Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-886/11-2/MK1
z 18 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-886/11-2/MK1
Data
2012.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
komunikacja
płatnik
podpis elektroniczny
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Reasumując, brak jest przesłanek uniemożliwiających przekazywanie informacji PIT-8C w formie plików PDF z podpisem elektronicznym, umieszczonych na platformie internetowej, czy przesłanych na podany w umowie przez Klienta adres e-mail. Z powołanych powyżej przepisów nie wynika również, aby Wnioskodawca musiał uzyskać pisemną zgodę podatnika na przekazanie ww. informacji za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Można zatem uznać, że umieszczenie przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C na platformie, i wygenerowanie raportu z logowania podatników do platformy internetowej, jak też przesłanie PIT-8C w formacie PDF opatrzonych podpisem elektronicznym na podany w umowie przez Klienta adres e-mail i wygenerowanie z serwera poczty T. listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C - jest spełnieniem obowiązku Wnioskodawcy odnośnie przekazania podatnikowi informacji o wysokości dochodu. Jednocześnie należy podkreślić, że to Wnioskodawcę jako płatnika będzie obciążało udowodnienie doręczenia ww. deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości.



Wniosek ORD-IN 288 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2011 r. (data wpływu 27.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-8C za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-8C za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka SA. (dalej: „T.”) jest podmiotem prowadzącym działalność maklerską na terytorium Polski. T. zgodnie z treścią obowiązku określonego normą art. 39 ust 3 Ustawy PIT sporządza corocznie informacje PIT-8C o osiągniętych przez jego Klientów dochodach (poniesionych stratach) z kapitałów pieniężnych wynikających z obrotu instrumentami finansowymi.

Realizując powyższy obowiązek T. zamierza przekazać Klientom stosowną informację za pomocą środków komunikacji elektronicznej, tj wiadomości elektronicznej z podpisem elektronicznym na adres elektroniczny Klienta, podany przez Klienta w umowie o świadczenie usług. T. zamierza przekazać podatnikom informacje PIT-8C za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej w dwojaki sposób:

Sposób 1:

  1. wygenerowanie informacji podatkowych PIT-8C w wersji PDF opatrzonych podpisem elektronicznym i zamieszczenie ich na zabezpieczonej platformie internetowej, do której dostęp posiada każdy Klient za pomocą indywidualnego loginu i hasła.
  2. wygenerowanie raportu z logowania podatników do platformy z zamieszczonymi informacjami PIT-8C, co będzie stanowiło dowód przekazania PIT-8C.

Sposób 2:

  1. wygenerowanie informacji podatkowych PIT-8C w formacie PDF opatrzonych podpisem elektronicznym,
  2. przesłanie PIT-8C na podany w umowie przez Klienta adres e-mail,
  3. wygenerowanie z serwera poczty T. listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Do sposobu 1:

  1. Czy PIT-8C może zostać przekazany podatnikom w formie elektronicznej poprzez udostępnienie go na platformie internetowej,
  2. Czy PIT-8C może być podpisany tylko podpisem elektronicznym czy też konieczny jest podpis tradycyjny,
  3. Czy konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  4. Czy raport z logowania podatników do platformy internetowej będzie wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C podatnikom...

Do sposobu 2:

  1. Czy PIT-8C może zostać przekazany podatnikom w formie elektronicznej poprzez przesłanie go na adres poczty elektronicznej podany w umowie,
  2. Czy PIT-8C przesłany za pomocy środków komunikacji elektronicznej na podany przez podatnika adres e-mail może być podpisany tylko podpisem elektronicznym czy też konieczny jest podpis tradycyjny,
  3. Czy konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany adres e-mail,
  4. Czy wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C będzie wygenerowanie z serwera poczty T. listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w postępowaniu przedstawionym w sposobie nr 1 możliwe jest przekazanie podatnikom PIT-8C w formie elektronicznej (PDF) poprzez udostępnienie PIT-8C na platformie internetowej. Nie jest przy tym konieczne uzyskanie pisemnej zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wnioskodawca uważa, że PIT-8C może być podpisany podpisem elektronicznym lub podpisem tradycyjnym (własnoręcznym), przy czym wystarczy wyłącznie jedna forma podpisu. Wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C podatnikom będzie raport z logowania do platformy internetowej T.

Według wnioskodawcy, w postępowaniu przedstawionym w sposobie nr 2 możliwe jest przekazanie podatnikom PIT-8C w formie elektronicznej (PDF) na podany w umowie adres poczty elektronicznej. Nie jest przy tym konieczne uzyskanie pisemnej zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wnioskodawca uważa, że PIT-8C może być podpisany podpisem elektronicznym lub podpisem tradycyjnym (własnoręcznym), przy czym wystarczy wyłącznie jedna forma podpisu. Wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C będzie wygenerowanie z serwera poczty T. listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C.

Uzasadnienie

Przepisy podatkowe nie regulują zasad przekazywania deklaracji podatkowych pomiędzy podmiotami nie będącymi podmiotami publicznymi. Również inne przepisy prawa administracyjnego nie regulują tych kwestii. W szczególności nie może mieć tutaj zastosowania art. 144a Ordynacji podatkowej zgodnie z którym doręczenie pism, z wyjątkiem zaświadczeń następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wnosi o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraża na to zgodę. Doręczenie PIT-8C przez wnioskodawcę może zatem nastąpić przez bezpośrednie doręczenie PIT-8C w sposób zwyczajowy przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata. W przepisach prawa nie można doszukać się przeszkód w uznaniu, że przekazanie PIT-8C może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sytuacji gdy wiadomość jest przesyłana w formie wiadomości elektronicznej z podpisem elektronicznym pod warunkiem że zachowano wzór deklaracji. Podobny pogląd w podobnej sprawie wyraził WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 22 października 2010 r. (sygn. akt: I SA/Po 486/10, Lex: 620596).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Powołany powyżej przepis nakłada na Wnioskodawcę obowiązek przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi i odpowiedniemu urzędowi skarbowemu - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują natomiast zasad przekazywania podatnikom informacji o wysokości dochodu PIT-8C, tj. nie regulują zasad przekazywania informacji pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. W przepisach tych ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikom przez płatników.

Również i przepisy Ordynacji podatkowej oraz przepisy wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych regulacji takich nie zawierają, tak jak ma to miejsce w przypadku składania przez płatników do właściwych urzędów skarbowych m.in. ww. informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ich podpisywania, poświadczenia ich odbioru przez Organ, itd. (art. 3a, art. 3b Ordynacji podatkowej).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż doręczenie podatnikowi informacji PIT-8C przez Wnioskodawcę może nastąpić nie tylko przez bezpośrednie jej doręczenie w sposób zwyczajowy przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata, czy też przez operatora pocztowego, ale również i przekazanie informacji PIT-8C może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w taki sposób, w jaki wskazał we wniosku Wnioskodawca, pod warunkiem jednak, że zachowany zostanie wzór informacji PIT-8C i będzie ona zawierała wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa (w tym podpis elektroniczny lub tradycyjny).

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.) stanowi, że bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu stanowi dowód tego, że został on złożony przez osobę określoną w tym certyfikacie jako składającą podpis elektroniczny. Zatem opatrzenie wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwoli zweryfikować czy została sporządzona przez upoważniony podmiot.

Reasumując, brak jest przesłanek uniemożliwiających przekazywanie informacji PIT-8C w formie plików PDF z podpisem elektronicznym, umieszczonych na platformie internetowej, czy przesłanych na podany w umowie przez Klienta adres e-mail. Z powołanych powyżej przepisów nie wynika również, aby Wnioskodawca musiał uzyskać pisemną zgodę podatnika na przekazanie ww. informacji za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Można zatem uznać, że umieszczenie przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C na platformie, i wygenerowanie raportu z logowania podatników do platformy internetowej, jak też przesłanie PIT-8C w formacie PDF opatrzonych podpisem elektronicznym na podany w umowie przez Klienta adres e-mail i wygenerowanie z serwera poczty T. listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C - jest spełnieniem obowiązku Wnioskodawcy odnośnie przekazania podatnikowi informacji o wysokości dochodu. Jednocześnie należy podkreślić, że to Wnioskodawcę jako płatnika będzie obciążało udowodnienie doręczenia ww. deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości.

Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA, wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w nim zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, podatnika w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Nie stanowi ono materialnego prawa podatkowego i nie ma mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj