Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.86.2019.3.ISK
z 22 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 4 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 kwietnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.86.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 14 kwietnia 2019 r.) oraz ponownie uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 15 maja 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 29 kwietnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.86.2019.2.ISK (doręczone Stronie w dniu 6 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czynności jakie należy dopełnić w celu zgłoszenia ww. czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 11 kwietnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.86.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 14 kwietnia 2019 r.) oraz ponownie uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 15 maja 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 29 kwietnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.86.2019.2.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 6 maja 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czynności jakie należy dopełnić w celu zgłoszenia ww. czynności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży gazet, czasopism, książek, reklam i ogłoszeń.


Spółka ewidencjonuje za pośrednictwem kasy rejestrującej następujące transakcje:

  1. sprzedaż na rzecz pracowników komputerów oraz telefonów służbowych oraz obciążenie kosztami prywatnego użytku samochodów służbowych - transakcje dokumentowane są dodatkowo wewnętrznym dokumentem będącym podstawą potrącenia kwot z listy płac lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy;
  2. obciążanie pracowników z tytułu rozmów telefonicznych, które następuje w oparciu o wewnętrzny dokument będący podstawą potrącenia kwot z listy płac;
  3. sprzedaż na rzecz osób fizycznych ebooków i audiobooków na portalu ...;
  4. sprzedaż ogłoszeń prasowych;
  5. sprzedaż na rzecz osób fizycznych licencji do korzystania z archiwalnych zdjęć A.;
  6. opłata za udział osób fizycznych w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach organizowanych przez dział IT i dział FOTO;
  7. sprzedaż książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera);
  8. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do publikacji na portalu …. oraz do aplikacji mobilnej G.;
  9. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu radia … oraz do aplikacji mobilnej ...;
  10. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu ...;
  11. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-biletów na koncerty w formie wysyłki elektronicznej (do wydrukowania).

W przypadku czynności wskazanych w punktach c) - k) płatność od osób fizycznych jest otrzymywana za pośrednictwem przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu. Ponadto, wspomniane transakcje dokumentowane są dokumentami księgowymi zwanymi specyfikacjami zawierającymi szczegółowe dane transakcji lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy.

Podkreślenia wymaga, że mimo, iż Spółka ewidencjonuje sprzedaż na rzecz pracowników i innych osób fizycznych za pośrednictwem kasy rejestrującej, to jednak dotychczas nie powstał po jej stronie obowiązek takiego ewidencjonowania ze względu na rodzaj wykonywanych czynności, w tym w szczególności Spółka nie wykonywała na rzecz osób fizycznych czynności wskazanych w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień oraz odpowiadających mu przepisów obowiązujących we wcześniejszych latach.


Spółka rozważa obecnie możliwość zrezygnowania ze stosowania kasy rejestrującej, ze względu jednak na brak regulacji w tym zakresie chciałaby uzyskać potwierdzenie takiej możliwości.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że w przypadku czynności wskazanych w punktach c) -f) oraz h)- k) płatność od osób fizycznych jest otrzymywana za pośrednictwem przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu. Ponadto, wspomniane transakcje dokumentowane są dokumentami księgowymi zwanymi specyfikacjami zawierającymi szczegółowe dane transakcji lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy.

Ponadto, w uzasadnieniu zawartym we Wniosku, Spółka wskazała, że w odniesieniu do czynności ad c), d), e), f), h), i), j), k) - czynności te są objęte zwolnienie wskazanym w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, tj. następuje świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a świadczący usługę (Spółka) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), ponadto Spółka posiada dowody dokumentujące zapłatę z których „jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła” - Spółka powiązuje płatność z transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu.

Wobec czego, z tytułu wykonania czynności wskazanych w punktach c)-f) oraz h)-k) Spółka otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (opis w tytule płatności przelewu, specyfikacja, faktura), jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.

Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawartym we Wniosku, w przypadku czynności wskazanej w punkcie g) - płatność od osób fizycznych jest otrzymywana za pośrednictwem przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu. Ponadto, wspomniane transakcje dokumentowane są dokumentami księgowymi zwanymi specyfikacjami zawierającymi szczegółowe dane transakcji lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy.

Ponadto w uzasadnieniu zawartym we Wniosku, Spółka wskazała, że ad. g) - sprzedaż książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera) - czynności te są objęte zwolnienie wskazanym w poz. 36 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, tj. ma miejsce dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a dostawca towaru (Spółka) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), ponadto Spółka posiada dowody dokumentujące zapłatę z których „jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)” - Spółka powiązuje płatność z transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu.

Wobec czego, na zadane pytanie należy odpowiedzieć, że w odniesieniu do sprzedaży książek drukowanych wskazanych w punkcie g) wniosku, dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (opis w tytule płatności przelewu), jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Obrót zrealizowany przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym (2018) kwotę 20 000 zł.


Równocześnie jednak Spółka wskazuje, że rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w latach 90. XX wieku, w oparciu o obowiązujące wówczas regulacje, które nie przewidywały zwolnień z tego obowiązku, które wówczas mogłaby zastosować Spółka. W kolejnych latach Spółka kontynuowała ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w oparciu o przepisy:

  • § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2000 r., Nr 121, poz. 1295), według którego „Obowiązek ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wielkość obrotu dotyczy również podatników kontynuujących po dniu 1 stycznia 2001 r. działalność, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, którzy byli obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przed tą datą, z uwzględnieniem obowiązujących w tym okresie przepisów o terminach instalowania poszczególnych kas przez podatników”,
  • § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2001 r., Nr 151, poz. 1711), według którego „obowiązek ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wielkość obrotu dotyczy podatników kontynuujących po dniu 1 stycznia 2002 r. działalność, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, którzy byli obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przed tą datą, z uwzględnieniem obowiązujących w tym okresie przepisów o terminach instalowania poszczególnych kas przez podatników”,
  • § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2002 r., Nr 234, poz. 1971), według którego „Do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia utracili prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się terminy i zakres ewidencjonowania określone w tych przepisach”,
  • § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2004 r., Nr 273, poz. 2706), według którego „Do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia utracili prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się terminy i zakres ewidencjonowania określone w tych przepisach”.


W kolejnych latach regulacje następujących po sobie przepisów wykonawczych nieco się zmieniły, jednak kierując się zasadą ostrożności Spółka również przyjęła, że będzie kontynuowała ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Jednocześnie Spółka nie weryfikowała, czy w kolejnych latach mogła korzystać ze zwolnień z tego obowiązku, tj. czy była zobowiązana do ewidencjonowania, względnie czy przestała spełniać warunki do zwolnienia z tego obowiązku.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 maja 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że w przypadku transakcji wskazanych w pkt c)-k) w opisie zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku zapłata z wykorzystaniem karty płatniczej może odbywać się w następujących sytuacjach:

  1. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-booków i audiobooków na portalu ...– płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  2. sprzedaż ogłoszeń prasowych – w punkcie sprzedaży przyjmowana jest płatność w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego względnie możliwa jest również płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  3. sprzedaż na rzecz osób fizycznych licencji do korzystania z archiwalnych zdjęć A. – płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon;
  4. opłata za udział osób fizycznych w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach organizowanych przez dział IT i dział FOTO – płatności są otrzymywane głównie za pośrednictwem przelewu bankowego, możliwa jest również płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  5. sprzedaż książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera) - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej, płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon;
  6. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do aplikacji na portalu ... oraz do aplikacji mobilnej G. - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  7. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu radia .. oraz do aplikacji mobilnej ... - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  8. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu ... - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  9. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-biletów na koncerty w formie wysyłki elektronicznej (do wydrukowania) - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej.

Wnioskodawca wskazał, że tzw. transakcja przez telefon polega na tym, że klient nabywający towary lub usługi od Spółki łączy się telefonicznie z jej pracownikiem i przez telefon podaje dane swojej karty płatniczej niezbędne do zrealizowania płatności. Natomiast pracownik Spółki wpisuje te dane do systemu płatności, co po autoryzacji transakcji umożliwia otrzymanie przez Spółkę zapłaty w formie bezgotówkowej. Spółka powiązuje płatność z daną transakcją poprzez opis w tytule transakcji.


Natomiast w przypadku płatności kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej to nabywca sam podaje dane karty niezbędne do zainicjowania płatności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
  2. Jakich czynności Spółka powinna dopełnić w celu zgłoszenia zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca doprecyzował, że Spółka może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach opisanych w pkt a) - c) oraz e) - k), ze względu na to, że spełnione są przesłanki zastosowania zwolnienia z tego obowiązku określone w pkt 37 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień.

W przypadku sprzedaży ogłoszeń prasowych ujętej w pkt d), dokonywanych w punktach sprzedaży dokonujących jedynie sprzedaży ogłoszeń (punktach przyjmowania ogłoszeń) Spółka uważa, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tylko transakcji, za które płatność dokonywana jest w formie bezgotówkowej (tj. za pośrednictwem przelewu bankowego, przelewu z karty płatniczej, przelewu online, kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego, kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej) natomiast nie dotyczy transakcji, za które płatność dokonywana jest w formie gotówkowej.


Ad 2


Spółka powinna złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego, stosownie do § 15 rozporządzenia ws. kas.


Uzasadnienie


Pytanie 1


Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zostali obarczeń dodatkowym obowiązkiem ewidencyjnym, który polega na tym, że są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z kolei przez sprzedaż, według art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Generalną zasadą obowiązującą podatników VAT jest więc obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż nastąpiła na rzecz szczególnych kategorii odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z kolei na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie ws. zwolnień.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu ws. zwolnień przewidują możliwość zwolnienia podatnika z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe - § 3) oraz dla określonych czynności wymienionych w załączniku (zwolnienie przedmiotowe - § 2).

W zakresie zwolnienia o charakterze przedmiotowym, § 2 ust. 1 rozporządzenia ws. zwolnień wskazuje, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Z kolei z § 2 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień przewiduje, że w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


Spółka wskazała, że ewidencjonuje za pośrednictwem kasy rejestrującej następujące transakcje:

  1. sprzedaż na rzecz pracowników komputerów oraz telefonów służbowych oraz obciążenie kosztami prywatnego użytku samochodów służbowych - transakcje dokumentowane są dodatkowo wewnętrznym dokumentem będącym podstawą potrącenia kwot z listy płac lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy;
  2. obciążanie pracowników z tytułu rozmów telefonicznych, które następuje w oparciu o wewnętrzny dokument będący podstawą potrącenia kwot z listy płac;
  3. sprzedaż na rzecz osób fizycznych ebooków i audiobooków na portalu ...;
  4. sprzedaż ogłoszeń prasowych;
  5. sprzedaż na rzecz osób fizycznych licencji do korzystania z archiwalnych zdjęć A;
  6. opłata za udział osób fizycznych w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach organizowanych przez dział IT i dział FOTO;
  7. sprzedaż książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera);
  8. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do publikacji na portalu ... oraz do aplikacji mobilnej G.;
  9. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu radia .. oraz do aplikacji mobilnej T;
  10. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu ...;
  11. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-biletów na koncerty w formie wysyłki elektronicznej (do wydrukowania).

W przypadku czynności wskazanych w punktach c) - k) płatność od osób fizycznych jest otrzymywana za pośrednictwem przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu. Ponadto, wspomniane transakcje dokumentowane są dokumentami księgowymi zwanymi specyfikacjami zawierającymi szczegółowe dane transakcji lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy.


Zdaniem Spółki, do wymienionych przez nią czynności może w szczególności znaleźć zastosowanie:

  • poz. 34 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień - „Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lut innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali”;
  • poz. 36 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień – „Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”;
  • poz. 37 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień - „Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.


W ocenie Spółki, konkretyzując w odniesieniu do których z wykonywanych przez nią czynności mają zastosowanie, które zwolnienia z obowiązku ewidencjowania za pośrednictwem kasy rejestrującej wymienione w załączniku do rozporządzenia ws. zwolnień można wskazać, że:

  • ad a) - czynności te są objęte zwolnieniem wskazanym w poz. 34 załącznika do rozporządzenia ws zwolnień, tj. ma miejsce dostawa towarów (sprzedaż komputerów oraz telefonów służbowych) świadczenie usług (obciążenie kosztami prywatnego użytku samochodów służbowych) przez podatnika na rzecz jego pracowników, a ponadto na podstawie z § 4 ust. 2 rozporządzenia ws zwolnień sprzedaż sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego (§ 4 ust. 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia ws. zwolnień) na rzecz pracowników nie jest wyłączona ze zwolnienia;
  • ad b) - są objęte zwolnieniem wskazanym w poz. 34 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, tj. ma miejsce świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników,
  • ad c), d), e), f), h), i), j), k) - czynności te są objęte zwolnieniem wskazanym w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, tj. następuje świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a świadczący usługę (Spółka) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), ponadto Spółka posiada dowody dokumentujące zapłatę z których „jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła (dane nabywcy, w tym jego adres)” - Spółka powiązuje płatność z transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu;
  • ad g) - czynności te są objęte zwolnieniem wskazanym w poz. 36 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, tj. ma miejsce dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a dostawca towaru (Spółka) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), ponadto Spółka posiada dowody dokumentujące zapłatę z których „jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego) adres)” - Spółka powiązuje płatność z transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu.


Podkreślenia wymaga, że mimo iż Spółka ewidencjonuje sprzedaż na rzecz pracowników i innych osób fizycznych za pośrednictwem kasy rejestrującej, to jednak dotychczas nie powstał po jej stronie obowiązek takiego ewidencjonowania ze względu na rodzaj wykonywanych czynności, w tym w szczególności Spółka nie wykonywała na rzecz osób fizycznych czynności wskazanych w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień oraz odpowiadających mu przepisów obowiązujących we wcześniejszych latach.

Spółka jest również zdania, że nie mają do niej zastosowania przepisy przejściowe zawarte w rozporządzeniu ws. zwolnień. Po pierwsze, Spółka nie przestała spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ws zwolnień, więc nie stosuje się § 8 ust. 1 rozporządzenia ws. zwolnień. Po drugie, skoro Spółka również spełnia warunki do objęcia jej sprzedaży na rzecz osób fizycznych regulacją § 2 ust. 1 w zw. z odpowiednimi pozycjami załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, to nie obejmuje jej również § 8 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień. Co więcej, Spółka, jak wykazała, świadczy na rzecz osób fizycznych tylko usługi, które korzystają ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z odpowiednimi pozycjami załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, oraz nie świadczy na ich rzecz usług, co do których uchylono zwolnienia, zastosowania nie znajdzie również § 9 rozporządzenia ws. zwolnień.

Spółka więc uznaje, że dla każdej z wymienionych wyżej czynności w lit. a) - l) znajduje zastosowanie przepis zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej zawarty w załączniku do rozporządzenia ws. zwolnień. Dlatego też, choć brak jest w rozporządzeniu ws. zwolnień regulacji wprost odnoszących się do możliwość zrezygnowania ze stosowania kas rejestrujących, Spółka uważa, że może skorzystać z takiej możliwości. Ponadto Spółka jest zdania, że ze względu na przyjmowanie od osób fizycznych płatności za pomocą przelewów, wystawianie faktur lub specyfikacji oraz innych dokumentów w przypadku obciążania pracowników, pomimo zaprzestania ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zapewnione będzie rzetelne ewidencjowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych.


Stanowisko Spółki potwierdza praktyka orzecznicza organów podatkowych, które przyjmują, że jeśli sprzedaż podatnika mieści się w zakresie czynności korzystających ze zwolnienia oraz nie jest objęta katalogiem czynności ewidencjonowanych bezwzględnie, to podatnik może zrezygnować z ewidencjonowania obrotu na kasie i wrócić do stosowania zwolnień w tym zakresie. Taki pogląd wyrażono m. in. w interpretacji indywidualnej:

  1. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2018 r., sygn. 0114-KDIP1- 3.4012.418.2018.1.ISK, gdzie potwierdzono, że: „W konsekwencji Wnioskodawcę świadczącego kompleksowe usługi księgowe (polegające na prowadzeniu w imieniu i na rzecz podatników ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych) oraz kadrowo-płacowe nadal obowiązują zasady ogólne. Oznacza to, że może on korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wskazanych usług ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł. Tym samym stwierdzić należy, że Wnioskodawca może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej”;
  2. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL2- 2.4012.135.2017.2.AD, uznającej, że: „w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma zapłatę za wykonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usługi w całości na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczy, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportowe nie są usługami transportowymi wymienionymi w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, to - stosownie do § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2017 r.”;
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2015 r., sygn. ITPP1/443-1533/14/AJ wskazującej, że „(...) skoro - jak wskazano - dokonuje Pani wyłącznie świadczeń w zakresie usług ubezpieczeniowych (przy założeniu, że świadczenia te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64-66), które są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (...). - to może Pani obecnie złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego, stosownie do zapisu powołanego § 15, zgodnie z zasadami wynikającymi z tego przepisu (...)”,
  4. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 czerwca 2013 r., sygn. ITPP1/443-254/13/AJ, gdzie potwierdzono, że: „Odnosząc się do przedstawionego opisu stanu faktycznego, z którego nie wynika, iż dokonywał Pan czynności określone w § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż w świetle brzmienia § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie powstał wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym, korzystając ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może Pan zaprzestać prowadzenia tej ewidencji do momentu powstania obowiązku w tym zakresie (...)”;
  5. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 grudnia 2011 r., sygn. IBPP4/443-1534/11/KG uznającej, że: „(...) jeżeli Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie powstanie wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do utrzymywania kasy, zatem istnieje możliwość zlikwidowania takiej kasy mając na względzie obowiązujące przepisy prawa podatkowego (...)”.

Spółka uważa, że choć zacytowane poglądy organów podatkowych były wyrażane w różnych stanach prawnych, to jednak w każdym z nich obowiązywały zbliżone przepisy dotyczące zwolnienia z obowiązku stosowania kas oraz wypracowano analogiczną regułę do rezygnacji z ich stosowania, tj. iż jest to możliwe, jeśli podatnik wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z tego obowiązku i nie dokonuje sprzedaży towarów i usług z listy objętych bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania. Dlatego Spółka jest zdania, że jej stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, przez co Spółka może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ dokonywana przez nią sprzedaż na rzecz osób fizycznych korzysta ze zwolnień z tego obowiązku przewidzianych w przepisach rozporządzenia ws. zwolnień.


Pytanie 2


Podobnie jak w przypadku samej możliwości rezygnacji ze stosowania kas rejestrujących w celu ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych, również w odniesieniu do obowiązku podatnika związanych z takim działaniem nie przewidziano wprost odpowiednich regulacji w przepisach prawa podatkowego. Dlatego też, w ocenie Spółki, należy sięgnąć w tym zakresie do obowiązujących przepisów regulujących sytuacje jak najbardziej zbliżone.


Przepisem takim, według Spółki, jest § 15 rozporządzenia ws. kas, który reguluje sposób postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przepis ten w ust. 1 wskazuje, że w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Ponadto, zgodnie z § 15 ust. 2 rozporządzenia ws. kas, odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Raport stanowi załącznik do protokołu.

Dlatego też, stosując analogicznie § 15 rozporządzenia ws. kas, Spółka powinna zakończyć pracę kasy w trybie fiskalnym, złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego oraz dopełnić pozostałych obowiązków wskazanych w § 15 ust. 1 rozporządzenia ws. kas.

Stanowisko wyrażone przez Spółkę zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2015 r., sygn. ITPP1/443-1533/14/AJ wskazującej, że „(...) skoro - jak wskazano - dokonuje Pani wyłącznie świadczeń w zakresie usług ubezpieczeniowych (przy założeniu, że świadczenia te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64-66), które są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (...). - to może Pani obecnie złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego, stosownie do zapisu powołanego § 15, zgodnie z zasadami wynikającymi z tego przepisu.(...)”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w myśl którego, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W myśl art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.


Nadmienia się, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 675) wprowadzająca zmiany m.in. w przepisach art. 111 ustawy o VAT.


I tak, zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy, w brzmieniu od dnia 1 maja 2019 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazać w tym miejscu należy, że od dnia 1 maja 2019 r. został uchylony przepis art. 111 ust. 1a ustawy i dodano przepis art. 111 ust. 1b, zgodnie z którym, w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas.


Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas).


W poz. 34 tego załącznika wymieniono, dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

W poz. 36 ww. załącznika wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast w poz. 37 tego załącznika wymieniono, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.


Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.


Na gruncie niniejszej sprawy należy również wskazać, że zgodnie, § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2019 r., w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas).

Od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r, w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. , poz. 816), w którym to w Rozdziale 2, oddziale 5 wskazano przepisy dotyczące sposobu zakończenia używania kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas.

Zgodnie z § 34 ww. rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 35 ww. rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.


W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§ 36 ww. rozporządzenia w sprawie kas).


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży gazet, czasopism, książek, reklam i ogłoszeń.


Spółka ewidencjonuje za pośrednictwem kasy rejestrującej następujące transakcje:

  1. sprzedaż na rzecz pracowników komputerów oraz telefonów służbowych oraz obciążenie kosztami prywatnego użytku samochodów służbowych - transakcje dokumentowane są dodatkowo wewnętrznym dokumentem będącym podstawą potrącenia kwot z listy płac lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy;
  2. obciążanie pracowników z tytułu rozmów telefonicznych, które następuje w oparciu o wewnętrzny dokument będący podstawą potrącenia kwot z listy płac;
  3. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-booków i audiobooków na portalu ... – płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  4. sprzedaż ogłoszeń prasowych – w punkcie sprzedaży przyjmowana jest płatność w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego względnie możliwa jest również płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  5. sprzedaż na rzecz osób fizycznych licencji do korzystania z archiwalnych zdjęć A. – płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon;
  6. opłata za udział osób fizycznych w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach organizowanych przez dział IT i dział FOTO – płatności są otrzymywane głównie za pośrednictwem przelewu bankowego, możliwa jest również płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  7. sprzedaż książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera) - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej, płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon;
  8. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do aplikacji na portalu ... oraz do aplikacji mobilnej G. - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  9. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu radia .. oraz do aplikacji mobilnej ... - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  10. sprzedaż na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu ... - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej;
  11. sprzedaż na rzecz osób fizycznych e-biletów na koncerty w formie wysyłki elektronicznej (do wydrukowania) - płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej.

Wnioskodawca wskazał, że tzw. transakcja przez telefon polega na tym, że klient nabywający towary lub usługi od Spółki łączy się telefonicznie z jej pracownikiem i przez telefon podaje dane swojej karty płatniczej niezbędne do zrealizowania płatności. Natomiast pracownik Spółki wpisuje te dane do systemu płatności, co po autoryzacji transakcji umożliwia otrzymanie przez Spółkę zapłaty w formie bezgotówkowej. Spółka powiązuje płatność z daną transakcją poprzez opis w tytule transakcji.


Natomiast w przypadku płatności kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej to nabywca sam podaje dane karty niezbędne do zainicjowania płatności.


Spółka nie wykonywała na rzecz osób fizycznych czynności wskazanych w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień oraz odpowiadających mu przepisów obowiązujących we wcześniejszych latach.


Równocześnie jednak Spółka wskazuje, że rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w latach 90. XX wieku, w oparciu o obowiązujące wówczas regulacje. Obrót zrealizowany przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym (2018) kwotę 20 000 zł.

W przypadku czynności wskazanych w punktach c) -f) oraz h)- k) płatność od osób fizycznych jest otrzymywana za pośrednictwem przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu. Ponadto, wspomniane transakcje dokumentowane są dokumentami księgowymi zwanymi specyfikacjami zawierającymi szczegółowe dane transakcji lub fakturami wystawianymi na żądanie nabywcy. W odniesieniu do czynności wskazanych w punktach c) -f) oraz h)- k) Spółka otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (opis w tytule płatności przelewu, specyfikacja, faktura), jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.

W przypadku czynności wskazanej w punkcie g) tj. w odniesieniu do sprzedaży książek drukowanych, dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (opis w tytule płatności przelewu), jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zrezygnowania ze stosowania kasy rejestrującej oraz czynności jakich Wnioskodawca powinien dopełnić w celu zgłoszenia tego faktu.


Wskazać w tym miejscu należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do zrezygnowania ze stosowania kasy rejestrującej w przypadku gdy sprzedaż przez nią rejestrowana będzie podlegała zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej. Zatem należy dokonać analizy dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc przedstawiony opis sprawy do obowiązujących przepisów prawa, w zakresie sprzedaży wskazanej w punktach a) i b) wniosku tj. sprzedaży na rzecz pracowników komputerów oraz telefonów służbowych, obciążania kosztami prywatnego użytku samochodów służbowych oraz obciążania pracowników z tytułu rozmów telefonicznych, wskazać należy, że czynności te stanowią dostawę towarów oraz świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników o których mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas.

Zatem Wnioskodawca w odniesieniu do sprzedaży wskazanej w punktach a) i b) wniosku będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia.

W odniesieniu do sprzedaży wskazanej w punktach c), e) - f) oraz h) - k) wniosku tj.:

  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych e-booków i audiobooków na portalu ...;
  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych licencji do korzystania z archiwalnych zdjęć A.;
  • opłat za udział osób fizycznych w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach organizowanych przez dział IT i dział FOTO;
  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do aplikacji na portalu … oraz do aplikacji mobilnej G.;
  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu radia … oraz do aplikacji mobilnej T;
  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych pakietów dostępu do portalu ...;
  • sprzedaży na rzecz osób fizycznych e-biletów na koncerty w formie wysyłki elektronicznej (do wydrukowania);

jak wskazał Wnioskodawca, płatność odbywa się kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej lub kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon. Spółka powiązuje płatność z daną transakcją poprzez opis w tytule transakcji.


Tym samym powyższa sprzedaż usług wskazanych w punktach c), e) - f) oraz h) - k) wniosku spełnia warunki, o których mowa w pkt 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas, uprawniające do skorzystania przez Wnioskodawcę do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Spółka otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku (przelewu bankowego, również przelewu z karty płatniczej lub przelewu online), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (opis w tytule płatności przelewu, specyfikacja, faktura), jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła.

Natomiast co do sprzedaży wskazanej w punkcie g) wniosku tj. sprzedaży książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej (za pośrednictwem poczty lub kuriera), Wnioskodawca wskazał, że płatność odbywa się kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej lub kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej jako tzw. transakcja przez telefon, a płatność jest wiązana z daną transakcją poprzez opis w tytule płatności przelewu.

Tym samym, skoro w odniesieniu do sprzedaży wskazanej w punkcie g) wniosku tj. sprzedaży książek drukowanych na rzecz osób fizycznych w formie wysyłkowej, dostawa towarów odbywać się będzie w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, a Wnioskodawca będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej sprzedaży konkretna zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, to w odniesieniu do tej sprzedaży będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na podstawie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do tego rozporządzenia.

Odnosząc się z kolei do sprzedaży wskazanej w punkcie d) wniosku tj. sprzedaży ogłoszeń prasowych, dla których płatność przyjmowana jest w punkcie sprzedaży w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego względnie możliwa jest również płatność kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej, wskazać należy, że do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku otrzymywania zapłaty za świadczone usługi gotówką i za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala, należy zauważyć, że takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia w oparciu o § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas, ponieważ takie płatności nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisu rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że również płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają walory płatności gotówkowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dla sprzedaży wskazanej w punkcie d) wniosku gdzie płatność odbywa się w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego, nie zostaną spełnione warunki konieczne do korzystania ze zwolnienia świadczonych usług z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w związku z poz. 37 załącznika, ponieważ zapłata za świadczone usługi nie następuje w sposób określony w tym przepisie.

Z uwagi również na fakt, że Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w latach 90. XX wieku, a obrót zrealizowany przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył w poprzednim roku podatkowym (2018) kwotę 20 000 zł nie będzie miał również prawa do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania powyższej sprzedaży na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas.

Zatem Wnioskodawca dokonując sprzedaży ogłoszeń prasowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dla których płatność przyjmowana jest w punkcie sprzedaży w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego, ma obowiązek ewidencjonować taką sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku dotyczącym sprzedaży ogłoszeń prasowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych gdzie płatność odbywa się kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej, wskazać należy, że jeżeli Wnioskodawca będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za tą sprzedaż, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do tego rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wskazanej w punktach a) – c) i e) - k) oraz w odniesieniu do sprzedaży wskazanej w pkt g) dla której płatność odbywa się kartą płatniczą za pośrednictwem strony internetowej na podstawie § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu odpowiednią pozycją (poz. 34, poz. 36 lub poz. 37) ww. załącznika do tego rozporządzenia. Natomiast w odniesieniu do sprzedaży wskazanej w punkcie d) wniosku gdzie płatność przyjmowana jest w punkcie sprzedaży w formie gotówkowej albo bezgotówkowej: kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonować taką sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Tym samym odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wskazać należy, że Wnioskodawcy przysługuje takie prawo jedynie w odniesieniu do kasy rejestrującej, na której Wnioskodawca ewidencjonuje wyłącznie sprzedaż, w odniesieniu do której ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. W przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o zaprzestaniu prowadzenia ewidencji przez taką kasę, Wnioskodawca ma obowiązek wykonać czynności o których mowa w § 34 rozporządzenia w sprawie kas tj. wystawić raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny); niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonać odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzić z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia; złożyć protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego; sporządzić i złożyć, wraz z dokumentami, o których mowa powyżej, do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W związku z tym, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie odniósł się do rezygnacji z kasy w odniesieniu do sprzedaży, w odniesieniu do której ma obowiązek jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, oraz z uwagi na fakt, że wyrejestrowanie kasy nastąpi na podstawie obowiązujących od 1 maja 2019 r. przepisów, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj