem sprzedane działki:


  1. są zakwalifikowane jako użytki rolne,
  2. stanowiły część składową gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha,
  3. sprzedane grunty wskutek sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego.


Nabywcy nieruchomości z mocy prawa (art. 2b ust. 1-3 oraz art. 9 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, Dz.U. z 2016 r., poz. 2052) zobowiązali się prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna przez okres co najmniej 10 lat od dnia nabycia przez nich tej nieruchomości. W tym też okresie nabyta nieruchomość nie może być zbyta ani oddana w posiadanie innym podmiotom. Tylko sąd na wniosek nabywców niniejszej nieruchomości rolnej może wyrazić zgodę na zbycie bądź przekazanie tej nieruchomości innym podmiotom i tylko pod warunkiem istotnych przyczyn losowych.

Reasumując - w opinii Wnioskodawcy – stwierdzić należy, że w opisanym przez niego stanie faktycznym zaistniały łącznie wszystkie przesłanki pozwalające na zastosowanie przez niego zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Niemniej jednak, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

W świetle art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Wykładnia językowa art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na stwierdzenie, że ustawodawca uzależnia zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od spełnienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.


Jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest więc konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje natomiast przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia części udziału w gospodarstwie rolnym otrzymanego w drodze spadku po zmarłym stryju rolnikom, którzy zamieszkują w pobliżu zakupionych gruntów i prowadzą indywidualnie gospodarstwa rolne od ponad pięciu lat. Zakup ww. nieruchomości spowodował powiększenie gospodarstwa rolnego prowadzonego przez jego nabywców. Jednocześnie, sprzedane działki mają być wykorzystywane rolniczo, stanowiąc część indywidualnego gospodarstwa rolnego nabywców. W konsekwencji, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu przedmiotowej sprzedaży korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, druga część pytania Wnioskodawcy jest bezprzedmiotowa.

Jednocześnie tutejszy organ zaznacza, że okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, stanowiąca przesłankę zastosowania zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega szczegółowej weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), tut. organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazywałoby, czy w związku ze sprzedażą grunt utraci, czy też nie charakter rolny. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Postępowanie dowodowe nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj