Interpretacja Ministra Finansów
AE4/8012/1/JCD/2011/2012/273
z 23 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE4/8012/1/JCD/2011/2012/273
Data
2012.01.23



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Zasady i tryb nanoszenia znaków akcyzy --> Postacie oraz zasady nanoszenia znaków akcyzy


Słowa kluczowe
banderola
podatek akcyzowy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
zasady nanoszenia znaków akcyzy



Wniosek ORD-IN 437 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), art. 120 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) oraz § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250),


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 7 lipca 2010 r. Nr IPPP3/443-343/10-4/JK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek Spółki stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2010 r. Nr IPPP3/443-343/10-4/JK, wydanej w imieniu Ministra Finansów, uznające za prawidłowe stanowisko Spółki, zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Nr IPPP3/443-343/10-4/JK z dnia 7 lipca 2010 r.;
  2. nie jest prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP3/443-343/10-2/JK z dnia 5 maja 2010 r.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad nanoszenia znaków akcyzy.

Wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-343/10-2/JK z dnia 05 maja 2010 r.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonała importu z Chile 1500 kartonów z winem EC oraz 648 kartonów z winem EG o pojemności 3 ltr każdy, wg dokumentu z dnia 9 września 2009 r. oraz faktury zagranicznej z dnia 13 lipca 2009 r. Kartony o pojemności 3 ltr stanowią opakowania jednostkowe produktu. Towar został tym samym dopuszczony do obrotu. Każdy karton zaopatrzony został w banderole IW/BP/2 uzyskane na podstawie zaświadczenia Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 15 czerwca 2009 r. oraz decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 22 maja 2009 r. spełniając wymóg art. 120 i art. 121 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Banderole zostały nałożone na opakowania jednostkowe za pomocą kleju oraz dodatkowo przezroczystej taśmy klejącej, która przyklejona jest na banderolę. Fakt ten w żadnym stopniu nie utrudnia identyfikacji znaku, stanowi jedynie zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem.

Dostarczony przez Wnioskodawcę towar do odbiorców został zwrócony, ponieważ w ich ocenie sposób oklejenia produktów banderolą nie spełnia wymogów § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W ocenie odbiorców towaru przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r., § 14 pkt 2 nie przewiduje oklejenia banderoli dodatkowo przeźroczystą taśmą klejącą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie we wniosku ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r.)


Czy sposób oklejenia produktu banderolą poprzez przyklejenie banderoli odpowiednim klejem oraz dodatkowe oklejenie banderoli na całej powierzchni przezroczystą taśmą klejącą spełnia wymogi art. 120 ustawy o podatku akcyzowym oraz wymogi § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy...


Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie we wniosku z dnia 17 maja 2010 r.), zakwestionowany towar został oznaczony banderolami w sposób prawidłowy, zgodny z wymogami obowiązującymi w tej mierze przepisów tj. art. 120 ust. 2 oraz art. 121 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym i § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 roku w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Banderole zostały naniesione na opakowania jednostkowe produktu w taki sposób, że otwarcie opakowania jednostkowego w miejscu przeznaczonym do jego otwierania powoduje trwałe i widoczne uszkodzenie banderoli. Banderole zostały przyklejone odpowiednim klejem i dodatkowo przyklejone przeźroczystą taśmą klejącą. Z uwagi na fakt dokonanego zwrotu towaru z zarzutem nieprawidłowego oznaczenia znakami akcyzy istnieje obawa, że Wnioskodawca będzie zmuszony do dokonania zakupu banderol legalizacyjnych i oznaczenia nimi omawianych produktów, co będzie dla Wnioskodawcy dodatkowym nieuzasadnionym kosztem podatkowym.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy. W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że zgodnie z uregulowaniem art. 120 ust. 2 znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały. Natomiast na podstawie uregulowań zawartych w § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250), zwanego dalej rozporządzeniem, oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na nanoszeniu ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe danego wyrobu akcyzowego z użyciem odpowiedniego kleju. Jednocześnie przepisy wskazują, iż banderole na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych powinny być nanoszone w taki sposób, aby podczas otwarcia opakowania znak akcyzy ulegał trwałemu i widocznemu uszkodzeniu uniemożliwiającemu jego powtórne użycie. Co więcej znaki akcyzy powinny być naniesione w taki sposób, aby przed otworzeniem opakowania jednostkowego niemożliwe było zdjęcie akcyzy bez jej uszkodzenia.

Mając na uwadze powyższe, znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych powinny być nanoszone w sposób uniemożliwiający powtórne wykorzystanie tego samego znaku.

Jednocześnie na gruncie ustawy o podatku akcyzowym sposób naniesienia znaków akcyzy musi pozwalać na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż o ile przyklejenie na banderolę przezroczystej taśmy klejącej nie umożliwia powtórnego użycia znaku akcyzowego i pozwala na jego pełną identyfikację obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy dopuszczają, aby banderole zostały nałożone na opakowania jednostkowe za pomocą kleju oraz dodatkowo przezroczystej taśmy klejącej, która przyklejona jest na banderolę.

W kontekście powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku sposób naniesienia na opakowanie jednostkowe produktu banderoli spełnia wymogi art. 120 ustawy oraz § 14 ust. 2 rozporządzenia.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Zasady oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy znakami akcyzy są znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania.

Minister Finansów mając na uwadze m.in. konieczność zapewnienia kontroli nad obrotem wyrobami akcyzowymi, korzystając z delegacji zawartej w art. 122 ww. ustawy o podatku akcyzowym określił wzory znaków akcyzy wraz z opisami w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250) podając szczegółowe ich cechy graficzne niezbędne do ich weryfikacji przez służby kontrolne.

Odpowiadające wzorowi określonemu rozporządzeniem (oryginalne) znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych przez podmiot, który otrzymał je na podstawie decyzji naczelnika urzędu celnego wskazują na to, że podatek akcyzowy od tego wyrobu został zapłacony lub przynajmniej zadeklarowany, a wyrób został legalnie wprowadzony do sprzedaży.

Realizacja tej funkcji zależy głównie od możliwości weryfikacji znaku akcyzy pod kątem jego oryginalności czyli możliwości odczytania zastosowanych zabezpieczeń mających zapobiegać fałszowaniu znaków.

Przyklejenie taśmy klejącej na znak akcyzy uniemożliwia bezpośredni dostęp do znaku akcyzy i utrudnia jego weryfikację.

Między innymi z uwagi na powyższe, § 14 ust. 2 tego rozporządzenia określa, że oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczeniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania (…).

Przepis jednoznacznie wskazuje, że banderola powinna być naniesiona na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego za pomocą odpowiedniego kleju. Jednocześnie przepis nie przewiduje odstępstwa od tej zasady, gdyż tylko taki sposób nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe gwarantuje dostęp do banderol i możliwość ich weryfikacji pod kątem oryginalności, co z kolei jest warunkiem prawidłowego działania systemu znaków akcyzy.

Ponadto przyklejenie taśmy na całej powierzchni banderoli nie pozwala służbom kontrolnym na stwierdzenie czy banderola została naniesiona na opakowanie jednostkowe również za pomocą kleju, tj. czy warstwa spodnia (niezadrukowana) banderoli została przyklejona do opakowania jednostkowego, co gwarantuje jej uszkodzenie przy otwarciu opakowania.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba, że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego.

Istotą powyższego zapisu jest naniesienie znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe wyrobu w taki sposób, aby niemożliwe było powtórne wykorzystanie znaku akcyzy do oznaczenia innego opakowania jednostkowego wyrobu. Otwarcie opakowania lub zdjęcie znaku musi powodować jego trwałe i widoczne uszkodzenie.

Według opisu zawartego we wniosku banderole zostały naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych za pomocą kleju, a następnie oklejone taśmą klejącą. Wnioskodawca wskazuje, że taśma klejąca przylega do całej powierzchni banderoli i zauważa, że taki sposób naniesienia banderol stanowi zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem banderol. Biorąc pod uwagę właściwości taśmy klejącej, takie jak odporność na przerywanie czy całkowitą ingerencję w strukturę banderoli (niemożność oddzielenia banderoli od taśmy klejącej) należy stwierdzić, że opisany sposób naniesienia banderol nie gwarantuje widocznego uszkodzenia banderoli podczas otwarcia opakowania czy próby zdjęcia banderoli, a tym samym nie wyklucza możliwości ponownego użycia banderoli.

W kontekście powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku, sposób naniesienia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych za pomocą kleju i jednocześnie taśmy klejącej jest nieprawidłowy i niezgodny z przepisem art. 120 ust. 2 ww. ustawy, gdyż nie gwarantuje widocznego uszkodzenia banderoli podczas otwarcia opakowania czy próby zdjęcia banderoli oraz nie wyklucza możliwości ponownego użycia banderoli. Przedstawiony we wniosku sposób nanoszenia znaków akcyzy jest również niezgodny z przepisem § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia, nakazującym nanoszenie banderoli na opakowanie jednostkowe za pomocą odpowiedniego kleju.

Reasumując zarówno stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną - należy uznać za nieprawidłoee.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2010 r. uzupełnionego wnioskiem z dnia 17 maja 2010 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2010 r. Nr IPPP3/443-343/10-4/JK.


Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj