Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.207.2019.1.ISK
z 23 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • momentu odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kas rejestrujących online – jest nieprawidłowe;
  • momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kas rejestrujących online oraz momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi m in. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej paliw, towarów pozapaliwowych oraz usług we własnej sieci Stacji Paliw. W związku z tym - jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kas fiskalnych.

Obecnie ewidencja jest prowadzona za pomocą kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii. Spółka wcześniej korzystała z ulgi na zakup kas fiskalnych. Towary sprzedawane na stacjach paliw należących do Spółki to m.in. paliwa silnikowe (benzyna, olej napędowy, gaz LPG). W związku z obowiązkiem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kas/ drukarek fiskalnych „online” od 1 stycznia 2020 r. Spółka jeszcze w 2019 r. planuje wymienić wszystkie pracujące na stacjach kasy/drukarki fiskalne na drukarki „online” i prowadzić ewidencję sprzedaży przy ich użyciu. Proces wymiany obejmuje ok 4,5 tys. - na terenie całego kraju drukarek - i będzie przebiegał sukcesywnie tj. począwszy od maja 2019 r. tak, aby od z dniem 1 stycznia 2020 r. wszystkie punkty sprzedaży mogły ewidencjonować sprzedaż na drukarkach „online”.

Każda drukarka jest kupowana od producenta i posiada odpowiednie certyfikaty i zezwolenia (m.in. decyzję Prezesa GUM o spełnieniu funkcji i warunków określonych w ustawie o VAT oraz określonych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Zakupy drukarek będą realizowane w zależności od możliwości instalacyjnych (zaangażowanie obsługi Stacji Paliw i serwisów) i będą potwierdzane fakturą wystawioną na Wnioskodawcę. Termin płatności za dostarczone drukarki fiskalne będzie wynosił 60 dni od dnia otrzymania stosowanej faktury.

W tym miejscu należy podkreślić, że zakup drukarek nie będzie realizowany na podstawie jednej faktury. Jak wskazano powyżej instalacje drukarek będą dokonywane sukcesywnie w zależności od możliwości instalacyjnych. W związku z tym może się zdarzyć tak, że określona partia drukarek zostanie zakupiona np. w maju 2019 r., kolejna w lipcu 2019 r., a następna w grudniu 2019 r. Oczywiście każda dostawa będzie potwierdzona odpowiednimi dokumentami m.in. fakturą. Jednocześnie możliwe są sytuacje, w których zakupy drukarek/kas fiskalnych - w celu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasach online - będą dokonywane również w poszczególnych miesiącach 2020 r. (np. kasy/drukarki fiskalne online z przeznaczeniem do nowych punktów sprzedaży, do stacji paliw po wyłączeniu ich uprzednio z użytkowania ze względu na remonty/przebudowy stacji lub drukarki rezerwowe).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. W jakim terminie Spółka ma prawo skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących online, do których zakupu i rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasach online jest obowiązana z dniem 1 stycznia 2020 r. z uwagi na sprzedaż paliw - chodzi o moment odliczenia?
  2. Od jakiego momentu należy liczyć 6 - miesięczny termin, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 675) (dalej: Ustawa) podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. - do sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Zgodnie natomiast z ust. 3 pkt 1 tego artykułu podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.


Według natomiast art. 111 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży,

- mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku, gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem, że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Według natomiast § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r., poz. 820) (dalej: Rozporządzenie) odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

Z kolei zgodnie z ust. 2 tego paragrafu w przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika.

Paragraf 3 ust. 1 tego Rozporządzenia stanowi, że odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.


Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy, wątpliwości Spółki dotyczą dwóch kwestii nakreślonych w pytaniach.


Po pierwsze, kiedy Spółka może dokonać odliczenia ulgi z tytułu zakupu kas fiskalnych.


Po drugie, od jakiego momentu należy liczyć termin 6 miesięcy, o którym mowa w § 2 ust. 2 cyt. rozporządzenia.


Odnośnie pierwszego zagadnienia - to należy wskazać, że Wnioskodawca ze względu na fakt, że dokonuje sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych, niewątpliwie będzie objęty obowiązkiem rozpoczęcia ewidencjonowania swojej sprzedaży począwszy od 1 stycznia 2020 r. za pomocą kas „online”. Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego proces wymiany kas na kasy „online” rozpoczął się już w maju 2019 r. i będzie trwał do końca 2019 r. Analiza art. 111 ust. 4 Ustawy wskazuje, że kwota wydana na zakup kas będzie dotyczyła tylko kas online i będą mogli ją otrzymać podatnicy, u których:

  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży, przy użyciu tego rodzaju kas,
  • nie powstał obowiązek prowadzenia tej ewidencji, ale podatnicy ci dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży i wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży,
  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online, gdyż zostali zobligowani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online - branże wrażliwe określone ustawowo.


W związku z tym Wnioskodawca, jako podmiot zobowiązany do wymiany kas na kasy online będzie miał prawo skorzystać z „ulgi” na zakup kas.


Jednocześnie w Rozporządzeniu określono warunki nabycia prawa do „ulgi” (§ 2 ust. 1). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego nabycie kas online przez Spółkę będzie następowało sukcesywnie, na podstawie wystawionych przez dostawcę kas faktur. Kasy będą posiadały stosowne decyzje wymagane przepisami prawa a po instalacji każdej z nich będą ewidencjonowały sprzedaż na danej stacji paliw.

O ile warunki opisane powyżej są jasne, to wątpliwości Spółki dotyczą rozumienia kolejnego warunku skorzystania z „ulgi” a mianowicie „rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży, nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika” (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia). Kluczowe więc wydaje się ustalenie dnia „rozpoczęcia prowadzenia ewidencji”. Zdaniem Spółki za taki dzień należy przyjąć dzień wskazany w art. 145b ust. 3 pkt 1 Ustawy, czyli 1 stycznia 2020 r.

W związku z tym skoro termin 6 miesięcy określony w Rozporządzeniu liczony byłby od dnia 1 stycznia 2020 r. to z tym dniem zostanie spełniony ostatni warunek uprawniający Wnioskodawcę do nabycia prawa do skorzystania z „ulgi” z tytułu nabycia kas online, już wymienionych na stacjach paliw w roku 2019. Dodatkowo zdaniem Spółki nabycie kolejnych kas online w terminie 6 miesięcy liczonym od 1 stycznia 2020r - oczywiście po spełnieniu warunków wskazanych w § 2 ust. 1 Rozporządzenia - również będzie uprawniało do skorzystania z „ulgi”.

Natomiast w zakresie samego momentu rozliczenia „ulgi” zgodnie z przepisami Rozporządzenia podatnik czynny podatku od towarów i usług (VAT), dokonuje odliczenia kwoty wydanej na zakup kas, w składanej deklaracji podatkowej dla podatku do towarów i usług (VAT-7). Zgodnie regulacjami Rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kas może być dokonane w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczenia, w stosunku do każdej kasy rejestrującej, na którą przysługuje odliczenie również na kasy rezerwowe traktowane, jako kasy podstawowe. Według § 3 ust. 1 Rozporządzenia, kwota wydana na zakup kasy online może zostać wykazana (najwcześniej) w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z tym, co wskazano powyżej w zakresie ustalenia dnia rozpoczęcia ewidencji (art. 145b ust. 3 pkt 1 Ustawy), Spółka będzie uprawiona do rozliczenia ulgi na kasy online najwcześniej w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc styczeń 2020 r., przy czym kwota „ulgi” będzie stanowiła oczywiście sumę kwoty dopuszczalnego odliczenia (90% nie więcej niż 700 zł) z tytułu nabycia wszystkich kas online, za pomocą których prowadzona jest ewidencja sprzedaży w okresie od maja 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. Natomiast w poszczególnych miesiącach 2020 r. (włącznie do czerwca 2020 r.) Spółka będzie uprawniona do rozliczenia „ulgi” z tytułu nabycia każdej kasy online w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu takiej kasy, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z przytoczonych już przepisów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W pierwszej kolejności należy wskazać, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675), dalej „ustawa zmieniająca”, wprowadzająca zmiany w zakresie przepisów dotyczących kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.


Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.


Natomiast mając na uwadze art. 111 ust. 6b i 6c ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

  1. niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
  2. niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.


Ponadto wskazać należy, że art. 1 ust. 7 ustawy zmieniającej z dniem 1 maja 2019 r. wprowadził do ustawy o VAT nowy rozdział 1a „Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii”.


Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:

  1. świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  2. sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Ponadto zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.


Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas (art. 145b ust. 4 ustawy).


W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.


Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.


Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r., poz. 820), dalej „rozporządzenie”.


Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Z powyższego wynika, że od 1 maja 2019 r. w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, wprowadzono możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych branżach – obowiązek, stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących, zwanych kasami online.


Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy online w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

  • podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas online;
  • podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
  • podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.


Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji a dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online i wcześniej nie stosowali kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.


Co istotne, odliczenie przysługuje tylko dla kas online, nie przysługuje natomiast do pozostałych rodzajów kas zakupionych po 31 kwietnia 2019 r.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej paliw, towarów pozapaliwowych oraz usług we własnej sieci Stacji Paliw. Towary sprzedawane na stacjach paliw należących do Spółki to m.in. paliwa silnikowe (benzyna, olej napędowy, gaz LPG). Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kas fiskalnych.

W związku z obowiązkiem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kas/drukarek fiskalnych „online” od 1 stycznia 2020 r. Spółka jeszcze w 2019 r. planuje wymienić wszystkie pracujące na stacjach kasy/drukarki fiskalne na drukarki „online” i prowadzić ewidencję sprzedaży przy ich użyciu. Proces wymiany obejmuje ok 4,5 tys. - na terenie całego kraju drukarek - i będzie przebiegał sukcesywnie tj. począwszy od maja 2019 r. tak, aby od z dniem 1 stycznia 2020 r. wszystkie punkty sprzedaży mogły ewidencjonować sprzedaż na drukarkach „online”. Jednocześnie możliwe są sytuacje, w których zakupy drukarek/kas fiskalnych - w celu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasach online - będą dokonywane również w poszczególnych miesiącach 2020 r. (np. kasy/drukarki fiskalne online z przeznaczeniem do nowych punktów sprzedaży, do stacji paliw po wyłączeniu ich uprzednio z użytkowania ze względu na remonty/przebudowy stacji lub drukarki rezerwowe).

Każda drukarka jest kupowana od producenta i posiada odpowiednie certyfikaty i zezwolenia (m.in. decyzję Prezesa GUM o spełnieniu funkcji i warunków określonych w ustawie o VAT oraz określonych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Zakupy drukarek będą realizowane w zależności od możliwości instalacyjnych (zaangażowanie obsługi Stacji Paliw i serwisów) i będą potwierdzane fakturą wystawioną na Wnioskodawcę.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą terminu skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących online tj. momentu, w którym powstanie prawo do odliczenia od podatku należnego z tytułu ulgi na zakup kasy.


W przedmiotowej sprawie każda drukarka (kasa online) będzie kupiona od producenta i będzie posiadać odpowiednie certyfikaty i zezwolenia (m.in. decyzję Prezesa GUM o spełnieniu funkcji i warunków określonych w ustawie o VAT oraz określonych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące). Zatem mając na uwadze treść przepisów art. 111 ust. 6b w zw. z art. 111 ust. 6a ustawy, uznać należy, że każda zakupiona kasa online będzie zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.

Ponadto, skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej paliw, w ramach której dokonuje sprzedaży m.in. paliw silnikowych (benzyna, olej napędowy, gaz LPG), to zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, za pośrednictwem których ewidencjonuje sprzedaż ww. towarów na kasy online do dnia 31 grudnia 2019 r.

Wskazać w tym miejscu należy, że przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie ulgi poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online.

Zatem faktyczne odliczenie „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz będzie posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy online i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do zwrotu „ulgi” na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (w omawianym przypadku przed 1 stycznia 2020r.).

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do „ulgi” poprzez odliczenie od podatku należnego kwoty „ulgi” (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł) w przypadku wymiany użytkowanych kas na kasy rejestrujące online przed dniem 1 stycznia 2020 r. (tj. przed terminem obowiązkowego ewidencjonowania ww. dostawy paliw na kasie online) należy wskazać, że jeżeli Wnioskodawca dokona wymiany kas na kasy rejestrujące online w 2019 r. i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży przed datą 1 stycznia 2020 r. oraz spełni warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, będzie mógł skorzystać z odliczenia ulgi za zakup kas rejestrujących online już w deklaracjach składanych za okresy, w których faktycznie rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach.


Jeżeli natomiast dokona wymiany kas rejestrujących w 2019 r., ale ewidencję sprzedaży na tych kasach rozpocznie dopiero od 1 stycznia 2020 r., to będzie miał prawo do odliczenia ulgi nie wcześniej niż w rozliczeniu za styczeń 2020 r.


Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że mogą wystąpić także takie sytuacje, w których zakupy drukarek/kas fiskalnych będą dokonywane również w poszczególnych miesiącach 2020 r. (np. kasy/drukarki fiskalne online z przeznaczeniem do nowych punktów sprzedaży, do stacji paliw po wyłączeniu ich uprzednio z użytkowania ze względu na remonty/przebudowy stacji lub drukarki rezerwowe).

Wskazać w tym miejscu należy, że w przypadku branż objętych obligatoryjną wymianą kas wprowadzone w art. 145b ustawy przepisy określiły graniczną datę, od której uznawane będzie rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas online w obowiązującym terminie, aby „ulgę” na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami. Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę określoną w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, czyli datę od której powstaje obowiązek stosowania kas online dla danej grupy podatników.


„Ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy online) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

  • obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,
  • zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach online najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach, od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas online.


W odniesieniu natomiast do podatników, którzy na podstawie ustawy o VAT zostali zobowiązani do wymiany obecnie używanych kas i prowadzenia ewidencji przy użyciu kas online, i planują także rozszerzyć działalność o kolejne punkty, „ulga” na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas online przez dane grupy podatników.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że podatnik zobligowany do wymiany kas, który dokona zakupu kas online do nowych punktów sprzedaży (tj. zakup nie jest związany z wymianą kasy w danym punkcie) nie będzie mógł skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących przeznaczonych do tych nowych punktów.

Odnosząc powyższe do okoliczności przedmiotowej sprawy wskazać należy, że w przypadku zakupu kas do nowych punktów sprzedaży (tj. gdy zakup nie będzie związany z wymianą kasy w danym punkcie) Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących przeznaczonych do tych nowych punktów.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania z ulgi w odniesieniu jedynie do wymiany posiadanych już kas rejestrujących na kasy online, przy czym będzie mógł skorzystać z odliczenia ulgi za zakup kas rejestrujących online w deklaracjach składanych za okresy, w których faktycznie rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach, pod warunkiem posiadania faktury potwierdzającej zakup kasy online i dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.

W kwestii wskazanego w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, terminu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy stwierdzić, że nie ma on zastosowania do podatników zobligowanych do wymiany kas na kasy online, gdyż sprzeczne byłoby to z obowiązkiem wynikającym z art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, z którego wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży paliw mogą ewidencjonować sprzedaż na kasach starego typu wyłącznie do 31 grudnia 2019 r.

Zaznaczyć należy, że zarówno przepisy art. 111 ustawy o VAT jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników, a nie tylko podatników zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących, tym samym okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy online.

Tym samym, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 pkt 1 i art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, podatnik z branży paliwowej, jest obligatoryjnie zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas online od 1 stycznia 2020 r., a zatem jest zobowiązany do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy online do tego terminu.

Jednocześnie w art. 145b ust. 4 ustawy o VAT ustawodawca pozostawił sobie możliwość przedłużenia terminów wskazanych w art. 145b ust. 1 i 3 w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi, a Centralnym Repozytorium kas.

Ponadto przyznanie ulgi podatnikom zobowiązanym do wymiany kas stanowi wyjątek od zasady, a każdy wyjątek należy traktować bardzo ściśle i wąsko. Ustawodawca przyznał bowiem prawo do odliczenia podatnikom, którzy już raz skorzystali z ulgi przy nabyciu pierwotnych kas, jak również nie mają obowiązku zwrotu ewentualnej wcześniejszej ulgi, gdy wymiana dotyczy kasy, która zakończy użytkowanie w terminie, który co do zasady obligowałby do zwrotu wcześniejszej ulgi.

W odniesieniu zatem do kas rejestrujących online, których zakupu w związku z wymianą Wnioskodawca dokona dopiero w 2020 r. (jak wskazano we wniosku w 2020 r. Wnioskodawca zamierza wymienić kasy rezerwowe i kasy w punktach uprzednio zamkniętych z powodu remontu/przebudowy), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do ulgi z tytułu ich zakupu, o której mowa w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj