Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.61.2019.2.ŁS
z 30 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z 14 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodociągowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przekazania sieci wodociągowej.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 22 listopada 2001 r. została wydana przez Wójta Gminy działającego z upoważnienia Starosty decyzja Nr … znak: …. zatwierdzająca projekt budowlany i wydająca pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego na działce nr ew. … dla Wnioskodawcy i M. M. oraz na budowę odcinka sieci wodociągowej. Następnie w dniu 26 października 2006 r. Wójt Gminy wydał decyzję znak … wyrażenia zgody na zajęcie pasa drogowego oraz umieszczenia sieci wodociągowej w pasie drogi gminnej nr ew. …. W decyzji tej określił również jakie opłaty będzie ponosił Wnioskodawca jako inwestor (właściciel sieci). W dalszej części tej decyzji podał również, że Wnioskodawca jako wykonawca (właściciel sieci) będzie ponosił wszelkie koszty w terminie określonym przez zarządcę drogi (czyli przez Gminę). Wójt Gminy wydał również warunki na przyłączenie wody do wybudowanego przez Wnioskodawcę wodociągu dla budynku na sąsiedniej działce nie pytając Wnioskodawcy o wyrażenie zgody na przyłączenie do sieci. Od dnia 22 lutego 2016 r. do dnia 27 lutego 2017 r. nastąpiła wymiana pism pomiędzy Wnioskodawcą a Wójtem Gminy dotycząca wydania warunków przyłączeniowych do sąsiedniej działki, do wodociągu Wnioskodawcy. Ta wymiana pism zakończyła się protokołem negocjacyjnym, którego celem było przejęcie przez Gminę wybudowanego w 2006 r. przez Wnioskodawcę wodociągu. W protokole tym zastało ustalone, że przedmiotowy odcinek sieci wodociągowej Gmina przejmie za kwotę 8000 zł, która to kwota stanowi częściowy zwrot kosztów wydatkowanych na budowę sieci wodociągowej w 2006 r. Wybudowana przez Wnioskodawcę sieć wodociągowa została przyłączona do ogólnej sieci wodociągowej w dniu 10 listopada 2006 r. na podstawie sporządzonego protokołu odbioru i przekazania do użytku inwestycji - sieci wodociągowej. Tym samym protokołem Inwestor (Wnioskodawca) przekazał inwestycję - sieć wodociągową do eksploatacji Związkowi… „P.” w K., który wówczas realizował zadania Gminy w zakresie gospodarowania siecią wodociągową i zaopatrywania mieszkańców w bieżącą wodę. Umowa przeniesienia własności wybudowanej przez Wnioskodawcę sieci wodociągowej na rzecz Gminy spisana została w dniu 20 kwietnia 2017 r. Zgodnie z tą umową strony oświadczyły, że wybudowana ze środków własnych Przekazującego - Wnioskodawcy sieć wodociągowa została włączona do eksploatacji w sieć gminną w dniu 10 listopada 2006 r. zgodnie z protokołem odbioru oraz że z chwilą zawarcia umowy Przyjmujący - Gmina, przejmuje własność oraz wszystkie koszty i ciężary związane z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotu umowy. Jednocześnie strony ustaliły, że Przyjmujący nabędzie sieć wodociągową za kwotę 8000 zł. Następnie w kwietniu 2018 r. z Gminy Wnioskodawca otrzymał PIT-8C gdzie w pkt „D” tego PIT-u został zawarty następujący zapis „przeniesienie własności wybudowanej sieci wodociągowej”. Po otrzymaniu PIT-8C Wnioskodawca zgłosił się z PIT-em do Urzędu Skarbowego celem wyjaśnienia czy częściowy zwrot środków pieniężnych, które wydatkował na wybudowanie sieci wodociągowej w 2006 r. podlega ponownemu opodatkowaniu. Z Urzędu Skarbowego otrzymał odpowiedź, że skoro Urząd Gminy M. przesłał do Wnioskodawcy PIT-8C to należy się rozliczyć z otrzymanych środków pieniężanach w PIT-36 za 2017 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy przeniesienia własności wybudowanej sieci wodociągowej środki pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Niego środki pieniężne za przeniesienie własności wybudowanej - sieci wodociągowej na własność Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust.1 pkt 8 lit. d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpłatne zbycie (tu: na rzecz Gminy) „innych rzeczy” stanowi źródło przychodów jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Wybudowana przez Wnioskodawcę sieć wodociągowa została odebrana i przyłączona do eksploatacji w 2006 r. a przeniesienie praw do niej na rzecz Gminy nastąpiło w 2017 r. a więc po okresie kiedy mogło podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie innych niż nieruchomość rzeczy następuje przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zaś do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 6 komentowanej ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, należy więc w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 ze zm.).

Zgodnie z art. 45 Kodeksu cywilnego rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższego przepisu wynika więc, że rzeczą ruchomą jest każdy przedmiot materialny niebędący nieruchomością.

Z kolei zgodnie z art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 ww. Kodeksu).

Natomiast na podstawie art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego).

W myśl natomiast art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 1152 ze zm.) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 22 listopada 2001 r. została wydana przez Wójta Gminy działającego z upoważnienia Starosty decyzja Nr … znak: … zatwierdzająca projekt budowlany i wydająca pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego na działce nr ew. … dla Wnioskodawcy i M. M. oraz na budowę odcinka sieci wodociągowej. Następnie w dniu 26 października 2006 r. Wójt Gminy wydał decyzję znak … dotyczącą wyrażenia zgody na zajęcie pasa drogowego oraz umieszczenia sieci wodociągowej w pasie drogi gminnej nr ew. …. W decyzji tej określił również jakie opłaty będzie ponosił Wnioskodawca jako inwestor (właściciel sieci). W dalszej części tej decyzji podał również, że Wnioskodawca jako wykonawca (właściciel sieci) będzie ponosił wszelkie koszty w terminie określonym przez zarządcę drogi (czyli przez Gminę). Wójt Gminy wydał również warunki na przyłączenie wody do wybudowanego przez Wnioskodawcę wodociągu dla budynku na sąsiedniej działce nie pytając Wnioskodawcy o wyrażenie zgody na przyłączenie do sieci. Od dnia 22 lutego 2016 r. do dnia 27 lutego 2017 r. nastąpiła wymiana pism pomiędzy Wnioskodawcą a Wójtem Gminy dotycząca wydania warunków przyłączeniowych do sąsiedniej działki, do wodociągu Wnioskodawcy. Ta wymiana pism zakończyła się protokołem negocjacyjnym, którego celem było przejęcie przez Gminę wybudowanego w 2006 r. przez Wnioskodawcę wodociągu. W protokole tym zastało ustalone, że przedmiotowy odcinek sieci wodociągowej Gmina przejmie za kwotę 8000 zł, która to kwota stanowi częściowy zwrot kosztów wydatkowanych na budowę sieci wodociągowej w 2006 r. Wybudowana przez Wnioskodawcę sieć wodociągowa została przyłączona do ogólnej sieci wodociągowej w dniu 10 listopada 2006 r. na podstawie sporządzonego protokołu odbioru i przekazania do użytku inwestycji - sieci wodociągowej. Tym samym protokołem Inwestor (Wnioskodawca) przekazał inwestycję - sieć wodociągową do eksploatacji Związkowi … „P.” w K., który wówczas realizował zadania Gminy w zakresie gospodarowania siecią wodociągową i zaopatrywania mieszkańców w bieżącą wodę. Umowa przeniesienia własności wybudowanej przez Wnioskodawcę sieci wodociągowej na rzecz Gminy spisana została w dniu 20 kwietnia 2017 r. Zgodnie z tą umową strony oświadczyły, że wybudowana ze środków własnych Przekazującego - Wnioskodawcy sieć wodociągowa została włączona do eksploatacji w sieć gminną w dniu 10 listopada 2006 r. zgodnie z protokołem odbioru oraz że z chwilą zawarcia umowy Przyjmujący - Gmina, przejmuje własność oraz wszystkie koszty i ciężary związane z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotu umowy. Jednocześnie strony ustaliły, że Przyjmujący nabędzie sieć wodociągową za kwotę 8000 zł. Następnie w kwietniu 2018 r. z Gminy Wnioskodawca otrzymał PIT-8C gdzie w pkt „D” tego PIT-u został zawarty następujący zapis „przeniesienie własności wybudowanej sieci wodociągowej”. Po otrzymaniu PIT-8C Wnioskodawca zgłosił się z PIT-em do Urzędu Skarbowego celem wyjaśnienia czy częściowy zwrot środków pieniężnych, które wydatkował na wybudowanie sieci wodociągowej w 2006 r. podlega ponownemu opodatkowaniu. Z Urzędu Skarbowego otrzymał odpowiedź, że skoro Urząd Gminy M. przesłał do Wnioskodawcy PIT-8C to należy się rozliczyć z otrzymanych środków pieniężanach w PIT-36 za 2017 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że odpłatne przekazanie Gminie sieci wodociągowej – stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi źródło przychodu jakim jest odpłatne zbycie innych rzeczy. Skoro bowiem mamy tu do czynienia z umową odpłatnego przekazania sieci wodociągowej, oznacza to, że przedmiotem tej umowy są urządzenia, które – w świetle cyt. art. 49 Kodeksu cywilnego – po fizycznym połączeniu z siecią przestają być częścią składową nieruchomości i uzyskują status samoistnej rzeczy ruchomej. Przy czym, nabycie przez osobę, która poniosła koszty budowy urządzeń stanowiących elementy odcinka sieci wodociągowej – w kontekście przywołanego art. 49 ww. Kodeksu – ma miejsce w momencie ich przyłączenia do sieci wodociągowej. Wtedy bowiem dane urządzenia uzyskują status samoistnej rzeczy ruchomej (wcześniej, tj. przed przyłączeniem były składnikiem nieruchomości).

Należy w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, iż odpłatne zbycie tzw. „innych rzeczy” (rzeczy ruchomych) po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy, tj. po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie nie stanowi źródła przychodu i tym samym nie rodzi obowiązku podatkowego.

W przedmiotowej sprawie przyłączenie do ogólnej sieci wodociągowej wybudowanego przez Wnioskodawcę odcinka sieci wodociągowej nastąpiło w dniu 10 listopada 2006 r. Umowa przeniesienia na rzecz Gminy prawa własności ww. sieci wodociągowej zawarta została natomiast w dniu 20 kwietnia 2017 r.

W związku z tym, że w niniejszej sprawie odpłatne zbycie sieci wodociągowej zostało dokonane po upływie sześciomiesięcznego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym uzyskane przez Wnioskodawcę z tego tytułu środki pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj