Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1333/11-2/KB
z 3 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1333/11-2/KB
Data
2012.01.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Prawa i obowiazki wynikające ze stosowania znaków akcyzy --> Termin wykorzystania znaków akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby tytoniowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
akcyza
banderola
podatek akcyzowy
tytoń
wyroby tytoniowe
zawieszenie poboru akcyzy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Oznaczanie wyrobów tytoniowych znakami akcyzy



Wniosek ORD-IN 346 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2011 r. (data wpływu 06.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.10.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obecnie posiada w magazynie w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone banderolami z roku 2011. W myśl art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. Spółka planuje wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów tytoniowych oznaczonych banderolami z roku 2011 dopiero w przyszłym roku po 1 marca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na te wyroby należy nanieść drugą banderolę podatkową, odpowiadającą rokowi kalendarzowemu, w którym wyrób będzie wyprowadzany ze składu podatkowego, a co za tym idzie rokiem, w którym na wyrób ten zostanie naliczony podatek akcyzowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja, w której wyrób tytoniowy będzie opuszczał skład podatkowy w innym roku niż miało miejsce jego wyprodukowanie, wymaga nałożenia drugiej banderoli podatkowej. Wyprowadzenie takiego wyrobu ze składu podatkowego z banderolą z roku poprzedniego jest niemożliwe, ponieważ straci ona ważność. Od dnia 1 stycznia 2012 r. na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym tym rokiem wytworzenia.

Nieuzasadnione byłoby również nakładanie banderoli legalizacyjnej, gdyż takie banderole stosuje się na wyroby, które już zostały dopuszczone do obrotu. Ponadto usunięcie „starych” banderol z wyrobów będzie niemożliwe, ponieważ są one nakładane w sposób uniemożliwiający ich zdjęcie bez uszkodzenia wyrobu. Co za tym idzie, kolejna banderola podatkowa powinna być nałożona w sposób opisany w ustawie.

Z kolei art. 116 ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Należy dodać, że możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ustawy. W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

W świetle ww. przepisu, przesłanką zdjęcia banderol jest ich przeznaczenie do sprzedaży poza Polską, natomiast w omawianej sytuacji magazynowane przez Spółkę wyroby tytoniowe przeznaczone są na rynek krajowy. Jednocześnie, w odniesieniu do opisanej powyżej sytuacji, nie zachodzi konieczność oznaczania wyrobów tytoniowych legalizacyjnymi znakami akcyzy, zgodnie z art. 116 ust 3 ustawy. Należy bowiem wskazać, że powołany przepis odnosi się wyłącznie do wyrobów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym nie dotyczy opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego.

Reasumując, przepisy ustawy o podatku akcyzowym dopuszczają możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych podatkowymi znakami akcyzy w sytuacji, gdy wcześniej na te same wyroby nałożone zostały podatkowe znaki akcyzy według uprzednio obowiązującego wzoru, pod warunkiem, że oznaczenie wyrobów tytoniowych nowymi banderolami akcyzowymi z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, zostanie dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego).

Powyższe stanowisko firmy znajduje swoje potwierdzenie w Interpretacji Podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu na wniosek z dnia 1 października 2009 roku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy – sygnatura: ILPP3/443-155/09-2/TW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 10 ww. załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara cygaretki – bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (…).

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada w magazynie w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone banderolami z roku 2011. Banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. Spółka planuje wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów tytoniowych oznaczonych banderolami z roku 2011 dopiero w przyszłym roku po 1 marca. Przedmiotem wątpliwości Spółki jest oznaczanie w tym składzie podatkowym wyrobów tytoniowych z ww. banderolą podatkową, nową banderolą z roku 2012.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu. Zgodnie natomiast z ust. 6 i 7 tego przepisu znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał. Zatem, od dnia 1 stycznia 2012 r. na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym tym rokiem wytworzenia.

Analizując problematykę związaną z oznaczaniem wyrobów akcyzowych przytoczyć w szczególności należy treść przepisu art. 116 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Z kolei art. 116 ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jak wynika z powyższego, przepis art. 116 ust. 3 ustawy dotyczy sytuacji, w której wyroby akcyzowe nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zauważyć należy, iż uregulowanie stanu prawnego takich wyrobów akcyzowych, które nie czynią zadość wymogom określonym w art. 117 ust. 1 ustawy, następuje wyłącznie poprzez naniesienie na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Mając to na uwadze, należy zauważyć, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym (zarówno znajdujących się pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również poza tą procedurą) naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy.

Możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ustawy. Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

W świetle ww. przepisu, przesłanką zdjęcia banderol jest ich przeznaczenie do sprzedaży poza Polską, natomiast w omawianej sytuacji magazynowane przez Wnioskodawcę wyroby przeznaczone są na rynek krajowy.

W związku z powyższym stwierdzić trzeba, że zasadniczo przepisy ustawy akcyzowej nie zawierają normy prawnej, która wyłączałaby możliwość naniesienia na wyroby tytoniowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczone podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym, legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego. W odniesieniu do wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przepisy akcyzowe wskazują wprost, że w takiej sytuacji uregulowanie stanu prawnego wyrobów (i dopuszczenie ich do obrotu) nie może nastąpić w inny sposób niż poprzez naniesienie na nie legalizacyjnych znaków akcyzy.

Prawodawca dopuszcza więc generalną możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole według wzoru obowiązującego poprzednio. Jednocześnie, w odniesieniu do opisanej powyżej sytuacji, nie zachodzi konieczność oznaczania wyrobów tytoniowych legalizacyjnymi znakami akcyzy, zgodnie z normą wynikającą z art. 116 ust. 3 ustawy. Bowiem Wnioskodawca trafnie wskazał, że powołany przepis odnosi się wyłącznie do produktów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym nie dotyczy opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego.

Reasumując, przepisy ustawy o podatku akcyzowym dopuszczają możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych podatkowymi znakami akcyzy w sytuacji, gdy wcześniej na te same wyroby nałożone zostały podatkowe znaki akcyzy według uprzednio obowiązującego wzoru i oznaczenie wyrobów tytoniowych nowymi banderolami akcyzowymi z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, zostanie dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia papierosów ze składu podatkowego).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj