Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.367.2019.1.KS
z 24 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2019 r. (data wpływu 5 września 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia wysokości stawki tego ryczałtu właściwej dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług opieki nad osobami starszymi oraz opieki dziennej nad dziećmi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 30 sierpnia 2019 r. (data wpływu 5 września 2019 r.), nadanym w dniu 3 września 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 lipca 20xx r. Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, której przeważającym celem jest świadczenie usług niespecjalistycznego sprzątania obiektów (PKD 81.21.Z, PKWiU 81.21.10.0).

Biorąc pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności, Wnioskodawca ma dużą styczność z ludźmi, którzy dodatkowo wykazują zapotrzebowanie na usługi sprawowania opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi oraz usługi sprawowania opieki dziennej nad dziećmi według kodów PKD:

  • 88.10.Z – Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,
  • 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z powyższym, Wnioskodawca chce rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o ww. kody PKD, tj. 88.10.Z, 88.91.Z, 88.99.Z i ustalić do nich prawidłowy procent ryczałtu.

W piśmie z dnia 30 sierpnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał następujące symbole PKWiU usług, które zamierza świadczyć, odpowiadające kodom PKD:

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychód z wykonywanych usług opieki nad osobami starszymi, sklasyfikowanych pod symbolem PKD 88.10.Z i 88.99.Z oraz wykonywanych usług opieki dziennej nad dziećmi, sklasyfikowanych pod symbolem PKD 88.91.Z, może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność w zakresie wykonywanych usług opieki nad osobami starszymi (PKD 88.10.Z i 88.99.Z) oraz wykonywanych usług opieki dziennej nad dziećmi (PKD 88.91.Z) winna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, tj. według stawki podstawowej w zakresie działalności usługowej w rozumieniu PKWiU. Stawka ta ma zastosowanie do usług, których świadczenie nie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem i gdy działalność nie mieści się w katalogu usług opodatkowanych ryczałtem według stawki 17%. Stawka 17% dotyczy tylko instytucji o charakterze doraźnym, a prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza nie jest prowadzona w formie instytucji, jako pomoc społeczna, lecz jako firma – jednoosobowa działalność gospodarcza, która nie ma charakteru doraźnego, ani charakteru instytucji. Wobec tego Wnioskodawca uważa, że usługi, które będzie wykonywać, objęte są niższą stawką niż 17%, a mianowicie stawką podstawową od usług, tj. 8,5%.

Swoje argumenty Wnioskodawca uważa za zasadne w dużej mierze dzięki wielu złożonym wnioskom o wydanie interpretacji indywidualnej, w których stanowisko Wnioskodawców uznane zostało za prawidłowe. Są to między innymi:

  • interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2012 r., Nr IBPBI/1/415-948/12/WRZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj.: „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Z kolei art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem pkt 1 i 3-5, wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług pomocy społecznej:

  • bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU ex 88.10.11.0),
  • bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU ex 88.10.12.0),
  • bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób niepełnosprawnych (PKWiU 88.10.13.0),
  • bez zakwaterowania w zakresie poradnictwa dla dzieci, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 88.99.11.0),
  • bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób bezrobotnych (PKWiU 88.99.13.0).

Należy zauważyć, że w przypadku usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.11.0) oraz w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.12.0), ustawodawca przy symbolu PKWiU wstawił znak „ex” oraz dopisał do tekstu stanowiącego odwzorowanie (powtórzenie) nazwy ugrupowania w PKWiU zwrot „przez instytucje o charakterze doraźnym”.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Dokonując zatem literalnej interpretacji powołanych przepisów zauważyć należy, że 17% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie są opodatkowane wszystkie usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku, jak również w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku, ale wyłącznie te świadczone przez instytucje o charakterze doraźnym.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (adres strony internetowej na której dostępny jest słownik: www.sjp.pwn.pl) pojęcie instytucja oznacza:

  • zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw;
  • zespół norm prawnych lub obyczajowych dotyczących organizacji jakiejś dziedziny życia;
  • organizacja działająca na podstawie tych norm.

Za instytucję nie można natomiast uznać osoby fizycznej świadczącej usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy stanowi natomiast, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Z przepisu tego wynika, że stawkę 8,5% stosuje się do usług wyłącznie wtedy, gdy na podstawie tego artykułu nie objęto tych usług inną stawką ryczałtu.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W ww. Załączniku nie zostały wymienione usługi opieki nad osobami starszymi oraz usługi opieki dziennej nad dziećmi. Zatem, usługi te mogą być objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym celem jest świadczenie usług niespecjalistycznego sprzątania obiektów. Biorąc pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności, Wnioskodawca ma dużą styczność z ludźmi, którzy dodatkowo wykazują zapotrzebowanie na usługi sprawowania opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi oraz usługi sprawowania opieki dziennej nad dziećmi. Wobec powyższego Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o ww. usługi i ustalić do nich prawidłowy procent ryczałtu. Wnioskodawca wskazał symbole PKWiU usług, które zamierza świadczyć, odpowiadające kodom PKD:

Zauważyć należy, że w Sekcji Q Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowano usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Sekcja ta obejmuje m.in. Dział 88, tj. usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania, zaś wykonywana przez Wnioskodawcę działalność usługowa sklasyfikowana w PKWiU pod symbolami:

  • 88.10.12.0usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku,
  • 88.10.15.0usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczone osobom dorosłym niepełnosprawnym,
  • 88.91.11.0usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
  • 88.99.19.0. – pozostałe usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane,

nie została wymieniona w Załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jako działalność wyłączona z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednakże należy mieć na uwadze, że usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.12.0) objęte są dyspozycją zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że przychody z tytułu działalności polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi oraz opieki dziennej nad dziećmi, uzyskiwane przez osobę fizyczną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Należy zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj