Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.415.2019.2.KP
z 25 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 7 sierpnia 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.415.2019.1.KP z dnia 27 września 2019 r. (data nadania 27 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 27 września 2019 r. (data nadania 27 września 2019., data doręczenia 10 października 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-1.4011.415.2019.1.KP, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z dnia 11 października 2019 r. (data nadania 16 października 2019 r., data wpływu 17 października 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 2 grudnia 2018 roku Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Głównym rodzajem działalności gospodarczej zgodnie z klasyfikacją PKD jest 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał podatek liniowy.

W roku 2018 jak i w roku 2019 Wnioskodawca osiągał dochody tylko z tytułu sprzedaży usług doradczych. Pierwszy przychód w roku 2019 z tytułu sprzedaży usług doradczych Wnioskodawca osiągnął w dniu 26 stycznia 2019 roku.


W dniu 7 lutego 2019 roku ze względu na brak wiedzy Wnioskodawca złożył wniosek w CEIDG, w którym zamieścił zmiany związane z wyborem formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


Usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy mieszczą się w symbolu klasyfikacji PKWiU 70.22.30.0 (Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z powyższym stanem faktycznym wybór przez Wnioskodawcę formy opodatkowania jest skuteczny?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie było możliwości skutecznej zmiany formy opodatkowania i wniosek, który został przez Wnioskodawcę złożony, należy potraktować jako nieskuteczny, co skutkuje pozostawieniem poprzedniej formy opodatkowania, czyli podatku liniowego, pomimo zmiany wpisu w CEIDG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Stosownie do art. 9a ust. 2a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., podatnik może zawiadomić w formie pisemnej o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, albo pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Stosownie zaś do art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG (art. 9a. ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają na podatnika obowiązek zawiadomienia w formie pisemnej o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podatnicy stosownie do art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że w dniu 2 grudnia 2018 roku rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, która mieści się w symbolu klasyfikacji PKWiU 70.22.30.0 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał podatek liniowy. Pierwszy przychód w 2019 roku Wnioskodawca osiągnął w dniu 26 stycznia 2019 roku. W dniu 7 lutego 2019 roku Wnioskodawca złożył w CEIDG wniosek, w którym zamieścił zmiany związane z formą opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy dokonana przez Wnioskodawcę zmiana formy opodatkowania jest prawnie skuteczna.


Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, należy wskazać, że co do zasady zmiana formy opodatkowania możliwa jest wraz z nastaniem nowego roku podatkowego, co oznacza, że osoba prowadząca działalność w każdym roku podatkowym może rozliczać się według innej formy opodatkowania.


Jak wskazano wyżej, w przypadku podatku liniowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (podatek liniowy) na dany rok podatkowy podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Dokonany wybór sposobu opodatkowania podatkiem liniowym zachowuje moc w latach następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W przypadku Wnioskodawcy dokonany wybór sposobu opodatkowania podatkiem liniowym nie zachował mocy w 2019 roku, ponieważ Wnioskodawca, w dniu 7 lutego 2019 r, czyli w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód (26 stycznia 2019 r.) złożył oświadczenie oraz zawiadomienie o wyborze lub zmianie formy opodatkowania podatnik na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. poz. 647, 1544, 1629 i 2244).


W świetle powyższego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że dokonana w dniu 7 lutego 2019 roku przez Wnioskodawcę za pośrednictwem wniosku CEIDG zmiana sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej z opodatkowania w formie podatku liniowego na opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym wypełnia przesłanki skutecznej zmiany formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo należy wyjaśnić, że tut. organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie możliwości opodatkowania przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Należy podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj