Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.357.2019.1.EW
z 16 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 1 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.), pismem z dnia 7 sierpnia 2019 r. (data wpływu 7 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 8 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, tj. zakupionego sprzętu oraz systemu informatycznego dla szpitala w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, tj. zakupionego sprzętu oraz systemu informatycznego dla szpitala w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2019 r. o dowód uiszczenia opłaty oraz pismami z dnia 5 lipca 2019 r., 7 i 8 sierpnia 2019 r. o dowód uiszczenia wpłaty, wskazanie adresu ePUAP, nazwę Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz prawidłowy podpis na uzupełnieniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: Spółka lub Wnioskodawca) utworzona została przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 12 pkt 8 lit. i oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.). Na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawca w dniu (…) utworzyła zakład opieki zdrowotnej „(…) – Zakład Opieki Zdrowotnej (…)”. W naszym zakładzie głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Sprzedaż zwolniona w 2017 roku stanowiła 97,24% w roku 2018 stanowi 97,87%. Dodatkowym dochodem jest dzierżawa gabinetów lekarskich (stanowi to 0,29% ogółu sprzedaży netto), sprzedaż ciepła z kotłowni 2,47% (2017 r.). Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. W momencie sporządzenia wniosku, tj. na dzień 20 listopada 2012 roku sprzedaż zwolniona stanowiła 94,95% (dane z 2011 roku). W roku 2012 sprzedaż zwolniona stanowiła 92,69%. W roku 2013 stanowiła 92,33%, tj. w momencie realizacji projektu. W związku z powyższym, zakład świadczył i świadczy usługi medyczne wg symbolu PKWU 85.1, które zgodnie z art. 43 pkt 1 ustawy o podatku VAT są zwolnione od podatku wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (stan prawny na dzień 1 października 2013 r.) z uwzględnieniem zmian na 1 stycznia 2014 r. Dnia 31 stycznia Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) 2007-2013 Osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa Informacyjnego, Działanie 7.2 – Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 – Usługi i aplikacje dla obywateli „(…)”. Projekt dotyczył kompleksowej informatyzacji szpitala, pozwalającej na przejście w szpitalu i obsługiwanych przychodniach z dokumentacji papierowej na dokumentację elektroniczną. Zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. (Dz. U. 113, poz. 657) szpitale musiały przejść na dokumentację elektroniczną do dnia 31 sierpnia 2017 r. W ramach realizowanej inwestycji uruchomiono dostęp do karty leczenia pacjenta w formie elektronicznej oraz umożliwiono rejestrację elektroniczną pacjentów do przechodni. Zgodnie z założeniem projektu została zakupiona platforma sprzętowa umożliwiająca wirtualizację wielu serwerów szpitalnych (dla szpitalnego systemu informatycznego) na dwóch maszynach fizycznych pracujących w trybie HA. Celem nadrzędnym inwestycji jest rozwój wysokiej jakości aplikacji informatycznych oraz poprawa jakości obsługi pacjenta w szpitalu. Podniesienie jakości usług czytelności dokumentacji, dostępność pełnej historii leczenia w zakładzie. Wyeliminowano koszty związane z wielokrotnym ręcznym wprowadzaniem tych samych danych poprzez wprowadzenie wspólnego słownika pacjentów, lekarzy, instytucji itp. Wpłynęło to na ograniczenie liczby pomyłek związanych z powtórnym wprowadzaniem tych samych danych. Wartość projektu 2 062 482,45, dofinansowanie w wysokości 1 753 111,07 zł. Spółka wykazała, iż poniesione wydatki na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto ponieważ zrealizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, tj. zwolnionej na podstawie art. 43 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. W związku z tym, iż zakład nie ma możliwości odliczenia podatku VAT Wnioskodawca uznał w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu (…) Sp. z o.o. ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków kwalifikowalnych projektu „(…)” – zakupionego sprzętu oraz systemu informatycznego szpitala (licencje na szpitalny system informatyczny oraz instalacja serwera)?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki jakie są poniesione na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wyklucza to zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) 2007-2013 Osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa Informacyjnego, Działanie 7.2 – Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 – Usługi i aplikacje dla obywateli „(…)”. Projekt dotyczył kompleksowej informatyzacji szpitala, pozwalającej na przejście w szpitalu i obsługiwanych przychodniach z dokumentacji papierowej na dokumentację elektroniczną. W ramach realizowanej inwestycji uruchomiono dostęp do karty leczenia pacjenta w formie elektronicznej oraz umożliwiono rejestrację elektroniczną pacjentów do przechodni. Zgodnie z założeniem projektu została zakupiona platforma sprzętowa umożliwiająca wirtualizację wielu serwerów szpitalnych (dla szpitalnego systemu informatycznego) na dwóch maszynach fizycznych pracujących w trybie HA. Celem nadrzędnym inwestycji jest rozwój wysokiej jakości aplikacji informatycznych oraz poprawa jakości obsługi pacjenta w szpitalu. Podniesienie jakości usług czytelności dokumentacji, dostępność pełnej historii leczenia w zakładzie. Wyeliminowano koszty związane z wielokrotnym ręcznym wprowadzaniem tych samych danych poprzez wprowadzenie wspólnego słownika pacjentów, lekarzy, instytucji itp. Wpłynęło to na ograniczenie liczby pomyłek związanych z powtórnym wprowadzaniem tych samych danych. Zrealizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, tj. zwolnionej na podstawie art. 43 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków kwalifikowalnych projektu „(…)” – zakupionego sprzętu oraz systemu informatycznego szpitala (licencje na szpitalny system informatyczny oraz instalacja serwera).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Ww. art. 43 ust. 1 pkt 18 zmieniony został przepisem art. 170 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r., Nr 112, poz. 654) i z dniem 1 lipca 2011 r. otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze”.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy – dodany został z dniem 1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 64, poz. 332) – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

Natomiast ww. artykuł 43 ust. 1 pkt 18a ustawy zmieniony został art. 170 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011, Nr 112, poz. 654) i z dniem 1 lipca 2011 r. otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza”.

Z dniem 15 lipca 2016 r. ww. artykuł 43 ust. 1 pkt 18a ustawy otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza”.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), zwolnieniu podlegają również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

  1. lekarzy i lekarzy dentystów,
  2. pielęgniarki i położne,
  3. osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.),
  4. psychologów.

Art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy zmieniony został z dniem 1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 64, poz. 332) i otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.),
  4. psychologa.

Natomiast 1 lipca 2011 r. ww. art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zmieniony został przez art. 170 pkt 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011, Nr 112, poz. 654) i z dniem 1 lipca 2011 r. otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, z późn. zm.),
  4. psychologa.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy – dodany z dniem 1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 112, poz. 654) – zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy – dodany z dniem 1 stycznia 2011 r. – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17 ustawy zmieniony został w dniu 1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 64, poz. 332) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a – dodany z dniem 1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r., Nr 64, poz. 332) – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 86 ust. 1 ustawy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w ww. artykule ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ww. towarów, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „(…)” Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na zakupiony sprzęt oraz system informatyczny szpitala (licencje na szpitalny system informatyczny oraz instalacja serwera).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, tutejszy organ wydał rozstrzygnięcie w oparciu o informację, że nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj