Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.195.2019.2.AP
z 12 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu 29 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn.: „A” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn.: „A”. Pismem z dnia 25 czerwca 2019 r. uzupełniono wniosek poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. W dniu 25.01.2018 r. Zainteresowany podpisał umowę nr (…) z Województwem B na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B na lata 2014-2020, projektu pn.: „A”. Projekt finansowany jest w 84% ze środków EFRP i w 16% ze środków własnych.

W ramach realizacji projektu, została wykonana wewnętrzna przebudowa pomieszczeń I piętra prawego skrzydła (bryły B) budynku szpitala oraz przebudowa istniejącej klatki schodowej wraz z budową wewnętrznego szybu windowego z windą szpitalną zapewniającą bezkolizyjne funkcjonalne połączenie (transport chorych i ruch pieszy personelu) z istniejącymi oddziałami oraz częścią diagnostyczną znajdującą się w bryle głównej budynku szpitala. W wyniku dokonanej przebudowy powstały nowe sale łóżkowe z węzłami sanitarnymi, izolatka, gabinet zabiegowy, dyżurka pielęgniarek, sale jednołóżkowe z dedykowaną instalacją do monitorowania bezdechu sennego oraz pomieszczenia pomocnicze (magazynek, WC, brudownik, itp.).

Projektem objęty był również zakup aparatury medycznej: aparat rtg, EBUS, respirator transportowy, walizka reanimacyjna, szafa do przechowywania endoskopów, zestaw do badania OBS, kardiomonitor, defibrylator, wózek reanimacyjny i aparat do gazometru przenośny.

W wyniku realizacji projektu szpital zwiększy wykrywalność, a w konsekwencji zmniejszy śmiertelność mieszkańców z powodu przewlekłych i rzadkich chorób układu oddechowego oraz rzadkich chorób płuc. Usługi, które będą udzielane na rzecz pacjentów w wyniku realizacji wyżej opisanego projektu będą finansowane ze środków NFZ i będą zwolnione z podatku VAT.

We wniosku o dofinansowanie realizacji projektu podatek VAT ujęto jako wydatek kwalifikowalny, ponieważ Zespół nie miał i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. W roku 2018 C dokonał sprzedaży objętej stawką VAT 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu całkowitego w 2018 r. wynosi 4% (wartość sprzedaży netto: (…) zł, w tym sprzedaż 23%: (…) zł).

Szpital, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje proporcję 4%. Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania. Podatek odliczony w 2018 r. wyniósł (…) zł (w tym VAT proporcja 4%: (…) zł i VAT naliczony (…) zł). Dodatkowo Szpital podaje, że konieczność stosowania proporcji wynika z faktu prowadzenia przez Szpital badań klinicznych, które to usługi są opodatkowane stawką podstawową, a inwestycja nie jest związana z tymi badaniami.

Pismem z dnia 25 czerwca 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

  1. C na moment ponoszenia wydatków związanych z ww. projektem był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Efekty zrealizowanego przez Szpital projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.
  3. W związku z powyższym Szpital nie ma i nie będzie miał możliwości bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – istniała możliwość odzyskania przez C podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, C nie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. W dniu 25.01.2018 r. Zainteresowany podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn.: „A”. Projekt finansowany jest w 84% ze środków EFRP i w 16% ze środków własnych.

W ramach realizacji projektu, została wykonana wewnętrzna przebudowa pomieszczeń I piętra prawego skrzydła (bryły B) budynku szpitala oraz przebudowa istniejącej klatki schodowej wraz z budową wewnętrznego szybu windowego z windą szpitalną zapewniającą bezkolizyjne funkcjonalne połączenie (transport chorych i ruch pieszy personelu) z istniejącymi oddziałami oraz częścią diagnostyczną znajdującą się w bryle głównej budynku szpitala. W wyniku dokonanej przebudowy powstały nowe sale łóżkowe z węzłami sanitarnymi, izolatka, gabinet zabiegowy, dyżurka pielęgniarek, sale jednołóżkowe z dedykowaną instalacją do monitorowania bezdechu sennego oraz pomieszczenia pomocnicze (magazynek, WC, brudownik, itp.).

Projektem objęty był również zakup aparatury medycznej: aparat rtg, EBUS, respirator transportowy, walizka reanimacyjna, szafa do przechowywania endoskopów, zestaw do badania OBS, kardiomonitor, defibrylator, wózek reanimacyjny i aparat do gazometru przenośny.

W wyniku realizacji projektu szpital zwiększy wykrywalność, a w konsekwencji zmniejszy śmiertelność mieszkańców z powodu przewlekłych i rzadkich chorób układu oddechowego oraz rzadkich chorób płuc. Usługi, które będą udzielane na rzecz pacjentów w wyniku realizacji wyżej opisanego projektu będą finansowane ze środków NFZ i będą zwolnione z podatku VAT.

Szpital, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje proporcję 4%. Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania. Dodatkowo Szpital podał, że konieczność stosowania proporcji wynika z faktu prowadzenia przez Szpital badań klinicznych, które to usługi są opodatkowane stawką podstawową, a inwestycja nie jest związana z tymi badaniami.

C na moment ponoszenia wydatków związanych z ww. projektem był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Efekty zrealizowanego przez Szpital projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – istniała możliwość odzyskania przez Zainteresowanego podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż – jak wskazał Zainteresowany – efekty zrealizowanego przez Szpital projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Nie jest zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może również odzyskać podatku VAT naliczonego w związku
z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że efekty zrealizowanego przez Szpital projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj