Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.567.2019.1.MP
z 9 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 30 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...) ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs (...) ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020, Gmina (...) jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(...)”. W dniu 28 grudnia 2017 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu nr (...).

Przedmiotem projektu jest rozbudowa, z adaptacją i termomodernizacją budynku w (...), będącego własnością Gminy (...), w którym działają Warsztaty Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych (ETAP III), związana z odbudową skrzydła południowego. Budynek Decyzją (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr (...) z 26 listopada 2014 r. wpisany został wraz z otaczającym go parkiem do Rejestru Zabytków Województwa (...). W wyniku realizacji robót budowlanych zostanie wyremontowana i zmodernizowana powierzchnia budynku, powstanie nowa kubatura, która pozwoli uzyskać dodatkową powierzchnię użytkową i poprawi warunki funkcjonalne w obiekcie. Powstaną w ten sposób nowe pracownie pełniące funkcję sal warsztatów terapii zajęciowej, wspomagające proces rehabilitacji i aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych, będących głównymi użytkownikami obiektu. Na poziomie parteru powstanie pracownia gospodarstwa domowego, pracownia jadalniana i spiżarnia jako pomieszczenie pomocnicze. Na poziomie przyziemia powstanie wc, szatnia oraz pracownia ogrodnicza.

Pomieszczenia zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w niezbędny sprzęt, w tym także dydaktyczny. Z robót zewnętrznych wykonane będą fragmenty kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę z dachu budowanego skrzydła oraz zagospodarowanie terenu przy budynku. Powstanie także ogródek jako element dydaktyczny dla uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej, ściśle związany z pracownią ogrodniczą. Realizatorem jest Gmina (...). Użytkownikami warsztatów są w obszarze oddziaływania projektu bezrobotni niepełnosprawni mieszkańcy gmin: Gminy (...) oraz (...)A, (...)B, (...)C, (...)D i (...)E.

Warsztaty Terapii Zajęciowej działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm. ) oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. 2004 nr 63 poz. 587 ze zm.).

Celem głównym projektu jest podniesienie jakości i skuteczności usług socjalnych skierowanych do osób niepełnosprawnych pozostających bez pracy. Zostanie on osiągnięty poprzez realizację wskaźników produktu: liczba przebudowanych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno-zawodowej - 1, liczba wspartych obiektów, w których realizowane są usługi aktywizacji społeczno-zawodowej - 1, liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - 1. Również poprzez realizację pięciu celów szczegółowych, tj. „(...)" a także „(...)”, „wzrost liczby uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej prowadzonych przez Stowarzyszenie (...)” oraz "(...)" i „Rozwój ośrodków wsparcia osób niepełnosprawnych". Projekt przyczyni się do wypełnienia celów głównego i szczegółowego RPO WiM 2014-2020, 9 Osi priorytetowej Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działania 9.2 - Infrastruktura socjalna.

Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, tj. zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6, 9 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m. in. sprawy pomocy społecznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


Gmina (...) w dniu 08 października 2004 r. zawarła umowę nr (...) o prowadzenie i dofinansowanie kosztów działalności warsztatu terapii zajęciowej przy ul. (...) z (...) (obecnie Stowarzyszenie (...)). Stowarzyszenie prowadzi Warsztaty Terapii Zajęciowej.


Jednym z istotnych zadań własnych i obowiązków Gminy jest zabezpieczenie potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tego względu, działając w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w 2004 r. Gmina przeznaczyła część budynku przy ul. (...) na siedzibę Warsztatów Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych. Decyzja ta zapadła w oparciu o art. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Zapisano tam, że do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej oraz turnusach rehabilitacyjnych. Zgodnie zaś z art. 10 b tej ustawy, Warsztaty mogą być organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty. Ustawa wskazuje również, iż koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby użytkowników, obciążają m. in. samorząd. W tej procedurze i z zachowaniem wskazanych wyżej rygorów prawnych w roku 2004, po przeprowadzeniu otwartego konkursu ogłoszonego przez Gminę (...) na prowadzenie Warsztatów dla osób niepełnosprawnych, budynek przy ul. (...) w (...) został przekazany w ramach bezpłatnego użyczenia. W ramach zadań własnych i ustawowych zobowiązań Gmina (...) zapewniła bazę lokalową dla siedziby Warsztatów. Zawarte umowy przewidują wykorzystanie nieruchomości komunalnej wyłącznie na siedzibę Warsztatów Terapii Zajęciowej i dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Czas trwania umów jest ściśle powiązany z koniecznością realizacji w nieruchomości ww. celu.

Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina (...). Administratorem budynku będzie zakład budżetowy Gminy - (...). Zarządzać projektem będzie Stowarzyszenie (...). Po zakończeniu projektu trwałość finansową zapewni Gmina (...). Środki na utrzymanie infrastruktury będą zabezpieczone w budżecie Miasta.


Gmina (…) nieodpłatnie przekaże przedmiot projektu Stowarzyszeniu (...), a następnie ww. Stowarzyszenie udostępni efekt realizacji projektu nieodpłatnie mieszkańcom.


Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. "(...)") zostanie udostępniona (użyczona) społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.


Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były/są na Gminę (...).


W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.


Data rozpoczęcia realizacji projektu: …..........

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: …...........

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: ….........


Wartość projektu: 2.101.712,14 zł.

Wydatki kwalifikowane: 1.831.016,98 zł.

Dofinansowanie (80,99 % kosztów kwalifikowanych): 1.482. 940,65 zł.


Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 9 Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działanie 9.2 - Infrastruktura socjalna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie :


Czy Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)” ?


Stanowisko Wnioskodawcy :


Zdaniem Gminy (...) nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019.506 j.t.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. „(...)” należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. sprawy pomocy społecznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


Gmina (...) nieodpłatnie przekaże przedmiot projektu Stowarzyszeniu (...), a następnie ww. Stowarzyszenie udostępni efekt realizacji projektu nieodpłatnie mieszkańcom.


Powstała infrastruktura zostanie udostępniona (użyczona) społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina (...) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci
swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn.zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj