Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.271.2019.1.JKU
z 17 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej Wnioskodawca lub Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej (…) Nr naboru: (…) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu: „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie (…)”.

Nr projektu: (…)

Wartość projektu: (…)

Wartość dofinansowania: (…)

Projekt zakłada promocję unikatowej bioróżnorodności występującej na terenie Gminy poprzez budowę atrakcyjnej infrastruktury edukacyjno-rekreacyjnej na najcenniejszych przyrodniczo terenach Gminy.

W ramach projektu przewidziano:

  1. Budowę ścieżek edukacyjno-poznawczych na terenie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego (…).
    Na terenie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego zaplanowano budowę dwóch ścieżek terenowych o długości 2 700m i 800m. Ścieżki zostaną wyposażone w elementy małej architektury oraz tablice edukacyjne, które będą miały na celu upowszechnienie wiedzy na temat unikatowej bioróżnorodności występującej na terenie Zespołu. Nowopowstała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
    W trakcie realizacji projektu teren zostanie poddany oczyszczaniu pielęgnacyjnemu w celu wyeksponowania muraw kserotermicznych, które w głównej mierze stanowią o wyjątkowości Zespołu oraz stworzenia odpowiednich warunków do ich dalszego rozwoju.
    • Teren opracowania – pow. 59,61 ha,
    • Ścieżka terenowa w części wschodniej szer. 1,5m – dł. 2 700 m.b.,
    • Ścieżka terenowa w części zachodniej szer. 1,5m – dł. 800 m.b.,
    • Teren oczyszczenia pielęgnacyjnego (teren skarpy wraz z oczyszczeniem ścieżek) – pow. 5,6 ha,
    • Elementy małej architektury:
    • plan tylograficzny Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego – 1 szt.,
    • kładka drewniana wpisująca się w leśny krajobraz – 12m.b.,
    • barierki drewniane – 680 m.b.,
    • tabliczki gatunkowe termoformowalne z tworzywa PET dla osób niewidomych – 20 szt.,
    • tablice edukacyjne przystosowane dla osób niewidomych – 6 szt.,
    • oznaczenie szlaku przystosowane dla osób niewidomych – znak prostokątny – 11 szt.,
    • ławki – 6 szt.,
    • kosze na śmieci – 6 szt.
  2. Wykonanie platform widokowych na Górze (…) wraz z zagospodarowaniem terenu (lokalizacja na Obszarze Chronionego Krajobrazu (…).
    Góra jest jednym z najciekawszych punktów widokowych zlokalizowanych w (…). Teren wznoszący się na wysokość 160 m.n.p.m. cechuje silnie zróżnicowana rzeźba terenu, o dużym nachyleniu od 9 do 64%. Na obszarze występują gatunki roślin kserotermicznych, które preferują dobrze nasłonecznione stoki. Ze szczytu można podziwiać panoramę, Dolinę oraz pobliskie obszary Natura 2000.
    Na szczycie góry zaplanowano budowę dwóch platform (tarasów) widokowych. Niżej usytuowana platforma będzie wyposażona w lunetę, dzięki której możliwa będzie obserwacja terenów położonych w dolinie, w tym obszarów siedliskowych i ptasich NATURA 2000 oraz czynnej, odkrywkowej kopalni (…).
    Na terenie Góry wyznaczone zostanie również specjalne miejsce dla większych grup (ok. 25 osób), w którym odbywać się będą mogły np. lekcje przyrodnicze.
    Teren otaczający górę zostanie wyposażony w małą architekturę oraz pomoce dydaktyczne (tj. ławki, stoliki, tablice edukacyjne). Do platform prowadzić będą schody wyposażone w balustradę oraz pochylnia drewniana wraz z barierką prowadzącą na platformy przeznaczona dla osób niepełnosprawnych.
    • Teren opracowania – 2,03 ha,
    • Schody terenowe o szer. 1,5m wraz z barierką – 45 m.b.,
    • Pochylnia drewniana wraz z barierką prowadząca na platformy przeznaczona dla osób niepełnosprawnych – ok. 350 m.b.,
    • Powierzchnia całkowita platform widokowych – 70 m2,
    • Długość barierek ochronnych przy platformach – 65 m.b.,
    • Elementy małej architektury:
    • zadaszona platforma usytuowana na szczycie powierzchnia całkowita – 35 m2,
    • miejsca do siedzenia usytuowane na platformach – 23 m.b.,
    • luneta widokowa – 1 szt.,
    • terminal tylograficzny – 1 szt.,
    • miejsce do prowadzenia zajęć terenowych dla 25 osób: konstrukcja drewniana do prowadzenia zajęć – 1 szt.,
    • stoły zintegrowane z ławkami – 3 szt.,
    • kosze na śmieci – 5 szt.,
    • tablice edukacyjne przystosowane dla niewidomych – 3 szt.

Wybór miejsc realizacji projektu wynika z ich wysokiego potencjału przyrodniczo-krajobrazowego. Wnioskodawca wskazuje, aby wykorzystać potencjał naturalnego środowiska przyrodniczego w celu promowania jego walorów oraz konieczności sposobów jego ochrony.

W tym celu przewidziano m.in. budowę ścieżek edukacyjno-poznawczych, które będą oprowadzać po jednych z najważniejszych z punktu widzenia przyrodniczego terenach Gminy. Nowopowstałe szlaki, dzięki wyposażeniu w elementy infrastruktury edukacyjnej będą pełniły funkcję dydaktyczną przekazując korzystającym informacje dotyczące bioróżnorodności cechującej teren objęty projektem, w szczególności zaś wiedzę na temat unikatowej roślinności kserotermicznej oraz sposobów ochrony lokalnego środowiska.

Ogólnodostępna infrastruktura będzie przeznaczona zarówno dla mieszkańców, jak również stosunkowo licznych turystów odwiedzających Gminę. Zamiarem Wnioskodawcy jest również stworzenia specjalnego miejsca do prowadzenia zajęć terenowych, w którym mogłyby odbywać się np. lekcje przyrodnicze dla dzieci i młodzieży szkolnej.

W realizowanym projekcie VAT jest kosztem kwalifikowanym, ze względu na fakt, że nie istnieje możliwość odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506) do zadań własnych gminy należy między innymi zaspokajanie potrzeb wspólnoty w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późniejszymi zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Planowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych gminy, w związku z czym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem. Gmina jest podatnikiem VAT i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) skorzystanie z prawa do odliczeń i zwrotu podatku uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Teren objęty inwestycją będzie ogólnodostępny nieodpłatnie udostępniany dla wszystkich zainteresowanych. Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie przyczyni się do powstania żadnych źródeł przychodowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina po pozytywnej ocenie i uzyskaniu dofinansowania na realizację projektu „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie (…)” nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu związane będą z czynnościami w stosunku, do których Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Planowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych Gminy, w związku z czym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem. Gmina jest podatnikiem VAT i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) skorzystanie z prawa do odliczeń i zwrotu podatku uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Teren objęty inwestycją będzie ogólnodostępny i nieodpłatnie udostępniany dla wszystkich zainteresowanych. Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie przyczyni się do powstania żadnych źródeł przychodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i złożyła wniosek o dofinansowanie projektu: „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie (…)”.

Nr projektu: (…)

Wartość projektu: (…)

Wartość dofinansowania: (…)

Projekt zakłada promocję unikatowej bioróżnorodności występującej na terenie Gminy poprzez budowę atrakcyjnej infrastruktury edukacyjno-rekreacyjnej na najcenniejszych przyrodniczo terenach Gminy.

W ramach projektu przewidziano: budowę ścieżek edukacyjno-poznawczych na terenie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego, wykonanie platform widokowych na Górze wraz z zagospodarowaniem terenu (lokalizacja na Obszarze Chronionego Krajobrazu).

Wybór miejsc realizacji projektu wynika z ich wysokiego potencjału przyrodniczo-krajobrazowego. Wnioskodawca wskazuje, aby wykorzystać potencjał naturalnego środowiska przyrodniczego w celu promowania jego walorów oraz konieczności sposobów jego ochrony.

W tym celu przewidziano m.in. budowę ścieżek edukacyjno-poznawczych, które będą oprowadzać po jednych z najważniejszych z punktu widzenia przyrodniczego terenach Gminy. Nowopowstałe szlaki, dzięki wyposażeniu w elementy infrastruktury edukacyjnej będą pełniły funkcję dydaktyczną przekazując korzystającym informacje dotyczące bioróżnorodności cechującej teren objęty projektem, w szczególności zaś wiedzę na temat unikatowej roślinności kserotermicznej oraz sposobów ochrony lokalnego środowiska.

Ogólnodostępna infrastruktura będzie przeznaczona zarówno dla mieszkańców, jak również stosunkowo licznych turystów odwiedzających Gminę. Zamiarem Wnioskodawcy jest również stworzenia specjalnego miejsca do prowadzenia zajęć terenowych, w którym mogłyby odbywać się np. lekcje przyrodnicze dla dzieci i młodzieży szkolnej.

W realizowanym projekcie VAT jest kosztem kwalifikowanym, ze względu na fakt, że nie istnieje możliwość odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego. Planowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych Gminy, w związku z czym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem. Gmina jest podatnikiem VAT i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczeń i zwrotu podatku uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Teren objęty inwestycją będzie ogólnodostępny nieodpłatnie udostępniany dla wszystkich zainteresowanych. Gmina nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie przyczyni się do powstania żadnych źródeł przychodowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina po pozytywnej ocenie i uzyskaniu dofinansowania na realizację projektu „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie (…)” nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Niniejsza inwestycja wykonywana będzie, jak wynika z opisu sprawy, przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym.

Skoro Gmina będzie nabywać towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach wykonywania zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji będącej przedmiotem wniosku. Jak bowiem wskazał Zainteresowany, nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją. Poza tym Gmina realizację projektu wykonuje w charakterze organu władzy – jednostki samorządu terytorialnego wykonując swoje zadania własne.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina po pozytywnej ocenie i uzyskaniu dofinansowania na realizację projektu „Ochrona i promocja bioróżnorodności w Gminie” nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj