Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.371.2019.4.KO
z 21 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w akcji promocyjnej (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 23 września 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.371.2019.1.KO, 0112-KDIL2-3.4012.431.2019.2.IP, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 23 września 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 września 2019 r.). W dniu 8 października 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 3 października 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na podstawie art. 9a ust. 2 i art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, według art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług; zatrudnia pracowników i jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych według art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości.

Wnioskodawca prowadzi powyższą działalność m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej określonych, masowych towarów, nabywanych od ich producentów na podstawie umów handlowych, zobowiązujących Go do zakupu określonych ilości tych towarów po ustalonych cenach i w uzgodnionych okresach (co do zasady 12-miesięcznych). Powyższe czynności są opodatkowane podatkiem VAT i dokumentowane fakturami.

Producenci tych towarów prowadzą różnorodne działania promocyjne zmierzające do wzrostu ich sprzedaży, w których Wnioskodawca jest zobowiązany brać udział, jako jeden z dopuszczonych partnerów handlowych, mających zawarte ww. umowy handlowe.

Obecnie owi producenci proponują Wnioskodawcy przystąpienie do nowego, czasowego programu wspierającego sprzedaż towarów (dalej: „program”), nabywanych przez Niego w ramach ww. umów handlowych.

Główne założenia programu brzmią, jak niżej:

  1. program skierowany jest łącznie do Wnioskodawcy i zatrudnionych przez Niego handlowców, zajmujących się sprzedażą tych towarów klientom Wnioskodawcy,
  2. za sprzedaż każdej tony towarów Wnioskodawca ma otrzymać od ich producentów określoną ilość punktów, gdzie każdy punkt jest wart 1 zł; tak uzyskana kwota w złotych polskich ma być rozliczana za okresy miesięczne (z opcją otrzymania jakichś ruchomości zamiast pieniędzy, tj. np. tosterów, odkurzaczy, rowerów),
  3. za sprzedaż każdej tony tych towarów zatrudnieni przez Wnioskodawcę handlowcy mają otrzymywać od ich producentów określoną ilość punktów, gdzie każdy punkt jest wart 1 zł,
  4. kwotę w złotych polskich uzyskaną z przemnożenia ilości punktów i stawki 1 zł z lit. c) pracownicy Wnioskodawcy mają otrzymywać od producentów towarów za pośrednictwem usługodawcy producentów – agencji reklamowej – w formie karty pre-paid do wykorzystania przez tych pracowników do zakupów towarów lub usług według ich uznania; karty pre-paid wydaje ogólnopolski bank,
  5. sprzedaż towarów, o której mowa w lit. c), odbywać się będzie w ramach zwykłych obowiązków pracowniczych zatrudnionych przez Wnioskodawcę handlowców, i dotyczyć tych ilości towarów handlowych, które Wnioskodawca jest zobowiązany kupić od ich producentów w określonym czasie, zgodnie z umowami handlowymi; innymi słowy, wprowadzenie programu z lit. a) nie zmieni niczego w dotychczasowym sposobie świadczenia pracy przez zatrudnionych handlowców Wnioskodawcy,
  6. środki na świadczenia, o których mowa w lit. c) i d), nie pochodzą od Wnioskodawcy, tylko od producentów towarów; Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na ich udzielanie Jego pracownikom - poza zakazem sprzedaży towarów z pkt 2; Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na relacje pracowników z agencją reklamową zatrudnioną przez producentów towarów ani bankiem obsługującym karty pre-paid; pracownicy Wnioskodawcy samodzielnie decydują o uczestnictwie w programie z lit. a) i otrzymywaniu świadczeń opisanych w lit. c) i d),
  7. ewidencję sprzedaży towarów dla potrzeb otrzymywania przez pracowników Wnioskodawcy świadczeń z lit. c) i d) prowadzą oni sami, w godzinach pracy, z wykorzystaniem infrastruktury zakładu pracy, i sami raportują swoje wyniki sprzedaży do producentów organizujących program,
  8. uczestnicząc w programie, Wnioskodawca będzie zobowiązany potwierdzać do organizujących go producentów informacje z lit. g), tj. o ilości sprzedanych towarów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że według organizatora programu jest to: „akcja promocyjna polegająca na odsprzedaży towarów premiowych przez uczestników”; w innym miejscu regulaminu programu, kwota naliczana w zamian za punkty i wpłacana na rachunek Wnioskodawcy nazywana jest „premią pieniężną”. Wnioskodawca nie jest autorem regulaminu programu i nie jest uprawniony do jego kwalifikacji wbrew woli i opisowi jego autorów. Przyznawanie punktów w ramach programu będzie trwać tak długo, jak Wnioskodawca będzie w nim uczestniczył i sprzedawał towary handlowe, z którymi jest związane ich przyznawanie. Innymi słowy, jeżeli, np.: Wnioskodawca wystąpi z programu, lub nie będzie brał w nim udziału żaden Jego handlowiec lub Wnioskodawca nie będzie handlował towarami, za które są przyznawane punktu w programie lub organizator programu go zakończy lub upłynie czas trwania danej edycji programu i nie zostanie on przedłużony przez organizatora na kolejny okres – w takich przypadkach Wnioskodawcy nie będą przyznawane punkty w programie. Wnioskodawca złożył jednostronną deklarację udziału w programie, ale nie zarejestrował w jego ramach żadnej sprzedaży, tj. nie są naliczane punkty za udział w programie. Akt rejestracji do programu polegał na złożeniu jednostronnego oświadczenia woli: deklaracji przystąpienia do programu, w wykonaniu czego Wnioskodawca otrzymał pocztą elektroniczną potwierdzenie aktywacji Jego konta w programie; w osobnym mailu otrzymał link aktywacyjny do tego konta. Zgodnie z treścią jednego z załączników do regulaminu programu, jego organizatorem jest grupa Spółek: S.A.A, z siedzibą w ..., S.A.B, z siedzibą w ..., S.A.C, z siedzibą w ..., S.A.D, z siedzibą w ..., Sp. z o.o. z siedzibą w ... Wielkość sprzedaży towarów, premiowana w programie, liczona będzie w punktach, które same w sobie nie mają żadnej wartości. Tak „zebrane” punkty Wnioskodawca może zamienić na pieniądze – przelew na rachunek bankowy – albo wybrać zamiast pieniędzy jakąś ruchomość (tj., np. odkurzacz, rower, maszynę do szycia). Innymi słowy, świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, według Jego wyboru, mogą przybrać postać pieniężną albo rzeczową. Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą kupuje i sprzedaje towary, w tym te, których dotyczy program, i są to Jego umowy. Wnioskodawca zatrudnia pracowników, którzy te czynności wykonują w ramach obowiązków pracowniczych; można to porównać do sprzedaży, jaką prowadzą kasjerzy na kasach w sklepach spożywczych. Innymi słowy, Wnioskodawca będzie otrzymywał punkty w programie za sprzedaż w ramach Jego przedsiębiorstwa, czynioną siłami zatrudnionych w tym celu pracowników. Pracownicy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę. Jeżeli Wnioskodawca przystąpi do programu, wówczas wszyscy zatrudnieni przez Niego handlowcy mają prawo zgłosić swój indywidualny akces do niego; jednym z warunków programu jest owa możliwość, ale Wnioskodawca nie ma wpływu na to, czy Jego pracownicy – handlowcy z niej skorzystają, czy np. po przystąpieniu zrezygnują z udziału w nim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytania Nr 1, Nr 3 i Nr 4 zostały ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 4 lit. b) (tj. pieniężne lub rzeczowe), otrzymywane przez Niego od sprzedawców towarów, będą przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej?
  2. Czy Wnioskodawca będzie płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 4 lit. c) i d), jakie mogą otrzymywać Jego pracownicy od sprzedawców towarów za pośrednictwem agencji reklamowej (i z udziałem banku wydającego karty pre-paid)?
  3. Czy świadczenie pieniężne, jakie może otrzymać Wnioskodawca, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 4 lit. b), na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług należy rozpoznać jako tzw. premię pieniężną, tj. opust cenowy?
  4. Czy świadczenie rzeczowe, jakie może otrzymać Wnioskodawca, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 4 lit. b), jest objęte kognicją podatku od towarów i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w akcji promocyjnej. Natomiast w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników w akcji promocyjnej, jak również pytań Nr 3 i Nr 4 dotyczących podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia na Jego rzecz, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 4 lit. b), (tj. świadczenia pieniężne lub rzeczowe), otrzymywane przez Niego od sprzedawców towarów, będą przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca otrzyma je prowadząc działalność zdefiniowaną w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ponieważ zawarł w jej ramach umowy handlowe z producentami określonych towarów - których konsekwencją jest program - jedyną prawidłową ich klasyfikacją jest ta z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia w naturze otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b cyt. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w ww. akcjach promocyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu, tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, że w przypadku takich konkursów, loterii promocyjnych oraz sprzedaży premiowych, warunkiem koniecznym udziału jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu akcji promocyjnych, stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaki stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, ww. świadczeń, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

W konsekwencji świadczenia pieniężne i rzeczowe otrzymywane w akcjach promocyjnych (konkursach, loteriach promocyjnych i sprzedażach premiowych) przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przedsiębiorców) w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nagrody wydane w ramach konkursu, loterii promocyjnej, czy też sprzedaży premiowej.

Przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą muszą bowiem opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej określonych, masowych towarów, nabywanych od ich producentów na podstawie umów handlowych, zobowiązujących Go do zakupu określonych ilości tych towarów po ustalonych cenach i w uzgodnionych okresach (co do zasady 12-miesięcznych), opodatkowaną na podstawie art. 9a ust. 2 i art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości.

Producenci tych towarów prowadzą różnorodne działania promocyjne zmierzające do wzrostu ich sprzedaży, w których Wnioskodawca jest zobowiązany brać udział jako jeden z dopuszczonych partnerów handlowych, mających zawarte ww. umowy handlowe.

Obecnie owi producenci proponują Wnioskodawcy przystąpienie do nowego, czasowego programu wspierającego sprzedaż towarów (dalej: „program”), nabywanych przez Niego w ramach ww. umów handlowych.

Główne założenia programu brzmią, jak niżej:

  1. program skierowany jest łącznie do Wnioskodawcy i zatrudnionych przez Niego handlowców, zajmujących się sprzedażą tych towarów klientom Wnioskodawcy,
  2. za sprzedaż każdej tony towarów Wnioskodawca ma otrzymać od ich producentów określoną ilość punktów, gdzie każdy punkt jest wart 1 zł; tak uzyskana kwota w złotych polskich ma być rozliczana za okresy miesięczne (z opcją otrzymania jakichś ruchomości zamiast pieniędzy, tj. np. tosterów, odkurzaczy, rowerów),
  3. za sprzedaż każdej tony tych towarów zatrudnieni przez Wnioskodawcę handlowcy mają otrzymywać od ich producentów określoną ilość punktów, gdzie każdy punkt jest wart 1 zł,
  4. kwotę w złotych polskich uzyskaną z przemnożenia ilości punktów i stawki 1 zł z lit. c) pracownicy Wnioskodawcy mają otrzymywać od producentów towarów za pośrednictwem usługodawcy producentów – agencji reklamowej – w formie karty pre-paid do wykorzystania przez tych pracowników do zakupów towarów lub usług według ich uznania; karty pre-paid wydaje ogólnopolski bank,
  5. sprzedaż towarów, o której mowa w lit. c), odbywać się będzie w ramach zwykłych obowiązków pracowniczych zatrudnionych przez Wnioskodawcę handlowców, i dotyczyć tych ilości towarów handlowych, które Wnioskodawca jest zobowiązany kupić od ich producentów w określonym czasie, zgodnie z umowami handlowymi; innymi słowy, wprowadzenie programu z lit. a) nie zmieni niczego w dotychczasowym sposobie świadczenia pracy przez zatrudnionych handlowców Wnioskodawcy,
  6. środki na świadczenia, o których mowa w lit. c) i d), nie pochodzą od Wnioskodawcy, tylko od producentów towarów; Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na ich udzielanie Jego pracownikom - poza zakazem sprzedaży towarów z pkt 2; Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na relacje pracowników z agencją reklamową zatrudnioną przez producentów towarów ani bankiem obsługującym karty pre-paid; pracownicy Wnioskodawcy samodzielnie decydują o uczestnictwie w programie z lit. a) i otrzymywaniu świadczeń opisanych w lit. c) i d),
  7. ewidencję sprzedaży towarów dla potrzeb otrzymywania przez pracowników Wnioskodawcy świadczeń z lit. c) i d) prowadzą oni sami, w godzinach pracy, z wykorzystaniem infrastruktury zakładu pracy, i sami raportują swoje wyniki sprzedaży do producentów organizujących program,
  8. uczestnicząc w programie, Wnioskodawca będzie zobowiązany potwierdzać do organizujących go producentów informacje z lit. g), tj. o ilości sprzedanych towarów.

Według organizatora programu jest to: „akcja promocyjna polegająca na odsprzedaży towarów premiowych przez uczestników”. Przyznawanie punktów w ramach programu będzie trwać tak długo, jak Wnioskodawca będzie w nim uczestniczył i sprzedawał towary handlowe, z którymi jest związane ich przyznawanie. Wnioskodawca złożył jednostronną deklarację udziału w programie, ale nie zarejestrował w jego ramach żadnej sprzedaży, tj. nie są naliczane punkty za udział w programie. Akt rejestracji do programu polegał na złożeniu jednostronnego oświadczenia woli: deklaracji przystąpienia do programu, w wykonaniu czego Wnioskodawca otrzymał pocztą elektroniczną potwierdzenie aktywacji Jego konta w programie; w osobnym mailu otrzymał link aktywacyjny do tego konta. Wielkość sprzedaży towarów, premiowana w programie, liczona będzie w punktach, które same w sobie nie mają żadnej wartości. Tak „zebrane” punkty Wnioskodawca może zamienić na pieniądze – przelew na rachunek bankowy – albo wybrać zamiast pieniędzy jakąś ruchomość (tj. np. odkurzacz, rower, maszynę do szycia). Wnioskodawca będzie otrzymywał punkty w programie za sprzedaż w ramach Jego przedsiębiorstwa, czynioną siłami zatrudnionych w tym celu pracowników. Pracownicy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę. Jeżeli Wnioskodawca przystąpi do programu, wówczas wszyscy zatrudnieni przez Niego handlowcy mają prawo zgłosić swój indywidualny akces do niego.

Zatem w związku z uczestnictwem przez Wnioskodawcę w akcji promocyjnej, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego i otrzymaniem w związku z tym świadczeń pieniężnych lub rzeczowych, powstanie u Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. przychód ze źródła, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez Niego opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj