Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.228.2019.1.MPŁ
z 3 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 15 lutego 2019 roku. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).

Przeważającym przedmiotem działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (kod PKD – 47.91.Z).

Podatnik prowadzi detaliczną i hurtową sprzedaż innych artykułów spożywczych, tj. suplementów diety. Wnioskodawca zarejestrował w odpowiedniej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej zakład prowadzący sprzedaż żywności specjalnego przeznaczenia w postaci suplementów diety na odległość (sklep internetowy). Opisywane suplementy diety są sprzedawane w formie oleju w buteleczkach z zakraplaczem.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przedmiotowe suplementy diety nie są przez niego produkowane lub wytwarzane. Podatnik dokonuje ich nabycia od podmiotów zewnętrznych (dostawców), rozlewa do mniejszych opakowań, opakowując własnymi opakowaniami i oznaczeniami (powyższe czynności Wnioskodawca zleca podmiotowi zewnętrznemu posiadającemu stosowne uprawnienia) oraz dokonuje dalszej ich odsprzedaży za pomocą własnych źródeł sprzedaży. Co istotne Wnioskodawca nie przetwarza uprzednio nabytych towarów (produktów). Podatnik nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia stosowania właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca jest/będzie uprawiony do stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3,0%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, jest/będzie On uprawiony do stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3,0%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, gdyż zdaniem Wnioskodawcy prowadzi on działalność usługową w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym (...).

W myśl art. 12 ust. I pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Podatnik sprzedaje nabyte uprzednio produkty (towary) w stanie nieprzetworzonym, dokonując jedynie ich odpowiedniego konfekcjonowania (przelania do buteleczek oraz opakowania), którego w żaden sposób nie można utożsamiać z czynnością przetwarzania. Podatnik pragnie wskazać, iż słownikowe znaczenie słowa „przetwarzać” (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego) to „przekształcić coś twórczo”. Wnioskodawca natomiast nie przekształca nabytych towarów, dokonuje jedynie zmiany opakowania i oznaczenia, które to czynności znajdują się także w legalnej definicji czynności „działalności usługowej w zakresie handlu” zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca pragnie dodatkowo wskazać, iż możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w tym m.in. przepisów ustawy nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono jednakże świadczonych przez Wnioskodawcę usług, sklasyfikowanych pod wskazanym we wniosku symbolem PKWiU.

Co więcej, jak zostało wskazane, Wnioskodawca nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Podatnik spełnia zatem przesłanki pozytywne do stosowania 3,0% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, nie spełniając jednocześnie przesłanek negatywnych zawartych w przedmiotowej ustawie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy jest/będzie on uprawiony do stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3,0%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest z kolei – jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia pojęcia „w stanie nieprzetworzonym”, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (Warszawa 2002) „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać”.

Przyjąć zatem należy, że definicja zawarta w cyt. art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy dotyczy sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym, bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 15 lutego 2019 roku. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).

Przeważającym przedmiotem działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (kod PKD – 47.91.Z).

Podatnik prowadzi detaliczną i hurtową sprzedaż innych artykułów spożywczych, tj. suplementów diety. Wnioskodawca zarejestrował w odpowiedniej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej zakład prowadzący sprzedaż żywności specjalnego przeznaczenia w postaci suplementów diety na odległość (sklep internetowy). Opisywane suplementy diety są sprzedawane w formie oleju w buteleczkach z zakraplaczem.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przedmiotowe suplementy diety nie są przez niego produkowane lub wytwarzane. Podatnik dokonuje ich nabycia od podmiotów zewnętrznych (dostawców), rozlewa do mniejszych opakowań, opakowując własnymi opakowaniami i oznaczeniami (powyższe czynności Wnioskodawca zleca podmiotowi zewnętrznemu posiadającemu stosowne uprawnienia) oraz dokonuje dalszej ich odsprzedaży za pomocą własnych źródeł sprzedaży. Co istotne Wnioskodawca nie przetwarza uprzednio nabytych towarów (produktów). Podatnik nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, a także powyższe regulacje prawne, uznać należy, że skoro Wnioskodawca nie będzie podejmował czynności w wyniku których dojdzie do przetworzenia zakupionych uprzednio suplementów diety, prowadzona przez Niego działalność spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu.

Wykonywanie przez Wnioskodawcę czynności konfekcjonowania, tj. rozlewu zakupionych wcześniej suplementów diety do mniejszych opakowań, bez ingerencji w fizyczne cechy towarów zmieniających ich właściwości, nie może być uznane za przetworzenie.

W konsekwencji, do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanego przychodu ze sprzedaży suplementów diety, Wnioskodawca powinien zastosować 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy:


  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj