Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.445.2019.2.KOM
z 13 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2019 r. (data wpływu do Organu 13 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 września 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.445.2019.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 3 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy dystrybucji produktu spożywczego i suplementu diety – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy dystrybucji produktu spożywczego i suplementu diety.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem gospodarczym mającym siedzibę na terytorium Holandii. Spółka zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług [dalej jako: „VAT”], a także na potrzeby transakcji unijnych jako podatnik VAT-UE m.in. w Polsce.


Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. dystrybucja artykułów spożywczych i suplementów diety. Spółka sprzedaje towary zarówno do klientów polskich, jak i zagranicznych. Cześć transakcji opodatkowana jest w Polsce jako sprzedaż krajowa oraz jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, jednak w związku z brakiem przekroczenia limitów w poszczególnych państwach, spółka opodatkowuje te transakcje, analogicznie jak transakcje krajowe.

Poniżej Spółka przedstawia skład i charakterystykę produktów, które są sprzedawane przez Spółkę:

  1. suplement diety „….”: produkt przeznaczony do spożywania w postaci proszku (umieszczony w opakowaniu 240g) do rozpuszczenia z wodą, sokiem lub innym płynem, uzupełniający ilość dostarczanych do organizmu witamin A, C, K oraz błonnika.
    Konsekwencją spożywania suplementu diety „….” ma być wspomaganie:

    • kondycji skóry i włosów,
    • układu odpornościowego organizmu,
    • funkcji trawiennych organizmu.

    Skład: trawa pszeniczna 29g (12,08%), szpinak 27g (11,25%), alfa alfa lucerna siewna 19g (7,92%), brokuł 14,8g (6,17%), chlorella 40g (16,67%), nasiona lnu 6.25g (2,6%), sok z ananasa 13,75g (5,73%), jarmuż 17,8g (7,42%), trawa jęczmienna 11g (4,58%), korzeń żeńszenia 7,3g (3,04%), spirulina 4.8g (2%), krzemian wapnia (jako substancja przeciwzbrylająca) 1g (0,42%), sok z acai 13,75g (5,73%), kelp algi morskie 1g (0,42%), cynamon 1g (0,42%), marchew 1g (0,42%), burak 1g (0,42%), ekstrakt z zielonej herbaty 11g (0,42%), mąka z konopii 1g (0,42%), kłącze Atraktylodu wielkogłówkowego 1g (0,42%), grzyb reishi 1g (0,42%), korzeń lukrecji 1g (0,42%), korzeń traganka 1g (0,42%), jagody goji 1g (0,42%), korzeń lubczyka 1g (0,42%), korzeń arcydzięgla 1g (0,42%), skórka z pomarańczy 1g (0,42%), liście mięty 1g (0,42%), kłącze kurkumy 6,5g (2,71%), korzeń maca l,8g (0,75%), pektyna jabłka 1g (0,42%), nasiona dzikiej róży 1g (0,42%), liście moringa 1g (0,42%), czarny pieprz 6,5g (2,71%), fruktooligosacharydy 0,45g (0,19%), glikozydy stewiowe (jako substancja słodząca) 0,45g (0,19%), Lactobacillus acidophilus 0,45g (0,19%), amylaza 0,45g (0,19%), proteaza 0,45g (0,19%), lipaza 0,45g (0,19%), celulaza 0,45g (0,19%);
  2. produkt spożywczy „…..”: produkt przeznaczony do spożywania w postaci oleju, stanowiący dodatek do żywności (np. sałatek czy mięs). Nie ma wpływu na metabolizm organizmu oraz procesy fizjologiczne odbywające się w nim. Dla produktu nie ustalono konkretnych porcji, stosowany jest wedle uznania konsumenta. Sprzedawany jest w opakowaniu (butelce) o pojemności 120 ml.
    Skład: olej kokosowy MCT (98,15%) oraz olej konopny (1,85%).
    Produkt nie jest ekstraktem słodowym, a zawartość alkoholu nie przekracza 1,2%.

W celu ustalenia właściwej klasyfikacji sprzedawanych towarów Spółka zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego [dalej: Urząd Statystyczny]. W dniu 7 czerwca 2019 r. Urząd Statystyczny dokonał następującej klasyfikacji produktów oferowanych przez Spółkę, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.):

  1. suplement diety - PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”
  2. produkt spożywczy - PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”.

Urząd Statystyczny w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2019 r. PKWiU, wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), wskazał, że ww. towary mieszczą się w grupowaniach:

  1. suplement diety - PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  2. produkt spożywczy - PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”.

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawca odpowiadając jednoznacznie na pytanie Organu wskazał, że w oparciu o otrzymaną klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny przyporządkowuje suplement diety do grupowania PKWiU (2008) 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Suplement diety nie stanowi ekstraktu słodowego oraz nie zawiera alkoholu powyżej 1,2%. Produkt spożywczy jest produktem jadalnym przeznaczonym do spożywania przez ludzi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży suplementu diety (w ramach dostaw towarów na terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w przypadku, gdy miejscem opodatkowania tych transakcji jest terytorium kraju)?
  2. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży produktu spożywczego (w ramach dostaw towarów na terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w przypadku gdy miejscem opodatkowania tych transakcji jest terytorium kraju)?

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży suplementu diety, gdyż stanowią one towary wskazane w poz. 48 zał. nr 3 do ustawy o VAT.


Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży produktu spożywczego, gdyż stanowi on towar wskazany w poz. 20 zał. nr 10 do ustawy o VAT.


UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207. poz. 1293, z późn. zm.).


Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.


Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1. poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi, co do zasady 22%. Niemniej jednak na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Wskazana powyżej podstawowa stawka podatku VAT ma zastosowanie jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku.


W załączniku nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%”, pod pozycją 48 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”, natomiast w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 5%”, pod pozycją 20 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne” .

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2a dla dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5%.


Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Mając na uwadze powyższe, aby możliwe było zastosowanie 8% stawki VAT dla artykułów spożywczych konieczne jest spełnienie łącznie niżej wymienionych przesłanek (pozycja 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT):

  1. Produkt spożywczy musi być klasyfikowany do grupowania PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  2. Produkt spożywczy nie może być ekstraktem słodowym,
  3. Produkt spożywczy nie może należeć do grupy produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W tym względzie, Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. Wnioskodawca otrzymał opinię klasyfikacyjną wskazującą, iż suplement diety według PKWiU 2015 r., wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.17.0 „Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi”.
    Jednocześnie w oparciu o § 2 i 3 powołanego wyżej Rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się wcześniejszą PKWiU 2008 wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
    Suplement diety według PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
    Z uwagi na fakt, iż suplement diety jest produktem spożywczym przeznaczonym do bezpośredniego spożycia, nie ma potrzeby przeprowadzania szczegółowej analizy klasyfikacyjnej tych produktów dla potrzeb niniejszego wniosku, bowiem analiza ta została dokonana przez kompetentny do tego organ i zakończona ich klasyfikacją PKWiU.
  2. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego suplement diety nie jest również ekstraktem słodowym.
  3. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, suplement diety nie należy do grupy produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

W świetle powyższego, ze wzglądu na fakt, iż suplement diety spełnia wszystkie przesłanki wskazane w pozycji 48 załącznika numer 3 do ustawy o VAT, tj. (I) należy klasyfikować go zgodnie z zasadami PKWiU z 2008 r. według grupowania PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”, (II) nie jest ekstraktem słodowym, (III) nie jest produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, Spółka jest więc uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży suplementu diety.

Ponadto należy wskazać, że w przytoczonych podobnych stanach faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej aprobował stanowisko prezentowane przez podatników, np. w interpretacji z dnia 4 lipca 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.246.2019.1.EW, interpretacji z dnia 2 czerwca 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.144.2017.2.ŻR, a także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 września 2016 r. sygn. 1061-IPTPP1.4512.432.2016.1.MSu.

Natomiast odnosząc się do sprzedawanego towaru jakim jest produkt spożywczy, Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca otrzymał opinię klasyfikacyjną wskazującą, iż produkt spożywczy według PKWiU 2015 r., wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), mieści się w grupowaniu PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”.

Jednocześnie w oparciu o § 2 i 3 powołanego wyżej Rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się wcześniejszą PKWiU 2008 r. wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Produkt spożywczy według PKWiU 2008 mieści się w grupowaniu PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”.

Ponadto, zgodnie z opisem zawartym w stanie faktycznym produkt spożywczy jest produktem spożywczym przeznaczonym do bezpośredniego spożycia przez ludzi. W konsekwencji nie ma potrzeby przeprowadzania szczegółowej analizy klasyfikacyjnej tego produktu dla potrzeb niniejszego wniosku, bowiem analiza ta została dokonana przez kompetentny do tego organ i zakończona została jego klasyfikacją PKWiU.

Należy zaznaczyć, że w załączniku nr 3 do ustawy VAT, zawierającym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%), pod pozycją 27 tego załącznika wymienione zostały towary sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 10.4 – „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne”.


Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Oznacza to, że jeżeli dany towar jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie, na przykład, został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, w pozycji 20 - PKWiU ex 10.4 - wymienione zostały „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne”.


W PKWiU nie ma definicji określenia ,,jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia „paszowe”, „pastewne”. Natomiast określenia ,jadalne”, „niejadalne” są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że w przypadku, gdy produkt spożywczy sprzedawany przez Wnioskodawcę jest spożywany przez ludzi (zresztą wynika to także z pełnej klasyfikacji jako PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”), właściwą będzie 5% stawka podatku, gdyż jest on jadalny. Wynika to z faktu, iż preferencyjną stawką podatku od towarów i usług objęta jest dostawa produktów jadalnych sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 - Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne.

Natomiast tylko w sytuacji, gdy dany towar zaklasyfikowany do grupy ex 10.4 nie mógłby być spożywany przez ludzi, to tylko wtedy właściwą stawką byłaby 23% stawka podatku.


Zatem, mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż produktu spożywczego, należy klasyfikować jako PKWiU 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”. W konsekwencji, zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy VAT w powiązaniu z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Ponadto należy wskazać, że w podobnych stanach faktycznych Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu aprobował stanowisko prezentowane przez podatników, np. w interpretacji z dnia 25 kwietnia 2016 r. sygn. ILPP2/4512-1-218/16-2/EW.


Wnioskodawca podkreśla, że kluczowe znaczenie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym ma klasyfikacja statystyczna sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów. Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego towary sprzedawane przez Spółkę powinny być klasyfikowane zgodnie z Opinią Klasyfikacyjną Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowań PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku produktów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W świetle przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Przy czym, jak wynika z § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia:

  • w ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej- stosuje się klasyfikację do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2019 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Jednakże, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym mającym siedzibę na terytorium Holandii i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a także na potrzeby transakcji unijnych jako podatnik VAT-UE m.in. w Polsce. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. dystrybucja artykułów spożywczych i suplementów diety. Spółka sprzedaje towary zarówno do klientów polskich, jak i zagranicznych. Cześć transakcji opodatkowana jest w Polsce jako sprzedaż krajowa oraz jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, jednak w związku z brakiem przekroczenia limitów w poszczególnych państwach, Wnioskodawca opodatkowuje te transakcje, analogicznie jak transakcje krajowe.

Wnioskodawca sprzedaje następujące produkty:

  1. suplement diety „…”: produkt przeznaczony do spożywania w postaci proszku (umieszczony w opakowaniu 240g) do rozpuszczenia z wodą, sokiem lub innym płynem, uzupełniający ilość dostarczanych do organizmu witamin A, C, K oraz błonnika.
    Konsekwencją spożywania suplementu diety „….” ma być wspomaganie:
    • kondycji skóry i włosów,
    • układu odpornościowego organizmu,
    • funkcji trawiennych organizmu.
    Suplement diety nie stanowi ekstraktu słodowego oraz nie zawiera alkoholu powyżej 1,2%.
  2. produkt spożywczy „…”: produkt przeznaczony do spożywania w postaci oleju, stanowiący dodatek do żywności (np. sałatek czy mięs). Nie ma wpływu na metabolizm organizmu oraz procesy fizjologiczne odbywające się w nim. Dla produktu nie ustalono konkretnych porcji, stosowany jest wedle uznania konsumenta. Sprzedawany jest w opakowaniu (butelce) o pojemności 120 ml. Produkt nie jest ekstraktem sodowym, a zawartość alkoholu nie przekracza 1,2%. Produkt spożywczy jest produktem jadalnym przeznaczonym do spożywania przez ludzi. Skład: olej kokosowy MCT (98,15%) oraz olej konopny (1,85%).

Wnioskodawca przyporządkowuje te produkty do następujących grupowań PKWiU (2008):

  1. suplement diety - 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  2. produkt spożywczy - 10.42.10.0 „Margaryna i podobne tłuszcze, jadalne”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT ww. produktów.


Trzeba zauważyć, że w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 10.89.19.0, tj. „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy nią określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zwężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Należy mieć więc na uwadze, że pojęcie używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu, z danego grupowania.

Podkreślić więc należy, że wskazane w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy wyłączenie dotyczy jedynie ekstraktów słodowych oraz produktów o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi dystrybucję suplementu diety, który klasyfikuje do grupowania PKWiU 10.89.19.0. Towar ten jest przeznaczony do spożywania w postaci proszku, umieszczonego w opakowaniu 240g, do rozpuszczenia z wodą, sokiem lub innym płynem. Produkt ten ma uzupełniać ilość dostarczanych do organizmu witamin A, C, K oraz błonnika i wspomagać skórę, włosy, układ odpornościowy oraz funkcje trawienne organizmu. Suplement diety nie stanowi ekstraktu słodowego oraz nie zawiera alkoholu powyżej 1,2%.

Mając na uwadze powyższy opis należy wskazać, że sprzedaż suplementu diety sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 10. 89.19.0 powinna być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy jako wymieniony w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym dostawa produktu - suplementu diety - powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast sprzedaży produktu spożywczego należy zauważyć, że w poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 10.4, tj. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne”.

Należy jednak wskazać, że zgodnie z pkt 1 objaśnienia do wymienionego załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, gdyż ww. produkt spożywczy sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.42.10.0 został ujęty także w załączniku nr 10 do ustawy o podatku VAT zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.


W poz. 20 rzeczonego załącznika nr 10 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 10.4, tj. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne”.


Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że z preferencyjnej stawki podatku mogą korzystać oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.4.


W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma definicji określenia ,,jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia ,,paszowe”, ,,pastewne”. Natomiast określenia ,,jadalne”, ,,niejadalne” są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi również dystrybucję produktu spożywczego, który klasyfikuje do grupowania PKWiU 10.42.10.0. Towar ten jest przeznaczony do spożywania przez ludzi w postaci oleju jako dodatek do żywności (np. sałatek czy mięs). Produkt nie ma wpływu na metabolizm organizmu oraz procesy fizjologiczne odbywające się w nim. Dla produktu nie ustalono konkretnych porcji, stosowany jest wedle uznania konsumenta. Sprzedawany jest w opakowaniu (butelce) o pojemności 120 ml. W jego składzie jest olej kokosowy MCT (98,15%) oraz olej konopny (1,85%).


Zatem, sprzedawany przez Wnioskodawcę produkt spożywczy sklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 10.42.10.0., tj. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne” mieści się zarówno w poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.


W takiej sytuacji, z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT oraz fakt, że podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja towaru będącego przedmiotem wniosku, zawiera się w grupowaniu PKWiU ex 10.4 i nie jest wymieniona wśród wyłączeń (olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych innych niż jadalne), stawka podatku dla ww. produktu jadalnego, nadającego się do spożycia przez ludzi, wynosi 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym dostawa produktu spożywczego powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj