Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.169.2019.2.MWJ
z 4 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości uzyskania przez Wnioskodawcę statusu podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej z wyłączeniem działalności rolniczej żony Wnioskodawcy,
  • możliwości wystawiania przez Wnioskodawcę faktur VAT-RR dokumentujących nabycie produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego żony,
  • prawa do dokonania odliczenia podatku VAT z wystawionych faktur VAT-RR

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości uzyskania przez Wnioskodawcę statusu podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej z wyłączeniem działalności rolniczej żony Wnioskodawcy,
  • możliwości wystawiania przez Wnioskodawcę faktur VAT-RR dokumentujących nabycie produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego żony,
  • prawa do dokonania odliczenia podatku VAT z wystawionych faktur VAT-RR

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 maja 2019 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania nr 2 wniosku, stanowiska do przeformułowanego pytania nr 2 wniosku oraz o uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarzą (pozarolniczą działalność gospodarczą). Aktualnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm. dalej: ustawa o VAT”). Wnioskodawca zamierza jednak w przyszłości zrezygnować ze zwolnienia i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

W przeważającym zakresie działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży hurtowej kwiatów i roślin (zgodnie z kodem PKD 46.22.Z), a w pozostałym zakresie jest to: sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych (PKD 46.75.Z), sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (PKD 46.90.Z), pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (47.19.Z), sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.59.Z), sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.76.Z), sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.78.Z), sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z), działalność w zakresie architektury (PKD 71.11.Z), działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zielonych (PKD 81.30.Z), pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, nie posiada gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy o VAT, nie posiada również statusu rolnika lub rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie zajmuje się produkcją produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, ani świadczeniem usług rolniczych w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy o VAT.

Żona Wnioskodawcy prowadzi gospodarstwo rolne (w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy o VAT) jako rolnik ryczałtowy (w roz. art. 2 pkt 19 ustawy o VAT). Korzysta ona ze zwolnienia od podatku towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Małżonkowie pozostają w ustroju wspólności majątkowej. Małżonka Wnioskodawcy prowadzi swoje gospodarstwo rolne na nieruchomości stanowiących jej majątek osobisty. Nieruchomość ta została nabyta przez żonę Wnioskodawcy w drodze umowy darowizny i w myśl art. 33 pkt 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682 ze zm.) stała się przedmiotem jej majątku osobistego. Małżonkowie nie rozszerzyli wspólności majątkowej małżeńskiej na nieruchomość, na której znajduje się gospodarstwo.

Wnioskodawca zamierza w przyszłość nabywać odpłatnie od żony towary i produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, które zostaną wytworzone w ramach jej gospodarstwa rolnego, a następnie zamierza sprzedawać je w ramach swojej jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach głównego przedmiotu tej działalności, którym jest sprzedaż hurtowa kwiatów i roślin (PKD 46.22.Z).

Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie skutków podatkowych transakcji dokonanych pomiędzy nim a żoną. Wnioskodawca pragnie w szczególności ustalić, czy może być samodzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach opisanej w stanie faktycznym pozarolniczej działalności gospodarczej, a zgłoszenie rejestracyjne jako podatnika VAT obejmie wyłącznie jego pozarolniczą działalność gospodarczą.

Wnioskodawcę interesuje także, czy po rezygnacji ze zwolnienia z VAT z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny, będzie uprawniony do wystawienia faktur VAT-RR dokumentujących nabycie towarów od żony - rolnika ryczałtowego oraz czy będzie przysługiwało mu uprawnienie do odliczenia podatku VAT z takich faktur.

Wnioskodawca chciałby uzyskać również informację, czy wydatki poniesione na nabycie towarów od żony mogą stanowić dla niego koszt uzyskania przychodu w ramach źródła pozarolniczą działalność gospodarcza, przy założeniu, że wykazują one związek z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością, w szczególności z osiąganymi przychodami.

W piśmie z dnia 20 maja 2019 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nabycie przez Wnioskodawcę produktów rolnych - sadzonek roślin, roślin i kwiatów będzie związane z dostawą opodatkowaną.

Zapłata należności za produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, będzie obejmować również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku i nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego (żony) nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik - żona zawrze umowę z podmiotem nabywającym - Wnioskodawcą ww. produkty rolne, określającą dłuższy termin płatności.

W dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty będzie podany numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych będą podane dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca może uzyskać status samodzielnego podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej opisanej we wniosku, a zgłoszenie rejestracyjne nie obejmie działalności rolniczej żony Wnioskodawcy? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1).
  2. Czy Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, nabywając od rolnika ryczałtowego - żony produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, w sytuacji gdy nabycie będzie związane z dostawą opodatkowaną, powinien udokumentować ww. transakcję fakturą VAT-RR, na podstawie której będzie uprawniony do odliczenia kwoty zryczałtowanego podatku VAT wykazanego na ww. fakturze? (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, oznaczone jako pytanie nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy może on uzyskać status samodzielnego podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej opisanej w stanie faktycznym wniosku, a rejestracja nie obejmie działalności rolniczej żony Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy o VAT) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy o VAT).

W art. 43 ust. 3 ustawy o VAT postanowiono, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż w zakresie działalności rolniczej określonej w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT podatnikiem podatku VAT może być wyłącznie osoba, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności rolniczej. Prowadzona przez niego pozarolnicza działalność gospodarcza swoim zakresem nie obejmuje działalności rolniczej określonej w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Działalność rolniczą - gospodarstwo rolne, prowadzi natomiast jego żona, będąca rolnikiem ryczałtowym, która nie zamierza jednak rezygnować ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym do stanu faktycznego opisanego we wniosku nie znajdą zastosowania art. 15 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, a tym samym planowana rejestracja Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego nie obejmie działalności rolniczej prowadzonej przez żonę Wnioskodawcy, a jedynie pozarolniczą działalność gospodarczą Wnioskodawcy opisaną w stanie faktycznym wniosku.

Powyższe potwierdza m.in. orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2018 r., I FSK 1005/16, gdzie sąd wskazał, że prowadzenie przez małżonka podatnika działalności rolniczej określonej w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT nie oznacza, że podatnik nie może uzyskać statusu podatnika VAT w zakresie realizacji czynności wykraczających przedmiotowo poza zakres działalności rolniczej określonej w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.

Ad. 2 (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku).

Przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT precyzują, jakie podmioty wpisują się w definicję podatnika podatku od towarów i usług. Ustawodawca nie wymienił wśród nich małżonków. Ustawa o podatku od towarów i usług nie obejmuje także małżonków jako odrębnej kategorii podatników. Tym samym na gruncie przepisów ustawy o VAT małżonkowie nie są uznawani za jeden podmiot podatkowy, bowiem każdy z nich wykonując samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest odrębnym podatnikiem tego podatku. Co więcej autonomiczność prawa podatkowego wyklucza możliwość takiej interpretacji jego przepisów, która zakładałaby, że wspólność majątkowa istniejąca między małżonkami na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, ma wpływ na zakres ich praw i obowiązków jako podatników podatku od towarów i usług. Dopuszczalne jest dokonywanie czynności cywilnoprawnych między małżonkami pozostającymi w małżeńskiej wspólności majątkowej, jeżeli czynności te dotyczą sfery objętej zakresem ich działalności gospodarczej.

Niezależnie od istniejących stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami, w transakcjach zawieranych pomiędzy nimi mamy do czynienia z wykonywaniem czynności opodatkowanych pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami. Oznacza to, że w momencie odpłatnej dostawy towarów czy świadczenia usług podmiot zobowiązany powinien wystawić fakturę VAT i rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że towary i produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, mające zostać przeniesione z działalności żony Wnioskodawcy do działalności Wnioskodawcy, w świetle przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stanowią (przy istnieniu wspólności majątkowej) niewątpliwie majątek wspólny małżonków, jednakże w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są to towary, które żona Wnioskodawcy wytworzyła w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.

W związku z powyższym, należy przyjąć, że w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nabycie towarów i produktów rolnych - sadzonek roślin, roślin i kwiatów z działalności rolniczej żony Wnioskodawcy do działalności Wnioskodawcy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, korzystając jednak ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko zostało zaaprobowane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lutego 2012 r. (sygn. IBPP1/443-1676/11/AZb).

Ponadto, zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Mając na uwadze powyższe regulacje, Wnioskodawca, po rezygnacji ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i rejestracji jako podatnik VAT czynny, nabywając produkty rolne od żony będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT-RR dokumentującej nabycie tych towarów zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, w przypadku spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, Wnioskodawca, po rezygnacji ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i rejestracji jako podatnik VAT czynny, będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT, stanowiącej zryczałtowany zwrot podatku na rzecz żony - rolnika ryczałtowego.

W ocenie Wnioskodawcy, będąc zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, nabywając od rolnika ryczałtowego - żony produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, w sytuacji gdy nabycie będzie związane z dostawą opodatkowaną, powinien udokumentować ww. transakcję fakturą VAT-RR, na podstawie której będzie uprawniony do odliczenia kwoty zryczałtowanego podatku VAT wykazanego na ww. fakturze.

Wnioskodawca po rezygnacji ze zwolnienia od VAT z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”) zamierza nabywać odpłatnie od rolnika ryczałtowego (żony) produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz ww. regulacji ustawy o VAT należy przyjąć, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawiania faktur VAT-RR w przypadku nabycia produktów rolnych - sadzonek roślin, roślin i kwiatów od rolnika ryczałtowego (żony).

Natomiast w związku z wykorzystaniem nabywanych produktów rolnych do czynności opodatkowanych oraz spełnieniem przez Wnioskodawcę warunków, o których mowa w art. 116 ust. 6 pkt 1-3 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza – stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy, przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Za podatnika uważa się również osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych przypadkach niż wymienione wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa czy wspólnej działalności rolniczej (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Należy wskazać, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie wymienia małżonków jako odrębnej kategorii podatników. Tym samym, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług małżonkowie nie są uznawani za jeden podmiot podatkowy. Każdy z nich, wykonując samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest odrębnym podatnikiem tego podatku. Zatem, transakcje dokonywane pomiędzy nimi, jako osobami, prowadzącymi odrębnie działalność gospodarczą stanowią dostawę towarów lub świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarzą (pozarolniczą działalność gospodarczą). Aktualnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca zamierza jednak w przyszłości zrezygnować ze zwolnienia i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. W przeważającym zakresie działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży hurtowej kwiatów i roślin (zgodnie z kodem PKD 46.22.Z).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, nie posiada gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy o VAT, nie posiada również statusu rolnika lub rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie zajmuje się produkcją produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, ani świadczeniem usług rolniczych w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy o VAT.

Żona Wnioskodawcy prowadzi gospodarstwo rolne (w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy o VAT) jako rolnik ryczałtowy. Korzysta ona ze zwolnienia od podatku towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Małżonkowie pozostają w ustroju wspólności majątkowej. Małżonka Wnioskodawcy prowadzi swoje gospodarstwo rolne na nieruchomości stanowiącej jej majątek osobisty. Nieruchomość ta została nabyta przez żonę Wnioskodawcy w drodze umowy darowizny i stała się przedmiotem jej majątku osobistego. Małżonkowie nie rozszerzyli wspólności majątkowej małżeńskiej na nieruchomość, na której znajduje się gospodarstwo.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro małżonkowie nie rozszerzyli wspólności majątkowej małżeńskiej na nieruchomość, na której znajduje się gospodarstwo małżonki Wnioskodawcy, które w drodze umowy darowizny stało się przedmiotem jej majątku osobistego, to jedyną osobą prowadzącą gospodarstwo rolne będzie małżonka Wnioskodawcy, która reprezentuje gospodarstwo i jest rolnikiem ryczałtowym.

W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest osobą współprowadzącą działalność rolniczą żony w rozumieniu przepisów ustawy, zatem Wnioskodawcę należy traktować jako odrębnego podatnika podatku od towarów i usług, który może samodzielnie prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą – m.in. sprzedaż towarów i produktów rolnych (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty). W związku z powyższym Wnioskodawca może zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie mógł uzyskać status samodzielnego podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej opisanej we wniosku, a zgłoszenie rejestracyjne nie będzie obejmowało działalności rolniczej żony Wnioskodawcy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii wystawiania przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, faktur VAT-RR dokumentujących nabycie produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego żony oraz prawa do dokonania odliczenia podatku VAT z wystawionych faktur VAT-RR, wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Wskazać jeszcze raz należy, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza w przyszłość nabywać odpłatnie od żony towary i produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, które zostaną wytworzone w ramach jej gospodarstwa rolnego, a następnie zamierza sprzedawać je w ramach swojej jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach głównego przedmiotu tej działalności, którym jest sprzedaż hurtowa kwiatów i roślin (PKD 46.22.Z). Aktualnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca zamierza jednak w przyszłości zrezygnować ze zwolnienia i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Definicja umowy sprzedaży zawarta jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.). Stosownie do postanowień art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Realizacja czynności sprzedaży może nastąpić zatem między dwoma podmiotami rozróżnianymi przez przepisy prawa jako sprzedawca i nabywca, a zatem w umowie sprzedaży występować muszą co najmniej dwie strony.

Podobnie, aby miała miejsce dostawa towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, koniecznym jest, aby wystąpiły co najmniej dwie strony, między którymi może dojść do przeniesienia własności towaru. Ustawodawca w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy poddaje opodatkowaniu odpłatną dostawę towarów, do której można zaliczyć transakcje sprzedaży, niezależnie od tego czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, jednakże z zastrzeżeniem zawartym w art. 6 pkt 2 ustawy. W myśl powołanego artykułu, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, iż zamiar odpłatnego nabywania od żony towarów i produktów rolnych (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty), które zostaną wytworzone w ramach Jej gospodarstwa rolnego, a następnie będą one sprzedawane przez Wnioskodawcę w ramach swojej jednoosobowej działalności gospodarczej będzie stanowić sprzedaż w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług będziemy mieli bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami – Wnioskodawcą – osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, która będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz żoną Wnioskodawcy – rolnikiem ryczałtowym – korzystającym ze zwolnienia od podatku.

Zatem, planowana sprzedaż przez żonę Wnioskodawcy towarów i produktów rolnych (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty), występującą w tej transakcji jako odrębny podmiot – rolnik ryczałtowy - na rzecz Wnioskodawcy będzie wypełniać definicję dostawy towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6. Stosownie do ust. 6 powołanego artykułu, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

W myśl art. 116 ust. 4 ustawy, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, lecz przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca zrezygnuje ze zwolnienia z VAT z art. 113 ust. 1 ustawy i nabywając towary od żony będzie działał jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT oraz nabycie towarów (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty) od rolnika ryczałtowego – żony będzie związane z dostawą opodatkowaną, to Wnioskodawca będzie uprawniony do wystawienia faktur VAT-RR dokumentujących nabycie ww. towarów.

Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo – dla nabywcy produktów rolnych – potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych oraz określenie warunków, na jakich podatnik może zrealizować prawo do odliczenia.

Stosownie do art. 116 ust. 7 ustawy, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

W myśl art. 116 ust. 8 ustawy, warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Według art. 116 ust. 9 ustawy, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Treść art. 116 ust. 9a ustawy stanowi, że przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Stosownie do art. 116 ust. 9b ustawy, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się do dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty w formie zaliczki po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 9 pkt 1. W przypadku gdy zaliczki obejmują całą kwotę należności z tytułu nabycia produktów rolnych, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się, pod warunkiem że podatnik po dokonaniu nabycia produktów rolnych wystawi i wyda rolnikowi ryczałtowemu dokument potwierdzający nabycie produktów rolnych, w którym zostaną również wykazane dane identyfikujące dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty zaliczki na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 16 ust. 6 ustawy o VAT nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Ciężarem mechanizmu „zryczałtowanego zwrotu podatku” dla rolników ryczałtowych obarczono przede wszystkim podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników bezpośrednio, przede wszystkim: punkty skupu, hurtownie, przetwórnie, niektóre sklepy itp. Ponadto, na nabywającego od rolnika ryczałtowego produkty rolne (usługi rolnicze), a nie na tego rolnika nałożono obowiązek udokumentowania tej transakcji dostawy (usługi).

Podatnik omawianego podatku bowiem, nabywający te produkty, rozliczając podatek, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako „Faktura VAT RR”. Aby jednak powyższe obowiązki nałożone na tych podatników były dla nich neutralne, w art. 116 ust. 6 omawianej ustawy przewidziano możliwość odzyskania kwoty podatku zryczałtowanego zapłaconego rolnikom, przy spełnieniu warunków podanych w tym przepisie.

Z opisu sprawy wynika, że nabycie przez Wnioskodawcę produktów rolnych - sadzonek roślin, roślin i kwiatów będzie związane z dostawą opodatkowaną. Zapłata należności za produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty, będzie obejmować również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku i nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego (żony) nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik - żona zawrze umowę z podmiotem nabywającym - Wnioskodawcą ww. produkty rolne, określającą dłuższy termin płatności. W dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne - sadzonki roślin, rośliny i kwiaty będzie podany numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych będą podane dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Określony w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy, mechanizm prawa do odliczenia przez podatników wypłaconych kwot zryczałtowanej rekompensaty rolnikom ryczałtowym jest wyrazem zasady neutralności wypłacanych kwot dla kontrahentów rolników ryczałtowych. W zakresie, w jakim nabywane produkty lub usługi służą działalności uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego, kwoty wypłaconej zryczałtowanej rekompensaty nie mogą być ciężarem, w sensie ekonomicznym, dla podatników.

Mechanizm ten w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedla art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w jej art. 116 ust. 6, stanowi kwotę podatku naliczonego, która obniża podatek należny podatnika stosownie do art. 86 ust. 1. W pełni zatem znajduje tu zastosowanie zasada neutralności dla podatnika tego podatku, która wyraża się tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie ponosi faktycznie ekonomicznego ciężaru tego podatku. Realizacja zasady neutralności wyraża się w stworzeniu takich rozwiązań legislacyjnych, w ramach których podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług do celów jego działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia kosztowego. Konieczność przestrzegania tej zasady jest akcentowana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone w tym celu, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż przez żonę Wnioskodawcy towarów i produktów rolnych (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty), występującą w tej transakcji jako odrębny podmiot – rolnik ryczałtowy - na rzecz Wnioskodawcy będzie wypełniać definicję dostawy towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego, Wnioskodawca będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku d towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia z VAT z art. 113 ust. 1 ustawy, nabywając towary (sadzonki roślin, rośliny i kwiaty) od rolnika ryczałtowego – żony, które będą związane z dostawą opodatkowaną, będzie uprawniony do wystawienia faktury VAT-RR dokumentującej nabycie ww. towarów. Na podstawie ww. faktury Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia kwoty zryczałtowanego podatku VAT w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, o ile spełnione zostały wszystkie warunki określone w art. 116 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości uzyskania przez Wnioskodawcę statusu podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej z wyłączeniem działalności rolniczej żony Wnioskodawcy,
  • możliwości wystawiania przez Wnioskodawcę faktur VAT-RR dokumentujących nabycie produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego żony,
  • prawa do dokonania odliczenia podatku VAT z wystawionych faktur VAT-RR.

Natomiast, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowych dla Jego małżonki.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku wyroku sądu, tutejszy organ wyjaśnia, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Zatem, wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Natomiast, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj