Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.311.2019.1.WH
z 31 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2019 r. (data wpływu 31 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku VAT oraz obowiązku rejestracji jako podatnika podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku VAT oraz obowiązku rejestracji jako podatnika podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (Sprzedający) wraz z pozostałymi właścicielami (łącznie zwanymi dalej „Sprzedającymi”), zawarł umowę przedwstępną z Kupującym będącym osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Polski i zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT czynny (dalej jako „Spółka” lub „Kupujący”) w której strony zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezbudowanej, stanowiącej działki gruntu:

  1. numer ewidencyjny 15 o powierzchni 631 m2 o sposobie korzystania „BP” - zurbanizowane tereny niezabudowane (dalej „Działka 1”), oraz
  2. numer ewidencyjny 16/2 o powierzchni 553 m2 o sposobie korzystania „Bi” - inne tereny zabudowane (dalej „Działka 2”)

- z obrębu ewidencyjnego X o łącznej powierzchni 1.184 m2, dla którego to prawa Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej zwanej „Nieruchomością”).


Prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości przysługuje Sprzedającym w następujących udziałach:

  1. I. w 4/12 (dalej: Wnioskodawca)
  2. M. w 4/12,
  3. E. w 2/12,
  4. M. w 1/12,
  5. M. w 1/12.

Wnioskodawca, osoba fizyczna lat 97 od 1951 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki i nie ma na terenie Rzeczpospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, ani miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Nie jest także zarejestrowany na terytorium Rzeczpospolitą Polskiej na potrzeby podatku od towarów i usług, oraz (z wyłączeniem przedmiotowej transakcji) nie dokonuje na terenie kraju żadnych dostaw ani nie świadczy żadnych usług, które podlegają lub mogłyby podlegać podatkowi od towarów i usług.


Zgodnie z uzyskaną interpretacją indywidualną (wydaną na rzecz Wnioskodawcy, z dnia 2 sierpnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.387.2018.1.AO; dalej „Interpretacja”), Wnioskodawca dokona dostawy udziału w Nieruchomości jako podatnik.


Prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości zostało nabyte przez Sprzedających (z wyjątkiem M.) w następujący sposób:

  1. Prawo użytkowania wieczystego Działki 1 zostało nabyte na podstawie decyzji Prezydenta z dnia 18 marca 2009 r. oraz umowy oddania w użytkowanie wieczyste w dniu 29 czerwca 2009 r. przez:
    1. A. w udziale 4/12,
    2. I. w udziale 4/12,
    3. E. w udziale 2/12,
    4. M. w udziale 1/12,
    5. M. w udziale 1/12;
  2. Prawo użytkowania wieczystego Działki 2 zostało nabyte na podstawie decyzji Prezydenta z dnia 25 lutego 2010 r. oraz umowy oddania w użytkowanie wieczyste zawartej w dniu 30 lipca 2010 r. przez:
    1. A. w udziale 4/12,
    2. I. w udziale 4/12,
    3. E. w udziale 2/12,
    4. M. w udziale 1/12,
    5. M. w udziale 1/12;

Wydanie powyższych decyzji i zawarcie powyższych umów nastąpiło za czynszem symbolicznym na podstawie art. 7 ust. 1, 2 i 3 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze … (Nr 50, poz. 279), w wyniku rozpatrzenia wniosku z dnia 15 lutego 1949 r., złożonego przez A., dawną współwłaścicielkę o przyznanie za czynszem symbolicznym prawa własności czasowej do gruntu położonego przy ul. R.

Przed przejściem Nieruchomości na własność Gminy z dniem 21 listopada 1945 r. na podstawie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze, jako współwłaściciele tego gruntu w księdze wieczystą oznaczeni byli A. i A.


Spadek po A., zmarłym w dniu 11 stycznia 1945 r., nabyli z mocy ustawy; córka, syn oraz córka, każde w 1/3 części. Spadek po A., zmarłej w dniu 10 lutego 1960 r. nabyli z mocy ustawy; córka, syn oraz córka, każde w 1/3 części.


Spadek po A., zmarłej w dniu 17 grudnia 2005 r. nabyli z mocy ustawy; córka w 1/2 części oraz wnukowie, każde w 1/4 części.


W dniu 25 marca 2011 r. A. dokonała darowizny przysługującego ją udziału 4/12 w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz córki.


Nieruchomość, ani żadna jej część nie jest, ani nigdy nie była oddana przez Sprzedających do używania innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy, ani żadnej innej umowy. Ponadto, nie była ona w żaden sposób faktycznie wykorzystywana przez Sprzedających.


Wnioskodawca nie prowadzi, ani nie prowadził w przeszłości działalności gospodarczej, jak również nie jest, ani nigdy nie był zarejestrowany jako podatnik VAT.


Zgodnie z zawartą przez Sprzedających i Spółkę umową przedwstępną, warunkiem zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości jest w szczególności;

  • uzyskanie przez Kupującego lub wskazany przez niego podmiot decyzji o warunkach zabudowy dla Nieruchomości (w chwili zawarcia umowy ostatecznej decyzja ta ma być ostateczna i niezaskarżona w żadnym trybie), umożliwiającą realizację inwestycji deweloperskiej na Nieruchomości lub na Nieruchomości oraz nieruchomościach sąsiednich,
  • uzyskanie przez Kupującego lub wskazany przez niego podmiot decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, który ma być realizowany m.in. na Nieruchomości oraz o udzieleniu pozwolenia na budowę.
  • uzyskanie przez Kupującego lub wskazany przez niego podmiot zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej do ul. R. lub ul. W.,
  • uzyskanie przez Kupującego lub wskazany przez niego podmiot docelowych technicznych warunków przyłączenia do sieci gazowej lub ciepłowniczej, teletechnicznej, wodno-kanalizacyjnej, deszczowej oraz elektroenergetycznej z ul. R. lub ul. W.

Sprzedający udzielili Kupującemu zgody na dysponowanie Nieruchomością na cele budowlane, jako prawo użyczenia w umowie wstępnej.


Ponadto, Sprzedający zobowiązani są udzielić Kupującemu lub wskazanym przez niego podmiotom wszelkich zgód i pełnomocnictw niezbędnych m.in. do uzyskania powyżej wskazanych decyzji o warunkach zabudowy i pozwoleniu na budowę, decyzji środowiskowej, decyzji w przedmiocie usunięcia drzew lub krzewów lub innych decyzji, zgód, zezwoleń lub uzgodnień potrzebnych do zrealizowania procesu budowlanego, w szczególności do występowania wobec dostawców mediów oraz organów administracji, w tym również w postępowaniu związanym z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Wszelkie koszty związane z realizacją warunków zawarcia umowy przyrzeczonej ponosić będzie Spółka (Kupujący).


W umowie przedwstępnej zostały określone odrębnie ceny sprzedaży udziałów w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości przysługujących poszczególnym Sprzedającym.

Nie później niż na 7 dni przed terminem zawarcia Przyrzeczonej Umowy Sprzedaży Kupujący uprawniony jest do przeniesienia wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu - spółki celowej, która ma być utworzona w celu realizacji inwestycji deweloperskiej na Nieruchomości (dalej: „SPV”) w formie umowy przeniesienia praw i obowiązków, zawartej w formie aktu notarialnego przez Kupującego i SPV, na co Sprzedający z góry wyrazili zgodę w umowie przedwstępnej.


W zakresie przedstawionego powyżej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca uzyskał Interpretację z dnia 2 sierpnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.387.2018.1.AO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej potwierdził, że:

  1. planowana sprzedaż prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%;
  2. Sprzedający podejmują w związku z planowaną sprzedażą prawa użytkowania wieczystego Nieruchomość czynności pozwalające uznać ich za podatników VAT z tego tytułu;
  3. jeżeli to Spółka będzie realizowała na Nieruchomości i nieruchomościach sąsiednich inwestycję deweloperską o funkcji mieszkaniowej, wraz z odpowiednią infrastrukturą drogową i techniczną - w celu sprzedaży lokali i miejsc garażowych znajdujących się we wniesionych w ją ramach obiektach - Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w deklaracji z tytułu nabycia udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca jako sprzedawca, nie będzie zobowiązany do rozliczenia i zapłaty podatku?
  2. Czy na Wnioskodawcy jako sprzedawcy, nie będzie ciążył obowiązek rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, nie będzie on zobowiązany do rozliczenia i zapłaty podatku VAT w Polsce.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy jako sprzedawcy, nie będzie ciążył obowiązek rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej jako „Ustawa o VAT”) „1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.”

Zgodnie z Interpretacją, Wnioskodawca jako sprzedający podejmuje w związku z planowaną sprzedażą udziałów w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości czynności pozwalające uznać jego za podatnika VAT z tego tytułu. Tym samym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że Wnioskodawca został uznany za podatnika z tytułu dostawy udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości. Sprzedaż ta nie będzie przy tym korzystać, zgodnie z uzyskaną Interpretacją, ze zwolnienia od podatku.


Celem Wniosku jest potwierdzenie, czy to Wnioskodawca czy nabywca (Spółka) będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu planowanej transakcji sprzedaży udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości. W tym celu należy dokonać analizy następujących przepisów.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, przez terytorium kraju, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalność gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczą na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 Ustawy o VAT,
  2. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4 Ustawy o VAT,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4 Ustawy o VAT,
  3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 Ustawy o VAT, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 Ustawy o VAT).


Powyższe przepisy regulują zastosowanie instytucji tzw. „odwrotnego obciążenia”, w wyniku której to nabywca, a nie sprzedawca zobowiązany jest do opodatkowania transakcji. Aby uznać, w odniesieniu do przedmiotowej sprawy, nabywcę (Spółka) za podatnika, to zgodnie z przytoczonymi przepisami spełnione muszą zostać następujące przesłanki:

  1. dostawca jest podatnikiem, ale nie posiada na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowany do podatku VAT w Polsce - okoliczności te są spełnione wobec Wnioskodawcy, jako że zamieszkuje on i przebywa poza terytorium kraju, nie prowadzi działalności na terytorium kraju i jedyną dokonaną przez niego transakcją podlegającą opodatkowaniu VAT zgodnie z uzyskaną interpretacją będzie przedmiotowa sprzedaż udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości;
  2. nabywca jest podatnikiem mającym siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, co w przypadku Kupującego jest spełnione.

Jeśli zatem Wnioskodawca jest podatnikiem niemającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności jak też stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski i nie jest on zarejestrowany w Polsce dla celów VAT a dostawy towarów (z miejscem świadczenia na terytorium Polski - Nieruchomość), dokonuje na rzecz polskiego podatnika VAT czynnego, to nabywca (Spółka) tych towarów będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji.


Wobec powyższego, mając na względzie opisaną we wniosku transakcję zakupu udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, w zakresie nabycia od Wnioskodawcy, będącego podmiotem zagranicznym (osobą fizyczną) nie posiadającym ani siedziby (miejsca zamieszkania) ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, transakcja ta powinna zostać rozliczona przez Spółkę (nabywca) w procedurze odwrotnego obciążenia. W konsekwencji dokonujący dostawy towarów (Wnioskodawca) nie rozlicza podatku należnego w Polsce - na Wnioskodawcy (jako sprzedawcy), nie będzie ciążył obowiązek podatkowy, obowiązek wykazania i zapłaty podatku (art. 17 ust. 2 Ustawy o VAT w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT).

Tym samym w odpowiedzi na pytanie pierwsze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na dokonującym dostawy Wnioskodawcy nie będzie ciążył ani obowiązek podatkowy, czy też obowiązek wykazania i zapłaty podatku.


W zakresie pytania drugiego, dotyczącego braku obowiązku rejestracji po stronie Wnioskodawcy na potrzeby podatku VAT w Polsce należy odwołać się do § 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1624 - dalej jako „Rozporządzenie MF”). Zgodnie ze wskazanym przepisem, obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalność gospodarczej, z którego dokonują transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.


W tym zakresie pozostaje aktualna argumentacja podniesiona w zakresie pytania pierwszego, dotycząca uznania przedmiotowej transakcji za dostawę towarów, dla której podatnikiem będzie nabywca. Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca nie dokonuje na terenie kraju żadnych dostaw ani nie świadczy żadnych usług, które podlegają lub mogłyby podlegać podatkowi od towarów i usług (z wyłączeniem przedmiotowej transakcji), to celem określenia, czy na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek rejestracji, określić należy, czy posiada on na terytorium Polski:

  1. siedzibę działalności gospodarczej,
  2. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonuje transakcji gospodarczych,
  3. stałe miejsca zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Pomimo posługiwania się powyższymi pojęciami, Ustawa o VAT nie zawiera ich definicji. Należy w tym miejscu wskazać, że dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicje te zostały zawarte w Rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stosowanego w tym zakresie od dnia 1 lipca 2011 r. (dalej: „Rozporządzenie 282/2011”).


Zgodnie z art. 12 Rozporządzenia 282/2011 „stałe miejsce zamieszkania” osoby fizycznej, będącej podatnikiem lub nie, oznacza adres figurujący w krajowej ewidencji ludności lub innym podobnym rejestrze lub adres wskazany przez tę osobę odpowiednim organom podatkowym, chyba że istnieją dowody wskazujące na to, że ten adres nie odzwierciedla rzeczywistości.

Z kolei, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia 282/2011 „zwykłe miejsce pobytu” osoby fizycznej, będącej podatnikiem lub nie, o którym mowa w dyrektywie 2006/112/WE, oznacza miejsce, w którym ta osoba fizyczna zazwyczaj mieszka ze względu na powiązania osobiste i zawodowe. W przypadku gdy powiązania zawodowe istnieją w państwie innym niż państwo, w którym istnieją powiązania osobiste - lub gdy nie istnieją powiązania zawodowe - zwykłe miejsce pobytu określają powiązania osobiste wykazujące ścisłe związki danej osoby fizycznej z miejscem, w którym zamieszkuje.


Stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Tam bowiem Wnioskodawca mieszka na stałe, tam posiada adres figurujący w krajowej ewidencji ludności, tam też istnieją jego główne powiązania osobiste wykazujące ścisłe związki z miejscem, w którym zamieszkuje.


Mając na uwadze powyższe, oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny/zdarzenie przyszłe/ stwierdzić należy, że nie są spełnione przesłanki do uznania Wnioskodawcy za podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium Polski. Tym samym po stronie Wnioskodawcy - zgodnie z § 1 pkt 1 lit. k) Rozporządzenia MF - nie wystąpi obowiązek składania zgłoszenia rejestracyjnego i rejestracji dla celów VAT w Polsce z tytułu planowanej transakcji sprzedaży udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 2 pkt 1 ustawy – przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Przy czym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
    • innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
    • innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia

- podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

    1. nabywcą jest:
      • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
      • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
      • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
    2. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Zgodnie z art. 96 ust. 1 i 3 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.


Należy ponadto wskazać, że stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 3 ustawy – zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Natomiast w myśl § 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1624) – obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonują transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie następujące czynności: dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną z Kupującym będącym osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Polski i zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT czynny w której strony zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezbudowanej. Wnioskodawca jest osobą fizyczną, od 1951 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki i nie ma na terenie Rzeczpospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, ani miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Nie jest także zarejestrowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na potrzeby podatku od towarów i usług, oraz (z wyłączeniem przedmiotowej transakcji) nie dokonuje na terenie kraju żadnych dostaw ani nie świadczy żadnych usług, które podlegają lub mogłyby podlegać podatkowi od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonując dostawy udziału w Nieruchomości będzie działał jak podatnik.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy nie będzie zobowiązany do rozliczenia i zapłaty podatku oraz czy nie będzie na nim ciążył obowiązek rejestracji jako podatnika podatku VAT.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że powołane przepisy przewidują sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca towaru, jeśli dokonał nabycia od dostawcy spoza terytorium kraju. Z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy wynika, że dla uznania nabywcy za podatnika zagraniczny dostawca towarów, który posiada siedzibę działalności gospodarczej poza Polską i nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności, nie może być zarejestrowany w Polsce dla celów VAT (przy dostawie towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej oraz innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia). Jeśli zatem towary, z miejscem świadczenia (dostawy) w Polsce, dostarczane są przez podmiot niemający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, i podmiot ten nie jest zarejestrowany w Polsce zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, to nabywca tych towarów jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu tych transakcji. Oznacza to przesunięcie obowiązków w zakresie rozliczenia (odprowadzenia podatku) z dostawcy na nabywcę, na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonujący dostawy towaru na terytorium kraju jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju. Tym samym mając na uwadze brzmienie § 1 pkt 1 lit. k) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego Wnioskodawca będący współwłaścicielem sprzedawanej nieruchomości nie będzie miał obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku pod towarów i usług w konsekwencji czego w przedmiotowej transakcji sprzedaży nie będzie podmiotem zarejestrowanym zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy.


Natomiast nabywca nieruchomości (Kupujący) ma siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz jest czynnym podatnikiem VAT. Zatem nabywca, jako zarejestrowany w Polsce czynny podatnik VAT, spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy.


W konsekwencji powyższego, skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonujący dostawy towaru w postaci nieruchomości na terytorium kraju, jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz w momencie sprzedaży nie będzie podmiotem zarejestrowanym zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, natomiast nabywcą będzie podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy. W konsekwencji, podatnikiem (tj. osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku należnego) z tytułu transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej będzie nabywca, natomiast Wnioskodawca, na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy, nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że nie będzie on zobowiązany do rozliczenia i zapłaty podatku VAT w Polsce oraz nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj